Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggeriw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo Tweakers,

Vandaag komt mijn gehele nieuwe computer binnen.
Ik moet hem alleen nog in elkaar zetten.
Het moederbord is een ASUS PRIME X370 PRO met een 1600x RYZEN.
Ik weet nog niet welke versie BIOS maar ik heb alvast wel de laatste BIOS gedownload van de site zoals wat andere dingen en op een USB stick gezet.
  • BIOS (PRIME-X370-PRO-ASUS-0805)
  • AMD Chipset Driver (AM4Chipset_9.0.000.8_5.12.0.31_20170531)
  • USB ASMEDIA (AsmediaUSB3.1_1.16.47.2_20170531)
  • LAN (IntelLAN22.4.16.0_RS2_20170718)
  • AUDIO (RealtekAudio_6.0.1.8158_20170615)
  • ASUS AI Suite 3
  • EZ_Installer
  • Aura LED CONTROLE
Ten eerste installeer ik eerst Windows 10 of behoor ik eerst de update van de BIOS uit te voeren?
Ten tweede, die AMD chipset driver is die ook belangrijk uit te voeren? (Die kan pas na installatie W10?)
Derde wat zeggen de andere en hoe belangrijk zijn die na een Windows 10 installatie?
Vierde wat vergeet ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 19:49
Je CPU word ondersteund sinds bios 0404 en dat is volgens mij de eerste bios die ze hebben uitgegeven.
Wil je wel een bios update doen dan als eerste.

Ik zou de AMD drivers altijd installeren en ja, kan je alleen installeren als je W10 al hebt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 14:33
Eerst kijken of hij het doet. Als er geen problemen met de bios zijn, hoef je 'm ook niet te updaten natuurlijk.

Windows 10 is meestal prima in staat alle drivers etc te vinden, dus laat Windows update lopen en kijk wat eruit komt. Ook daarvoor geldt weer: pas dingen gaan veranderen als het nodig is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Nat-Water schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:41:
Eerst kijken of hij het doet. Als er geen problemen met de bios zijn, hoef je 'm ook niet te updaten natuurlijk.

Windows 10 is meestal prima in staat alle drivers etc te vinden, dus laat Windows update lopen en kijk wat eruit komt. Ook daarvoor geldt weer: pas dingen gaan veranderen als het nodig is.
Hoewel Windows inderdaad veel zelf kan, zijn dit in veel gevallen Microsoft drivers met alleen basisfunctionaliteit. Waar de fabrikant drivers voor heeft, altijd installeren. Dan heb je in ieder geval alles in een staat zoals de fabrikant bedoeld heeft.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou je BIOS per se op de nieuwste willen hebben? Kijk eerst of je issues gaat hebben, kijk daarna of een BIOS update die oplost. Het updaten van een BIOS brengt namelijk risico's met zich mee en kan (ook nu nog) gewoon fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
CH40S schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:09:
Waarom zou je BIOS per se op de nieuwste willen hebben? Kijk eerst of je issues gaat hebben, kijk daarna of een BIOS update die oplost. Het updaten van een BIOS brengt namelijk risico's met zich mee en kan (ook nu nog) gewoon fout gaan.
Er zijn risico's ja maar sommige AM4 moederborden missen gewoon basisfunctionaliteit en hebben echt een bios update nodig, zeker voor geheugen compatibiliteit is een update van de bios vaak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou ik aan de winkel vragen te controleren op BIOS update en die de update laten uitvoeren als ik het moederbord nog niet had. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggeriw
CH40S schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:09:
Mochten er compatibiliteits problemen zijn zal ik zeker een update doen. Zoals Ethart schrijft
Maar waarom zou ik niet sowieso die laatste BIOS van dat moederbord plaatsen?
Het is immers allemaal nieuwe hardware voor AMD systemen en de laatste BIOS moet toch weer wat bugs uit de gebruikers wereld hebben kunnen oplossen?
Maar op de eerste set BIOS SET blijven lijkt me zo sterk. Alleen omdat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 14:33
Heel simpel, er zitten risico's aan een biosflash. De kans is klein, maar de gevolgen kunnen o.a. een niet werkend moederbord zijn. Daarom dus alleen flashen als het nodig is.

En hoe weet je trouwens dat er niet bugs in de nieuwere versies zitten? ;)

Ik kijk hetzelfde tegen driver-updates aan, trouwens. Voordeel daarvan is dat het eventueel herstellen minder vervelend is. Nieuwere versies zijn niet altijd beter; kijk mar naar sommige updates van Nvidia of de Killer-network drivers.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 29-07-2017 16:56 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Froggeriw schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:47:
Mochten er compatibiliteits problemen zijn zal ik zeker een update doen. Zoals Ethart schrijft
Maar waarom zou ik niet sowieso die laatste BIOS van dat moederbord plaatsen?
Het is immers allemaal nieuwe hardware voor AMD systemen en de laatste BIOS moet toch weer wat bugs uit de gebruikers wereld hebben kunnen oplossen?
Zolang je geen last hebt van bugs, waarom zou je dan gaan riskeren dat het wél stuk gaat? :)
Zeker bij een BIOS is het daarvoor oppassen geblazen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
Met een goed moederbord met een dual bios is de kans op fouten bij het flashen een stuk kleiner dan vroeger. Nu kan je gewoon vanuit de bios zelf flashen vanaf een usb stick. Selecteer het bios bestand en klaar.

Let er wel altijd op dat je de correcte bios voor je moederbord en de revisie hiervan download!

Vooral met Ryzen wil je nu de laatste bios draaien vanwege de geheugenondersteuning en optimalisaties die men nog uitvoert voor de processor.

Volgorde wordt dan.
Eerst bios flashen
Bios goed instellen
Windows installeren

[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 29-07-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D-dark schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:03:
Met een goed moederbord met een dual bios is de kans op fouten bij het flashen een stuk kleiner dan vroeger.
Ook dan kan het net zo goed fout gaan en een error beyond flashing opleveren, wat een vriend van mij paar maanden terug dus had met zijn moederbord, waar een i7 6700K in geprikt zit. ;)
Nu kan je gewoon vanuit de bios zelf flashen vanaf een usb stick. Selecteer het bios bestand en klaar.
Je kan al jaren vanuit de bios flashen, dat is ook niet echt nieuw of zo. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2017 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 21:07

Nemesizz

Untouchable

Nat-Water schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:52:
Heel simpel, er zitten risico's aan een biosflash. De kans is klein, maar de gevolgen kunnen o.a. een niet werkend moederbord zijn. Daarom dus alleen flashen als het nodig is.

En hoe weet je trouwens dat er niet bugs in de nieuwere versies zitten? ;)

Ik kijk hetzelfde tegen driver-updates aan, trouwens. Voordeel daarvan is dat het eventueel herstellen minder vervelend is. Nieuwere versies zijn niet altijd beter; kijk mar naar sommige updates van Nvidia of de Killer-network drivers.
^ Dit dus, simpele methode die ik ook altijd gebruik: "If it ain't broken, don't try to fix it".
BIOS updates al helemaal, ondanks alle beveiligings technieken die er in zitten, kan het nog altijd mis gaan en kun je je bord bricken.

Drivers ook (ok, bricked je apparaat niet), als een update niks oplost of verbeterd, gewoon laten wat het is. Vroeger update ik ook iedere keer de driver als er een nieuwe was, wat vaak weinig nut had (geen prestatiewinst) en soms alleen maar problemen opleverde (bij videokaarten vaak het geval).

Laatste versie is niet per definitie de beste, heb hier een aantal Radeons liggen die gewoon bijna niks kunnen met 'de nieuwste driver' (laatste versie die uitkwam voor die dingen, allemaal legacy spul inmiddels maar toch).

Ook met BIOS updates gehad, dat de laatste versie zo instabiel was, dat het systeem praktisch onbruikbaar was (en terugflashen was ook geen optie, werd de CPU weer niet support...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggeriw
CH40S schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:35:
[...]
Zolang je geen last hebt van bugs, waarom zou je dan gaan riskeren dat het wél stuk gaat? :)
Zeker bij een BIOS is het daarvoor oppassen geblazen. ;)
Het kan zomaar zijn dat je een bug niet opmerkt?
En je systeem opblazen? Ik ga er vanuit dat als je de instructies opvolgt er niets verkeerd zal gaan.
En mocht dat wel zo zijn dan zijn daar ook weer oplossingen voor.
De belangrijkste regel is, niet de stroom er zelf eraf gooien of zelf te herstarten als de je met de BIOS update bezig bent. De BIOS weet heel goed wat het moet doen of vraagt het wel.
En mocht er toch iet fataal fout gaan denk ik aan mijn eigen fouten dan aan die van de BIOS update.
Dan heb ik in 1 van de stappen een fout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Froggeriw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:08:
Het kan zomaar zijn dat je een bug niet opmerkt?
Wat niet betekend dat je hinder hebt van de bug. :) Als je er geen last van hebt, zie ik echt het nut van BIOS upgraden niet.
En je systeem opblazen? Ik ga er vanuit dat als je de instructies opvolgt er niets verkeerd zal gaan.
Ik heb het niet over opblazen, dus geen idee hoe je daarbij komt. Ik heb het over zaken als fouten die kunnen optreden bij flashen, of, in het ergste geval, een error beyond flashing.
En mocht dat wel zo zijn dan zijn daar ook weer oplossingen voor.
En help je jezelf van de regen in de drup. Dat is mijn hele punt. ;)
De belangrijkste regel is, niet de stroom er zelf eraf gooien of zelf te herstarten als de je met de BIOS update bezig bent. De BIOS weet heel goed wat het moet doen of vraagt het wel.
Nogmaals; ook ná het flashen kan het fout gaan, daar heb ik zelf ook ooit is last van gehad. Het upgraden van de bios is daarom nooit zonder risico.
En mocht er toch iet fataal fout gaan denk ik aan mijn eigen fouten dan aan die van de BIOS update.
Dan heb ik in 1 van de stappen een fout gemaakt.
Dat hoeft dus niet per se zo te zijn en dat is wat ik probeer aan te geven met de error beyond flashing. ;)

Een BIOS updaten om het updaten is gewoon niet handig en een onnodig risico nemen, zeker als je geen last hebt van de bugs die opgelost zijn met de fixes. Maar goed, je moet het zelf weten.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 01-08-2017 15:35 ]

Pagina: 1