Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 09:34
Wij hebben optie bij een nieuwbouw is van 360.000 euro. Meerwerk zal ongeveer 40.000 euro kosten. Wij hebben nu ook een eigen huis waarde van 190-200.000 euro die hypotheek vrij is. Wij willen deze huis gewoon verkopen en het bedrag besteden voor onze nieuwe hypotheek. Maar wij willen eigenlijk geen overbrugginshypotheek. Wat kan eventuele andere opties zijn dat wij waarde van onze huis gebruiken voor onze nieuwe huis zonder eventuele boete te betalen en zonder overbrugginshypotheek. Iemand een idee of advies? Alvast bedankt voor meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

ThunderNet

Flits!

Een hypotheek nemen op je huidige huis (op vermogen dus) dat kan tot 10 jaar voor je pensioensgerechtigde leeftijd dacht ik).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-09 22:23
Huis eerst verkopen en tijdelijk huren?

Om van wat voor reden zou je geen overbruggingshypotheek willen hebben. Waarom moeilijk doen, als dat product daar speciaal voor bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Omdat onze huis vrij van hypotheek is en de rente van de overbrugginshypotheek hoog en variabel is. Wij gaan niet huren. Gewoon te veel gedoe. Wij gaan de woning te koop zetten een paar maanden van te voren.

[ Voor 35% gewijzigd door tayram op 28-07-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:26
Kun je op jullie inkomen voldoende hypotheek krijgen om de nieuwbouwwoning te kopen? Daarbij dus jullie huidige woning even helemaal buiten beschouwing laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Blauwschaap schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:02:
Kun je op jullie inkomen voldoende hypotheek krijgen om de nieuwbouwwoning te kopen? Daarbij dus jullie huidige woning even helemaal buiten beschouwing laten.
Ja dat is geen probleem. Wij kunnen met onze salarissen gewoon nieuwe hypotheek betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:01:
Omdat onze huis vrij van hypotheek is en de rente van de overbrugginshypotheek hoog en variabel is.
Je kan het nieuwbouwhuis helemaal financieren met een hypotheek. En dan uitkijken naar een aanbieder waar je een groot deel (of onbeperkt) boetevrij mag aflossen.

Let dan ook meteen goed op dat je risico opslag tussentijds wordt aangepast als je aflost.

Dan leen je nu 4 ton. En los je die 2 ton over een jaar ofzo af als je je huidige huis hebt verkocht.

[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 28-07-2017 16:04 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blauwschaap
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Ja dat is geen probleem. Wij kunnen met onze salarissen gewoon nieuwe hypotheek betalen.
Wij hebben het als volgt gedaan:

Volledige hypotheek voor nieuwbouwwoning gesplitst in 2 delen:

- Leningdeel met variable rente ter grootte van de overwaarde van onze huidige woning - wat kosten voor meerwerk

- Leningdeel met 10 jaar vaste rente voor de rest.

Zodra we onze huidige woning verkopen gebruiken we de meerwaarde om leningdeel 1 af te lossen (leningdeel met variabele rente kun je boetevrij aflossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Blauwschaap schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:06:
[...]

Wij hebben het als volgt gedaan:

Volledige hypotheek voor nieuwbouwwoning gesplitst in 2 delen:

- Leningdeel met variable rente ter grootte van de overwaarde van onze huidige woning - wat kosten voor meerwerk

- Leningdeel met 10 jaar vaste rente voor de rest.

Zodra we onze huidige woning verkopen gebruiken we de meerwaarde om leningdeel 1 af te lossen (leningdeel met variabele rente kun je boetevrij aflossen).
Welke bank en welke hypotheekvorm voor variabele gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Welke bank en welke hypotheekvorm voor variabele gedeelte?
ABN Amro. En alles gewoon annuïtair.

Let wel op dat de toetsrente voor variabel 5% is. Je kunt dan dus minder lenen dan als je alles 10 jaar vast zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Blauwschaap schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:11:
[...]

ABN Amro. En alles gewoon annuïtair.

Let wel op dat de toetsrente voor variabel 5% is. Je kunt dan dus minder lenen dan als je alles 10 jaar vast zou zetten.
Ik begrijp het niet allemaal. Toetsrente ? Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:14:
[...]

Het rentepercentage dat ze gebruiken om te bepalen hoeveel je kan lenen.
Bij 10 jaar vast of langer gebruiken ze daar de echte rente voor. Bij minder dan 10 jaar rekenen ze met 5%.

Aangezien je voor 10 jaar vast minder dan 2% betaalt nu, kun je veel meer lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:14:
[...]

Hier wordt het uitgelegd: https://informatie.rente.nl/hypotheken/toetsrente-hypotheek

Als je rente dus korter dan 10 jaar vast staat, wordt gerekend met een hogere toetsrente waardoor je maximale leenbedrag lager wordt.

Stel dat je in mijn voorbeeld voor leningdeel 2 een rente betaald van 2%, dan wordt je totale toetsrente (2+5)/2 = 3.5%. Je kunt dan minder lenen dan als je gewoon 1 leningdeel hebt met 10 jaar vaste rente van 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
RocketKoen schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:15:
[...]

Het rentepercentage dat ze gebruiken om te bepalen hoeveel je kan lenen.
Bij 10 jaar vast of langer gebruiken ze daar de echte rente voor. Bij minder dan 10 jaar rekenen ze met 5%.

Aangezien je voor 10 jaar vast minder dan 2% betaalt nu, kun je veel meer lenen.
Oke bedankt. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Blauwschaap schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:17:
[...]

Hier wordt het uitgelegd: https://informatie.rente.nl/hypotheken/toetsrente-hypotheek

Als je rente dus korter dan 10 jaar vast staat, wordt gerekend met een hogere toetsrente waardoor je maximale leenbedrag lager wordt.

Stel dat je in mijn voorbeeld voor leningdeel 2 een rente betaald van 2%, dan wordt je totale toetsrente (2+5)/2 = 3.5%. Je kunt dan minder lenen dan als je gewoon 1 leningdeel hebt met 10 jaar vaste rente van 2%.
Ik mag natuurlijk nog eigen centjes inleggen toch. Bijvoorbeeld 10% (40.000) van de hele nieuwe hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Ik mag natuurlijk nog eigen centjes inleggen toch. Bijvoorbeeld 10% (40.000) van de hele nieuwe hypotheek.
Tuurlijk. Maar die toetsrente kan een factor zijn als je verder weinig eigen geld hebt en net aan genoeg verdiend om een volledige hypotheek voor je nieuwbouwwoning te krijgen.

Je kan even een snelle berekening maken van je maximale leenbedrag om een idee te krijgen. Als je net aan op 400k uitkomt als maximaal leenbedrag met een rente van 10 jaar vast, kan het lastig worden.

https://www.hypotheker.nl.../hoeveel-kan-ik-lenen/#!/

[ Voor 25% gewijzigd door Blauwschaap op 28-07-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Misschien ook verstandig als je hiermee naar een of meer hypotheekadviseur gaat. Toetsrente is wel een van de basisbegrippen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Blauwschaap schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Tuurlijk. Maar die toetsrente kan een factor zijn als je verder weinig eigen geld hebt en net aan genoeg verdiend om een volledige hypotheek voor je nieuwbouwwoning te krijgen.

Je kan even een snelle berekening maken van je maximale leenbedrag om een idee te krijgen. Als je net aan op 400k uitkomt als maximaal leenbedrag met een rente van 10 jaar vast, kan het lastig worden.

https://www.hypotheker.nl.../hoeveel-kan-ik-lenen/#!/
Heb je geen limit aan de variabele hypotheek. Bij ING mag dat maximaal 25% van hele hypotheek bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
alex3305 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:22:
Misschien ook verstandig als je hiermee naar een of meer hypotheekadviseur gaat. Toetsrente is wel een van de basisbegrippen bijvoorbeeld.
Ik ben ermee ook bezig hoor. Maar hier zie ik nu al goede en betere ideen dan hypotheek adviseur. Vroeger hebben ze mij ook belazerd met de hypotheek advies. Te laat achter gekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
@tayram wijzig je laatste bericht svp ipv telkens te dubbelposten.

En met anderen hier, als ie de basis niet kent, lijkt me een adviseur wel op zijn plaats. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Heb je geen limit aan de variabele hypotheek. Bij ING mag dat maximaal 25% van hele hypotheek bedrag.
Dan moet je dus niet naar ING gaan ;)

Maar het doel is om 50% te mogen aflossen zonder boete. Een hypotheekdeel met variabele rente is 1 manier om dat te bereiken. Maar je hebt ook gewoon banken die sowieso geen boete rekenen.

Neus eens rond op een hypotheek vergelijkings site. Independer ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:27:
[mbr]@tayram wijzig je laatste bericht svp ipv telkens te dubbelposten.[/]

En met anderen hier, als ie de basis niet kent, lijkt me een adviseur wel op zijn plaats. :)
Ik heb er genoeg verstand van. Geloof mij maar. Alleen sommige banken doen zo moeilijk en hebben ze zo slechte voorwaarden. Daardoor kan ik niet doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Bij ons is het meer dan dat. Ongeveer 30-40%. Maar zoals iemand anders al opmerkte, sommige hypotheekverstrekkers hebben sowieso geen boete voor vervroegd aflossen dus dat is ook een optie.

Wij hebben toch voor ABN gekozen omdat ze overall voordeliger waren dan hypotheekverstrekkers die geen boetes rekenen.
tayram schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:25:
[...]

Ik ben ermee ook bezig hoor. Maar hier zie ik nu al goede en betere ideen dan hypotheek adviseur. Vroeger hebben ze mij ook belazerd met de hypotheek advies. Te laat achter gekomen helaas.
Overigens kwam onze hypotheekadviseur met deze oplossing. Het is niet dat ik hem zelf heb bedacht ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Blauwschaap op 28-07-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Ja maar dan de rente is hoger. Florius bijvoorbeeld. Zeer flexibel en goede voorwaarden maar wel hogere rente. Ik twijfel tussen ING en ABN. Wij hebben nu ING rekening maar ik ben bang dat ik toch naar ABN over moet stappen door betere voorwaarden van hun. Bij ABN offerte geldigheid 9 maanden en bij ING 3 maanden bijvoorbeeld. 3 maanden is hoog waarschijnlijk niet haalbaar. Ik heb nu afsprak gemaakt met ABN. Mijn adviseur blijft zeggen overbrugging beste mogelijkheid is en dat wil ik absoluut niet.

[ Voor 10% gewijzigd door tayram op 28-07-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Laatst online: 12:52
Wij hebben drie jaar terug bij Aegon een hypotheek met twee delen afgesloten. Beide delen hadden eerst een variabele rente. Dus mocht je de rekenrente kunnen dragen dan is dat een optie. Weet niet hoe aegon qua rentes nu in de markt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
skaaf schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:46:
Wij hebben drie jaar terug bij Aegon een hypotheek met twee delen afgesloten. Beide delen hadden eerst een variabele rente. Dus mocht je de rekenrente kunnen dragen dan is dat een optie. Weet niet hoe aegon qua rentes nu in de markt staat.
Aegon heeft behoorlijk hogere rente om dit moment vergelijken met de andere grote banken. Dus helaas geen optie voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon overbruggingsgypotheek nemen. Dan heb je wel een redelijk lage rente en je weet zeker dat je in een keer kunt aflossen. Ik neem aan dat je huis zo verkocht is in deze tijden dus die paar maanden rente (incl HRA) kost je de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Overbrugging 2,50% op dit moment. 1 jaar vast bijvoorbeeld 1,59%. Scheelt toch behoorlijk wat en dan heb ik alle tijd om mijn huis te verkopen. Daarom wil ik geen overbrugging. Adviseur zegt eigenlijk ook dat wij een luxe positie hebben en kunnen we zelf kiezen wat we willen. Overbrugging is eigenlijk meer voor mensen die nog genoeg schuld hebben voor de huidige hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
tayram schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:46:
Overbrugging 2,50% op dit moment. 1 jaar vast bijvoorbeeld 1,59%. Scheelt toch behoorlijk wat en dan heb ik alle tijd om mijn huis te verkopen. Daarom wil ik geen overbrugging. Adviseur zegt eigenlijk ook dat wij een luxe positie hebben en kunnen we zelf kiezen wat we willen. Overbrugging is eigenlijk meer voor mensen die nog genoeg schuld hebben voor de huidige hypotheek.
Dat scheelt je dan dus netto slechts iets van 80 euro per maand. Lijkt mij niet veel geld maar goed.

Wat ik mij wel afvraag is dat je zegt alle tijd te hebben. Dat heb je natuurlijk ook, maar in deze tijd ben je zelfs een duur krot zo kwijt. Waarom zou je dan langer twee huizen aan willen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
Ze gaan beginnen met bouwen eind 2017. En zodra ze toestemming hebben om te beginnen moet ik meteen naar notaris. Dat zal hoog waarschijnlijk oktober 2017 zijn. Ze denken oktober - november 2018 te kunnen leveren. Ik heb dan nog 4 tot 6 weken tijd nodig om te verhuizen. Dus ik denk eind 2018 of begin 2019 te kunnen verhuizen. Wij willen onze huis juli - augustus 2018 te koop zetten. En als onze huis verkocht wordt tot eind 2018 kunnen we dan meteen eerste gedeelte van hypotheek aflossen.
Pagina: 1