Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 19:41
Dag tweakers,

Inmiddels heb ik de leeftijd van 24 mogen bereiken. Op het moment van schrijven ben ik fulltime werkzaam als functioneel beheerder bij een gemeente. De afgelopen jaren heb ik een aantal ict opleidingen op MBO niveau afgerond (MBO2, MBO3 en recent MBO4). Naast deze opleidingen ben ik ook in het bezit van het ITIL V3 foundation certificaat.

Gezien de hoeveelheid HBO vacatures in tegenstelling tot MBO vacatures zit ik er sterk over na te denken om een HBO bachelor deeltijd studie te gaan volgen. Niet alleen om het papiertje, maar ook om mijn kennis en horizon te verbreden.

De MBO opleidingen die ik in de afgelopen jaren heb gevolgd heb ik vrijwel zonder moeite gehaald. Leren uit boeken heb ik tijdens deze opleidingen nauwelijks gedaan. Naast het volgen van de MBO opleidingen heb ik vooral werkervaring opgedaan in IT functies bij de overheid.

Ik ben nu aan het rondkijken richting een HBO deeltijd studie. Gezien het feit dat ik de afgelopen jaren het MBO heb doorlopen zonder te leren uit boeken heb ik sterk mijn twijfels of ik het HBO niveau wel aan kan.

Zijn hier tweakers aanwezig die hun ervaring of tips willen delen? Ik ben voornamelijk benieuwd naar hoe jullie de leerstof en moeilijkheidsgraad ervaren, welke school raden jullie aan of welke raden jullie af? Hoe bevalt het om naast een eventuele baan nog eens een deeltijd studie te volgen? Waar had je moeite mee of waar juist niet mee? Etc.

Mijn dank is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 05:24
Ik kan je niet met al Je vragen helpen maar ik kan je wel dit vertellen:

HBO is heel andere koek dan MBO. Een heel ander niveau (ja duh zeg je dan maar ik bedoel dat het een groter verschil is dan het lijkt).
Om een HBO deeltijd succesvol uit te voeren is het haast verplicht voor jezelf dat alle vakken die je volgt op t HBO, je ook uitvoert als dagtaak op werk. Anders steek je er te weinig van op een spendeer je elke Avond in de boeken.

Maar neem ook in gedachte dat als een bedrijf om HBO vraagt, dat ze niet elk papiertje klakkeloos weggooien als er geen HBO op staat. In 98% van de gevallen gaat het om werk/denk vermogen. Dus als jij kan aantonen met relevante werkervaring en/of certificaten dat je het wel kan. Dan zien ze die HBO wel door de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:38
Waarom een hele HBO opleiding? Waarom niet eerst beginnen met certificaten in de IT? Een hele opleiding kost weer 4 jaar en is echt niet dat je dat "erbij"kunt doen tussen neus en lippen. Misschien wilt jouw werkgever (of toekomstige) wel investeren in certificaten. Er is een enorme veel vraag naar ITers op hoger niveau, en er zijn steeds meer werkgevers die inzien dat ze zelf mensen moeten opleiden/warm maken voor de IT.