Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ1987
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-04-2023
Goedendag mede-tweakers,

Ik zit met een gevalletje hoge CPU temp en dat met een stock geklokte processor met water koeling. het betreft combinatie:
- Corsair Hydro H60 (2013 edition)
- Intel Core i7 695 Extreme Edition.
Als ik games speel zoals bijvoorbeeld Maffia III (met MSI afterburner op de achtergrond om teperaturen weer te geven) wordt de CPU temperatuur naar mijn mening erg hoog 88oC. waarbij ook een (de retour) waterslang ook heet wordt, de radiator heb ik schoon gemaakt maar dit scheelt maar 2oC. ik heb deze waterkoeling geplaatst omdat ik in het verleden al shutdowns heb gehad met CPU overtemp bios errors dit was toen met de stock koeling van intel dit was z'n 2,5 jaar terug temperaturen waren tot ongeveer 2 maanden terug redelijk (nog niet erg laag maar ok) zo'n 65oC tot 70oC under load. ik ben wel bezig met het vervangen van deze pc maar dit kan door omstandigheden wat langer duren :-( . Mijn vraag is weten julie nog wat om de CPU temperatuur omlaag te krijgen?

(de GPU wordt niet hoger dan 67oC)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Staat je pomp wel op volle toeren, want daar lijkt het op dat je pomp amper tot niet draait en daarmee dus alles opwarmt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:28

WCA

Even koelpasta controleren, en evt vervangen.

Verder is het maar een vrij dunne 120mm koeler, zal niet veel beter koelen dan een luchtkoeler van 2a3 tientjes.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Vergeet niet dat je een low end waterkoeler matcht met een behoorlijk dikke 130W CPU. Pomp moet op 100% draaien, koelpasta niet uitgehard zijn en de radiator schoon. Zo niet, dan gaan de temps omhoog.

Ook goede airflow is van belang uiteraard. Geen standaard casefan met lage static pressure achterop een radiator monteren bijvoorbeeld, maar eentje die ervoor gemaakt is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
(jarig!)
Je info is summier. Pomp rpm, fan rpm? Komt dit overeen met wat de max hoort te zijn? (fan blaast naar buiten?)

nelizmastr heeft het al samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MrJ1987 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:07:
- Intel Core i7 695 Extreme Edition.
...
Ik in het verleden al shutdowns heb gehad met CPU overtemp bios errors dit was toen met de stock koeling van intel dit was z'n 2,5 jaar terug
Even om het plaatje helder te krijgen. Over welke CPU hebben we het precies?
Een i7 695 heb ik namelijk nog nooit van gehoord.
Wellicht bedoel je de 6950x? Die is namelijk amper 1.5 jaar op de markt, laat staan 2.5 jaar
Of bedoel je soms de in 2008 gelanceerde i7 965?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ1987
@Switchie het betreft een i7 965 (glanceerd 2008)(ik heb deze aangeschaft in 2009 deze heeft dus op de stock koeler gelopen tot 2014 hier toen cpu overtemp probleem waarna ik de corsair hydro heb geplaatst deze heeft opzich prima gewerkt under load temperaturen 65 C tot 70 C tot ongeveer 2 maanden terug tot nu waarbij de temperatuur oploopt tot tegen de 90 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ1987
@Damic bedank voor je feedback.

@Sergej heb nog niet kunnen achterhalen wat de huidige rpm van de pomp en ventilator (fan blaast naar buiten).

@nelizmastr @GreNade ik zal aankomende week of volgend weekend koelpasta eens vervangen (dit weekend gaat niet lukken, bankpas werkt niet meer nieuwe duurt 3 werkdagen ☹)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1060859

ik heb dus hetzelfde probleem heb een amd 9590 black edition met een corsair hd 80 waterkoeler (dacht ik).
verder heb ik een corsair obsidian 900d als kast en een asus Asro 990FX Extreme9 990FX RG SA.

voeding is een hyper 880watt snap er geen bal van cpu wordt rond de 84c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Maak even een vers eigen topic aan.. deze is een jaar oud

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!