Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Update pc met scherm of een Imac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skillstone
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-07 17:57
Beste

Na 3 weken mee bezig te zijn, heb ik deze vraag. gezien ik de meeste info hier vond, plaats ik hem hier. Ik Ik weet niet of ik in de juiste groep staat.

wat doe ik ermee?
Ik doe er vooral fotobewerking mee (photoshop cs 4 en LR). Ik ben aan kijken om abbo te nemen voor CC. Het is wel amateur, puur uit de hand gelopen hobby. Ik doe photoshop nu wel te serieus dat mijn monitor niet meer voldoet. Andere taken zijn office (MS of Libre) en wat internet dingen. Gaming is wel klaar nu, af en toe BF2 (ja oudje).

Mijn huidige hardware van mijn pc nu is
Intel quad core i7 4770 3.4 ghz
8 gb ddr3
nvidia geforce gtx 750i 2gb
samsung 840 eco 128gb ssd schrijf
st1000dx001 1tb harddisk
Moederbord asus H87me
windows 10 (gekocht met windows vista, windows 8 later gekocht )

De monitor die ik nu heb is de Asus Vk222

wat heb ik als alternatief gezien
Hardware apple Imac die ik gezien heb is

i5 3,5 ghz (quadcore, al kan ik niet echt terugvinden)
8 gb werkgeheugen
AMD Radeo pro 570 4gb
fusiondrive 1 tb

of

gezien in scherm
Wat ik zoek is eigenlijk tussen de 27 inch en 30 inch. Wat mij een mooi scherm lijkt is de HP z27q (J3G14AT#ABB0 (1140,-)

Nu heb ik twee opties. Ik koop een imac zo hierboven, specs liggen wel heel dichtbij mijn huidige specs (muv videokaart) of ik koop een scherm en upgrade mij pc.
.
De resolutie van HP scherm ligt op 5120x2880 contrast 1000:1 heldergheid 300cmd2 adobe RGB en sRGB.

Scherm van Apple ligt ook op 5120x2820, contrast 1000 op 1, alleen helderheid ligt op 517 cmd2. alleen de weergave was niet op adobe RGB en sRGB, maar dci-p3-kleurweergave. Ik kan alleen niet achterhalen wat verschil is voor mijn fotobewerking. Ik heb alleen daarin informatie van de review.

welke upgrade is nodig voor nieuwe scherm
Nu is de videokaart geforce gtx750i niet voor 4 of 5 k schermen, max wat hij kan volgens de website van fabrikant is full hd. Om dat te verbeteren heb ik dus een betere videokaart nodig, die past op het moederbord asus H87me, die wel weer 5k ondersteund (bron). . Dus dan moet weer een nieuwe videokaart. ik kan niet goed vinden welke videokaart erop word denk ik net te technisch voor mij, dus zet alleen een schatprijs erin. Ik schat dat zo videokaart rond de 350 euro ligt. Als ik in mijn pc gekeken heb, lijk mij het geen probleem om dat zelf te doen.

De opties in kort
A: iK koop een Apple mac () 2099,- Beste scherm, alles in een, ik ga er misschien heel klein beetje op vooruit qua specs, maar scherm s veel beter

(Als optie, misschien wel de ssd van 120 euro extra ipv de 1tb fushion, maar neem die nu even niet meer. Ik werk puur via stack en een externe HD die ik straks in exfat moet zetten)

B. ik koop een 5 k scherm, maar die word niet ondersteund door mijn videokaart en moederbord. Ik kan natuurlijk wel een videokaart kopen, die de 4K ondersteund en past op mijn moederbord. Echter scherm plus kaart komt uit op 1440 euro

C De optie die niet besproken is, koop een wat simpeler scherm de Eizo 2750wt die door hobby fotografen word geadviseerd a 749 euro en wacht dat mijn pc overlijd.

Misschien een rare vraag, maar wat zou jij doen? en waarom? (windows is net zo goed/slecht als OSX, die discussie zoek ik niet)

Misschien zit verhaal te lezen en denk je, er klopt iets niet in je onderzoek, dan hoor ik het ook graag!

Alvast bedankt

Martin

Beste antwoord (via Skillstone op 31-07-2017 22:47)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
@Verwijderd om 5K resolutie te draaien heb je een videokaart nodig die 2 displayports heeft. Er moeten 2 displayport kabels naar dezelfde monitor namelijk.
Dit omdat de HP monitor maximaal Displayport 1.2 support en je er daarvan 2 nodig hebt voor 5K. De videokaart support 8K ervanuitgaande dat je display overweg kan met displayport 1.4
Een GT 1030 voldoet dus niet. Volgensmij zijn de 1060, 570 en 580 de goedkoopste consumentenkaarten met meer dan 1 displayport. De beste optie is denk ik een low end quadro. Die hebben er meestal meerdere.
Tweedehands 960 of 970 is denk ik het beste idee. In de vraag en aanbod kun je een 960 voor niet al te veel geld krijgen. Wel even verifieren dat de kaart 2 displayports heeft.

[ Voor 74% gewijzigd door youridv1 op 29-07-2017 09:53 ]

Alle reacties

Verwijderd

De i5 in de IMac is multicore een stuk trager dan de i7 die je nu hebt.

Duur hoeft een videokaart niet te zijn. Een nVidia GT 1030 ondersteunt 7680x4320 @60Hz. Heb je voor ongeveer €80,-.

De Eizo is exact een kwart van 5K. Tov de HP z27Gg ga je scherpte missen

Maak van je 8GB ram 16GB. Ga je ook profijt van hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
@Verwijderd om 5K resolutie te draaien heb je een videokaart nodig die 2 displayports heeft. Er moeten 2 displayport kabels naar dezelfde monitor namelijk.
Dit omdat de HP monitor maximaal Displayport 1.2 support en je er daarvan 2 nodig hebt voor 5K. De videokaart support 8K ervanuitgaande dat je display overweg kan met displayport 1.4
Een GT 1030 voldoet dus niet. Volgensmij zijn de 1060, 570 en 580 de goedkoopste consumentenkaarten met meer dan 1 displayport. De beste optie is denk ik een low end quadro. Die hebben er meestal meerdere.
Tweedehands 960 of 970 is denk ik het beste idee. In de vraag en aanbod kun je een 960 voor niet al te veel geld krijgen. Wel even verifieren dat de kaart 2 displayports heeft.

[ Voor 74% gewijzigd door youridv1 op 29-07-2017 09:53 ]

Verwijderd

Je hebt gelijk. Ik was te kort door de bocht.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vergeet ook niet dat die Fusion drive in de iMac een stap terug is vergeleken met de echte SSD die je in je huidige PC hebt...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:28

Croga

The Unreasonable Man

Borromini schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:04:
Vergeet ook niet dat die Fusion drive in de iMac een stap terug is vergeleken met de echte SSD die je in je huidige PC hebt...
Mwah, dat verdient wel enige overweging.....

De "Fusion drive" in de Mac bestaat uit een NVME SSD met een 1TB harddisk er naast. De NVME SSD is behoorlijk wat sneller dat de SSD die hij gewend is. In de praktijk zal dat betekenen dat vooral het laden van grote bestanden traag is maar het dagelijks werk in het OS is een aardig stukje sneller.

• Skillstone
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-07 17:57
youridv1 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:36:
Dank jullie wel voor jullie reactie, alleen ik snap iets niet. Mijn huidige videokaart heeft een max resolutie 4096x2160, de videokaarten die jullie nu zeggen hebben een max resolutie van 2560x1600 GT 570 en de GT 580

Kijk ik wel goed?

• youridv1
Je kijkt verkeerd. Ik bedoelde de RX 570 of 580 van AMD. Ik kort ze altijd af met 570 en 580, excuus.
Pagina: 1