FFC 54 pin connector voor solderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:39

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb sinds kort een leuk LCD'tje in mijn bezit. (Datasheet)
Deze kan ik programmeren met mijn Raspberry pi, maar dan moet ik hem eerst aan kunnen sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2O9M7hzl.jpg
Het is een FFC met 54 pinnen en daar zijn wel connectoren voor, maar allemaal niet soldeerbaar.

Zoals je kun zien zijn er een paar pinnen ongebruikt en gebruiken sommige lijnen twee pinnen (groot genoeg om te solderen).

Ik kan nu dus twee opties verzinnen:
1. Koop een 54 pins connector en ontwerp (en laat maken) een eigen PCB
2. Knip de band in een aantal stukken waardoor ik alleen voor de middelste pinnen een connector hoef te kopen. (Een connector waar wel aan te solderen is zoals deze)

Zijn er nog andere opties of hebben jullie nog tips?
Ik hoor graag van jullie!

Dion Dokter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Illusion

(the art of)

Op aliexpress zijn wel adapterboardjes voor een 60pins ffc. Misschien kan je daar wat mee? Kost een dollar of 6:
https://m.nl.aliexpress.c...-cache.0.0.2e30b092iQNOtH

[ Voor 30% gewijzigd door Illusion op 27-07-2017 22:22 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Klopt, zoals deze.
Maar die pinnetjes die er aan zitten zijn super klein en naar mijn inzicht niet echt met de hand (thuis) te solderen.

Misschien deze?
Hij is wel 60 pins... Past dat wel?
Ik heb nog niet eerder met dit soort connector gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.distrelec.nl/...rigPageSize=50&simi=80.82

Ik weet niet of dat het exacte type is; mijn punt is; zoek even bij distrelec in de catalogus.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 00:03
Als je goed kan solderen en een fijne bout hebt, fijne soldeerdraad en evt wat flux, dan kan je ook de flex van het display rechtstreeks op een printje solderen, beetje dit idee: http://andybrown.me.uk/20...-an-lcd-fpcffc-connector/
In het 'echt' doen ze dit met hot bar soldering, maar het kan ook pin per pin met een dunne bout als je voldoende soldeerervaring hebt.
Dan kan je kijken of je een printje kan vinden met de juiste pitch en kan je via dat tussenprintje naar draden of een pinheader gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Dikke Foaf op 27-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft om dit te solderen helemaal geen fijne punt te hebben, sterker nog, dat wil je juist niet.

YouTube: EEVblog #186 - Soldering Tutorial Part 3 - Surface Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 00:03
Ik soldeer het er met alles wat je me geeft er wel op, maar TS moet weten of zijn ervaring voldoende is om een poging te doen zonder kapot te maken. Hij heeft misschien oefenmateriaal liggen waarmee hij eerst wat kan proberen. Als het display niet kapot mag en te weinig ervaring, dan kan hij beter kiezen voor een connector waar hij de flex in kan schuiven. Of afhankelijk van het budget een bedrijf aanspreken dat dit voor hem even kan doen. Of collega tweaker, of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Dikke Foaf schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:35:
Ik soldeer het er met alles wat je me geeft er wel op, maar TS moet weten of zijn ervaring voldoende is om een poging te doen zonder kapot te maken. Hij heeft misschien oefenmateriaal liggen waarmee hij eerst wat kan proberen. Als het display niet kapot mag en te weinig ervaring, dan kan hij beter kiezen voor een connector waar hij de flex in kan schuiven. Of afhankelijk van het budget een bedrijf aanspreken dat dit voor hem even kan doen. Of collega tweaker, of...
Ik heb wel wat ervaring (zo meteen naar 3de jaar Technische Informatica), maar niet super veel. Van wat ik van mezelf weet zijn deze pinnetjes te klein voor mij om te doen. Niet eens omdat ze zo klein zijn, maar om hoe dicht ze op elkaar zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De truuk is dat je ze niet per pin hoeft te solderen. Dat is een denkfout die wel meer mensen maken en die kopen dan zo'n totaal nutteloze hele dunne punt voor hun soldeerbout.

Je kunt gewoon ruim soldeertin op een dikke punt doen en die punt dan over e.e.a. heentrekken. Dat is vaak in één keer al goed, krijg je toch bruggen dan even met litze desolderen en opnieuw doen.

Ik heb zelf een JBC soldeerstation CD-2 EP en voor dit soort soldeerwerk een 5mm dikke lepelvormige punt. Dat werkt echt ideaal. Maar ik kan mij voorstellen dat investeren in DAT soldeerstation wat teveel van het goede is, alhoewel het de beste aankoop zal zijn die je ooit in je leven doet, op gereedschapgebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een korter filmpje specifiek over het solderen van kleine pitch zonder pin voor pin te solderen. Een fluxpen is hierbij wel handig, verder een gewone soldeerbout met dikke tip en normale tin. Geen loodvrije tin nemen, maar gewoon ouderwetse 80/20 met flux.

En Géén S39 ofzo.
Pagina: 1