OMV / Debian Wheezy - Lage netwerk transfersnelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 16:50
Hi,

Ik heb een OpenmediaVault box (gebaseerd op Debian Wheezy) als NAS in gebruik. Ik vind de netwerktransferrates nogal aan de lage kant: 72 MB/sec. Dat is in vergelijk met mijn Windows 7 NAS box aan de langzame kant, want die haalt namelijk het dubbele. De hardware is bijna exact gelijk, heb ook al andere kabels geprobeerd etc.

Hierbij een tabelletje ter vergelijking:

CPUIntel Atom 230Intel Atom D510
HDDWD RED 3.0 TBWD RED 3.0 TB
RAM2 GB DDR22 GB DDR2
NICRTL 8168B/8111DRTL 8168D/8111D
OSDebian WheezyWindows 7 Pro
Snelheid~ 70 MB /sec~ 110 MB /sec

Ik heb getest met Iperf v2, het snelheidsprobleem zit hem dus niet in de services zoals FTP of SMB.
Wie weet hoe ik hogere netwerksnelheden uit mijn debian box kan halen?

[ Voor 65% gewijzigd door AvWijk op 28-07-2017 16:58 ]

Beste antwoord (via AvWijk op 01-08-2017 00:46)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je de processor belasting tijdens de test gemeten? Die CPU's zijn bepaald niet gelijk, een D510 heeft met gemak 2 keer zoveel oemph als eej 230.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je de processor belasting tijdens de test gemeten? Die CPU's zijn bepaald niet gelijk, een D510 heeft met gemak 2 keer zoveel oemph als eej 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Er is idd wel wat load, met pieken en dalen, de pieken vaak naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
We hebben nog steeds geen glazen bol.

Waar gaat die load aan op? Welke pieken? Die zouden er niet echt moeten zijn als je voor langere tijd iperf data laat verstoken.

Je iperft toch wel tegen dezelfde 'andere kant'? En hoe ziet het netwerkpad eruit in beide gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de eerste plaats is Wheezy old-old-old-stable. Oftewel, geen ondersteuning meer whatsoever. Tijd om te upgraden. Een andere kernel en andere software kan al wat doen.

Dan heb je vervolgens nog te maken met een mechanische schijf. Jij zegt dat je bijna 2x zo snel haalt met W7, maar als ik 72 MB/s verdubbel, kom ik ver over de 110 MB/s die je claimt te halen met W7. Overdrijven is blijkbaar ook aan de orde hier. Je haalt hooguit 50% meer uit W7 dan je Debian machine.

Wil je echt weten of het de schijf is, het OS, of de CPU, doe dan eens een test met hetzelfde OS op beide machines. Makkelijkste is dus om Debian via een USB stick te draaien op je W7 NAS. Doe met het dd commando eens schrijven. Gebruik hdparm op beide en kijk wat de uitvoer is van 'hdparm -Tt'. Liggen ze echt zo ver uit elkaar?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 15:39
Iperf meet vziw puur netwerkthrougput, dus je schijven zullen geen onderdeel zijn van deze test. Aangezien de cpu's verschillen qua performance, en de (realtek) netwerkkaarten over het algemeen veel taken offloaden naar cpu, zal dit denk ik de reden zijn dat je dit verschil ziet. Probeer het eens met bijvoorbeeld intel of broadcom netwerkkaarten. Ik denk dat het verschil dan een stuk kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Ik heb het antwoord! Op de D510 heb ik ook Debian Jessie geinstalleerd en ik haal gewoon de volle bak 110 MB /s. Gezien de rest van de setups aan elkaar gelijk zijn moet de CPU een hoop meer aan kunnen..

[ Voor 86% gewijzigd door AvWijk op 01-08-2017 00:46 ]

Pagina: 1