Licht hellend plat dak of dak met dakpannen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
In 2015 heb ik samen met mijn neef mijn garage gebouwd. Die garage heb ik voorzien van een dak met dakpannen. We hebben maar liefst 13 spanten in elkaar geknutseld voor een garage van maar 8.20m lang en 4.10m breed. Ik heb in mijn uppie 3x op en neer gereden naar Kolham met de aanhanger om zo'n 800 dakpannen op te halen. Het was een giga klus. Het was ook nog eens bloedje warm en die dakpannen lagen ook nog niet makkelijk voor het grijpen, ik moest er ook nog mee aan de wandel.

Afijn, de garage staat er nu en ik ben er achter af wel blij mee.

Maar nu wil ik graag ook een ECHTE mancave hobbyruimte creëren en voor wat mij betreft hoeft dat dak met dakpannen niet weer. In mijn gesprekken met mijn neef blijft hij volhouden dat een dak met pannen goedkoper is dan een platdak, alleen een plat dak is minder werk. Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik de man van mijn nichtje (die een eigen aannemersbedrijf heeft) eventueel het dakleer laat aanbrengen. Dat betekend dus extra kosten, maar wel minder werk.

Daar staat wel weer tegenover dat een (licht hellend) plat geen zolderruimte biedt en in de zomer behoorlijk warm kan worden. Echter, gebruik ik pannen dan heb een loze ruimte van 8 bij 3 meter, die zich uiteindelijk alleen maar vult met spinnenwebben, spinnen en spinnenwebben. Dat is namelijk de omvang die de hobbykamer (aanvankelijk) gaat krijgen. 8 bij 3 meter. Omdat ik een verzamelaar ben van gokkasten heb ik het liefst een zo lang mogelijke ruimte ipv een vierkante ruimte. Hieronder een grove schets van hoe ik het wil indelen. Lengte x breedte is 8 bij 3 meter. De beton banden heb ik reeds al. :)

>> Woeii...Mancave Snowwie >> klaar in 10 jaar..... :P :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eo4semp3OCFMMmpqowDFjWDg/full.jpg
"deur" moet natuurlijk 80cm zijn

Ik zit nu heel erg in dubio of ik moet kiezen tussen een (licht hellend) plat dak, die mij uiteindelijk aanzienlijk minder werk kost, maar wel waarschijnlijk wel iets meer geld kost, of een dak met dakpannen die goedkoper uitvallen maar waar ik zelf weer meer werk aan heb en eigenlijk wil ik het pandje zo LAAG mogelijk houden. Het plafond moet niet hoger komen dan 2 meter. Het gebouw wordt een relatief simpele constructie opgebouwd uit vurenhout, dampfolie aan de buitenkant er tegen aan, tengellatten tegen de folie en daar weer rabatdelen tegen aan. De binnenkant wordt geïsoleerd met rockwol en afgewerkt met obs platen en (waarschijnlijk ook nog gipsplaten). Mocht ik kiezen voor een plat dak dan moeten er minimaal balken van 14 cm gebruikt worden met 60cm tussenruimte. Ook dit wordt dan geïsoleerd. Uiteraard VOOR de isolatie breng ik alle bedrading en leidingen aan die nodig zijn voor licht, netwerk, gas en water. Vanaf mijn meterkast komt net na de meter maar voor een stop een extra dikke kabel die naar de hobbyruimte toe gaat en in de hobbyruimte komt een aparte meterkast met 2 of 3 groepen. Ook komt er een aparte cv ketel in , maar dat is pas allemaal voor veel later.. :)

Wat vinden jullie?

Ik vraag jullie vriendelijk, doch met klem vragen, om verder niet op andere details in te gaan, over "hoe doe je het met het stroom", "wat vinden de buren er van", "wat moet je met zoveel gokkasten" en/of verwijzingen naar vorige topics puur om te trollen. Dit zijn allemaal irrelevante vragen die er niet toe doen. Het gaat mij hier puur om: wat zouden jullie kiezen, een plat dak of een dak met dakpannen en waarom zou je daarvoor kiezen.

Ik doe er ook even een poll bij om inzicht te krijgen in de gemiddelde gedachtegang van de tweakers hier.

Poll: (licht hellend) plat dak (met dakleer) of dak met spanten en pannen?

Plat dak - Dakleer
Spanten - Dakpannen
Ander materiaal (specificeer)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=399143&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 23:06
Als je mancave naast of in de buurt van de garage komt te staan zou ik eenzelfde dak maken, pannen dus.

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42

Rmg

Je er zou ook nog een hellend dak met shingles kunnen overwegen wel zoeken naar "shingles dak", niet naar shingles los.

Vraag me ook af of dakpannen wel echt goedkoper zijn. Als ik dit lijstje bekijk ontloopt het elkaar niet eens zoveel.

https://www.dakdekker-weetjes.nl/kosten-dakbedekking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Bouwen in dezelfde stijl en materialen als de garage oogt denk ik wel mooier.
Als het tegen elkaar staat kan een dakpannen dak met daarnaast een plat dak, ala /*\__ , ook wel mooi ogen.
En als je voor een plat dak gaat en je zit met de warmte, kijk eens of je er een mooi groen sedumdak van kan maken. Schijnt ook goed te isoleren.

Ik zit alleen meer met de hoogte. Als je al van hoogte kan spreken. 2 meter is laag. Echt laag. Ik denk dat dat, met het formaat van 8x3, heel raar overkomt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 13:58
Waar staat het? Naast je garage of huis of los ergens anders?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 922281

2 meter hoog? Dat is meer Vietcong-tunnel dan mancave..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
2 meter is niet heel hoog... Ten tweede, als je voor een plat dak kiest, laat dan een berekening uitvoeren. En kies niet blind voor 14cm balken... Je dak moet ook vol kunnen liggen met sneeuw.. En je wilt niet dat je dak bezwijkt onder gewicht van sneeuw/regen/kauwgomballen.

Voor wat betreft je vraag, plat dak of pannendak, waar komt het te staan? Welke gebouwen staan dichtbij? Kortom , in welke setting komt het te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zoals Nakebod al aan geeft;
Let op warmte! Een plat dak zonder dakpannen wordt binnen warmer (want het ventileert niet tussen de pannen, en je mist de extra laag).
Let ook op dat dakpannen in Nederland vaak toegepast worden omdat ze het geluid van regen dempen, niks is zo vervelend in een man-cave waar je je tv/pc hard moet zetten om over het gekletter van de regen uit te komen.
Wat betreft kosten;
Ik weet niet of plat dak nou zo veel duurder is, en ik ben nog wel calculator bij een aannemer ;) (echter betekend dit natuurlijk wel dat wij andere inkoopprijzen hanteren).

De optie van een groen sedumdak is zo gek nog niet, en zeker het overwegen waard!
Sedum zorgt voor bescherming van je dakbedekking, minder geluid met regen, en een extra isolatielaag tegen de warmte.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dakpannen die het geluid van regen dempen... Die had ik nog niet gehoord. ;) Er is 1 reden en dat is prijs. Pannen zijn het goedkoopst en kan je bijkans een eeuw laten liggen zonder noemenswaardig onderhoud. Een bitumen dak (15-20 jaar) of EPDM (ca. 30 jaar) hebben een kortere cyclus.

Mag je nog wel vergunningsvrij bij blijven bouwen? Daar zitten ook grenzen aan. Je hebt immers al een garage neergezet. Dan nog zou ik voor minimaal een breedte van 4m gaan. Dan kan je je kasten tegenover elkaar zetten en hou je ruimte in het midden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:14

mark-k

AKA markkNL

Don't go there.

[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 28-07-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 20:44
Ik zou gaan voor een EPDM dakrubber. Niets moeilijks aan, kan je zelf leggen (er bestaan zelfbouwfirma's voor). Heb je ook in het wit die zon reflecteert en daardoor warmte minder absorbeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
Het is al gezegd door anderen, maar ook even mijn 2 centen: als het dicht in de buurt van de garage komt, dan in dezelfde stijl (of totaal afwijkend). Heeft je huis ook dakpannen?

En als je dan spanten hebt, kun je daaronder nog steeds een vlak plafond maken zodat het overal toch maar 2 meter hoog is.

* Pat911 zou gaan voor zichtbare spanten want dat is mooi (imo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De garage heeft dakpannen en het huis ook, en de 'mancave' komt parallel naast de garage te staan, alleen een metertje minder breed. Wat de vergunning betreft denk ik dat het wel goed zit. Ik heb via een online calculator bepaald dat je zoveel xx m2 mag bebouwen in je achtertuin. Op basis van de oppervlakte van mijn achtertuin kom ik uit op een maximale bebouwing van 85m2. De garage is maar 8,20x4,10=34,4m2, dus blijft er nog genoeg over.
Rmg schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 07:47:
Vraag me ook af of dakpannen wel echt goedkoper zijn. Als ik dit lijstje bekijk ontloopt het elkaar niet eens zoveel.

https://www.dakdekker-weetjes.nl/kosten-dakbedekking/
Maar je kunt ook regelmatig op Marktplaats duizenden dakpannen soms gratis ophalen.

Voorbeeld, maar ja, gratis is mooi, al het extra werk niet. Daar zit bij mij ook de dubio:
- Meer werk, minder kosten
- Minder werk, meer kosten

Warmte in de zomer boeit me niet zo. Als dakpannen eenmaal opgewarmd zijn, is het hier in mijn huis onder de pannen ook net een broeikas en beneden is het nauwelijks koeler. Een plat dak dat bv wit van kleur is, ik weet niet of er witte dakleer bestaat, straalt een hoop infrarode straling terug. Aircootje kan natuurlijk ook.

[ Voor 54% gewijzigd door Snowwie op 28-07-2017 21:13 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn ook regels mbt afmeting en positie voor vergunningsvrij bouwen, niet alleen oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:55:
Er zijn ook regels mbt afmeting en positie voor vergunningsvrij bouwen, niet alleen oppervlakte.
Dat klopt, ik ben de website van de gemeente opgegaan en die is zo verschrikkelijk onduidelijk over wat wel en niet mag dat ik daar niet eens aan begin. Gezien mijn geografische locatie en het feit dat het 'gebouw' totaal uit het zicht staat tov de openbare weg denk ik niet dat het problemen gaat geven. Daarom neig ik ook meer naar een plat dak, ik wil em niet te hoog hebben. Daarom had ik ook gezegd, 2 meter is mans zat. Je 'zit' toch voor 99% van de tijd in dat hok, en ik ben maar 1.78m. Dan blijft er nog 22cm over tussen me kop en het plafond. En is ook makkelijker ook lampen vervangen.. :) En scheelt stookkosten, want dan is de hoeveelheid ruimte te verwarmen ook kleiner.

En het bouwt makkelijker, want dan heb je minder hoge trappen nodig.

Ondanks dat de poll de dakpannen iets meer voordeel van de twijfel geeft denk ik toch dat het bij een licht hellend plat dak blijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 29-07-2017 14:13 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Tip: voer die vergunningscheck uit op www.olo.nl , dit is de juiste plek.
Niet de website van de gemeente. Het feit dat je gebouw uit het zicht staat maakt het niet minder zichtbaar voor de opsporingsambtenaren, die kijken óók op de luchtfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik zal het dak groen verven en een camouflagenet er overheen gooien, en er dan brandnetels op kweken. :)

Die OLO site ben ik wel eens geweest, je hebt daar zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Vanuit de lucht is ook de enige manier om em te zien, want maandag en dinsdag komt de schutting, dan wordt mijn achtertuin eindelijk wat meer prive, en de garage blokkeert het zicht vanaf de andere kant.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:39

WhySoSerious

Be the change.

Ik zie dat de sedumdak tip al gegeven is, wilde deze zelf ook aandragen :) M.n. in de zomer zou je dat toch moeten merken qua temperatuur, plus een stukje bijdrage aan hemelwateropvang + biodiversiteit :)

Wil het zelf halverwege augustus gaan leggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik zou schuin doen. Meer hoofdruimte, koeler in de zomer. 2 meter is laag en juist een puntdak geeft ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

Allereerst: super nice dat je de ruimte hebt om dit te doen, ben er wel een beetje jaloers op :P (zou graag een garage naast huis bouwen, maar dat gaat no-way passen in de krappe stadswijkje van ons).

Ik heb ook voor de pannen gekozen, kan me goed voorstellen dat je niet op het extra werk zit te wachten, maar het lijkt me gewoon een stuk mooier er uit zien als alles een beetje in dezelfde stijl is.

Mijn opa heeft overigens jaren terug ook een aantal gebouwtjes op z'n erf er bij gezet, hij heeft toen gewoon golfplaten als dak gekozen, zat er zo op.Dak loopt af zodat je vanaf de voorkant niet ziet dat er van die cheape platen op liggen. Inmiddels staat het alweer 25 jaar zonder lekkages :)

Als alternatief zou je ook voor de eerder genoemde shingles kunnen gaan, beetje in de kleur van je garagedak dan natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 30 juli 2017 @ 05:04:
Ik zal het dak groen verven en een camouflagenet er overheen gooien, en er dan brandnetels op kweken. :)

Die OLO site ben ik wel eens geweest, je hebt daar zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Vanuit de lucht is ook de enige manier om em te zien, want maandag en dinsdag komt de schutting, dan wordt mijn achtertuin eindelijk wat meer prive, en de garage blokkeert het zicht vanaf de andere kant.
Je huurde toch? Dan zal de verhuurder natuurlijk er ook wel wat van vinden, vooral als het niet legaal is neergezet. Als het toch koop was, dan vinden de volgende eigenaren het niet leuk als je hem verkocht met de melding dat alles er legaal staat, en ze komen erachter dat dat niet zo is. Het is niet dat de officiele instanties de enige zijn die willen dat het er legaal staat ;). Ik zou dat toch maar echt nazoeken, anders moet je ook rekening ermee houden met welke dakbedekking het weer makkelijker af te breken is.

Overigens als het al vast staat dat de muren 2 meter hoog moeten worden, dan is het een no-brainer: Een schuin dak (en dus dakpannen). Dan kan je in het midden nog een beetje hoofdruimte hebben, en kunnen je automaten aan de rand staan waar het niet zoveel uitmaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 30-07-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Sissors schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Je huurde toch? Dan zal de verhuurder natuurlijk er ook wel wat van vinden, vooral als het niet legaal is neergezet. Als het toch koop was, dan vinden de volgende eigenaren het niet leuk als je hem verkocht met de melding dat alles er legaal staat, en ze komen erachter dat dat niet zo is. Het is niet dat de officiele instanties de enige zijn die willen dat het er legaal staat ;). Ik zou dat toch maar echt nazoeken, anders moet je ook rekening ermee houden met welke dakbedekking het weer makkelijker af te breken is.

Overigens als het al vast staat dat de muren 2 meter hoog moeten worden, dan is het een no-brainer: Een schuin dak (en dus dakpannen). Dan kan je in het midden nog een beetje hoofdruimte hebben, en kunnen je automaten aan de rand staan waar het niet zoveel uitmaakt.
Ik heb wel eens eerder gezegd, dat wat de verhuurder denkt of zegt of wil ik schijt aan heb want ik blijf hier wonen tot aan m'n dood of de woning wordt gesloopt, of ik win een miljoen. Dus, dan ga ik gewoon lekker m'n gang en ik wil juist dat gebouw laag houden om niet te opvallend te zijn. En persoon hou ik niet van hoge plafonds. Ik ben zelf maar 1.78m, dus als het plafond op 2 meter zit, vind ik dat ruim zat. Als ik nu een lampje moet vervangen moet ik weer een ladder pakken, of een stoel. En meer ruimte betekend ook meer ruimte om te verwarmen. Nee, ik hou het het liefst zo laag mogelijk, maar het moet ook niet te veel kosten.

Wat betreft het dak, mijn nichtje haar man heeft een eigen bedrijf en die heeft ook al voor mijn moeder een veranda geplaatst en je weet wel hoe dat gaat, voort wat hoort wat en dan laat men die BTW meestal achterwege, dus die gozer wil best wel (denk ik) mij even een beetje dakleer op het dak branden. De ondergrond kan ik zelf wel aanbrengen. Dat is niet zo moeilijk, die spijker je er zo op. Ik moet alleen even weten hoe het precies zit met de randen, maar volgens mij komt daar gewoon een metalen hoeklat overheen om instromend water te voorkomen.

Als het dakleer op het dak er eenmaal op ligt en het dak loopt echt maar met een paar graden af, zou ik er eventueel nog voor kunnen kiezen om er witte kiezels op te leggen. Maar dat moet ik even aanzien.

Voorlopig komt eerst morgen de schutting. De achtertuin wordt dan afgeschermd. De funderingselementen heb ik hier al klaarliggen, maar ik wacht eerst even totdat de schutting er ligt en dan kan ik de fundering in feite wel leggen. Ik heb betonbanden van 100x20x10 en dat zijn zware jongens. Die wegen al gauw 50kg per stuk. Dus, het is zaak om eerst de sleuf te graven, geel zand er in, tegels er in. De tegels waterpas leggen tov elkaar en dan stuk voor stuk de betonbanden er in.

Maar goed, heb ook nog een akkefietje met het UWV te schillen, en nog steeds lopende rechtszaak waarvan de uitslag een behoorlijk verschil kan betekenen voor wat betreft de financiën. Als ik em win dan krijg ik nog een jaar ziektewet uitkering nabetaald, als ik em verlies, dan kan ik me melden bij de sociale dienst. En dan gaat sparen niet zo hard. Dit is niet simpelweg een garage, dit is echt een hobby ruimte waar alles in moet zitten. Van elektra, tot gas en water (voor de cv), de cv zelf, radiatoren, isolatie, dampwerende folie, dampremmende folie, netwerk kabels (ik overweeg zelfs UTP Cat 7 kabels daar door de wanden te trekken omdat ik vermoedt dat het toch niet meer zo lang zal duren voordat 10Gbit ethernetkaarten meer standaard worden, ook op nieuwere moederborden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom kan dat allemaal niet in je huis eigenlijk? Je woont dacht ik alleen, waarom bouw je er dan een tweede huis naast? Het komt wat vreemd over om in een klein hokje te gaan chillen terwijl je huis dan gewoon leeg is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Señor Sjon schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:48:
Waarom kan dat allemaal niet in je huis eigenlijk? Je woont dacht ik alleen, waarom bouw je er dan een tweede huis naast? Het komt wat vreemd over om in een klein hokje te gaan chillen terwijl je huis dan gewoon leeg is. :)
Omdat ik een ''hobby/verzameling" heb dat ruimte vraagt en mijn huis is vrij klein, alhoewel ik 3 slaapkamers heb zijn de kamers over het algemeen niet groter dan 8 tot 10m2 en ik gebruik de kamer beneden als hobbykamer. Deze kamer is exact gemeten: 2.85m bij 2.40m. En in deze ruimte heb ik een bureau van 2.40m bij 80cm, een 40" monitor, een tweede 24" monitor er naast voor de 2e computer. Twee grote staande Mivoc SB210 luidsprekers in de hoeken op plankjes, 3 gokkasten en een boeken -cq rommelkast. En dan is mijn beloopbare oppervlakte minder dan 2m2.

Check anders even deze video, "hobbykamer", die ik even speciaal voor deze gelegenheid heb gemaakt:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ils3-HgAark&t=1s]

Maar ik blijft wel gewoon tv kijken, douchen, slapen, eten koken, de kat eten geven, wassen etc in het huis.
Dit wordt gewoon een 'mancave' :)

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 31-07-2017 02:57 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:47
Snowwie schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:00:
[...]

Ik heb wel eens eerder gezegd, dat wat de verhuurder denkt of zegt of wil ik schijt aan heb want ik blijf hier wonen tot aan m'n dood of de woning wordt gesloopt, of ik win een miljoen. Dus, dan ga ik gewoon lekker m'n gang en ik wil juist dat gebouw laag houden om niet te opvallend te zijn. En persoon hou ik niet van hoge plafonds. Ik ben zelf maar 1.78m, dus als het plafond op 2 meter zit, vind ik dat ruim zat. Als ik nu een lampje moet vervangen moet ik weer een ladder pakken, of een stoel. En meer ruimte betekend ook meer ruimte om te verwarmen. Nee, ik hou het het liefst zo laag mogelijk, maar het moet ook niet te veel kosten.
Ik ken de situatie misschien niet voldoende maar als de verhuurder het pand te koop wil zetten binnen 1 jaar, dan heb je die investering voor niets gedaan? Waarom zou je dat risico lopen iets te bouwen op een grond die je huurt?

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
FragileM64 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 06:31:
[...]

Ik ken de situatie misschien niet voldoende maar als de verhuurder het pand te koop wil zetten binnen 1 jaar, dan heb je die investering voor niets gedaan? Waarom zou je dat risico lopen iets te bouwen op een grond die je huurt?
De woningcoöperatie kan niet zomaar een woning verkopen terwijl de huurder er nog in zit.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:06
Snowwie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:47:
[...]

De woningcoöperatie kan niet zomaar een woning verkopen terwijl de huurder er nog in zit.
Klopt, maar de gemeente kan wel eisen dat je het afbreekt als het illegale bouw is :/

Ik heb voor de dakpannen gekozen, vind ik mooier (schuin dak) en om je met extra werk op te zadelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
President schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:02:
Klopt, maar de gemeente kan wel eisen dat je het afbreekt als het illegale bouw is :/
Het bijgebouwtje, niet de huurwoning zelf. :)
Ik heb voor de dakpannen gekozen, vind ik mooier (schuin dak) en om je met extra werk op te zadelen >:)
Het IS ook mooier, maar inderdaad meer werk. En daar zit ik niet op te wachten. Ik weet hoeveel werk er in die garage is gegaan, en dat had ik nooit en te nimmer voorzien.

Alleen de dakpannen HALEN was al een gigaklus die ik in m'n uppie heb gedaan met enkel een aanhangertje.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:14
Je zou zelf een plat dak kunnen leggen? Zijn veel sites voor, voorbeeldje: https://budgetdak.nl/dak-op-maat/ waar je uit kan rekenen wat dat gaat kosten. Andere overweging kan zijn om zelf het platte dak voor te bereiden (vlak plaatwerk maken) en daarna een dakdekker het er op te laten leggen. Plat is sowieso in alle gevallen minder complex en veel minder werk. Mogelijk dat je met doe het zelf ook qua kosten goed uit kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat ik ga doen is gewoon een houten box maken, waarbij ik aan 1 lange zijde een extra balk toevoeg. Dan leg ik daar dikke (14cm) dwarsbalken overheen, en dan daar weer osb platen overheen. Zo krijg je een licht hellend effect zodat er sowieso geen water op blijft staan. De 'ondergrond' die nodig is voor dakleer kan ik er zelf ook wel op timmeren en de man van mijn nicht kan het dakleer wel branden. Makkelijker kan het niet. Geen gekloot met spanten die exact even groot moeten zijn, het maken van de spanten op zichzelf al, de platen die daar op moeten, lastiger, omdat het schuin is, de daklatten die daar weer op moeten en de panlatten die DAAR weer op moeten, en alles tot de mm uitgerekend. Pffff.. en waarvoor? Alleen omdat dakpannen 'mooier' lijken? Bergruimte? Niet nodig, ik heb nog minstens 15 meter tuin daar achter en ik kan het hok dan zo uitbouwen als het echt noodzakelijk is.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1