Nieuwe Processor

Pagina: 1
Acties:

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 15:39
Laatst heb ik mijn PC weer tot leven gewekt en mijn oude GTS 250 omgewisseld voor een GTX 780, maar ik merk dat mijn processor me tegenhoud in bv GTA V en the Witcher.
Momenteel ziet mijn systeem er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 110,-€ 110,-
1ASRock M3A770DE€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N780OC-3GD€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake V9 - VJ40001W2Z€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x Zwart€ 90,50€ 90,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
1Western Digital WD Green WD10EARS----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,50

Ik zoek een?
CPU (+Mobo en RAM)

Wat is je budget?
Hier komt het lastige gedeelte, ik heb op dit moment 2 opties
Optie 1: Intel Pentium G4560 a 67 euro + Mobo a 70 euro + 8GB RAM a 75 euro = 212 euro
Optie 2: Ryzen 3 1300 X a 130 euro + mobo a 80 euro + 8 GB RAM a 75 euro = 285 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Casual gaming. Op dit moment speel ik niet veel meer dan GTA V, The Witcher 3, CS: GO en wellicht in de toekomst nog Overwatch, PUBG, Assasins Creed of iets als Forza/Project Cars

Daarnaast moet er wellicht rekening gehouden worden dat ik ook veel game op mijn PS4 Pro en dat ik daarom ook niet naar bv. een Ryzen 1600 kijk

De vragen die ik wil stellen:
1. Is er in mijn setup een verschil merkbaar tussen de Pentium en de Ryzen? Ik zie veel benchmarks, maar die zijn dan gedaan met bv een GTX 1080, dat zegt voor mijn setup niet zoveel denk ik dan. Ik heb namelijk ook benchmarks gezien van de G4560 i.c.m een zwakker GPU (bv. Een 1050 Ti of 1060, waar mijn GPU een beetje tussen ligt) waar het geen hol uitmaakt of je een G4560 of een I7 hebt. Daarom vraag ik mij af of ik met mij setup een verschil zie tussen de G4560 en de Ryzen 3.
2. Is de Ryzen, met eventuele overclock, meer future-proof dan de pentium (gelet op DX12 etc).

Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Ik ben dus een casual gamer die ook veel op zijn PS4 Pro gamed (zeker vanaf de release van FIFA 18 en CoD in het najaar) maar wil daarnaast wel ook nog fatsoenlijk de bovenstaande spellen kunnen spelen, en het liefst over 2 jaar ook nog.

Alvast bedankt voor de input! 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Jamesl op 28-07-2017 01:00 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jamesl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:33:
Wat zouden jullie kiezen in mijn situatie? Ik ben dus een casual gamer die ook veel op zijn PS4 Pro gamed (zeker vanaf de release van FIFA 18 en CoD in het najaar) maar wil daarnaast wel ook nog fatsoenlijk de bovenstaande spellen kunnen spelen, en het liefst over 2 jaar ook nog.
Geld op zak houden. De opties die jouw budget bieden gaan geen (significant) verschil opleveren.
Daarnaast moet er wellicht rekening gehouden worden dat ik ook veel game op mijn PS4 Pro en dat ik daarom ook niet naar bv. een Ryzen 1600 kijk
Deze stelling volg ik niet helemaal. Een Ryzen 1600 + GTX 780 doet toch niet onder voor de PS 4 pro?

Enfin... Als je geen PS 4 pro had gehad, was een Ryzen 1600 wel een kandidaat geweest? In hoeverre is je budget dan realistisch? Sowieso vreemd dat er pak em beet 30% prijsverschil zit tussen optie 1 en 2 maar vervolgens met een CPU komen die net zo duur is als de totale configuratie van optie 1 maakt het allemaal wel erg onduidelijk

[ Voor 38% gewijzigd door Switchie op 28-07-2017 03:40 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 15:39
Switchie schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 03:18:
[...]

Geld op zak houden. De opties die jouw budget bieden gaan geen (significant) verschil opleveren.

[...]

Deze stelling volg ik niet helemaal. Een Ryzen 1600 + GTX 780 doet toch niet onder voor de PS 4 pro?

Enfin... Als je geen PS 4 pro had gehad, was een Ryzen 1600 wel een kandidaat geweest? In hoeverre is je budget dan realistisch? Sowieso vreemd dat er pak em beet 30% prijsverschil zit tussen optie 1 en 2 maar vervolgens met een CPU komen die net zo duur is als de totale configuratie van optie 1 maakt het allemaal wel erg onduidelijk
Allereerst bedankt voor je reactie.
Dus jij raadt de G4560 aan?

Wat ik bedoel te zeggen met die stelling is dat ik veel game op mijn PS4 Pro en dat dat eigenlijk mijn meest gebruikte device is, als straks FIFA 18 en CoD uitkomt zit ik weer 90% van de tijd op mijn PS4, dat komt mede omdat het gros van mijn vrienden alleen op de PS4 gamen en ik ga niet in mijn eentje FIFA 18/CoD spelen ;).

Mijn budget is in dusverre realistisch dat ik, mits de argumenten goed zijn, wel bereid ben meer geld uit te geven voor de Ryzen 3. Maar aan jouw reactie te zien zeg jij dat daar geen reden voor is?
Hopelijk heb ik het zo een beetje verduidelijkt

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Je zult vrij weinig van het verschil merken. Gratis overklokken is een mythe, hier heb je een processor koeler van zo'n 30 euro voor nodig. Mocht je bij Intel ook een aftermarket koeler kopen klopt dit niet.

Verder kost 2133 of 2400 MHz geheugen voor Intel slechts 60 euro, waar je voor 3 GHz geheugen voor Ryzen 80-85 kwijt bent. Verder kun je ook een Intel bordje halen voor 50 euro, en eventueel een niet overklok AMD bordje van 60 euro.

Upgrade paden zijn m.i. onzin. De praktijk wijst uit dat processors na een jaar of 3-4 nog steeds 70% van hun originele prijs waard zijn. Deze CPU direct kopen is uiteindelijk dus goedkoper.

Future proof eisen van hardware is überhaupt al heel lastig, en in het budget segment gewoon niet eerlijk. Voor een dubbeltje op de eerste rij bestaat niet.