Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20
ik heb een muziek server draaien in een streacom FC 10 behuizing met een pricewatch: Gigabyte GA-Z87M-D3H

nu wil het geval dat zelfs bij het aanraken van de kast dit syteem crasht. dus aan uit zetten doen we maar met een rubber dopje...

maar ook tijdens bedrijf kan het opeens zo zijn dat het systeem totaal onderuit gaat. Vaak met een corrupte bios tot gevolg. backup bios lost dit dan weer op.

maar wat gaat er nu mis ?

het systeem is niet echt standaard... hieronder de setup

het mobo krijgt stroom via een pico psu die aangesloten zit op een HD plex lineair supply (geaard). Deze heeft geen aarde lopen dus heb ik dat zelf gedaan. de behuizing van de voeding is gekoppeld aan de streacom behuizing en aan het moederbord (losse kabel en afstandhouders) en de externe klok. deze klok krijgt zijn stroom van het mobo

let wel dat het soms weken lang probleemloos loopt. deze week nog een 96 uur test gedaan zonder enige storing en voordat ik het topic maakte ging het dus mis. het loopt netjes. crasht en reboot in dit geval om na 5 minuten weer plat te gaan met een corrupte bios. Half uur vd stroom. alles weer aan. recovery loopt en hij draait weer al een tierelier. Een jaar geleden kon ik ook gewoon de knoppen gebruiken, dat lukt nu dus niet zonder crash . ergo aanraken = crash. Maar zolang je dat dus niet doet kan je hem volledig stressen zonder problemen

Maar goed wenselijk is het dus niet maar waar moet ik nog zoeken ?

[ Voor 54% gewijzigd door Ray op 28-07-2017 18:10 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gok dat je de afstandsbusjes niet netjes onder je moederbord hebt zitten waardoor hij kortsluiting maakt?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Is de boel geaard?

• Ray
@DennusB @Verwijderd topic aangevuld

• Ray
zojuist de zaak weer uit elkaar gehaald en om de voeding uit te sluiten de pico psu vervangen door een gloed nieuwe hd plex http://www.hd-plex.com/bl...quick-installation-guide/

probleem blijft bestaan helaas.

Alle aardpunten nagelopen en overal meet het 0 tussen de 'harde' aarde en de mobo / buspunten etc

wat wel opviel was toen ik de lan kabel eruit haalde ik 'stroom kreeg' schijnbaar staat op de buiten mantel van de cat 6 stekker een verschil met de aarde. Maar goed dat zou zodra hij erin zit afgevoerd moeten worden. Ook een de oudste switch tijdelijk er tussen uit gehaald.

ook nog getest met de originele moederbord klok. Maakt geen verschil.

dus kort.

systeem crasht (soms met een driver exeption error screen) daarna wil hij niet meer booten. na enig gehannes springt de backup bios dan in (flash over ) en werkt het weer. Soms maar 5 minuten zoals op het moment, soms weken.

iemand een idee?

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-11 21:43
Ik zou eens beginnen met die LAN kabel. Hoe komt dat daar spanning op staat? Lijkt mij dat er iets mis is met de switch waar deze is op aaangesloten of met één van de andere apparaten in je netwerk. Zoek dat eerst even uit of test eens een tijdje zonder de LAN kabel.

PS: HDPlex en Pico Psu ken ik niet, maar waarom gebruik je ze alle 2? Het zijn toch beide voedingen die je op je moederbord kan aansluiten of zie ik het verkeerd?

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:37
Best apart dat er op de lan kabel een spanning staat, Wellicht ergens een lek ofzo in een geschakelde voeding die niet geaard is bij je switch of modem?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:13:
de behuizing van de voeding is gekoppeld aan de streacom behuizing en aan het moederbord (losse kabel en afstandhouders) en de externe klok. deze klok krijgt zijn stroom van het mobo
...
But WHY!? Sloop eens dat soort achterlijke en nutteloze modificaties eruit, en kijk of je dan nog steeds stabiliteitsproblemen hebt.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ray schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:13:

Deze heeft geen aarde lopen dus heb ik dat zelf gedaan.
Het is me niet precies duidelijk wat je exact met de aarde hebt gedaan maar jouw probleem lijkt erg veel op een probleem wat ik jaren geleden met mijn PC had. Die zat in een ongeaard stopcontact en crashte ook geregeld - vaak gewoon door hem aan te raken. Oplossing: Een geaard stopcontact gebruiken. Die had ik niet in de woonkamer dus ik heb maar een verlengsnoer naar de keuken gelegd.

• Ray
ik gebruik dus een externe voeding. http://www.hd-plex.com/HD...-Audio-and-CE-device.html deze voeding is gewoon op een geaard stopcontact aangesloten

vanuit deze voeding neem ik de 12 of 19 volt lijn naar de streacom kast mee. Hier wordt geen aarde meegevoerd dus dat heb ik zelf opgelost en nameting klopt

dan gebruik ik een pico psu / of de hd plex module om het bord van atx stroom te voorzien. Ik heb er drie en alle drie geven dit probleem.

alle apparaten in mijn netwerk zijn geaard voor zover dit kan (switch heeft maar 2 pools stekker bijvoorbeeld evenals de playstation)

zoals geschreven heb ik ook de externe klok al uitgesloten door de standaard klok er weer op te prikken. ook dit maakt geen verschil

zojuist dus alles weer aan gezet. bios doet zijn flash ding. systeem start maar < 5 minuten einde oefening zonder dat er op dat moment iets gebeurd aan de kast etc.

hoe kan ik meten op die lan kabel ? ik heb al van mantel naar aarde gemeten op volt en ampere maar daar komt dan niets uit >> update nog eens gemeten en er staat 17 volt op de mantel. op andere plekken in netwerk rond de 6 volt. dit terwijl alles geaard is <<

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 19:03 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
Waarschijnlijk is nu het moederbord gesneuveld.

Waarom heb je eigenlijk van die achterlijk dure voedingen? En hoe heb je aarde aangesloten als de voeding dat niet heeft?

• Ray
jeroen3 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:10:
Waarschijnlijk is nu het moederbord gesneuveld.

Waarom heb je eigenlijk van die achterlijk dure voedingen? En hoe heb je aarde aangesloten als de voeding dat niet heeft?
dan was het bord dat al tien keer eerder...(overigens ligt er al een reserve bod. maar ik twijfel of dat de oplossing zal zijn) . ik heb de behuizing van de externe voeding verbonden met de behuizing van de streacom (de muziek server) als ik meet vanaf de vaste aarde dan is op alle punten zoals de afstandhouders etc er aarde aanwezig.

edit. op het moment dat de lan kabels verbonden zijn met de hardware is ook alle spanning weg. logisch die zal naar de aarde toe lopen. maar dat doet het dus ook blijkt uit meting

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 19:17 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Ik heb dat vroeger gehad met een printer die stroom op de hele pc zetten, ook vaker de bios weg.
Printer verwijderd, en het was opgelost.
Verwijder dus 1 voor 1 alle hardware,
netwerk losmaken heb je het nu nog?
monitor,
muis,
toetsenbord,
dus echt alles uitwisselen, of hardware losmaken welke niet direct moet draaien.

Pc opbouwen op een stuk karton met zo min mogelijk hardware, als je het nog niet opgelost is.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 30-07-2017 19:26 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ligt de nul van je externe voeding wel aan aarde? Even weerstand meten tusseneen zwarte draad uit de voeding en wat volgens jou aarde zou moeten zijn. Weerstand moet onder 0.5 ohm zijn.

Als dit niet goed is, zelf de nul aan aarde leggen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met een beetje pech is 0 zwevend en zal deze 115v potentiaal verschil hebben met aarde. Naar 0 trekken kan door de kast te aarden maar dan introduceer je andere problemen zoals instabiliteit en bij minste of geringste blaas je de boel op.

Wanneer een kast niet van kunststof is zou ik geen picopsu gebruiken en bij een metalen kast gewoon wegblijven van pico icm plex voedinkjes. Niks engers dan een klein kind of huisdier bij zo een kast. Kindehartje gaat kapot van 115v potentiaalverschil.

Overigens is je aarde wel aarde en niet zoe een.aarde-aan-cv-radiator aarde? Want je aardlek had er al uit moeten springen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 30-07-2017 21:08 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dr snuggles
  • Niet online
Snap wat je bedoelt, maar dat is de aarde van 230. Die zou ik zelf trouwens ook aan de randaarde hangen, daar istie voor. De 115V die er op de randaarde staat voor het aarden heeft zeer weinig vermogen. Een kunststof kast zou ik inderdaad ook niet nemen ivm met ontbrekende emc afscherming. De gebruikte kast isvan aluminium zie ik.

Ik bedoel echt de nul aan de laagspanningszijde, de zwarte aders die richting je moederbord gaan. Ik vermoed dat die slechts indirect aan aarde hangt, via randapparatuur.

Edit: heb de pico psu even opgezocht: deze blijkt ac/dc adapter nodig te hebben en is zelf een dc/dc adapter. Jeetje TS: stop eens wat linkjes bij al dat moois wat je hebt uitgekozen :p. Waar heb je de randaarde bijgemaakt? Hangen de nul geleiders van beide adapters aan aarde?

[ Voor 42% gewijzigd door dr snuggles op 30-07-2017 21:47 ]

• Ray
@dr snuggles de laagstroom nul hangt niet aan de aarde heb ik zojuist gemeten. Dat is bij deze voeding bij desing het geval lijkt het (heb er drie van staan :) )

Ik heb een echte aarde die van de meterkast komt. die gaat naar een PS audio PPP ..... en vanuit daar gaat er een stroomkabel naar de HD plex lineair psu (oude 160 watt versie) die gooit er oa 19 volt uit. die 19 volt nul hangt dus niet aan de aarde.

In de streacom kast zit het genoemde moederbord. deze moet ATX gevoed worden. daarvoor heb ik 3 opties... een PPA pico psu met zilveren kabels.... een budget https://www.replacedirect...0J-ciS01D6YIaAvFJEALw_wcB die het altijd prima gedaan heeft en wat er nu in zit is de hd plex hifi 250 watt (oud model) https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=950

deze doen dus niets anders dan inderdaad dc/dc in atx modus.

wat de aarde betreft.

de behuizing van de externe voeding hangt aan de aarde. Deze heb ik dus met een draad verbonden aan de computer kast en tevens sterbedraad direct aan het moederbord (en de vervangende klok..) ik heb dus ook al zonder die klok / met het originele klokje getest

overal meet ik dus vanaf de werkelijke meterkast aarde 0 ohm op de behuizingen

wat ik nog niet getest heb is of de monitor stroom lekt. die hangt er normaal ook helemaal niet aan (systeem rdp bediend) die zou via de vga mantel wat kunnen doen. Maar ook die monitor heeft een aarde stekker (wellicht niet aangesloten intern?)

of het moet van verder in de keten komen waar via usb een DDC omzetter zit vanwaar ik naar mijn dac ga. maar ook die dac hangt aan de aarde en tevens is de computer casing verbonden via usb met de DDC dus ook aan de aarde

voeding : https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=950

hd plex dc/dc https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=950

en als je echt liefhebber bent....

dit is het full build origineel

http://ppaproduct.blogspo...r-with-streacom-fc10.html

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 22:04 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Wat is de weerstand tussen de nul van de HD plex psu en de nul van je 12V pico psu?

En ter controle: wat is de weerstand tussen de nul van de 12V pico psu en de aardedraaid bij je moederbord?

• Ray
dr snuggles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:07:
Wat is de weerstand tussen de nul van de HD plex psu en de nul van je 12V pico psu?

En ter controle: wat is de weerstand tussen de nul van de 12V pico psu en de aardedraaid bij je moederbord?
op dit moment zit dus niet de pico erin maar de soort van pico van hd plex :)

maar ik ga morgen alles helemaal uit elkaar halen

er liggen ook nog een tweetal emi matten op de bodem (don't ask...) die haal ik eens weg. Tevens wil ik ook eens kijken of het wellicht met het geheugen te maken kan hebben (wat natuurlijk ook getweakt is...) en de extra regulator banken voor het geheugen....

echter het heeft gewoon prima gewerkt dus het voelt dan vreemd om dingen zo maar los te halen

lastige is ook dat je niet even een reset kan doen en weer testen. het is altijd maar weer de vraag hoe krijg ik de back up bios zover dat hij gaat flashen....

mogelijk morgen het reserve bord maar inbouwen. is een heel iets nieuwer type (verkeerd opgestuurd dammed) maar heeft niet de klok mod pinnetjes gesoldeerd. ga ik zelf ook maar niet doen.

http://ppaproduct.blogspo...odule-for-main-board.html

dit type bord is het trouwens ook :) heb ook beide type klokken.....

@dr snuggles vraag~! kan jij uit die foto's opmaken waar die ground cable aan de klok print zou moeten zitten ? ik heb die er namelijk nog niet aan zitten en heb als ground gewoon een mounting hole genomen. wat dus altijd gewerkt heeft

letwel het heeft ook een half jaar vrij stabiel gedraaid zonder de aarde draad

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 22:14 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Succes dan. Als je je kast kan aanraken zonder crash vertrouw ik je systeem pas weer een beetje :p.

Ps: datplaatje vanje "klok" is ook bijzonder. Een aparte 25mhz oscillator met een x cm lange kabel. Jeetje, bijzonder dat dit überhaupt al werkt :D.

[ Voor 43% gewijzigd door dr snuggles op 30-07-2017 22:18 ]

• Ray
dr snuggles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:14:
Succes dan. Als je je kast kan aanraken zonder crash vertrouw ik je systeem pas weer een beetje :p.
dat inderdaad! moet zeggen dat ik met een ander gigabyte bord precies dezelfde ellende had in mijn mining rig. totaal andere applicatie maar als ik maar wees naar dat ding klapte hij er ook al uit. Wellicht een backup asus bord maar vast kopen. maar ik weet niet meer welke serie dat was waar die klok op kan uiteindelijk

• dr snuggles
  • Niet online
Wil je dan wel een afgeschermde kabel voor je 25Mhz signaal gebruiken welke je aan beide uiteinde aan je frame vastmaakt bijvoorbeeld?

Of gewoon geen externe clock gebruiken, lijkt mij vragen om problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door dr snuggles op 30-07-2017 22:24 ]

• Ray
dr snuggles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:22:
Wil je dan wel een afgeschermde kabel voor je 25Mhz signaal gebruiken welke je aan beide uiteinde aan je frame vastmaakt bijvoorbeeld?
die snap ik niet helemaal. voor zover ik weet loopt vanaf de klok maar 1 signaal draad die naar de juiste plek op het mobo gaat.

dit werkt zo ook op de usb card en op de klok van de ssd en overal waar je volgens ppa maar een klok kan tweaken.....

enkel de voedingsprint van de klok zit verbonden met de behuizing.

die klok was ook geen eis maar kan het totaal overnemen dus.... en het werkte gewoon. tevens kan ik zo hem losklikken en het origineel erop doen. maar dat lost het probleem dus niet op

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 22:26 ]

• dr snuggles
  • Niet online
De ader waar die 25MHz op staat is een soort antenne. Hij zendt uit naar alle circuits die hij onderweg tegenkomt. Dus ook daar waar je niets wilt ontvangen. Een metalen afscherming om de ader voorkomt dit. Op een pcb zijn deze vaak ook mooi beschermd met aarde spoortjes er omheen en zo kort mogelijk.

En clocksignalen wil je echt nooit "verbeteren".

• Ray
dr snuggles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:30:
De ader waar die 25MHz op staat is een soort antenne. Hij zendt uit naar alle circuits die hij onderweg tegenkomt. Dus ook daar waar je niets wilt ontvangen. Een metalen afscherming om de ader voorkomt dit. Op een pcb zijn deze vaak ook mooi beschermd met aarde spoortjes er omheen en zo kort mogelijk.

En clocksignalen wil je echt nooit "verbeteren".
die kabel heeft ook inderdaad een afscherming

over het verbeteren van klok signalen zijn de meningen verdeeld ....

https://www.google.nl/sea...UIhgEoAQ&biw=1920&bih=901

je ziet vooral in audio toepassingen veel klok upgrades. of je dit op een mobo moet willen tja... iets met omdat het kan :9

maar goed de klok is dus niet de schuldig want met de onboard chip / klok gaat het ook mis

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 22:35 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Grappig, bij audio had ik het nog nooit gezien. Weer wat geleerd :). Maar ik zou er zelf heel ver weg van blijven op mijn moederbord.

• Ray
dr snuggles schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:37:
Grappig, bij audio had ik het nog nooit gezien. Weer wat geleerd :). Maar ik zou er zelf heel ver weg van blijven op mijn moederbord.
vooral bij cd spelers is het al jaren. maar ja die sterven uit dus moeten we weer wat anders bedenken :)

de klokken van guido tent waren een begrip destijds

momenteel maakt pink faun ook voor alles en nog wat een mooie klok.

maar zoals het eruit ziet is het dus niet de klok de de zaak laat crashen

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 30-07-2017 22:40 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:39
Het vreemde, voor dan in ieder geval, is je opmerking dat er spanning op je LAN kabel staat. Injectie vanuit een vreemde hoek zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van je probleem.

• Ray
jeronimo schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:42:
Het vreemde, voor dan in ieder geval, is je opmerking dat er spanning op je LAN kabel staat. Injectie vanuit een vreemde hoek zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van je probleem.
er staat inderdaad 6 - 15 volt op als hij niet aangesloten is. wellicht omdat hij langs stroomkabels loopt en wat oppikt ? zodra hij in de pc zit meet ik echter 0 volt op de mantel. voor mij een teken dat de aarde dus zijn werkt doet toch ?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afgezien dat TS niet weet waar de issues vandaan komen zou ik door aarde problemen dit een behoorlijk audio onwaardig apparaat willen noemen. Met name door onafgeschermde klok, daarnaast vermoedelijk aardloops in de componenten (oorzaak van brom in alle gevallen) en dan de gevoeligheid voor aanraking.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Ray schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:49:
[...]

er staat inderdaad 6 - 15 volt op als hij niet aangesloten is. wellicht omdat hij langs stroomkabels loopt en wat oppikt ? zodra hij in de pc zit meet ik echter 0 volt op de mantel. voor mij een teken dat de aarde dus zijn werkt doet toch ?
Je weet zeker dat er niet ergens een PoE apparaat, switch bijvoorbeeld, in het net staat?

• mathias82
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:51:
[...]

Je weet zeker dat er niet ergens een PoE apparaat, switch bijvoorbeeld, in het net staat?
De spanning zit blijkbaar op de mantel does PoE kan het niet zijn.

@Ray In een vorige post zei je dat je de spanning voelt als je de kabel aanraakt. Dan kan het geen opgepikte spanning zijn van langs stroomkabels te lopen, er is wel degelijk een probleem met je netwerk dat ik zo snel mogelijk zou oplossen.
Nog 2 opmerkingen:
1. Overal willekeurig aardingsdraden naartoe trekken is geen goed idee. Ik denk dat je waarschijnlijk verward bent door de Engelse term "ground": deze wordt zowel gebruikt ik de zin van "common" in gelijkspanning, als "safety ground" wat bij ons aarding is en als "signal ground" wat het 0-punt in een audio-signaal is. Deze kunnen hetzelfde zijn, maar dat hoeft niet. Ze op eigen houtje met elkaar verbinden kan problemen geven. Zorg er gewoon voor dat alle componenten die een aansluiting hebben voor de aarding (voeding) effectief geaard zijn, dat zou voldoende moeten zijn.
2. Er hebben verschillende mensen al goede suggesties gedaan, maar je lijkt ze niet te (willen) proberen (overtollige aarding verwijderen, spanning op LAN kabel oplossen, beginnen met zo weinig mogelijk componenten op een kartonnen plank...). Begin eens met de suggesties die al gedaan zijn. Als niets daarvan werkt kunnen we verder zoeken.

• Ray
@mathias82 ik ga zo nog een keer per apparaat in het netwerk meten op de lan kabel, Er ligt hier zeker 100 meter lan met meerdere switches. veel van de lan kabels lopen langs stroomkabels. Ik meet bijvoorbeeld heel even ook spannig op de lan kabel vanaf de ftu in de meterkast naar de EB toe. de ftu heeft geen aarde.

1. zomaar kabels trekken lijkt me ook niet aan de orde. De streacom kast heeft geen plek voor een atx voeding. normaal zou die behuizing door de voeding aan de aarde liggen. dat is wat ik nu ook gedaan heb door externe voeding behuizing te koppelen

2. even kaal opbouwen is ook niet echt een optie aangezien de cpu passief gekoeld is door de streacom kast. haal ik alles eruit heb ik geen koeling meer (heb ook geen fan)

zojuist een boot gedaan met de originele klok. systeem draait direct.

nu lijkt het echter dat het systeem opeens in eens soort van hibernate duikt. powerled en hdd led knipperen en systeem is uit maar wil dan ook niet meer aan.

vage is al de bios echt rot zou zijn moet die door de backup flash weer normaal zijn lijkt me. toch lijkt gezien de interval waarop het nu heel de tijd misgaat toch het bord op zijn einde. wellicht dat ik vandaag toch het spare bord maar overbouw. nu nog ergens in de buurt koelpasta kopen

nu even test lopen zonder lan kabel (kan ik er alleen niet bij via rdp) > maakt niets uit / crash.

ander ram eens proberen hoewel dat geen enkele boosdoender lijkt

oaj krijgen we die weer. nu dus een hold ivm een unsinged driver probleem. echter laatste driver is van 2014 en daarna is niets veranderd. bovendien staat aan dat dit mag aangezien ik dit al eerder had.

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 31-07-2017 12:11 ]

• mathias82
Er is niets mis met de kast apart te aarden als dit niet via de voeding gebeurt. Maar ik had uit je uitleg begrepen dat je ook de afstandshouders, het moederbord en je klok apart had geaard?

Wat dat spanningsverhaal betreft: het kan inderdaad dat je spanning meet die capacitief gekoppeld wordt door stroomdraden die langs de UTP kabels lopen. Wat echter niet kan is dat je de kabel dan vastneemt en de spanning voelt: die spanning kan namelijk geen stroom leveren. Jij gaf aan dat je de spanning voelde, dus moet er een toestel zijn dat de spanning er op zet.

PS: Als je afgeschermde netwerkkabels gebruikt, gebruik dan ook deftige netwerkcomponenten mét aarding. Nu kan de stroom die op de mantel zit niet weg omdat je switch geen aarding heeft.

• Ray
@mathias82 heb jij een tip voor een switch voor me die dat wel goed doet ?

maar / vingers crossed / de hoofdoorzaak lijkt gevonden. uit voor mij onverwachte hoek is het toch waarschijnlijk het ram of de ram power cleaning module. nu 1 reepje uit een andere pc erin en het loopt probleemloos. ik mag de lan kabel in en uitsteken! kast open maken en aanraken en hij speelt gewoon door!

• mathias82
Ik weet niet hoeveel poorten je nodig hebt, maar bijvoorbeeld de DLink DGS-1024D

Ik hoop voor jou dat je de oorzaak gevonden hebt, maar ik zou het heel vreemd vinden dat al de problemen die je hebt aan slechte ram liggen (vooral het rebooten als je het chassis aanraakt).

• Ray
@mathias82 het lijkt er wel op. hij is nu stabiel. mag de deksel eraf doen. kabels in en uitpluggen etc dat gaf eerste direct een crash.

de boosdoener(s) lijken 'dram III power purify plug v1.1' zaten erin en nooit gedacht dat die storing zouden geven

externe klok er weer aan en hop daar gaat hij weer :)

damm. ik heb al die modules al wel vaker gewoon eruit gehaald en visueel bekeken. stelt niets voor en maar weer terug gezet. snap ook nog niet waar het moet zitten maar voor dit moment lijkt het goed te gaan.

12 poort is op de hoofdplek op dit moment voldoende. vanuit daar gaat hij nog naar 2 x 5 poort en de EB neemt ook nog een poort waar

edit. net wel een petit crash. bij het afsluiten door indrukkken powerknop knalt de vga eruit. waarschijnlijk toch door esd want het is bij aanraken kast. echter hij sluit netjes af en start weer op. niet wenselijk maar de volgende zoektocht

[ Voor 60% gewijzigd door Ray op 31-07-2017 13:20 ]

• Ray
even een update / aanvullende vraag

Het gaat in feite redelijk goed met het systeem. Geen corrupte biossen meer gehad en een LMS probleem verholpen. Echter nu heb ik het volgende dat ik een slui.exe error heb. Dit heb ik al uitgezocht maar krijg het niet verholpen (syteem is met een geldige licentie geactiveerd)

Kan het zo zijn dat deze activatie 'error' toch een crash tot gevolg kan hebben. Dit gebeurd er namelijk nu vrij vaak

PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:20:07
PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:20:06
PPA-MUSICSERVER 41 Kritiek Microsoft-Windows-Kernel-Power Systeem 13-10-2017 18:19:34
PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:14:35
PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:14:34
PPA-MUSICSERVER 41 Kritiek Microsoft-Windows-Kernel-Power Systeem 13-10-2017 18:14:05
PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:11:21
PPA-MUSICSERVER 8198 Fout Microsoft-Windows-Security-SPP Toepassing 13-10-2017 18:11:19

dus een slui spp error en daarna een spontane reboot.

na die reboot (dit was een uitzondering. twee achter elkaar en ook reden voor de topic kick) is het systeem daarna meestal gewoon weer volledig stabiel

dus kan een fout in de slui activatie een kernel panic veroorzaken ????

edit

volledige foutcode

De licentieactivering (slui.exe) is mislukt met de volgende foutcode:
hr=0xC004F074
Opdrachtregelargumenten:
RuleId=502ff3ba-669a-4674-bbb1-601f34a3b968;Action=AutoActivateSilent;AppId=55c92734-d682-4d71-983e-d6ec3f16059f;SkuId=b3ca044e-a358-4d68-9883-aaa2941aca99;NotificationInterval=1440;Trigger=UserLogon;SessionId=1

en daarna

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-10-2017 22:45 ]

Pagina: 1