Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Gisteren heb ik de thermal paste vervangen en ben nu de temperaturen een beetje aan het volgen maar in HWmonitor worden de cores weergegeven als #0 #2 #4 #6. Hoe moet ik dat interpreteren? Waarom is dat niet 1 2 3 4? Volgens de specificaties zou deze CPU 4 cores moeten hebben.

In de BIOS staat het ingesteld op een XMP profiel wat de RAM van 1333 naar 1600 brengt en wat de CPU van 3.4Ghz naar een 3.8 (of 4.2) turbo boost. De temperaturen zijn idle tussen de 30 en 40 graden en onder stress tussen de 60 en 70. Ziet dat er goed uit? Het was nogal klooien met de thermal paste en het plaatsen van de CPU stock koeler dus een bevestiging dat het goed zit zou de stress verhelpen.

Van Googelen op de cores word ik niet veel wijzer en over de temperaturen kom je reacties tegen in de trant van het zal wel goed zitten tot bel de brandweer, temperaturen vanuit Intel kan ik niet vinden. Is zo'n XMP profiel beter dan het op auto laten staan en zou ik het energie schema op normal of op ASUS optimal moeten zetten? Het moederbord is overigens een P8z77 v en de RAM 8GB van corsair met 1600Mhz op het doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen idee of het goed zit, kan dat ook niet zien vanaf hier, want voor mijn glazen bol zijn de kwartjes op.

Wat is nu het probleem? Zijn het er meerderen? Je verhaal is een onsamenhangend geheel en daardoor onduidelijk. Ik denk iets met klokken die luiden, maar geen klepels. ;)

Wat zei de support van hwmonitor tien je hen contacteerde met jouw vraag?

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2017 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

SN4K3 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 02:06:
Gisteren heb ik de thermal paste vervangen en ben nu de temperaturen een beetje aan het volgen maar in HWmonitor worden de cores weergegeven als #0 #2 #4 #6. Hoe moet ik dat interpreteren?
Dat kun je gewoon interpreteren als het toekennen van een cijfer aan elke core. Hoef je niet spannender te maken dan het is. Er had ook A,B,C,D kunnen staan.
Waarom is dat niet 1 2 3 4? Volgens de specificaties zou deze CPU 4 cores moeten hebben.
Waarom is de bootdisk vaak "C" terwijl er geen A & B zijn? Geen idee.... Kun je beter aan de mensen van HWmonitor vragen waarom ze hier voor kiezen.
De temperaturen zijn idle tussen de 30 en 40 graden en onder stress tussen de 60 en 70. Ziet dat er goed uit?
70c is niet levensbedreigend.
Het was nogal klooien met de thermal paste en het plaatsen van de CPU stock koeler dus een bevestiging dat het goed zit zou de stress verhelpen.
Waarom ben je dan uberhaubt aan deze klus begonnen?
Als je lagere temps wilt kun je er beter een aftermarket koeler op zetten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Switchie schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 03:20:
[...]

Dat kun je gewoon interpreteren als het toekennen van een cijfer aan elke core. Hoef je niet spannender te maken dan het is. Er had ook A,B,C,D kunnen staan.

[...]

Waarom is de bootdisk vaak "C" terwijl er geen A & B zijn? Geen idee.... Kun je beter aan de mensen van HWmonitor vragen waarom ze hier voor kiezen.

[...]

70c is niet levensbedreigend.

[...]

Waarom ben je dan uberhaubt aan deze klus begonnen?
Als je lagere temps wilt kun je er beter een aftermarket koeler op zetten.
Het kwam op mij over alsof er per sensor 2 cores waren of dat ik bij de specificaties iets over het hoofd had gezien. Als het simpelweg een manier van nummeren is door de software dan is dat vraagstuk opgelost.

Als ik het goed begrijp mag een CPU zelfs 100 graden worden voordat het goed fout gaat, maar ik wilde graag weten of er een temperatuur is om naar te streven en of 70 graden een beetje koosjer is, denkende aan throttling e.d. Aangezien ik geen verstand heb van overclocken en het moederbord dat automatisch doet is het voor mij gissen of dat alles wel goed is ingesteld en daarom vraag ik het als check.

In een vlaag van verstandsverbijstering en een slapeloze avond met het herinstalleren van windows 10 dacht ik er meteen even een Scythe Mugen 2 koeler op te zetten maar de 'handleiding' is onbegrijpelijk en door de ingeving had ik mij ook niet voorbereid met Youtube tutorials. Vandaar dat ik simpelweg de zaak heb schoongemaakt en de thermal paste van de nieuwe koeler op de de oude stock koeler heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
CH40S schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 02:36:
Geen idee of het goed zit, kan dat ook niet zien vanaf hier, want voor mijn glazen bol zijn de kwartjes op.

Wat is nu het probleem? Zijn het er meerderen? Je verhaal is een onsamenhangend geheel en daardoor onduidelijk. Ik denk iets met klokken die luiden, maar geen klepels. ;)

Wat zei de support van hwmonitor tien je hen contacteerde met jouw vraag?
In het kort dan:
Vraag 1: Waarom tonen ze Core #0 #2 #4 #6 als de CPU maar 4 cores heeft.
Vraag 2: Zijn temperaturen van 30-40 idle en +-70 onder stress goed, te hoog, veel te hoog?
Vraag 3: Ik heb geen verstand van overclocken maar het moederbord kan dat automatisch doen met ASUS optimal en een XMP profiel waarbij ik het laatste aan heb staan. Is dat voor een normale gamer aan te raden of kan ik het beter allemaal op normal/automatisch zetten?

Er is niet zozeer een probleem, maar meer een gebrek aan kennis en onzekerheid waardoor ik graag de expertise van anderen raadpleeg over deze onderwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
SN4K3 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 04:16:
[...]

In het kort dan:
Vraag 2: Zijn temperaturen van 30-40 idle en +-70 onder stress goed, te hoog, veel te hoog?
Vraag 3: Ik heb geen verstand van overclocken maar het moederbord kan dat automatisch doen met ASUS optimal en een XMP profiel waarbij ik het laatste aan heb staan. Is dat voor een normale gamer aan te raden of kan ik het beter allemaal op normal/automatisch zetten?

Er is niet zozeer een probleem, maar meer een gebrek aan kennis en onzekerheid waardoor ik graag de expertise van anderen raadpleeg over deze onderwerpen.
(Even de simpele variant voor de uitleg)
De processor heeft eigenlijk Hypertreading ingebouwd (dat wordt door Windows gezien als 2 "cores"). Dat is door Intel echter uitgezet en zit bv eel in de 3770. De standaard in cpu-land is dat de 1e core 0 heet. Dus als je dat aanhoudt krijg je core1=0, Hypertreading core 1=1 (maar die heb je niet, core2(+HT)=2 (en 3) etc.

XMP-profiel is prima, je zou wel nog kunnen kijken of het voltage niet te hoog staat. Asus heeft er bij de nieuwste borden ee handje van om het voltage wat hoog te zetten, waardoor de cpu onnodig warm wordt. Maar je overclock is niet heel hoog en de temperaturen zijn gewoon normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Dat is waarschijnlijk een fout in hardwaremonitor. Op mijn i7-3770k weergeeft OpenHardware Monitor netjes CPU core #1,2,3 en 4. Als mijn cores weergeven zouden worden, zouden dat core 0,2,4,6 zijn. De hyperthreads zijn in die opstelling core 1,3,5,7.
Daar kun jij niets aan doen. Het is een interpretatie van hardwaremonitor

Dat is normaal voor Ivy bridge. Niets aan de hand. Als het met de stock cooler is, dan zijn de temperaturen zelfs zeer goed.
Ik draai met mijn 3770k al zo'n 5 jaar zonder problemen op die temperaturen (met een aardige overclock naar 4.6ghz met een Noctua NH-D15), ik zou me er geen zorgen over maken.
Throttling gaat pas optreden bij 95ºC, maar als die temperatuur bereikt wordt, is het al veel te hoog en niet heel goed voor je CPU.

Ik heb geen verstand van ASUS optimal, dus daar kan ik niets over zeggen.
XMP kun je gewoon aanzetten, dat is RAM-gerelateerd. Als je RAM dat niet trekt, merk je dat vanzelf. Als het nu werkt, is het prima. Een boost van 4.2ghz is theoretisch prima te halen voor een 3570k.
Als je een automatisch overclock profiel gebruikt, is de bios vaak wat scheutig met de voltages voor je cpu, wat kan resulteren in hogere temperaturen. Ik zou het handmatig instellen, maar pas wel op dat je het voltage niet te hoog zet (1.3v is zeer hoog voor een stock cooler bijvoorbeeld). Sla je die weg in, zou ik me goed inlezen.
Pagina: 1