product vervangen binnen garantie betekent geen nieuwe garan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24
Ik heb het nu al een aantal keer meer gemaakt dat ik een product laat vervangen binnen garantie termijn vanwege defect.

Ik heb steeds een nieuw product gekregen, maar de garantie termijn blijft staan op de oorspronkelijke aankoopdatum.

Ergens vind ik dit vreemd omdat ik een nieuw product heb gekregen (wel is waar ter vervanging maar blijft een nieuw product) waarbij ik er toch weer opnieuw vanuit mag gaan dat dit product minimaal een gehele garantie periode (zou eigenlijk veel langer moeten zijn) mee gaat toch?

Zo heb ik een printer bij mediamarkt tot 4 x toe omgeruild en het laatste nieuwe exemplaar heeft het precies 3.5 week volgehouden maar ja toen was de originele garantie termijn verlopen.....

Hoe zien jullie dit?

Edit: Excuus voor titel, kan dat niet meer aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 29-07-2017 13:24 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je krijgt de garantie op je oorspronkelijk aangekochte product, en die behoud je dan ook. Dat betekent dus dat als je binnen de garantietermijn sinds het moment van aankoop problemen hebt, de fabrikant/winkel je moet helpen dmv een reparatie / vervanging. Gaat de vervanging stuk? Dan heb jij, vanwege je toentertijd aangekochte garantie, recht op een vervanging/reparatie. Na periode X na de initiële aankoop is de garantie verlopen. Het is niet zo dat het zich reset ;)

Een kleine zoekactie op het forum had trouwens hetzelfde antwoord gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 29-07-2017 13:39 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Niet meer dan terecht dat de garantietermijn niet verlangd wordt, er verandert namelijk niks aan de overeenkomst tussen jou en de winkel bij het vervangen van een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16

SuBBaSS

-has Ryzen

TommyboyNL schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:35:
Niet meer dan terecht dat de garantietermijn niet verlangd wordt, er verandert namelijk niks aan de overeenkomst tussen jou en de winkel bij het vervangen van een product.
Dit.

Eigenlijk is het ook vreemd dat je een nieuw artikel krijgt bij iets wat al niet meer nieuw is?
;)

Maar wat TommyboyNL zegt dus; het gaat om de oorspronkelijke overeenkomst. Wat jij wil zou namelijk alleen kunnen als er een nieuwe overeenkomst afgesloten wordt (ergo: een nieuwe aankoop, oude ontbinden etc.). Hele hoop (meer) rompslomp dan dit.

O ja en vergeet niet dat iemand theoretisch een leven lang aanspraak op garantie kan maken als hij/zij het "vuil" speelt indien er steeds weer een nieuwe volledige garantietermijn zou gaan lopen bij vervanging onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:58
Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:23:
Ik heb het nu al een aantal keer meer gemaakt dat ik een product laat vervangen binnen garantie termijn vanwege defect.

Ik heb steeds een nieuw product gekregen, maar de garantie termijn blijft staan op de oorspronkelijke aankoopdatum.

Ergens vind ik dit vreemd omdat ik een nieuw product heb gekregen (wel is waar ter vervanging maar blijft een nieuw product) waarbij ik er toch weer opnieuw vanuit mag gaan dat dit product minimaal een gehele garantie periode (zou eigenlijk veel langer moeten zijn) mee gaat toch?

Zo heb ik een printer bij mediamarkt tot 4 x toe omgeruild en het laatste nieuwe exemplaar heeft het precies 3.5 week volgehouden maar ja toen was de originele garantie termijn verlopen.....

Hoe zien jullie dit?

Edit: Excuus voor titel, kan dat niet meer aanpassen.
Nat-Water schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:35:
Je krijgt de garantie op je oorspronkelijk aangekochte product, en die behoud je dan ook. Dat betekent dus dat als je binnen de garantietermijn sinds het moment van aankoop problemen hebt, de fabrikant/winkel je moet helpen dmv een reparatie / vervanging. Gaat de vervanging stuk? Dan heb jij, vanwege je toentertijd aangekochte garantie, recht op een vervanging/reparatie. Na periode X na de initiële aankoop is de garantie verlopen. Het is niet zo dat het zich reset ;)

Een kleine zoekactie op het forum had trouwens hetzelfde antwoord gegeven.
Desalniettemin kan je wel een case maken dat je de gegeven garantie niet toereikend is. Ik bedoel kom op.. 4x stuk binnen 1 of 2 jaar, waarbij de laatste zelfs na 3,5week?

Dat hoef je niet te accepteren ook al is de garantie inmiddels zgn verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Okee dus dan ben ik blijkbaar de enige die vind dat je bij een nieuw product er vanuit mag gaan dit product minimaal een garantie termijn mee gaat.

Dat er niks aan de overeenkomst verander begrijp ik heel goed, maar zoals in mijn geval met de printer die het dus 3.5 week heeft volgehouden blijf ik het krom vinden.

Volgens de rechtsbijstand was het bedrag te laag maar indien het een duurder product geweest zou zijn gaven zij aan dat dit niet zo zwart/wit is als jullie het nu schetsen. Nieuw product (ter vervanging) wat maar 3.5 week mee gegaan is, is wel degelijk reden om er een punt van te maken.

@Nat-Water verwijzen naar de search komt een beetje "docent-achtig" over, zeker als het mijn inziens niet terecht is. Dit gaat niet over simpel garantie termijn / gesloten overeenkomst maar meer over hoe andere mensen hier tegen aan kijken ondanks dat het dus over het algemeen wel juridisch juist is. Juridisch juist wel helaas vaak in de praktijk niet zeggen dat het gevoelsmatig ook juist is.

[ Voor 24% gewijzigd door Operations op 29-07-2017 13:53 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:44
Er verandert niets aan de oorspronkelijke garantietermijn, daar zal de rechtsbijstand het ook mee eens zijn.

Maar als je product binnen enkele weken na die garantietermijn kapot gaat (of deze nou wel of niet is omgeruild) dan is het zeker niet zo dat je met lege handen staat, je kunt je dan nog steeds beroepen op non conformiteit. Dit is inderdaad niet zo zwart/wit in één klap onmogelijk. Dat zie ik hier ook niemand beweren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:47:
Okee dus dan ben ik blijkbaar de enige die vind dat je bij een nieuw product er vanuit mag gaan dit product minimaal een garantie termijn mee gaat.

Dat er niks aan de overeenkomst verander begrijp ik heel goed, maar zoals in mijn geval met de printer die het dus 3.5 week heeft volgehouden blijf ik het krom vinden.

Volgens de rechtsbijstand was het bedrag te laag maar indien het een duurder product geweest zou zijn gaven zij aan dat dit niet zo zwart/wit is als jullie het nu schetsen. Nieuw product (ter vervanging) wat maar 3.5 week mee gegaan is, is wel degelijk reden om er een punt van te maken.
Dat eerste weet ik niet: er zijn vast meer mensen die het "vinden" maar dat heeft juridisch niet zoveel waarde. :P
Hiermee is niet gezegd dat je verder geen kans maakt, maar dan zal het al snel op coulance vanuit de verkoper/fabrikant moeten komen. Daarbij vermoed ik niet dat er een fabrikant is die graag hoort dat z'n product na 3,5 week al kapot gaat (en verwacht een lang bestaan te hebben).
Veel fabrikanten hebben bijv. wel procedures voor producten die binnen een bepaalde termijn 3x hetzelfde probleem vertonen (apple bijv.) maar dat lees ik niet uit jouw specifieke geval.

Als je de mogelijkheid hebt om telefonisch contact op te nemen met de fabrikant en beroep je sowieso op je consumentenrecht. Het is inderdaad niet normaal dat een product het binnen een maand opgeeft, dat valt door niemand te betwisten (tenzij het door specifiek gebruik is gekomen, dat wil ik hier liever even buiten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Xander schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:52:
Er verandert niets aan de oorspronkelijke garantietermijn, daar zal de rechtsbijstand het ook mee eens zijn.

Maar als je product binnen enkele weken na die garantietermijn kapot gaat (of deze nou wel of niet is omgeruild) dan is het zeker niet zo dat je met lege handen staat, je kunt je dan nog steeds beroepen op non conformiteit. Dit is inderdaad niet zo zwart/wit in één klap onmogelijk. Dat zie ik hier ook niemand beweren.
Reactie van @TommyboyNL vind jij niet redelijk zwart/wit gesteld?

Maar goed maakt verder niet uit, mijn mening/gevoel wordt niet helemaal gedeeld. Nou ja dat kan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:44
Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:56:
[...]

Reactie van @TommyboyNL vind jij niet redelijk zwart/wit gesteld?
Jazeker wel, hij stelt hardstikke zwart/wit dat het omruilen van een product binnen garantie helemaal niets doet met de garantietermijn. Dat is ook gewoon een feit.

Dit wil niet zeggen dat het normaal is dat je printer binnen 3,5 week na de garantietermijn kapot gaat en dat je dan automatisch geen rechten meer hebt. Dit stuk van je verhaal is niet zo zwart wit, dit is ook waar jouw rechtsbijstand op doelt.

Met een printer die na 2 jaar en 3 weken kapot gaat kun jij je namelijk nog prima beroepen op non conformiteit, zelfs als dat hele verhaal met omruilen er niet was geweest.
Maar goed maakt verder niet uit, mijn mening/gevoel wordt niet helemaal gedeeld. Nou ja dat kan natuurlijk :)
Wellicht stel je de verkeerde vraag.

Hoort de garantietermijn gereset te worden wanneer je een vervangend product krijgt onder garantie? Nee. Gewoon nee...

Is het normaal dat jouw printer zo kort na de garantietermijn stopt met werken? Nee. Heb je recht op een goede oplossing? Jazeker! Maar dit vraag je niet. Wellicht dat dit de toon van de reacties bepaalt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:47:
Je kan altijd fabrieksgarantie proberen te claimen, als de fabrikant daar kanalen voor heeft. Zo heb ik een keer garantie kunnen claimen op een schijf die ik 5 jaar eerder had aangeschaft omdat die na 2½ jaar kapot ging, en ik toen een nieuwe kreeg waar ook weer 3 jaar fabrieksgarantie op zat. :P Maar heel vanzelfsprekend is dat niet, nee.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Xander schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:03:
[...]

Jazeker wel, hij stelt hardstikke zwart/wit dat het omruilen van een product binnen garantie helemaal niets doet met de garantietermijn. Dat is ook gewoon een feit.

Dit wil niet zeggen dat het normaal is dat je printer binnen 3,5 week na de garantietermijn kapot gaat en dat je dan automatisch geen rechten meer hebt. Dit stuk van je verhaal is niet zo zwart wit, dit is ook waar jouw rechtsbijstand op doelt.

Met een printer die na 2 jaar en 3 weken kapot gaat kun jij je namelijk nog prima beroepen op non conformiteit, zelfs als dat hele verhaal met omruilen er niet was geweest.

[...]

Wellicht stel je de verkeerde vraag.

Hoort de garantietermijn gereset te worden wanneer je een vervangend product krijgt onder garantie? Nee. Gewoon nee...

Is het normaal dat jouw printer zo kort na de garantietermijn stopt met werken? Nee. Heb je recht op een goede oplossing? Jazeker! Maar dit vraag je niet. Wellicht dat dit de toon van de reacties bepaalt. ;)
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat! Ik denk dat ik inderdaad de nadruk op het verkeerde deel van het verhaal gelegd heb , dan wel de verkeerde vraag gesteld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
NMe schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Je kan altijd fabrieksgarantie proberen te claimen, als de fabrikant daar kanalen voor heeft. Zo heb ik een keer garantie kunnen claimen op een schijf die ik 5 jaar eerder had aangeschaft omdat die na 2½ jaar kapot ging, en ik toen een nieuwe kreeg waar ook weer 3 jaar fabrieksgarantie op zat. :P Maar heel vanzelfsprekend is dat niet, nee.
Gevoelsmatig vind ik dus eigenlijk dat dit zo hoort :) let op gevoelsmatig dus! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 13:57

Reptile209

- gers -

SuBBaSS schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:41:
[...]

O ja en vergeet niet dat iemand theoretisch een leven lang aanspraak op garantie kan maken als hij/zij het "vuil" speelt indien er steeds weer een nieuwe volledige garantietermijn zou gaan lopen bij vervanging onder garantie.
Alu-hoedje modus: bij het omgekeerde zullen fabrikanten inferieure producten als vervanging geven binnen de garantietermijn, want "hij hoeft het maar een jaar te doen". En dan ben je als consument aan het eind van de oorspronkelijke garantie de sjaak.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Reptile209 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Alu-hoedje modus: bij het omgekeerde zullen fabrikanten inferieure producten als vervanging geven binnen de garantietermijn, want "hij hoeft het maar een jaar te doen". En dan ben je als consument aan het eind van de oorspronkelijke garantie de sjaak.
Tja, dat verhaal gonst al tijden rond. Heb nog nooit van 100% bewijs gehoord (moet toch opvallen als hele series producten bijv. 1 dag na verlopen garantie de geest geven) maar kan het me aan de andere kant best voorstellen in deze tijden van winst maximalisatie (ten koste van veel).

Wel duidelijk dat bepaalde bedrijven, bijv. apple, daar wel andere "trucs" voor hebben trouwens. Gewoon bepaalde modellen niet meer ondersteunen bij software-releases.
Is weer een wat andere discussie, valt voor beide kant (ook) wel wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Volgens mij heb je na reparatie/vervanging ook weer een standaard garantie op die betreffende reparatie/vervanging. Bij Apple bv is het nl zo dat als ze je apparaat repareren/vervangen, je 3 maanden garantie krijgt op de reparatie of vervanging, of als de oorspronkelijke garantie nog langer is, dan krijg je zolang de gewone garantie nog geldt.

Lijkt me niet dat je vervangende apparaat buiten de garantie valt als deze binnen 3,5 week voor de 4e keer stuk gaat. Dan kun je wel aannemelijk maken dat het probleem al langer bestaat en heb je gewoon een ondeugdelijk product ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chntl321 op 29-07-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:13:
Gevoelsmatig vind ik dus eigenlijk dat dit zo hoort :) let op gevoelsmatig dus! :p
Garantie vertegenwoordigt een deel van de (monetaire/handels) waarde van een product. Gevoelsmatig vind je dus dat je extra waarde kado moet krijgen bij vervanging. Misschien dat dat je helpt bij het verhelderen dat je standpunt niet klopt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:50
Hypothetisch: Als je redenering zou kloppen zou ik hopen dat (bijvoorbeeld) mijn keukenweegschaal binnen twee jaar kapot gaan en dan elke twee jaar opnieuw. Dan heb ik de rest van mijn leven een zo goed als nieuwe weegschaal en hoef ik nooit meer nieuwe te kopen. Voordeel is ook nog dat ik direct een nieuwe batterij in de nieuwe verpakking krijg. Dan maak ik zelfs winst! Voorbeeld is keukenweegschaal, voordat iemand beweert dat je telefoon na 5 jaar toch zwaar outdated is

Als de redenering zo doortrekt in extremis zie je denk ik ook wel in dat de schoen nu wringt?

In principe garandeert de garantie dat je gedurende de verwachte levensduur van een product, vanaf het moment van aankoop, gebruik kan maken daarvan.

[ Voor 8% gewijzigd door Jwlb op 30-07-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
Maar van bv een wasmachine en zelfs een printer mag je toch hopen dat die het langer doen dan 2 jaar. (Om nog niet te spreken van een auto...)

Ik zou de boel toch stevig op zijn kop zetten als een printer het na 3 weken niet doet, zelfs al is dat de 4de keer. Toont volgens mij aan dat het basisontwerp het niet doet, en iedere vorige poging tot herstel gefaald is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 22:49

Hokkie

Hello

Operations schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:13:
Gevoelsmatig had ik de koopovereenkomst ontbonden als ik die printer zo vaak had moeten aanbieden ter reparatie/vervanging en een betere (en wellicht ook duurdere) gekocht.

Je kunt ook even reflecteren en heroverwegen of die specifieke printer wel conform hetgeen gemaakt is waarvoor je hem wilt gebruikt. 500 prints per dag versus 1 print in de 5 maanden maakt natuurlijk wel uit.
Tommie12 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:17:
Ik zou de boel toch stevig op zijn kop zetten als een printer het na 3 weken niet doet, zelfs al is dat de 4de keer. Toont volgens mij aan dat het basisontwerp het niet doet, en iedere vorige poging tot herstel gefaald is.
:O

Vanachter een computer is dat gemakkelijk geschreven, maar in de praktijk zijn de meeste klanten erg netjes en zoeken ze naar een constructieve oplossing. Dat betreffende winkel haar verantwoordelijkheid moet nemen, eens!

[ Voor 51% gewijzigd door Hokkie op 30-07-2017 09:48 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:11
Tommie12 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:17:
Maar van bv een wasmachine en zelfs een printer mag je toch hopen dat die het langer doen dan 2 jaar. (Om nog niet te spreken van een auto...)

Bij vervanging heb je in principe enkel recht op een gelijkwaardig product, dat hoeft geen nieuwe te zijn. Dus in theorie als jouw printer 3 weken voor het verlopen van de garantie / verwachte levenstijd (voor een simpele printer van canon is 2, max 3, echt wel het meeste dat je kan verwachten, daar zijn ze zo ongeveer op ontworpen) kapot gaat, dan hoeft de vervanging in principe enkel de resterende weken vol te maken en dat kan en mag ook met bijv. een gerepareerd vervangingsexemplaar die niet zo lang meer mee gaat...
Pagina: 1