harde schijf hoor ik constant draaien zonder activiteit

Pagina: 1
Acties:

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
ik zit beetje met een probleem. ik heb 2 harde schijven in mijn systeem. een 2 tb Hitachi schijf, en een 2 tb wd schijf.

nu wil het dat ik constant een soort trilling hoor sinds ik mijn pc op mijn bureau heb geplaatst. Nu blijkt dat mijn Hitachi schijf constant aan het draaien is, zonder dat er activiteit is (dacht eerst dat het mogelijk door one drive zou komen omdat ik daar mijn offline bestanden van one drive op heb staan, maar ik kan geen activiteit waarnemen van one drive naar die schijf toe, dus lijkt me niet dat one drive verantwoordelijk is)

ben nu met hdtune de schijf aan het testen maar smart geeft alles oke, op alleen de crc error count.

is het gewoon toch de schijf die een probleem heeft waardoor die constant staat te draaien, en daardoor ook vanzelf naar de 48 graden kruipt?

hdd tune

zie nu zelfs dat de healt test nog niet eens halverwege is en de schijf al naar de 51 graden klimt, wat volgens mij totaal niet goed is toch?

[ Voor 4% gewijzigd door huntedjohan op 29-07-2017 11:06 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Temperatuur, zorg dat je genoeg ventilators hebt, dus dat er genoeg gekoeld wordt, en natuurlijk testen met de hd's op volle snelheid, cpu goed warm maken.
Dus je koeling in orde maken.

Trillen, je hd vastzetten, of je hd trilt naar je kast, misschien andere plaats inbouwen, of in rubbers inbouwen. Google hier op.
Slechte kasten kunnen veel trillingen doorgeven.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
En ook Windows heeft een instelling om disks wanneer mogelijk stil te zetten.

Een slechte CRC-waarde duidt op communicatieproblemen tussen de harddisk en het moederbord. Kijk dus goed naar je SATA of PATA kabel.

En een hoge harddisk temperatuur heeft niet direct iets te maken met CRC-fouten, wel met onvoldoende koeling van de disk. Kijk dus hoe de fans blazen/zuigen en optimaliseer dat.

Trillingen kan je soms verminderen door de disk goed vast te schroeven, op een zo laag mogelijke plek in de kast. Pas wanneer dat niet helpt, kan je rubbers overwegen om de harddisk in op te hangen.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Even opgezocht:
Je Hitachi is een 7200 RPM HDD en je WD is een 5400 RPM HDD.
Omdat de Hitachi sneller draait zal je die eerder merken, wat betreft geluid en trillingen.
Je WD draait waarschijnlijk ook, maar vanwege een lager toerental merk je het niet.
Meer RPM is natuurlijk ook een hoger temp.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat disks altijd draaien. Je kunt idd instellen dat ze na een bepaalde periode idlen ook stoppen, maar heel gebruiksvriendelijk is dat niet. Ik heb het enige tijd gebruikt maar je merkt toch dat je disk vrij vaak moet opspinnen en dat kost iedere keer een paar seconden waar je dan op zit te wachten.

Verder zie posts hierboven voor tips tegen trillingen.