Lage beeldkwaliteit tweede monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe videokaart (1050ti) en aangezien die maar 1 dvi aansluiting heeft heb ik het tweede scherm met een goedkope hdmi kabel van de mediamarkt aangesloten. De kwaliteit van het beeld is zeer laag, kleuren zijn flets en tekst is ronduit kut. Ik dacht dat een goedkope hdmi kabel geen noemenswaardig kwaliteitsverschil zou geven, maar ik begin er nu toch aan te twijfelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een BenQ televisiescherm van 1080p en 60Hz. Eerder was deze aangesloten met dvi -> vga en nu dus hdmi -> hdmi. Het zag er met de vorige aansluiting gewoon goed uit. Mijn hoofdscherm is hdmi -> dvi aangesloten en laat dezelfde kwaliteit zien als met de vorige videokaart.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het scherm een beetje underscanned omdat er wat buiten beeld viel. Ook heb ik al verschillende kleurinstellingen geprobeerd (YCbCr444 ipv RGB) en ik kan alleen 8 bpc color depth selecteren in het nvidia control panel. Desktop color depth is 32 bit. Ook heb ik erop gelet dat de resolutie in het control panel daadwerkelijk 1080p is en 60 Hz.

Heeft iemand een idee of ik hier nog wat aan kan doen of moet ik toch echt een duurdere kabel kopen? De kabel die ik gekocht heb kostte 5 euro, is 1.3 meter lang en niet gold plated.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Beste antwoord (via DirtyBird op 27-07-2017 13:38)

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:06
Zal wel komen door die TV... Die VGA input zal wel een echte PC input zijn , die HDMI niet. Dit probleem heb ik zelf eerder gehad met een Samsung TV. HDMI was niet om te zien en VGA was gewoon scherp en goed, stond ook bij de VGA port in handleiding dat die echt specifiek voor de PC was.

Edit:

Link: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2361388/hdmi-bad.html
TVs tend to assume any signal coming over HDMI is a video signal. Video is overscanned even if it's HDMI. In other words, even though your blu-ray player is sending the TV a 1920x1080 image, the TV is enlarging it so only about 1890x1060 pixels are displayed. The edges of the image are overscanned and fall past the edges of the screen, so are not displayed. There is no 1:1 pixel mapping.

This works fine for video but is terrible for computer displays. The jaggies you describe are a telltale sign that this is happening.

Look in the TV's options for a "direct" or "1:1" or "computer" mode or something that sounds like one of those terms (I think Samsung calls it JustScan on their newer TVs; Game mode might work too). This will turn overscan off and restore 1:1 pixel mapping. While you're at it, you probably also want to turn off all video processing (sharpening, deblocking, compression softening, etc) for this particular HDMI port. These are unnecessary with a computer image.
En dat met 2 seconden google werk :o

Edit2: https://www.google.nl/sea...ei=Vcp5WZfgItTc8Afa5YSACQ

[ Voor 74% gewijzigd door AcidBanger op 27-07-2017 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:06
Zal wel komen door die TV... Die VGA input zal wel een echte PC input zijn , die HDMI niet. Dit probleem heb ik zelf eerder gehad met een Samsung TV. HDMI was niet om te zien en VGA was gewoon scherp en goed, stond ook bij de VGA port in handleiding dat die echt specifiek voor de PC was.

Edit:

Link: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2361388/hdmi-bad.html
TVs tend to assume any signal coming over HDMI is a video signal. Video is overscanned even if it's HDMI. In other words, even though your blu-ray player is sending the TV a 1920x1080 image, the TV is enlarging it so only about 1890x1060 pixels are displayed. The edges of the image are overscanned and fall past the edges of the screen, so are not displayed. There is no 1:1 pixel mapping.

This works fine for video but is terrible for computer displays. The jaggies you describe are a telltale sign that this is happening.

Look in the TV's options for a "direct" or "1:1" or "computer" mode or something that sounds like one of those terms (I think Samsung calls it JustScan on their newer TVs; Game mode might work too). This will turn overscan off and restore 1:1 pixel mapping. While you're at it, you probably also want to turn off all video processing (sharpening, deblocking, compression softening, etc) for this particular HDMI port. These are unnecessary with a computer image.
En dat met 2 seconden google werk :o

Edit2: https://www.google.nl/sea...ei=Vcp5WZfgItTc8Afa5YSACQ

[ Voor 74% gewijzigd door AcidBanger op 27-07-2017 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In de instellingen van de TV moeten alle beeld "verbeter" opties uitgezet worden of als de optie bestaat aangeven dat de HDMI ingang als een PC behandeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 18:19
Zoals hierboven gezegd zal de HDMI ingang als video behandelt worden. Vaak helpt het al een eind om het signaal aan te duiden als zijnde van een gameconsole, dan gaat 99% van de beeldverbetering al uit. Als je het vervolgens ook nog in kunt stellen als 1:1 of Pixel Direct dan ben je ook van de overscan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 15:04

Jean Paul

Reservebelg

Dat de kleuren flets zijn heeft vooral met het videosignaal te maken. Dit kan je aanpassen in de nVidia control panel. Standaard stuurt deze full RGB (0-255) uit, terwijl de TV limited YCbCr 4-4-4 (16-254) verwacht.

PC monitor = full RGB
TV = limited YCbCr

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb de hdmi verwisseld naar een andere poort (die naast de vga, misschien dat die anders behandeld wordt dan de aansluitingen naast de rgb- en composiet) en een beetje met de instellingen geklooid en het ziet er al stukken beter uit. Bedankt allemaal voor de hulp!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Pagina: 1