Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarmen slaapkamer radiatoren vloerverwarming of infrarood

Pagina: 1
Acties:

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Hallo allemaal,

In mijn nieuwe huis, een jaren 50 huis, dient het gehele verwarmingssysteem te worden vervangen.
Voor de beneden verdieping staat het al vast dat er overal vloerverwarming komt, net als op de badkamer. Echter twijfel ik nog over de slaapkamers.

Het probleem wat ik heb met de verwarmingen op de slaapkamers is dat dit een relatief grote kostenplaat is voor zaken die je nooit gebruikt.
Persoonlijk heb ik nooit de verwarming aan en andere die dit wel hebben (voor bijvoorbeeld een baby) hebben een aparte elektrische kachel er bij staan omdat alleen een traditionele verwarming niet voldoende is.

Mijn dilemma

- traditionele verwarmingen: echter liggen de huidige verwarmingsbuizen niet in de muur, deze zouden allemaal in de muur gelegd moeten worden. Dit is, verwacht ik, samen met nieuwe radiatoren een grote kosten post voor iets wat weinig gebruikt wordt

- Vloerverwarming, we hebben een betonnen dek dus ik zou de vloerverwarming erin kunnen leggen. Ik weet alleen niet of dit wat oplevert omdat de vloer dan niet is geïsoleerd. Voordeel is wel dat, als er een warmtepomp komt, dat je meteen boven ook kunt koelen. Qua kosten denk ik dat het mee zal vallen omdat er natuurlijk niet zo veel verwarmingsbuizen hoeven te liggen als beneden in de keuken of woonkamer.

-Infrarood panelen, tijdens mijn zoektocht kwam ik infrarood panelen tegen, een relatief goedkope oplossing en hoeft pas geïnstalleerd te worden indien nodig. Enige is dat ik nu alvast rekening moet houden met stopcontacten plaatsen.
Het probleem is echter dat ik erg weinig informatie kan vinden, merendeel komt van verkoper af...

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met infrarood panelen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op de bovenverdiepingen (zolder ook) kun je niet frezen, want meestal lopen daar elektriciteitsleidingen.

Ik heb daarom daar gekozen voor uponor minitec.
Wordt wel de vloer 1,5 cm hoger van.

Korte groepen maken, want het zijn maar dunne slangetjes (weerstand)

Ook heb ik in de kanaalplaatvloer in elk kanaal aan weerszijden gaatjes geboord en dichtgepurd.
Het betreft een rijtjeshuis en de vloer was een groot tochtgat.
Dan helpt verwarmen of koelen ook niet, als dat bij de buren terecht komt.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2017 11:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dongilles

mmm jaren 50 huis (waarschijnlijk zonder isolatie, maar misschien wel een lucht spouw?)
en dan de buizen van de verwarming in de muren frezen of vloer?

de muren worden dan ook best wel warm, en zonder fatsoenlijke isolatie verwarm je dan wel een stukje buiten lucht.
dat zou ik niet willen. ;)

als ik toch zulke flinke verbouwing ging doen, dan zou ik meteen de isolatie eens aan pakken.
daar zijn vele mogelijkheden voor, welke je tof vind is persoonlijk. (moet je zelf kiezen.)

een optie (een beetje grof verteld):
je plakt dit soort platen tegen de muur:
https://www.groenebouwmat...n-per-pallet/#description
die kun je dan in frezen voor wand verwarming.
en leg je de buizen daar in.
daar na stuc je ze af met leem stuk en speciale verf.
voordelen van leemstuk is dat het damp open is, het reguleert dus ook je vocht huishouden in huis.
vrienden van mij hebben dit systeem, en ja hun huis voelt erg prettig aan binnen.
meer als een warme deken als een kil huis ;)

maar vele andere oplossingen te verzinnen. ;)
(dit is meer een ecologische manier en richt zich ook meer op een lekker binnen klimaat als alleen een isolatie, ook recycle bare materialen worden dan gebuikt.)

edit:
meer info over dit soort systemen:
http://www.ecostuc.nl/wandverwarming/

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-07-2017 12:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dongilles
Bedankt voor je reactie.

Het klopt momenteel is er nog niets aan isolatie aanwezig, kozijnen worden vernieuwd, spouwmuren en zolder worden geïsoleerd.

nog nooit van dit soort muurverwarming gehoord, ik zal er eens induiken, bedankt voor de tip en nog meer mogelijkheden ;)

• migjes
@dongilles
ik kan je zeker aan raden eens te gaan kijken in een ecologisch huis.
(nu eigenlijk niet de juiste tijd, er word op het moment natuurlijk ook weinig gestookt in zo een huis.)
dan voel je zelf snel genoeg hoe lekker het is.

sommige mensen vinden kale leem juist mooi, andere vinden de kleur maar niks.
erg persoonlijk, maar voor van alles is wel een leuke oplossing te vinden, en ook voor elk budget is wel iets te verzinnen. (alles echt heel goed doen blijft flink geld kosten, maar goedkoop je huis kunnen verwarmen mag ook iets kosten.)

persoonlijk heb ik een huis, waar nog best veel aan verbouwd moet worden.
maar al wel een hoop gedaan, ik red het nu met 650m3 gas per jaar, maar nu heb ik ook nog een wamtepomp dus verwacht ik komend jaar onder de 300m3 te gaan komen.
het kost allemaal wel een paar centen, lol, maar een voorschot betalen van maar 30€ per maand (voor gas + elektra) is ook goed te doen.
(en dit is nog relatief hoog, schrik niet als @AUijtdehaag zijn voorschot verteld. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
5 euro @migjes
;-)

(En 18000 geinvesteerd in alles)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@dongilles
oke dan even verwarmen met ......

gas:
kosten 1m3 is rond de 60ct.

elektra (zoals ir paneel):
1kWh = 19ct
1m3 gas is virtueel een 9,2kWh, maar wat rendement verlies in leidingen en ketel zelf.
is een 1m3 gas = 8kWh een beter getal.
8kWh x 19ct = 1,50€

warmte pomp:
kan met lucht/lucht (word ook wel een airco genoemd) water/water of lucht/water.
dat is ook met elektra maar door dat de warmte van buiten het huis naar binnen word gepompt is het een factor 3x beter als elektra.
1m3 gas = 8kWh/3= +/-2,5kWh = 47ct.

alle sytemen hebben hun voor en nadelen.
zo is een ir paneel wel wat duur in gebruik maar erg goedkoop in aanschaf.
een warmtepomp duur in aanschaf maar goedkoop stoken.
en gasketels moeten onderhouden worden, anders word het een plofketel. >:)

vloer of wand verwarming, het is een lekkere luxe.
het leuke is dat je met vrij lage water temperaturen de zaak al warm krijgt, en dat gaat beter met een warmtepomp als met een gas ketel.

(het leuke van goed isoleren en wamtepomp is, dat ik mijn huis niet meer nacht verlaging toe pas.
het is de hele winter door gewoon 21 graden in de huis kamer, dat is voor mij effectiever als nachtverlaging)

maar laat je ook niet te gek maken door ons. ;)
ook ik heb tot nu toe best wel een 10k€+ geïnvesteerd en echt nog niet alles terug verdiend. ;)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
ik heb een ir plaat in de badkamer aan het plafond hangen. Werkt best goed, binnen een minuut ga je warmte voelen. Je moet er uiteraard wel onder staan/zitten. Je hoofd houdt wel warmte tegen voor de rest van je lichaam. Reflectievlakken (muren bij ons in de badkamer) lossen dat gedeeltelijk op.

De hele ruimte opwarmen gaat bij ons (veel massa) relatief traag. We hebben hem zowel op een schakelaar aangesloten zitten als een zwave module, zodat hij programeerbaar is.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ons hoekhuis uit 1927 heeft spouwloze éénsteens muren. We hebben het aan de binnenkant goed na-geïsoleerd voordat de BG en de badkamer van vloerverwarming werden voorzien. Op de verdiepingen hebben we toch weer radiatoren laten plaatsen omdat we houten vloeren hebben. De (geïsoleerde) leidingen zijn weggewerkt in de vloer of in de isolatie achter de voorzetwanden. De woonkamer is altijd 21 graden. Op de verdiepingen (m.u.v. de badkamer) stoken we niet en in de slaapkamer daalt de temperatuur hartje winter tot een graad of 16. Als we het daar snel warmer willen hebben zetten we een 2000W electrisch kacheltje in dat ook op afstand geschakeld kan worden. Dat heeft sinds 2013 ongeveer 15 euro per winter aan stroom gekost.

Één nadeel van die plugwise-tussenstekker: hij komt na een stroomstoring op in de aan-stand. Als we op reis gaan (al is het maar een weekeindje) gaat de stekker van de kachel er dus uit:-P

Op de werkkamer heb ik twee van die infraroodpanelen onder het bureau gehangen. Dat een paar uur 2 x 400 Watt wel wat kost laat zich raden, maar ik ga er van uit dat de radiator daar always-on nog duurder zou uitpakken. Electrisch stoken kan immers véél gerichter dan met LTV.

l'art pour l'art

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:35

Jack

MHz Matters

@dongilles
Goede dakisolatie is aan te bevelen. Dat scheelt weer stoken/koelen op de bovenverdieping.
Er gaat relatief veel warmte verloren via het dak namelijk.

Wil je alleen verwarmen op de bovenverdieping, dan zijn convectoren (bijv. de Jaga) ook een optie. Deze zijn ook geschikt voor LTV en hebben vrij veel verwarmingsvermogen ondanks hun beperkte afmeting.

Wil je ook gaan koelen, dan heb je wel vloerverwarming nodig (en een warmtepomp). Ik verwacht ook dat de dekvloer op de bovenverdieping niet zo dik is, waardoor daarin frezen waarschijnlijk geen optie is. Een fermacell vloer leggen en daarin de vloerverwarming frezen kan een alternatief zijn.
Een lucht/lucht warmtepomp kan uiteraard ook. Deze kan een stuk harder koelen dan de vloerverwarming.

Mijn ervaring met infrarood panelen is dat het maar een beperkt gebied kan verwarmen. Je moet er echt voor staan/zitten wil je de warmte voelen. Voor een complete ruimteverwarming minder geschikt, naar mijn idee.

In het algemeen is elke centrale verwarming geen snelle verwarming, tenzij je 70+ graden water door de radiatoren laat lopen. Maar daar wil je nu juist vanaf, vanwege de lage ketel efficiëntie en ook ongeschikt voor warmtepompen. Dus die elektrische kacheltje voor erbij zijn dan vaak een goede oplossing.

[Specs]

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
@dongilles waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Ik zit met eenzelfde vraag/situatie. We hebben een jaren 30 woning gekocht en gaan deze renoveren/isoleren. De begane grond krijgt vloerverwarming en wordt geisoleerd. De eerste verdieping rust op houten balken, vloerverwarming zal lastig worden. Verwarmingsbuizen aanleggen en dergelijke lijkt me ook zonde aangezien je bijna nooit de slaapkamers verwarmt.

IR panelen lijken een interessante optie. Vloerverwarming icm fermacell eventueel ook. Ben benieuwd waar jij voor gekozen hebt.

• dongilles
Ik heb gekozen voor niets op de boven verdieping (behalve badkamer).
Alle radiatorleidingen zijn verwijderd. Wel heb ik onder elk raam een aparte stroom leiding voor het geval dat ik hier een elektrische verwarming zou willen ophangen.
Voor het geld dat ik hiermee heb bespaard kan ik een lange tijd een ruimte opwarmen.

Tot nu toe nog geen spijt gehad van deze beslissing.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
dongilles schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:21:
Hallo allemaal,

In mijn nieuwe huis, een jaren 50 huis, dient het gehele verwarmingssysteem te worden vervangen.
Voor de beneden verdieping staat het al vast dat er overal vloerverwarming komt, net als op de badkamer. Echter twijfel ik nog over de slaapkamers.

Het probleem wat ik heb met de verwarmingen op de slaapkamers is dat dit een relatief grote kostenplaat is voor zaken die je nooit gebruikt.
Persoonlijk heb ik nooit de verwarming aan en andere die dit wel hebben (voor bijvoorbeeld een baby) hebben een aparte elektrische kachel er bij staan omdat alleen een traditionele verwarming niet voldoende is.

Mijn dilemma

- traditionele verwarmingen: echter liggen de huidige verwarmingsbuizen niet in de muur, deze zouden allemaal in de muur gelegd moeten worden. Dit is, verwacht ik, samen met nieuwe radiatoren een grote kosten post voor iets wat weinig gebruikt wordt

- Vloerverwarming, we hebben een betonnen dek dus ik zou de vloerverwarming erin kunnen leggen. Ik weet alleen niet of dit wat oplevert omdat de vloer dan niet is geïsoleerd. Voordeel is wel dat, als er een warmtepomp komt, dat je meteen boven ook kunt koelen. Qua kosten denk ik dat het mee zal vallen omdat er natuurlijk niet zo veel verwarmingsbuizen hoeven te liggen als beneden in de keuken of woonkamer.

-Infrarood panelen, tijdens mijn zoektocht kwam ik infrarood panelen tegen, een relatief goedkope oplossing en hoeft pas geïnstalleerd te worden indien nodig. Enige is dat ik nu alvast rekening moet houden met stopcontacten plaatsen.
Het probleem is echter dat ik erg weinig informatie kan vinden, merendeel komt van verkoper af...

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met infrarood panelen?
Ik heb in de slaapkamer wandverwarming in combinatie met leemstuc, voordeel wandverwarming is dat het goed kan koelen, veel beter dan met vloerverwarming.

Beneden krijg je al vloerverwarming en dan ontkom je er eigelijk niet aan om boven wand/vloer verwarming te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 04-01-2019 15:26 ]

Pagina: 1