Volvo V40 lease vs prive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben aan het kijken om een nieuwe volvo V40 te kopen. Nu kan ik leasen via de werkgever of een een budget uitgekeerd krijgen en zelf een auto regelen.
Om me heen hoor ik altijd dat men nooit prive een nieuwe auto zou kopen (want duur/afschrijving) maar lease vind men wel logisch, echter volgens mijn berekeningen is prive kopen zeker voordeliger. Ik vroeg mij af of ik iets over het hoofd zie met onderstaande berekeningen.

Ik rijd zo'n 30k-35k km per jaar en ga uit van een periode van 4 jaar. Beide berekeningen gaan uit van eenzelfde nieuwe volvo V40 met dezelfde opties.

Lease:
Budget 800 p/m
Auto + brandstof 750 + 140 = 890 p/m
Eigen bijdrage 890 - 800 = 90 p/m
Bijtelling 52% * (22%*34.000 - 12*90 (eigen bijdrage)) / 12maanden = 277 p/m
Kosten 277 + 90 = 367e per maand

Prive:
Budget bruto 970 p/m
Netto deel budget (19ct/km) 430 p/m
Netto budget 430 + 48%*(970-430) = 689e p/m
Afschrijving 35.000 (auto) - 15.000 (restwaarde) / 48maanden = 416 p/m
Onderhoud 60 p/m
Verzekering 80 p/m
Wegenbelasting 111 p/m
Brandstof 140 p/m
Totaal 416+60+80+111+140 - 689 = 118e per maand

Dit zou betekenen dat prive kopen dus 367-118= 249e netto per maand goedkoper is, over 48 maanden is dit toch weer ~12.000 euro.
Ook rijd ik nu een prive auto waardoor via inruil deze koop prijs nog omlaag kan.
Mis ik iets of is in mijn geval prive kopen echt veel voordeliger?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 14:22
Je 140 euro brandstof lijkt me vrij optimistisch en gaan uit van huidige prijzen. Welk verbruik reken je mee en is dat reëel volgens bijv. autoweek en spritmonitor? Let er met de brandstofprijzen op dat als het over 3 jaar bijv. 1,50 per liter diesel is, je die extra moet betalen. Voor lease is dat waarschijnlijk niet zo, dat is dus een risico wat je neemt.
Je restwaarde lijkt me best-case, 15.000 inkoopprijs voor een 4 jaar oude V40 (die waarschijnlijk dan al een nieuwe versie/facelift heeft) met 140k op de teller (uitgaande van 35k per jaar) is denk ik best wel hoog als je kijkt naar huidige verkoopprijzen voor een V40. Ik zou uitgaan van bijv. 12.500, uiteraard zal het meer lijken als je dan weer inruilt maar dat is lood om oud ijzer (zonder inruil krijg je ook meer korting vaak).

Ik heb toevallig recent dezelfde berekeningen gemaakt en kom (met andere cijfers uiteraard) ook positief uit ondanks dat ik veel meer kilometers maak (maar daarom reken ik ook met een jonge tweedehandse en geen nieuwe auto). Misschien de moeite waard om nog naar private lease te kijken, alhoewel ik vermoed dat het in jouw klasse met jouw kilometers niet rendabel is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 13:41
Let ook even op dat die bruto uitkering van je budget wellicht/waarschijnlijk tegen bijzonder tarief belast wordt en dat is dan 56% ipv 52%, scheelt toch 22,- .

Als je nu overigens evt parkeerkosten vergoed krijgt dan kan dat met een kmvergoeding niet meer daar alles uit de 19ct moet komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Thijs8472 op 28-07-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Niet online
Als ik het gemiddelde verbruik van autoweek/spritmonitor omhoog afrond naar 5,5l/100km en uitga van een dieselprijs van 1,50e/l over 32.500km/jr komt dit neer op ~220e. (In onze lease constructie betalen we deze extra prijs weer zelf via de eigen bijdrage, dus deze strepen elkaar weg overigens.)
De restwaarde was (mogelijk te optimistisch) geschat op het huidige aanbod op autotrack (V40, 4jr oud, ~130k gereden), maar laten we dit verlagen naar bijv. 12.000e.
Parkeer kosten zijn niet van toepassing of sowieso voor eigen rekening.

Wanneer ik dit in mijn excel sheet invul en ook de 56% meeneem dan komt dit nog steeds neer op ~8.000e voordeliger voor prive kopen.
Mogelijke andere punten welke missen of te optimistisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:08

d0s

sssst

Ik ben van lease naar privé gegaan. Die 5,5/100 is nog steeds optimistisch denk ik.

Mij viel het ieg erg tegen, vooral restwaarde en onvoorziene kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
Je gaat uit van 52% dat zou betekenen dat je inkomen op € 67.072,- zit om 52% belasting te betalen over je bijtelling. Ik vind je leasebedrag aardig scheef/beperkt in verhouding tot je inkomen. Weet je zeker dat je over de 67k heen gaat met je bijtelling van de auto bij je inkomen opgeteld. Anders zit je al 10% lager met belasting op je inkomen/ over de bijtelling.

Ook ga je er vanuit dat je 27k van de 30-25k km zakelijk rijdt. Rij je maar 3000 ~ 8000 privé?

Rij zelf de D2 en de opgavecijfers zijn nauwelijks haalbaar. reken wel zo 30 ~40 euro meer per maand voor brandstof even los van eventuele prijswijzigingen van brandstof.

Verzekering afhankelijk van schadevrije jaren kan nog wel een tientje vanaf.

Onderhoud is wat conservatief, banden 15 euro per maand en onderhoudsbeurt om de 30k km à € 299, is al 75% van je onderhoudsbudget verbruikt over vier jaar. Hou je 720 euro over voor reparaties in vier jaar.
Wil je bij een veilige km stand je distributieriem vervangen hou je bar weinig over voor de rest van je reparaties..

Al met al is het verschil iets minder groot, maar door het vervallen van de voordelige bijtellingstarieven en het uitkeren van een mobiliteitsbudget is privé rijden in jou geval nog steeds aantrekkelijker.

Vervangend vervoer mag je ook zelf regelen.

367 -118 = 249 per maand.
maar 42% i.p.v. 52% belasting is 65 euro minder verschil
brandstof + 30
verzekering -10
afschrijving elke 1000 euro minder inruil is 21 euro per maand.
Als dit allemaal klopt dan zit je met een beetje meer afschrijving nog maar op 100 euro voordeel per maand.
En het risico ligt bij jou i.p.v. de leasemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:04
Thijs8472 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:54:
Let ook even op dat die bruto uitkering van je budget wellicht/waarschijnlijk tegen bijzonder tarief belast wordt en dat is dan 56% ipv 52%, scheelt toch 22,- .
Dat is alleen bij de loonbelasting (je loonstrookje dus). Als je niet daadwerkelijk in een hoger tarief valt, wordt dat bij de inkomstenbelasting (aangifteformulier) altijd weer rechtgetrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
Even vergeten, maar wel een aparte opmerking de moeite waard. Als je een jonge tweedehands kijkt, dan pak je snel duizenden euro's voordeel waar misschien enkele honderden euro's aan meer onderhoud tegenover staat. D2 R-design met minder dan 30k km uit 2015 doet € 25.000 i.p.v. € 35.000 voor een nieuwe volvo.

En 10.000 / 48 is 208 euro per maand wat je in je zak houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 28-07-2017 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:45
Eén keer schade en het hele plaatje is toch weer anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
MOmax schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 00:50:
Eén keer schade en het hele plaatje is toch weer anders....
+/- €80/m met wat schadevrije jaren heb je allrisk met noclaim beschermer. Dus dat valt op zich wel mee.
Tenzij je continue botsautootje gaat spelen. Maar dat hou je bij een werkgever ook niet lang vol.

Denk dat je total loss bedoelt, dat is wel inderdaad een risico wat bij jou komt te liggen i.p.v. de werkgever.
Dagwaarde van een 2015 D2 (rij d'r zelf eentje van de baas) is 19.132 voor een auto nieuw 30734.
Schrijft wel harder af dan gedacht.

[ Voor 25% gewijzigd door PROnline op 28-07-2017 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DizzyVacation schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 00:19:
Als ik het gemiddelde verbruik van autoweek/spritmonitor omhoog afrond naar 5,5l/100km en uitga van een dieselprijs van 1,50e/l over 32.500km/jr komt dit neer op ~220e. (In onze lease constructie betalen we deze extra prijs weer zelf via de eigen bijdrage, dus deze strepen elkaar weg overigens.)
De restwaarde was (mogelijk te optimistisch) geschat op het huidige aanbod op autotrack (V40, 4jr oud, ~130k gereden), maar laten we dit verlagen naar bijv. 12.000e.
Parkeer kosten zijn niet van toepassing of sowieso voor eigen rekening.

Wanneer ik dit in mijn excel sheet invul en ook de 56% meeneem dan komt dit nog steeds neer op ~8.000e voordeliger voor prive kopen.
Mogelijke andere punten welke missen of te optimistisch zijn?
Dat is gewoon een erg slechte leaseregeling.

Ten eerste is het brandstofcomponent vaak geen onderdeel van de leaseregeling, bij jou blijkbaar wel, dat zie je wel vaker.

Maar om vervolgens alle brandstofkosten op jou als werknemer te verhalen als het tegenvalt, klinkt erg oneerlijk.

Vaak moet je toch voor je baas de weg op en bepaalt de baas uiteindelijk waar jij heen moet rijden.

Daarom zie je vaak dat men van normbedragen uit gaat.

Ik moet een auto kiezen op basis van 35000 per jaar. Dat is het bedrag wat van mijn budget af gaat.
Vervolgens wil mijn baas graag dat ik 250km per dag afleg en zit ik opeens op 55000 per jaar.

Maar goed ik gooi hem er even in bij de ANWB autokosten berekening:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4315/36215339475_0b1070819c_c.jpg

ANWB gaat uit van 140 euro onderhoud (inclusief banden) per maand
ANWB gaat uit van 201,25 euro brandstof per maand
ANWB gaat uit van een restwaarde van €12.460, dus 470 euro afschrijving per maand.

Verzekering van 60 per maand is leuk, maar als ik een nieuwwaarde of aanschafregeling wil voor de eerste 3 jaar en ook nog een maximaal eigen risico van 150 euro, dan zit ik al boven de 90 euro per maand met 8 schadevrije jaren...

Als je afhankelijk bent van dit vervoer voor werk, zou ik zeker niet op de verzekering beknibbelen.

Edit:
Ik denk dat privé rijden in veel gevallen goedkoper is, maar het is een stukje gemak en zorgeloosheid die je voor het leasen terug krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 28-07-2017 08:49 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:39
Als je voor een volledig nieuwe auto gaat zullen de kosten redelijk om het even zijn.

Ik zie hier veel collega's jong tweedehands rijden in combinatie met het uit laten keren van het mobiliteitsbudget. Wat ik ook veel zie gebeuren is dat collega's auto's overkopen van de leasemaatschappij voor relatief gunstige bedragen. De eerste pak hem beet 2 jaar van een auto zijn simpelweg stikduur door de afschrijving (die jij zelf wel heel laag inschat overigens)

Overigens neem je niet mee in je kosten dat je 35000 eigen geld moet inleggen, als ik 35000 op mijn hypotheek aflos is dat ook meer dan 100 euro per maand netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Eens met hierboven, als je 34k nu contant afrekent, heb je dus 4 jaar lang niet die rente (of lagere hypotheek). Zelf heb ik geworsteld met de keus tussen private lease en zelf kopen en van elk model is wel iets te zeggen en helemaal waterdicht is het ook nooit, maar volgens mij als je de volgende dingen erin hebt dan is het redelijk compleet:
- afschrijving
- brandstof
- verzekering
- belasting
- onderhoud
- (winter)banden
- rentederving

Onderhoud/afschrijving zijn wel wat arbitrair en welke bedragen/argumenten je daar vaak vindt in discussies zegt soms volgens mij vooral wat over de achterliggende voorkeur :). Dingen als pechhulp ed horen er ook wel bij, maar hij heel veel nieuwe auto's zit dat er al bij in.

Je zou zelfs eens kunnen kijken naar private lease. Dan weet je exact de maandelijkse kosten (op t tanken na). Dat beperkt ook het risico/kans van de afschrijving.

Zelf overkopen van een leasemaatschappij kan, maar zou ik wat voorzichtiger mee zijn. Ik rijd nu nog lease en als ik merk hoe het onderhoud/banden/schade vaak aan het eind van het contract uitgevoerd worden, dan moet je daar wel goed opletten om niet alsnog gelijk een distributieriem oid te moeten vervangen, of direct nieuwe banden er onder te moeten legggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik neem aan dat je je kilometers a 19ct/km gaat declareren bij je werkgever? (Je rijdt immers voor hem)
Als dit zo is dan zal dat van je mobiliteitsbudget afgetrokken worden gok ik, anders is het wel heel lucratief voor jou en nadelig voor je werkgever.

Stel dat je dus 2500km per maand rijdt, dan maakt dit 475 euro met 0,19ct/km .Die gaat vervolgens van je 970 af, maakt dat er dus nog maar 495,- bruto mobiliteitsbudget uitgekeerd zal worden.
Daar gaat zeker 52% af dus ontvang je netto nog 237 euro per maand.

Dan ziet het plaatje er opeens heel anders uit. :)

Een beetje aangeklede V40 kost je rond de 225 euro aan bijtelling denk ik, plus de 495,- bruto die je in mijn voorbeeld anders zou krijgen. Het leasen kost je dus feitelijk een kleine 500 euro netto per maand.
Dat is alleen al je afschrijving met privé rijden.
Leasen is in mijn ogen dus goedkoper.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 28-07-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DizzyVacation schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:27:
Om me heen hoor ik altijd dat men nooit prive een nieuwe auto zou kopen (want duur/afschrijving) maar lease vind men wel logisch, echter volgens mijn berekeningen is prive kopen zeker voordeliger. Ik vroeg mij af of ik iets over het hoofd zie met onderstaande berekeningen.
Vergeet niet dat vele mensen die dat roepen geen rekening houden met uitkering van leasebudget (zie je de afgelopen jaren pas) en het feit dat de bijtelling verhoogd is van 14% naar 22%.

Daarnaast zie ik dat je overal rekent met de catalogusprijs. Dat is voor de bijtelling relevant, maar vergeet niet dat niemand de catalogusprijs betaald voor een auto. Dit is de reden waar het fabeltje vandaan komt dat je auto x% minder waard is zodra je het terrein van de dealer af rijdt. Grotendeels is dat namelijk simpelweg de korting die je had kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:06
Ik heb 4 jaar lang prive een Skoda Fabia gereden, daarna bij een nieuwe baan kreeg ik een Skoda SuperB als lease-wagen (was er een uit de pool). De netto bijtelling van de SuperB, ongeveer €260 pm bij 42% was toch echt minder als de kosten van de Fabia, ongeveer €390 pm. Dus 2 klasses groter maar 33% per maand goedkoper.
Voor de Fabis is dat inclusief Wegenbelasting, Verzekering, Onderhoud, Winterbanden en in de plus de Reiskosten vergoeding. De enige onvoorziene kosten waren het vervangen van een lekkende waterpomp a €256 al het overige zijn reguliere kosten. En de eerste 30 maanden had ik vrijstelling van de Wegenbelasting.
Alleen rente verlies is niet mee gerekend maar dat is tegenwoordig peanuts :(

[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 28-07-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

Als je echt je lease bedrag krijgt + je KM vergoeding (is niet vaak zo) is het bijna altijd voordeliger om een eigen auto te rijden. Ook in je eigen berekening. Het is dan alleen wel echt heel belangrijk als je na die 4 jaar je auto wilt omruilen je ook je afschrijving opzij zet voor de aanschaf van een nieuwe auto.

Daar gaat het vaak nogal eens mis :P.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:55
Restwaarde: reken maar met hoogstens 10k, maar als je privé rijdt, is het veel beter om er langer mee te rijden dan 4 jaar. Je afschrijving is het hoogst in de eerste 2 jaar, en nadien zakt dat sterk.
Het verschil tussen een auto met 140k op de teller en 200k op de teller is niet zo heel groot.

Als je zelf wil kopen, ga dan zeker kijken naar de jonge tweedehands. Je krijgt meestal een beter uitgeruste auto voor redelijk geld, en met wat geluk scoor je 3 of 4 jaar garantie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

LankHoar

Langharig tuig

Mijn eerste gedachten liggen in lijn met die van @Tommie12. Waarom niet lekker een 2-4 jaar jonge Volvo 40 zoeken, en daar in rijden? Dat gaat je zeker veel meer geld schelen aan het einde van de rit.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-03 11:39
Toen ik in loondienst was onderhandeld ik altijd een hogere salaris ipv een lease. Dus 1200 eur extra loon ipv een auto. Daarna kreeg ik die 0,19c per KM en heb ik een eigen auto gekocht. Mijn auto rond 550 EUR / maand inclusief alle kosten.

De extra salaris telt voor mijn pensioen en voor mijn hypotheekrenteaftrek.

Bij een lease was mijn bruto salaris 1200 EUR lager, had ik geen 0,19c/km gekregen en had ik 200 EUR extra aan het belastingdienst moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
@dronium Dat is geen neutraal vergelijk. De Fabia kost 390, de Superb kost jou 260 en je baas een eiro of 900.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 28-07-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 18:16
DizzyVacation schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:27:
Om me heen hoor ik altijd dat men nooit prive een nieuwe auto zou kopen (want duur/afschrijving) maar lease vind men wel logisch, echter volgens mijn berekeningen is prive kopen zeker voordeliger.
Sterker nog, hier op de zaak leasen we geen auto's. De werknemer krijgt een budget en mag daarvoor een auto samenstellen (de laatste tijd voornamelijk Skoda/Seat, in het verleden ook wel Peugeot en Hyundai gehad, management heeft vaak een wat vrijere keus in merken). Werkgever bestelt en koopt die auto, WA-verzekering er op, werknemer betaalt een x bedrag vergoeding voor gebruik auto en krijgt tankpas met onbeperkt km's en op kosten van de zaak tanken binnen Nederland, en na x aantal km of na zoveel jaar wordt de auto terug verkocht aan de garage en/of ingeruild. Geen wagenparkbeheerder, werknemer regelt zelf onderhoud en bandenwissel en noem het maar op met de garage.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 28-07-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
@t_captain Het gaat er toch om wat voor de gebruiker het goedkoopste is! Wat het bedrijf aan kosten maakt doet dan niet terzake. Bij de Fabia is ook netjes rekening gehouden met de ontvangen kilometer vergoeding van de werkgever. Ik had alleen geen Mobiliteits budget zoals TS heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49

Yucon

*broem*

LankHoar schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:49:
Mijn eerste gedachten liggen in lijn met die van @Tommie12. Waarom niet lekker een 2-4 jaar jonge Volvo 40 zoeken, en daar in rijden? Dat gaat je zeker veel meer geld schelen aan het einde van de rit.
Klinkt als een goed idee. Vooral omdat de D4's die destijds vrij veel als 14% auto zijn aangeschaft nu ook in die leeftijdscategorie beginnen te vallen. Ik heb er een paar jaar in gereden en het praktijkverbruik was zuiniger dan 1:20, en ondanks een aardige rijstijl toch ook geen grote slijtage aan banden, remmen of koppeling. Dat viel me niet tegen. Ik heb het idee dat ze probleemlozer zijn dan ik aanvankelijk gedacht had.

Let er trouwens op dat de D2 in 1.6 uitvoering dezelfde is als die in de V50 nogal vaak z'n turbo opvrat. Daar kun je misschien beter bij weg blijven. Als je voor de D2 kiest schijnt de nieuwere 2.0 betrouwbaarder te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@Yukon Privé is de meest aantrekkelije optie om een auto te kopen van 3 a 4 jaar oud. Recent model, weinig zorgen qua onderhoud, afschrijving (en restwaarderisico) gehalveerd. Een V60 voor minder dan de prijs van een V40.

@Dronium
Ik heb thuis nog een 530d staan. Als ik die sleutels aan iemand zou geven, kan hij betogen dat een 5-serie goedkoper rijdt dan een eigen Punto. Ergo: krijgen is goedkoper dan kopen. Het is een nietszeggend vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
radicalbyte schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:51:
Toen ik in loondienst was onderhandeld ik altijd een hogere salaris ipv een lease. Dus 1200 eur extra loon ipv een auto. Daarna kreeg ik die 0,19c per KM en heb ik een eigen auto gekocht. Mijn auto rond 550 EUR / maand inclusief alle kosten.

De extra salaris telt voor mijn pensioen en voor mijn hypotheekrenteaftrek.

Bij een lease was mijn bruto salaris 1200 EUR lager, had ik geen 0,19c/km gekregen en had ik 200 EUR extra aan het belastingdienst moeten betalen.
Welke werkgever is zo gek? Beetje normaal leasebedrag is denk ik rond de 800 euro.
Nu is de werkgever 1200 + extra lasten kwijt en moet die jouw 19 cent / km betalen.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 13:10
Kijk nog eens kritisch naar je bedragen. Brandstof kom ik voor 35K/jaar op 170 EUR per maand bij 1L/20KM. Rij zelf een V40D2 en heb over een periode van 3 jaar een gemiddeld verbruik van exact 1:20.

Mijn V40 (R2 incl. alle opties) is nu 4 jaar oud en restwaarde is nu 12,5K met 130K op de klok. Bij 150 zak je naar 11K of zelfs eronder.

Heb de auto gekocht toen deze bijna 1 jaar oud was. Was een demo auto geweest van de dealer en kon niet meer terug naar Volvo. Was ook nog net een 21% model wat niemand meer wilde. Cataloguswaarde is 35K en heb de auto kunnen kopen voor 25K. Denk dus nog even goed na of je privé een nieuwe auto wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
matty___ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Welke werkgever is zo gek? Beetje normaal leasebedrag is denk ik rond de 800 euro.
Nu is de werkgever 1200 + extra lasten kwijt en moet die jouw 19 cent / km betalen.

8)7
Ze moeten best wat doen willen ze mij in loondienst hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

LankHoar

Langharig tuig

T i M schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:55:
Kijk nog eens kritisch naar je bedragen. Brandstof kom ik voor 35K/jaar op 170 EUR per maand bij 1L/20KM. Rij zelf een V40D2 en heb over een periode van 3 jaar een gemiddeld verbruik van exact 1:20.

Mijn V40 (R2 incl. alle opties) is nu 4 jaar oud en restwaarde is nu 12,5K met 130K op de klok. Bij 150 zak je naar 11K of zelfs eronder.

Heb de auto gekocht toen deze bijna 1 jaar oud was. Was een demo auto geweest van de dealer en kon niet meer terug naar Volvo. Was ook nog net een 21% model wat niemand meer wilde. Cataloguswaarde is 35K en heb de auto kunnen kopen voor 25K. Denk dus nog even goed na of je privé een nieuwe auto wilt kopen.
Precies dit. Mooi praktijkvoorbeeld. Auto's verliezen zoveel van hun waarde, vooral de eerste paar jaar. Daarom zou ik dat niemand aanraden, tenzij je miljonair bent.

Leuk detail: het gros van de selfmade miljonairs koopt ook een gebruikte auto.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
radicalbyte schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Ze moeten best wat doen willen ze mij in loondienst hebben :)
Snap ik maar zijn ze er mee akkoord gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
@t_captain Een lease auto "krijg" je niet, het is onderdeel van je loon wat je krijgt voor het leveren van arbeid. Vandaar ook de "bijtelling" die bij je salaris opgeteld wordt en waar je dus inkomsten belasting over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 15:35
Dronium schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:16:
@t_captain Het gaat er toch om wat voor de gebruiker het goedkoopste is! Wat het bedrijf aan kosten maakt doet dan niet terzake. Bij de Fabia is ook netjes rekening gehouden met de ontvangen kilometer vergoeding van de werkgever. Ik had alleen geen Mobiliteits budget zoals TS heeft.
Het is geen eerlijk vergelijk omdat je een privé auto zonder mobiliteitsbudget vergelijkt met een lease auto (wat in feite je mobiliteitsbudget is). Tuurlijk kun je voor enkel de bijtelling en eventuele eigen bijdrage geen (fatsoenlijke) eigen auto rijden, dat behoeft geen discussie.

De interessante vergelijking in kosten is privé auto met uitkering van mobiliteitsbudget t.o.v. een lease auto.

Wat het bedrijf aan kosten maakt doet wel degelijk ter zake: uiteindelijk krijg je gewoon minder loon indien je leased, de werkgever geeft je geen auto omdat ie zo gul is hoor. Anders gezegd: geloof mij maar dat ik een andere salariseis heb bij solliciaties indien de werkgever geen lease- en mobiliteitsregeling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-04 09:04
Wat ik mij dan afvraag, wat doe je na 4 jaar... Je hebt dan 12.000 minder uitgeven door privé te rijden, maar als je dan weer een nieuwe auto gaat kopen moet je weer 15.000 bijleggen.
Bij een lease auto heb je dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

A Lurker schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:31:
[...]

Het is geen eerlijk vergelijk omdat je een privé auto zonder mobiliteitsbudget vergelijkt met een lease auto (wat in feite je mobiliteitsbudget is). Tuurlijk kun je voor enkel de bijtelling en eventuele eigen bijdrage geen (fatsoenlijke) eigen auto rijden, dat behoeft geen discussie.

De interessante vergelijking in kosten is privé auto met uitkering van mobiliteitsbudget t.o.v. een lease auto.

Wat het bedrijf aan kosten maakt doet wel degelijk ter zake: uiteindelijk krijg je gewoon minder loon indien je leased, de werkgever geeft je geen auto omdat ie zo gul is hoor. Anders gezegd: geloof mij maar dat ik een andere salariseis heb bij sollicitaties indien de werkgever geen lease- en mobiliteitsregeling heeft.
Ik zou echt geen 3900 in de maand gekregen hebben + 800 euro die ik normaal als lease budget krijg en dan nog eens 19c de KM. In veel functies is het heel simpel het is X salaris + auto of het budget uitgekeerd en geen km vergoeding of je km vergoeding uit je bruto lease budget waardoor je het bedrag indien je genoeg rijd netto maakt.
Bij veel grote bedrijven is het gewoon module X voor werknemer type X en daar kan niet tot amper vanaf geweken worden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat ik in het plaatje ook nog mis: je privé kilometers!

Als je een lease auto hebt (en bijtelling betaald), mag je X aantal kilometers rijden (op kosten van de baas). Is het je eigen auto, dan mag je zelf de kosten van de brandstof voor je rekening nemen (en de extra afschrijving, slijtage, etc.).

Nu weet ik niet hoeveel je privé rijdt, maar als ik naar mijzelf kijk zijn dat (onbewust) toch nog een hoop kilometertjes... Denk even snel naar de supermarkt rijden, even snel langs vrienden, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bijtelling is natuurlijk alleen de belasting over de geldwaarde van de "gekregen" autokilometers. Natuurlijk is dat bedrag lager dan de totale autokosten. Je vergelijkt de inkomstenbelasting over X met X en concludeert dat het eerste veel minder is dan het tweede. Zou vreemd zijn als die vergelijking anders uitkwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
matty___ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:16:
[...]

Snap ik maar zijn ze er mee akkoord gegaan?
Jup, twee keer. Maar ik zit in een supergoed onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:15
Koopmans schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:46:
Wat ik mij dan afvraag, wat doe je na 4 jaar... Je hebt dan 12.000 minder uitgeven door privé te rijden, maar als je dan weer een nieuwe auto gaat kopen moet je weer 15.000 bijleggen.
Bij een lease auto heb je dit niet...
Dat is irrelevant, dat zit in de afschrijving en rentederving.

Wel relevant is of je het geld uberhaubt beschikbaar hebt, dat bepaalt namelijk de hoogte van de rentederving.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Klopt aardig prive rijden is vaak goedkoper maar als je slim bent neem je een auto met de kop er vanaf 4-6 jaar oud goede staat van onderhoud lage afschrijving dan komt je verhaal nog beter uit. Onderhoud kan soms wat duurder zijn maar goed dat weegt niet op tegen de eerste mega afschrijving in de eerste jaar. (behalve al je een C1tje koopt die kan je beter nieuw kopen die schrijven bijna linear af.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik denk dat je onderhoud conservatief is. Ik rijd zelf een d4 in de lease. Met 40k km per jaar kom je gewoon wat meer tegen ookal rijd je voorzichtig Tot nu toe:

Setje banden versleten. (Ookal heb ik winterbanden)
1 nieuwe voorruit (barst)
2 nieuwe velgen (op verloren vracht gereden)
Revisie van turbo's.
Nieuwe egr klep.
Nieuwe remschijven.

Plus al het andere extra onderhoud dat ze mij niet vertellen.

En ik weet niet of je ook een tankpas krijgt maar die is ook wat waard. Ik rijd toch aardig wat prive en daar heb ik dus ook geen omkijken naar.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekaasboer op 28-07-2017 14:37 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:45
Ja, dat zijn voor mij toch ook zwaarwegende voordelen:
- totaal ontzorgd zijn bij schade en voor onderhoud
- vrije km (ook vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:23
Wat ik bij operationele (privé) lease altijd dubbel vind is dat je elk leaseperiode opnieuw 90% van de waarde van een auto uitgeeft, terwijl als je hem koopt je niet noodzakelijk elke 3-4 jaar een nieuwe auto hoeft.
Een deftige wagen kan immers 200k+ kilometers mee. Ik denk dat je misschien niet moet vergelijken over dezelfde periode, want dat is mogelijk niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Je geeft inderdaad een groot deel van de waarde uit, maar de kosten bestaan natuurlijk niet alleen uit afschrijving. Zoals je in sommige staatjes wel kan zien is de afschrijving een percentage (wellicht zo rond de 60/70 procent) van het bedrag. Die kosten heb je ook gewoon bij aanschaf. Je voelt ze niet maandelijks, maar ze zijn er wel.

Stel, een auto kost 30k en is na 4 jaar nog 15k waard. Dat is € 312,50 per maand. Doe daar 67,50 onderhoud/banden bij, € 70,- verzekering en € 50,- belasting en je zit op € 500,- per maand. Dus ja, aan t eind geef je € 24.000,- uit (dus 80% vd waarde) maar daarvan is bijna 40% voor andere posten dan afschrijving. Die kosten heb je privé ook elke maand, en die afschrijving natuurlijk ook, maar die heb je in een keer uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Niet online
Heb even alle reacties doorgelezen en kwam met de volgende aanpassingen:
  • Brandstof 215e (35.000km / 12maanden * 5.5l/100km * 1.35e/l), betaal nu minder, toekomst kunnen we alleen maar over speculeren, maar hiermee is enige ruimte meegenomen in de berekening. 5.5l/100km is omhoog afgerond van spritmonitor en autoweek verbruiksmonitor en geeft ook ruimte gezien de reacties van Yucon en T i M. Zoals aangegeven geldt hetzelfde voor de lease in mijn situatie.
  • Ondehoud 80e, 4jr*35k/30k*300 beurten + 48*15 voor banden = 2.120e, 80e zit hier 1.720e boven voor overigen. De eerste jaren heb je nog garantie dus daar zullen geen grote kosten uit komen lijkt me.
  • Verzekering 80e, total loss is uiteraard een risico, maar is niet vanuit te gaan. Om dit dus volledig mee te rekenen maakt de vergelijking oneerlijk.
  • Afschrijving 480e (35.000 koop prijs - 12.000 restwaarde), restwaarde lijkt me redelijk gezien huidige aanbod op autotrack, mogelijk minder maar in de koopprijs zit ook nog geen korting verwerkt.
  • Rentederving, rente is tegenwoodig ook niet veel. Daarbovenop de vermogensbelasting welke wegvalt bij prive aankoop maakt prive alleen maar gunstiger lijkt me. Bij lease zou het (voorlopig) alleen maar op de spaar rekening staan.
Bovenstaande getallen zijn toch nog 8.000e voordeliger voor prive vergeleken met lease over 4 jaar.
Al zou ik de restwaarde 10.000 maken en onderhoud 100e p/m, dan nog houd je 5.000e over.

De periode gaat over 4 jaar om de berekening eerlijk te houden, mocht ik daarna langer doorrijden dan zal dit alleen maar gunstiger worden voor prive koop lijkt me. Tegen die tijd kunnen we eventueel weer dezelfde vergelijking maken.
2e hands kopen zal altijd voordeliger uitpakken, maar het gaat me er niet om om zo goedkoop mogelijk te rijden. Het gaat me er om niet onnodig te veel uit te geven. Ja, afschijving is hoog de eerste jaren bij nieuwkoop, maar het gaat om het totaal plaatje en daarbij lijkt prive koop tot dusver goedkoper te zijn.
Bij lease bind ik me ook nog meer aan mijn werkgever door het lease contract.

Zoals eerder vermeld neemt toch bijna iedereen altijd de lease auto, vandaar heb ik nog zo'n gevoel als het te mooi om waar te zijn lijkt dan is het meestal ook zo. Maar tot dusver heeft niemand mij echt kunnen aantonen dat mijn berekening niet klopt en heb tot dusver ook niet het idee dat ik te positief reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even grofweg gezegd kost een auto van 30k je netto 300 euro per maand. Rij je onbeperkt mee, geen sores, is ie stuk vervangend vervoer, winterbanden, etc.
Een eigen auto kost je netto per maand al 200 aan wegenbelasting en verzekering en dan heb je nog geen meterr gereden. 30k per jaar is gemiddeld grofweg 1,5x tanken per week, dus 6xper maand 50 euro is ook 300 euro (uitgaande van diesel). En dan moet je mog je priveritjes, onderhoud, afschrijving aftikken en zelf die auto voorschieten.

Lease is, tenzij oude auto en lage onderhoudskosten, altijd voordeliger.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
The Eagle schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:35:
Even grofweg gezegd kost een auto van 30k je netto 300 euro per maand. Rij je onbeperkt mee, geen sores, is ie stuk vervangend vervoer, winterbanden, etc.
Een eigen auto kost je netto per maand al 200 aan wegenbelasting en verzekering en dan heb je nog geen meterr gereden.
Mazda-3 diesel, >45k kilometers per jaar: €98 wegenbelasting per maand en (all risk) €55 verzekering. Wel met maximale schadevrije jaren korting.
30k per jaar is gemiddeld grofweg 1,5x tanken per week
...dan moet je misschien iets rustiger/zuiniger rijden. ;)
Ik rij ongeveer 1000km per tank van 55 liter, eens per week tanken. Ofwel, met 30k per jaar is het eerder 1 keer tanken per anderhalve week.
, dus 6xper maand 50 euro is ook 300 euro (uitgaande van diesel)
Dus, 30k/jaar = 2500km/maand = 140l diesel/maand = €175 brandstof per maand
. En dan moet je mog je priveritjes, onderhoud, afschrijving aftikken en zelf die auto voorschieten.

Hmm, ik vind het toch moeilijk om te accepteren - blijf toch het idee hebben dat een extra partij ertussen het alleen maar duurder maakt.
Maar lastig om dat hard te maken, want ik kan prima opzoeken hoeveel ik nu kwijt ben aan m'n auto (aanschaf, onderhoud, wegenbelasting & verzekering: 780euro/maand - nog niet meegeteld hoeveel verkoop nog gaat opleveren), maar je krijgt nergens leaseprijzen voor private lease bij 50k/jaar. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
vanaalten schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:19:
[...]

Mazda-3 diesel, >45k kilometers per jaar: €98 wegenbelasting per maand en (all risk) €55 verzekering. Wel met maximale schadevrije jaren korting.

[...]

Ik rij ongeveer 1000km per tank van 55 liter, eens per week tanken. Ofwel, met 30k per jaar is het eerder 1 keer tanken per anderhalve week.

[...]

[...]

Hmm, ik vind het toch moeilijk om te accepteren - blijf toch het idee hebben dat een extra partij ertussen het alleen maar duurder maakt.
Maar lastig om dat hard te maken, want ik kan prima opzoeken hoeveel ik nu kwijt ben aan m'n auto (aanschaf, onderhoud, wegenbelasting & verzekering: 780euro/maand - nog niet meegeteld hoeveel verkoop nog gaat opleveren), maar je krijgt nergens leaseprijzen voor private lease bij 50k/jaar. :(
Private lease met 50k/jaar is ook helemaal niet interessant voor de maatschappijen. Dat gaat namelijk A: niemand betalen en B: het verdien model is dan deels om zeep. (Ze hooen natuurlijk dat je lekker tegen die x cent per kilometer meer gaat rijden). Als je zoveel kilometer per jaar zou rijden dan is de kans dat je een auto van de zaak hebt/kan krijgen erg groot. En daar verdienen ze nog meer aan.

Zoals in mijn eerste post in dit topic, vergelijkbare auto's zijn in de lease nagenoeg altijd goedkoper dan privé kopen.

Ik rijd altijd Diesels >140pk en ik heb nog nooit 1000km op een 52liter tank gereden. Laatste twee modellen altijd rond de 1 op 18.
En private lease is ook een apart topic van en ook daar ben ik sceptischer dan de meesten ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 29-07-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The Eagle schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:35:
Een eigen auto kost je netto per maand al 200 aan wegenbelasting en verzekering en dan heb je nog geen meterr gereden. 30k per jaar is gemiddeld grofweg 1,5x tanken per week, dus 6xper maand 50 euro is ook 300 euro (uitgaande van diesel). En dan moet je mog je priveritjes, onderhoud, afschrijving aftikken en zelf die auto voorschieten.

En je negeert hier even volkomen dan die leaseauto je werkgever ook nog exact hetzelfde kost en dat bij TS hij vergoeding krijgt als hij daar geen gebruik van maakt.

Dat privé rijden duurder is dan bijtelling betalen lijkt me duidelijk...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
assje schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:27:
[...]

En je negeert hier even volkomen dan die leaseauto je werkgever ook nog exact hetzelfde kost en dat bij TS hij vergoeding krijgt als hij daar geen gebruik van maakt.

Dat privé rijden duurder is dan bijtelling betalen lijkt me duidelijk...
Ook dat valt vies tegen, zie mijn eerste bericht in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:29:
[...]
Ook dat valt vies tegen, zie mijn eerste bericht in dit topic.
Ik volgde je berekening daar niet helemaal, maar nu ik nog eens kijk vergeet je volgens mij de netto vergoeding daarbij mee te nemen.
GeeMoney schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Stel dat je dus 2500km per maand rijdt, dan maakt dit 475 euro met 0,19ct/km .Die gaat vervolgens van je 970 af, maakt dat er dus nog maar 495,- bruto mobiliteitsbudget uitgekeerd zal worden.
Daar gaat zeker 52% af dus ontvang je netto nog 237 euro per maand.
Idd, dus totaal krijg je 712e p/m (475 netto deel + 237 na 52% belasting)
Een beetje aangeklede V40 kost je rond de 225 euro aan bijtelling denk ik, plus de 495,- bruto die je in mijn voorbeeld anders zou krijgen. Het leasen kost je dus feitelijk een kleine 500 euro netto per maand.
Dat is alleen al je afschrijving met privé rijden.
Leasen is in mijn ogen dus goedkoper.
Je telt hier alleen het bruto deel en vergeet het netto deel van de vergoeding erbij op te tellen. In totaal kost het je dus de 225 aan bijtelling en de 712 welke je misloopt, ofwel 937e netto p/m. Dit maakt het leasen toch een stuk duurder dan je daar schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DizzyVacation schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Ik volgde je berekening daar niet helemaal, maar nu ik nog eens kijk vergeet je volgens mij de netto vergoeding daarbij mee te nemen.

[...]

Idd, dus totaal krijg je 712e p/m (475 netto deel + 237 na 52% belasting)

[...]
Daar ga je mis. Klopt, de 475 vang je en die gaat van de bruto vergoeding. Om die 475 te krijgen heb je echter zelf wel 210 euro moeten tanken. Dus dat maakt weer geen 712 euro netto maar 502 euro netto.
Je telt hier alleen het bruto deel en vergeet het netto deel van de vergoeding erbij op te tellen. In totaal kost het je dus de 225 aan bijtelling en de 712 welke je misloopt, ofwel 937e netto p/m. Dit maakt het leasen toch een stuk duurder dan je daar schetst.
De totale bijtelling is 225 euro, plus de 502 euro die je anders netto zou krijgen is dus een kleine 727 euro aan kosten tov privé rijden. In het voorbeeld van de V40 is 500 euro al afschrijving en is er verder nog niets geregeld.

En zoals @The Eagle ook al aangeeft, het is zorgeloos. En in mijn ogen altijd voordeliger.

Als ik a hter mijn laptop zit zal ik eens kijken voor een mooie uitgebreide berekening die ik 1.5 jaar geleden heb laten maken door een accountant.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 29-07-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

vanaalten schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:19:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik lees 98+55+175= 325 per maand alleen aan verzekering, wegenbelasting en brandstof. Moet de rest er nog bij (afschrijving, onderhoud, priveritten, vervangend vervoer, winterbanden plus wissel, etc). Kom je met 300 netto in de maand voor lease alsnog een stuk goedkoper uit.

Bovendien: lease is zorgeloos rijden. Er is gewoon een auto. Een vrij nieuwe. Punt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 14-04 18:25
DizzyVacation schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:20:
Zoals eerder vermeld neemt toch bijna iedereen altijd de lease auto, vandaar heb ik nog zo'n gevoel als het te mooi om waar te zijn lijkt dan is het meestal ook zo.
Dat is allang niet meer zo vanzelfsprekend als het ooit was. Met name de verhoging van de bijtelling heeft ervoor gezorgd dat de zakelijke leaseauto (die ooit fiscaal erg gunstig was) nu financieel helemaal niet meer zo aantrekkelijk is. Ik denk dat de meeste mensen het niet eens uitrekenen wat voordeliger is, en de wirwar aan aftrekposten, bijtellingen en inkomensafhankelijke heffingskortingen maakt dat ook steeds lastiger.

Maar zakelijke lease is wel gemak, je hoeft zelf niets uit te geven, en het scheelt risico: als je morgen je baan opzegt ben je van die leaseauto af, je eigen auto blijft gewoon geld kosten.
Ik las ook ooit dat de gemiddelde leaserijder een auto rijdt die 11k duurder is dan hij zelf zou kopen, daar kan je nog meer winst pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat klopt wel denk ik. Mijn 308SW lease heeft nu 58k gelopen en is nog steeds 18k waard volgens de anwb. Maar als ik 18k moest uitgeven aan een auto kwam er geen jong gebruikte 308sw, maar een V70, C klasse station of een A4 /A6 avant. Maar dan zou ik ook weten dat ik daar niet zoveel mee zou rijden, hooguit in de vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:06:
Daar ga je mis. De 475 vang je niet maar die gaat van de bruto vergoeding af. Dus de tptale netto vergoeding is maar 237 euro!
Dus hoe meer je rijd hoe minder vergoeding je krijgt volgens jou? Ik heb het hier net op mijn loonstrookje ge-dubbelcheckt en ik krijg het toch uitgekeerd. Die 19ct/km betaal ik geen belasting over maar vang ik wel degelijk.
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:09:
Maar zakelijke lease is wel gemak, je hoeft zelf niets uit te geven, en het scheelt risico: als je morgen je baan opzegt ben je van die leaseauto af, je eigen auto blijft gewoon geld kosten.
Gemak wel ergens ja, maar als dat gemak duizenden euro's kost doe ik daar graag zelf wat voor.
Als ik mijn baan opzeg moet ik wel een deel van de contract ontbinding kosten betalen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DizzyVacation schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:28:
[...]

Dus hoe meer je rijd hoe minder vergoeding je krijgt volgens jou? Ik heb het hier net op mijn loonstrookje ge-dubbelcheckt en ik krijg het toch uitgekeerd. Die 19ct/km betaal ik geen belasting over maar vang ik wel degelijk.

[...]

Gemak wel ergens ja, maar als dat gemak duizenden euro's kost doe ik daar graag zelf wat voor.
Als ik mijn baan opzeg moet ik wel een deel van de contract ontbinding kosten betalen overigens.
De 19ct/km vang je wel inderdaad, ik heb het aangepast. En uiteraard hoe meer kilometers je rijdt, hoe minder er van die 970 over blijft. Overigens is 970 een behoorlijk leasebudget. De meeste zitten rond de 7 a 800 verwacht ik.

1.5 jaar geleden heb ik het een accountant door laten rekenen op basis van een Seat Leon ST a 35k.
Bij 18.000km per jaar speelde ik het quite. Alle kilometers daarboven was in het voordeel van leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Bij Volvo kun je 2 jaar garantie bijkopen voor 600 Euro.

Maar wat pas echt helpt, een beetje normaal rijden. Scheelt brandstof, banden, remblokken en remschijven. Toen ik 20 was deed ik nog geen jaar met een setje banden. Nu meerdere jaren. En dan rij ik echt niet als een opatje. Kwestie van anticiperen op het overige verkeer. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in de onderhoudskosten die de ANWB berekening laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:09:
[...]

Ik las ook ooit dat de gemiddelde leaserijder een auto rijdt die 11k duurder is dan hij zelf zou kopen, daar kan je nog meer winst pakken.
Dat is zeker niet altijd waar. Er zijn genoeg bedrijven die in de leaseregeling hebben staan dat je de afkoopkosten van het leasecontract als werknemer zelf kan aftikken op het moment dat je je baan op zegt.
Ik kan je verklappen dat leasen dan niet zo "zorgeloos" is als je je baan na 1 jaar al op zegt terwijl het contract nog 3 jaar door loopt :X

(Overigens heb ik dit gelukkig nooit gehad ;))

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Denman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:51:
[...]

Dat is zeker niet altijd waar. Er zijn genoeg bedrijven die in de leaseregeling hebben staan dat je de afkoopkosten van het leasecontract als werknemer zelf kan aftikken op het moment dat je je baan op zegt.
Ik kan je verklappen dat leasen dan niet zo "zorgeloos" is als je je baan na 1 jaar al op zegt terwijl het contract nog 3 jaar door loopt :X

(Overigens heb ik dit gelukkig nooit gehad ;))
Die regeling geldt doorgaans alleen als je zelf je auto samenstelt. Dan kies je er ook bewust voor om die afspraak te tekenen en vindt ik het niet zo gek dat je dan na 1 jaar op de blaren moet zitten.
Voor "standaard/pool" auto's geldt die regeling voor zover ik weet nooit. (Anders zou ik weigeren te tekenen)

En dan is het ook nog vaak zo dat die afkoopregeling alleen opgaat voor het bedrag dat boven de norm zit. Stel leasebudget is 700 maar je auto is 735 dan dien je 35 euro te betalen maal de resterende maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 31-07-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
GeeMoney schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:56:
[...]

Die regeling geldt doorgaans alleen als je zelf je auto samenstelt. Dan kies je er ook bewust voor om die afspraak te tekenen en vindt ik het niet zo gek dat je dan na 1 jaar op de blaren moet zitten.
Voor "standaard/pool" auto's geldt die regeling voor zover ik weet nooit. (Anders zou ik weigeren te tekenen)

En dan is het ook nog vaak zo dat die afkoopregeling alleen opgaat voor het bedrag dat boven de norm zit. Stel leasebudget is 700 maar je auto is 735 dan dien je 35 euro te betalen maal de resterende maanden.
Ik denk dat het merendeel van de leaserijders zijn of haar auto zelf samenstelt :P
Variërend van kleur tot aan opties. Zolang ze maar binnen het budget blijven want daarboven is zelf bijbetalen.

En die regeling komt toch nog wel eens voor hoor, van MKB met minder dan 10 werknemers tot aan bedrijven met 250+ medewerkers.
Verder is die afkoopregeling (vanuit het bedrijf bedoel ik dan, niet vanuit de leasemij) helemaal niet een standaard iets maar is het iets wat het bedrijf zelf kan bepalen. Je voorbeeld zou dus kunnen maar een bedrijf kan ook besluiten dat je de helft moet betalen, en hoewel zeldzaam, kan het ook gebeuren dat je de volle mep moet betalen.

Niet tekenen en zelf voor vervoer zorgen is uiteraard je goed recht :)

Verder allemaal vrij offtopic dit, maar deze mogelijke afkoopkosten zijn wel iets voor TS om rekening mee te houden als het van toepassing is.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De meest eenvoudige manier is om te kijken wat voordeliger is om eerst te bepalen wat in beide gevallen je netto salaris wordt. Het verschil tussen deze twee bedragen is dan het budget wat je aan je auto kan uitgeven.

Op basis van een fictief bruto salaris van 4000 euro per maand kom je netto respectievelijk uit op 2385 euro bij lease en 3443 euro bij prive.In dit voorbeeld heb je dus een budget van 1058 euro per maand voor je auto. Volgens de berekening van de ANWB, die voor mij altijd aan de hoge kant zit, is lease per maand dus een paar euro voordeliger. Ga je voor een jonge gebruikte V40 dan kan je maandelijks een paar honderd euro besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat je met 52% IB geen recht op toeslagen heb, maar mocht je dat wel hebben (bijvoorbeeld kind op KDV \ BSO) dan levert bijtelling je ook nog een korting op deze toeslag op.

Dus niet direct zichtbaar op je loonstrook, uiteindelijk wel voelbaar in het totale huishoudboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik zit toevallig in dezelfde situatie.

Mijn auto uit het C-segment lease ik op dit moment. Echter heb ik een aanbod liggen van een andere werkgever, deze voert geen lease-auto's. Voor mij geldt dat ik in beide situaties 45k km/j rijd. Hiervan is 15k km/j privé. De cataloguswaarde van de auto is €32k, bijtelling 14%. Hiertoe heb ik een vergelijking gemaakt. Volgens de ANWB kostencalculator kost de auto ca. €1050 p/m om hem privé te rijden. Dit strookt ook met diverse calculaties van privélease firma's, die komen op hetzelfde bedrag uit.

Paar aandachtspunten die voor mij op gaan, wellicht voor jou ook relevant;
- Het eigen risico bij schades. Bij mijn zakelijke auto is dit risico €0. Bij privélease (of helemaal privé rijden) is dit bijna nooit €0.
- Er wordt altijd gerekend met een brandstofvoorschot. Als ik onzuiniger rijd heb ik zakelijk gezien geen zorgen, privé wordt dit financiële risico op de gebruiker afgewenteld.
- Vervangende auto's bij schade in het binnen en buitenland, bijvoorbeeld bij complexe schade is niet standaard inbegrepen in privéregelingen! Hiervoor geldt meestal: bijbetalen.
- Je hebt een aantal schadevrije jaren nodig om de wagen tegen een schappelijke prijs te verzekeren. Zakelijk geen omkijken naar, privé weldegelijk een issue. Deze schadevrije jaren kun je kwijtraken bij schade en dan gaat in privésituaties je maandbedrag omhoog.

Als je tweedehands gaat rijden ga je pas echt goedkoper rijden. Je bokst moeilijk op tegen de belastingvoordelen van zakelijke lease (de lage bijtelling is maar één van de vormen hiervan). Het vereist wel dat je even €20k beschikbaar hebt om een auto mee te kopen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
Nu lease ik alleen al puur voor het gemak (en omdat ik in mijn berekeningen het idee had dat ik er inderdaad goedkoper mee uit zou zijn), maar om terug te komen op brandstofkosten:

mijn V40 is nog geen maand oud, zit ondertussen bijna 5k op de teller en als ik 100% aan de snelheid houdt overal zit ik op 1:20. Rijd ik normaal voor mijn doen is het wellicht 1:19 a 1:18, maar dat is dan omdat ik de keuze maak om te hard te rijden. Gewoon voor de berekeningen van TS qua brandstofkosten... daarbij gezegd, het is de D2 die ik rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
fonsoy schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:09:
Het vereist wel dat je even €20k beschikbaar hebt om een auto mee te kopen.
Of die financieer je natuurlijk (net als een bedrijf / LM doet), bij aanschaf nieuwe auto kan dat tegenwoordig met een beetje geluk tegen 3%.

Is dus een extra €50,- per maand om rekening mee te houden maar verder geen halszaak.

Pagina: 1