Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb een headset aangeschaft die via een optische poort moet worden aangesloten. Nu heb ik de ASUS Xonar U7 op het oog, maar in de specificaties staat dat die kaart een SPDIF (coaxial) output heeft. Wel zit er een TOSLINK adapter bij. Mijn vraag is, kan ik mijn headset via die adapter aansluiten op de U7 en zoja heeft dat nog gevolgen voor de kwaliteit/surround?
...

Headset: Lucidsound LS40
Geluidskaart: ASUS Xonar U7
...

Ik heb me ingelezen het SPDIF en het verschil tussen optisch en coaxial, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Bovendien staat er bij de Xonar U3 wel SPDIF (optical) in de specificaties, terwijl daar een soortgelijke adapter bij zit. Ik heb ook de ASUS helpdesk geraadpleegd, maar hier in Nederland hadden ze ook geen antwoord en ik wacht nog op antwoord uit Taiwan. Echter zou ik graag dit weekend de geluidskaart willen bestellen in verband met korting.

Beste antwoord (via Lyst op 28-07-2017 21:29)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lyst schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:17:
Ik zou zeggen dat t moet werken, waar dient die adapter anders voor?
De adapter is om van Mini Toslink (pinnetje) naar de volledige Toslink (vierkantje) te gaan. De adapter is niet om het signaal van Digitale Coax (elektrisch) naar Optisch (licht) om te zetten. Daar heb je een actieve converter voor nodig en die past niet in zo'n plastic adapter. Dergelijke converteren zijn ook actief.

Het kan zijn dat de coax aansluiting achterin ook licht uit kan sturen (zogenaamde flex jack, zie je vaker met een analoge 3,5 mm optisch) en dan heb je de adapter nodig om gebruik te maken van de optische uitgang. Daar klopt redenatie dat die adapter er niet voor niets bij zou moeten zitten. Echter kloppen de specs van Asus dan niet. Het is de vraag waar je op afgaat: specs of je vermoeden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je gevoel meer dan snap. Ik zou zeggen bestellen en als het niet zo is gebruik maken van Wet Koop op Afstand?

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 28-07-2017 21:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Waar zit die Toslink adapter bij? Bij de headset of bij de Asus U7? Bij de Asus lijkt me apart aangezien daar niets over optisch wordt gerept. Zoals ik het lees matchen deze twee componenten niet. Je headset heeft optisch out nodig (licht) en de gekozen Asus heeft Digitale Coax Out (elektrisch). Zonder converter om het signaal om te zetten ga je die twee niet kunnen koppelen.

Waarom je de U3 aan haalt waar je de U7 wilt is me niet helemaal duidelijk. Het is een andere externe geluidskaart en kan dus gemakkelijk andere in- dan wel uitgangen hebben.

Edit:
Zijn er geen twee versies van de U7? Ik vind reviews waar er een optische uitgang op zit met adapter naar Toslink en ook specifiek optisch in de specs staat. Maar ook reviews waar geen adapter bij zit en dan specifiek wordt gesproken over Digitale Coax. Die laatste staat nu op de site van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyst
De adapter zit bij de U7. Er zijn inderdaad meerdere versies van. Er is de originele versie, een Mk II en een Echelon. Bij alle drie staat vermeld dat de SPDIF coaxial is. En volgens mij zit bij alle 3 een adapter in de box. Ik zou zeggen dat t moet werken, waar dient die adapter anders voor? Zover ik weet zijn er geen coaxial kabels met zo'n vierkante TOSLINK stekker. Aan de andere kant, en dat is waarom ik de U3 erbij haalde, vind ik het vreemd dat bij de een wel optical genoemd staat en bij deze niet, terwijl beide een adapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29
Het is toch een draadloze headset? Dat betekent dat deze een ingebouwde DAC heeft. elke willekeurige geluidskaart met optisch uit (ook die van het moederbord of spelcomputer (als die erop zit)) is geschikt, de kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn, omdat de geluidskaart enkel het digitale signaal doorgeeft.

De optische uitgang wordt verbonden met de optische ingang van de "base station" (die usb-stick die bij de headset zit), deze maakt vervolgens draadloos verbinding met de headset. Het usb gedeelte van de stick is enkel voor stroomvoorziening. Althans zo begrijp ik het uit de plaatjes op de product-website.

[ Voor 34% gewijzigd door LA-384 op 28-07-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyst
LA-384 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:18:
Het is toch een draadloze headset? Dat betekent dat deze een ingebouwde DAC heeft. elke willekeurige geluidskaart met optisch uit (ook die van het moederbord of spelcomputer (als die erop zit)) is geschikt, de kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn, omdat de geluidskaart enkel het digitale signaal doorgeeft.
Mijn onboard kaart heeft geen optical out. Bovendien moet de kaart Dolby Digital Live ondersteunen, wat niet iedere kaart doet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Lyst schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:17:
Ik zou zeggen dat t moet werken, waar dient die adapter anders voor?
De adapter is om van Mini Toslink (pinnetje) naar de volledige Toslink (vierkantje) te gaan. De adapter is niet om het signaal van Digitale Coax (elektrisch) naar Optisch (licht) om te zetten. Daar heb je een actieve converter voor nodig en die past niet in zo'n plastic adapter. Dergelijke converteren zijn ook actief.

Het kan zijn dat de coax aansluiting achterin ook licht uit kan sturen (zogenaamde flex jack, zie je vaker met een analoge 3,5 mm optisch) en dan heb je de adapter nodig om gebruik te maken van de optische uitgang. Daar klopt redenatie dat die adapter er niet voor niets bij zou moeten zitten. Echter kloppen de specs van Asus dan niet. Het is de vraag waar je op afgaat: specs of je vermoeden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je gevoel meer dan snap. Ik zou zeggen bestellen en als het niet zo is gebruik maken van Wet Koop op Afstand?

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 28-07-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyst
FeaR schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:19:
[...]

De adapter is om van Mini Toslink (pinnetje) naar de volledige Toslink (vierkantje) te gaan. De adapter is niet om het signaal van Digitale Coax (elektrisch) naar Optisch (licht) om te zetten. Daar heb je een actieve converter voor nodig.
Ja daarom twijfel ik ook. Maar waar moet die mini toslink dan in, als er geen überhaupt geen optical out is?

Edit: Andere ASUS Xonar kaarten lijken een zowel optical als coaxial signalen via dezelfde SPDIF te kunnen versturen, met een identieke adapter.
The S/Pdif digital output features a combo jack which offers both Coax and optical connection to those who want to use a digital component with the Xense such as an external DAC.
http://www.guru3d.com/art...1-soundcard-review,3.html
Bij die kaarten staat overigens wel vermeld dat die SPDIF voor beide dient. Wellicht dat de specificaties niet kloppen dan?

Edit 2:
Zo te zien komen we tot dezelfde conclusie. Bedankt voor de hulp in ieder geval. Dat ga ik inderdaad doen, als het niet werkt dan stuur ik de kaart terug.

[ Voor 44% gewijzigd door Lyst op 28-07-2017 21:29 . Reden: Extra informatie gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Net de handleiding doorgelezen en daar kom je ook echt niet wijs uit. Overal wordt gesproken over "Digital Coax" (met dus een elektrisch signaal) en dan een paar pagina's later opeens *poef* heb je met die adapter een optisch signaal :? Zeer goed mogelijk en het bestaat dus ook in de naam flex- of combo jack/output maar ik zou dat toch zeker wel in de specs zetten.

Edit:
Laat even weten wat het precies is als je de kaart hebt. Ik word nu ook wel nieuwsgierig :P

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 28-07-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29
Vreemd verhaal idd. Heb je nog een vrij PCI-e slot? Dan zou ik gewoon voor de Asus Xonar DX gaan. Die heeft alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42

Illusion

(the art of)

Toslink is per definitie optisch. Dus als die adapter er bij zit, moet het lukken.

Maar het dure aan die xonar u7 is de goede koptelefoonversterker. En die ga je nu juist niet gebruiken. Beetje zonde.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyst
Edit:
Laat even weten wat het precies is als je de kaart hebt. Ik word nu ook wel nieuwsgierig :P
Ok beiden zijn nu binnen. Allereerst de headset alleen via USB aangesloten, dat werkte direct. Toen de optische kabel aangesloten, maar kreeg er op geen enkele manier geluid uit. Kabel uit de geluidskaart getrokken en getest of er licht uit de poort kwam, dat was wel het geval. Kabel er weer ingedaan en gekeken of het licht ook aan de andere kant van de kabel erdoor kwam. Opnieuw aangesloten, wederom geen geluid. Nog een keer proberen, en opeens hoor ik een distorted geluid, nog 2x het testgeluid erdoor gestuurd en zowaar hij doet het. De kabel zal wel erg gevoelig zijn denk ik. Hij doet het in ieder geval en ik ben er blij mee :)
Pagina: 1