Windows 10 pro opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een laptop met windows 10 pro van iemand overgenomen. Deze is opnieuw geïnstalleerd, maar ik vermoed dat dat met een image oid is gedaan met daarin de instellingen/programma's die die persoon zelf handig vindt. Ook lijken sommige instellingen niet beschikbaar. Het is iig anders dan als ik zelf een schone installatie zou doen.

Vraag 1:
Omdat ik geen idee heb wat er allemaal aangepast is wil ik het liefst een schone install doen. Onder systeemherstel zit een optie 'opnieuw beginnen met een schone installatie van windows'. Weet iemand of er da altijd een schone 'default' install wordt gedaan? Of pakt ie dan weer de instellingen van die image waar de laptop van is voorzien?

Vraag 2:
Andere optie is schone install met een usb stick. Ik heb alleen geen windows key (windows is wel geactiveerd). Ik zie in het configuratiescherm dat de licentie gekoppeld is aan mijn microsoft account dmv een digitale licentie. Betekent dat dat ik gewoon een schone installatie kan doen en dat ie daarna activeert met mijn ms-account? Loop ik dan geen risico dat windows niet meer geactiveerd kan worden?

Beste antwoord (via Palomar op 28-07-2017 23:10)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Om gelijk met vraag 2 te beginnen is dit inderdaad veruit de beste optie. Als je mijn instructies opvolgt heb je meteen de creators update binnen en hoef je deze niet apart te installeren als je voor vraag 1 kiest. Bij vraag 1 wordt met een beetje pech de 1507 editie geïnstalleerd en zit er bloatware bij. Beide wil je niet.

-download de media creation tool
-volg de instructies op (inclusief een download van 3 GB)
-start vanaf deze stick op en volg alle stappen
-je hoeft geen key in te voeren als je activatie inderdaad via je account gaat
-mocht hij niet willen activeren dan kun je gerust Microsoft bellen en het verhaal uitleggen. Lijkt me sterk dat ze moeilijk gaan doen. De aanwezige versie is al reeds geactiveerd. Ik dacht dat een digitale licentie kijkt naar je BIOS identifier.

Vandaag heb ik toevallig ook Windows 10 helemaal opnieuw geïnstalleerd en dat ging best snel allemaal. Met het compleet inrichten erbij een goede 2 uur. Handig zo'n Steam games back-up op de externe harddisk. Gaat lekker snel.

Wat hierbij goed kan helpen is OneNote. Maak een overzicht met alle taken die je moet doen. Het installeren vanaf boot tot klaar duurt maar 6 minuten hier, maar dan komt pas het echte werk om de hoek kijken en dat is het personaliseren van het OS. Het voordeel van OneNote is dat je deze altijd bij de hand hebt. Vergeet ook niet de nieuwste grafische drivers te installeren.

Ik kom even terug op "wat die persoon handig vindt".
Wat ik afgeleerd heb in al die jaren dat ik met Windows werk is het kloten met allerlei instellingen. Een installatie gaat het langste mee als je alles met rust laat. Dat gaat wel tegen de haren in van sommige tweakers, maar de meeste tijd win je met zoveel als mogelijk alles met rust te laten. Dat heb ik na talloze installaties wel ondervonden. Windows 10 is een degelijk OS, maar met kloten gaat elk besturingssysteem op zijn gat.

Wil je wat meer informatie over het installeren van Windows 10 en de hele mikmak erbij dan kan ik je een site aanbevelen zonder ook maar 1 bit malware en dat is een site waar ik ook aan meegewerkt heb. Alles in helder en duidelijk Nederlands.

https://www.schoonepc.nl/stappenplan.html

Succes ermee!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Om gelijk met vraag 2 te beginnen is dit inderdaad veruit de beste optie. Als je mijn instructies opvolgt heb je meteen de creators update binnen en hoef je deze niet apart te installeren als je voor vraag 1 kiest. Bij vraag 1 wordt met een beetje pech de 1507 editie geïnstalleerd en zit er bloatware bij. Beide wil je niet.

-download de media creation tool
-volg de instructies op (inclusief een download van 3 GB)
-start vanaf deze stick op en volg alle stappen
-je hoeft geen key in te voeren als je activatie inderdaad via je account gaat
-mocht hij niet willen activeren dan kun je gerust Microsoft bellen en het verhaal uitleggen. Lijkt me sterk dat ze moeilijk gaan doen. De aanwezige versie is al reeds geactiveerd. Ik dacht dat een digitale licentie kijkt naar je BIOS identifier.

Vandaag heb ik toevallig ook Windows 10 helemaal opnieuw geïnstalleerd en dat ging best snel allemaal. Met het compleet inrichten erbij een goede 2 uur. Handig zo'n Steam games back-up op de externe harddisk. Gaat lekker snel.

Wat hierbij goed kan helpen is OneNote. Maak een overzicht met alle taken die je moet doen. Het installeren vanaf boot tot klaar duurt maar 6 minuten hier, maar dan komt pas het echte werk om de hoek kijken en dat is het personaliseren van het OS. Het voordeel van OneNote is dat je deze altijd bij de hand hebt. Vergeet ook niet de nieuwste grafische drivers te installeren.

Ik kom even terug op "wat die persoon handig vindt".
Wat ik afgeleerd heb in al die jaren dat ik met Windows werk is het kloten met allerlei instellingen. Een installatie gaat het langste mee als je alles met rust laat. Dat gaat wel tegen de haren in van sommige tweakers, maar de meeste tijd win je met zoveel als mogelijk alles met rust te laten. Dat heb ik na talloze installaties wel ondervonden. Windows 10 is een degelijk OS, maar met kloten gaat elk besturingssysteem op zijn gat.

Wil je wat meer informatie over het installeren van Windows 10 en de hele mikmak erbij dan kan ik je een site aanbevelen zonder ook maar 1 bit malware en dat is een site waar ik ook aan meegewerkt heb. Alles in helder en duidelijk Nederlands.

https://www.schoonepc.nl/stappenplan.html

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Thanks! Het is inmiddels gelukt. Heb het met het refresh windows tooltje van MS gedaan om on the fly te herinstalleren zonder usb stick (https://www.microsoft.com...nload/windows10startfresh) , omdat ik even geen usb stick voorhanden had. Hij installeerde idd niet de creators update, maar die heb ik er meteen achteraan geinstalleerd en alles is weer up to date. Activeren van windows was ook geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 28-07-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Graag gedaan hoor ;)

Het voordeel van de Windows Media Creation Tool is dat je meteen de meest actuele versie van Windows 10 op een USB stick hebt staan. In mijn geval was het gisteren een kwestie van het stickje erin en daarvandaan opstarten. Het installeren kost dan iets van 6 minuten. (ja, alleen SSD hier).
Alles afstellen doe ik niet helemaal en ik pas alleen het gene aan wat ik wil dat het anders is. Na de installatie gaat Windows 10 meteen heel je OneDrive-map downloaden en zet deze meteen alle drivers erop. Wat dat betreft vind ik dit ideaal. Je kunt bijna meteen aan de slag met wat settings aanpassen en die paar reclame-items in menu start stoort me niet. Ik richt deze zo in dat ik alleen de tegels zie en dan is alle reclame weg. Ook hoef ik het niet aan te zien als ik iets wil openen. De eerste 2 letters van het programma tik ik in en voilà.

Ik weet nog goed in de Windows XP en Windows 7 tijd dat je na een installatie alle drivers zelf moest installeren, daarna heel je back-up herstellen en dan nog games erop zetten. Dat kostte me uiteindelijk meer tijd dan Windows 10 naar je hand zetten.
Na de installatie van Steam wat ook zo gepiept is sluit ik mijn externe harddisk aan en zet ik mijn spellen terug met 122 MB/s. Vroeger was het de ene DVD erin en de andere eruit. Hier win ik heel veel tijd. Met 10 minuten staan 2 games er weer op (64 GB) en dan kan ik UT2004 ook zo kopiëren vanaf de externe.

Goed,
Niet iedereen is even handig en daarom heb ik destijds gevraagd of ik iets voor die website kon betekenen. Mijn hulp werd geapprecieerd. Met dit 10 stappenplan kan er eigenlijk niets mis gaan. De site bevat verder waardevolle informatie over een legio aan onderwerpen.
Nee, geen reclame, er is geen geld of dienst in het geding en ik wijs louter iemand de hulp aan.