Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over topologie (TC-7210, RT-AC87, switch, AP, kabels)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sam100
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:14
Ik heb een Ziggo Max abonnement. De TC-7210 staat in de meterkast. Vanuit de meterkast heb ik drie netwerkkabels lopen (die aangesloten zijn op de TC-7210): twee kabels naar studeerkamer op eerste verdieping (1 aangesloten op PC, 1 aangesloten op Ubiquity UAC-AP), en één kabel naar de game-hoek op de begane grond (aangesloten op PlayStation).

Omdat ik wat meer mogelijkheden wil voor mijn router, heb ik een Asus RT-AC87 besteld en laat ik mijn TC-7210 in bridge-modus zetten.

Oorspronkelijk wilde ik de Asus gewoon in de meterkast koppelen aan de TC, maar ik vroeg me af of het volgende ook gaat werken:

Asus in studeerkamer zetten en via eerste netwerkkabel aansluiten op TC. Asus staat dan dus in studeerkamer en kan direct aangesloten worden op PC. Via de tweede netwerkkabel kom ik dan weer 'terug' in de meterkast. Daar met een switch de tweede netwerkkabel verbinden met de derde netwerkkabel, die uitkomt in de game-hoek begane grond. Daar ook weer een switch plaatsen voor verbinding met PlayStation en met Ubiquity UAC-AP (die ik dan van studeerkamer verplaats naar game-hoek). Voordeel hiervan zou zijn dat er geen wifi-apparaat meer in meterkast staan en wifi-bereik met name in bepaalde hoeken op begane grond beter wordt.

Bij voorbaat dank voor jullie opmerkingen / advies!

Beste antwoord (via Sam100 op 07-08-2017 14:41)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sam100 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Asus in studeerkamer zetten en via eerste netwerkkabel aansluiten op TC.
Yep.
Asus staat dan dus in studeerkamer en kan direct aangesloten worden op PC.
Yep.
Via de tweede netwerkkabel kom ik dan weer 'terug' in de meterkast.
OK.
Daar met een switch de tweede netwerkkabel verbinden
Yup.
met de derde netwerkkabel, die uitkomt in de game-hoek begane grond. Daar ook weer een switch plaatsen voor verbinding met PlayStation en met Ubiquity UAC-AP (die ik dan van studeerkamer verplaats naar game-hoek). Voordeel hiervan zou zijn dat er geen wifi-apparaat meer in meterkast staan en wifi-bereik met name in bepaalde hoeken op begane grond beter wordt.
Yup.

Dit gaat prima werken. Het is tegelijkertijd een schoolvoorbeeld van waarom je WiFi en router niet in zelfde kastje wilt hebben, omdat je dan dit soort idioterij moet uithalen om de WiFi-AP op de juiste fysieke plek te krijgen en toch de router op de juiste plek in je netwerktopologie te krijgen.

Ik snap trouwens sowieso niet waarom je anno 2017 een AC87U neemt. Dat ding heeft een afwijkende Quantenna WiFi chipset die onzuinig is maar bovenal nooit fatsoenlijk volwassene firmware gekregen heeft, waardoor beloofde features (MU-MiMo, 4x4:4 MiMo) nooit opgeleverd zijn en zowel compatibility als stabiliteit sterk te wensen overlaten. Netgear had hetzelfde met de R7500v1, maar heeft dat tenminste in de v2 vervangen door een 'normale' Qualcomm-Atheros QCA9980 die de functionaliteit wel levert en gewoon volwassen firmware heeft. Asus heeft nooit een v2 utigebracht, dus je koopt nog steeds hun oude stock van Quantenna-based meuk op :o

Als je al zo'n router+AP combo zou willen hebben zou ik aanraden om eentje te nemen met een degelijke chipset (QCA of Broadcom, waarbij je bij QCA veel meer mogelijkheden hebt qua eigen firmware draaien). Als ik zie dat de Netgear R7800, met nieuwste generatie QCA9984 chipset incl volledig werkende MU-MiMo, nog minder kost dan die voor 4x4-begrippen bejaarde AC87U snap ik echt niet dat je voor de AC87U gaat...

Maar nog beter is een router zonder WiFi, of eentje met low-end WiFi die je gewoon uit kunt zetten te nemen. Als je al met UniFi werkt ligt de USG voor de hand, maar goedkoper en zowaar performanter (plus mogelijkheid voor custom firmware) is de TP-Link WR-1043ND. Qua WiFi hopeloos verouderd, maar de router kan Gigabit op line speed aan. Dan losse AP op je studeerkamer, bijvoorbeeld een nieuw UniFi UAP AC Lite/Pro.

Combo van UAP AC Pro en WR-1043ND danwel van UAP AC Lite en USG zou niet meer kosten dande AC87U.

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je dan niet zo idioot hoeft te doen met al die verschillende kabels :')

Als je dus nog kunt annuleren/terugsturen zou ik dat dus sterk overwegen :o

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 27-07-2017 13:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Ik heb je verhaal twee keer gelezen en ik snap hem denk ik.

Er gaat nu toch al een kabel van de TC naar de Studeerkamer / je PC ? Als je hem gewoon in de meterkast zet heb je toch ook een switch minder nodig ? omdat alles dan vanuit de meterkast gebeurt.

Tevens zou je de wifi eens kunnen testen, je hebt ook een UAC-AP waar heb je deze hangen / hoe is de dekking.

Edit> Maak anders eens een tekening en upload deze

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 27-07-2017 12:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sam100 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Asus in studeerkamer zetten en via eerste netwerkkabel aansluiten op TC.
Yep.
Asus staat dan dus in studeerkamer en kan direct aangesloten worden op PC.
Yep.
Via de tweede netwerkkabel kom ik dan weer 'terug' in de meterkast.
OK.
Daar met een switch de tweede netwerkkabel verbinden
Yup.
met de derde netwerkkabel, die uitkomt in de game-hoek begane grond. Daar ook weer een switch plaatsen voor verbinding met PlayStation en met Ubiquity UAC-AP (die ik dan van studeerkamer verplaats naar game-hoek). Voordeel hiervan zou zijn dat er geen wifi-apparaat meer in meterkast staan en wifi-bereik met name in bepaalde hoeken op begane grond beter wordt.
Yup.

Dit gaat prima werken. Het is tegelijkertijd een schoolvoorbeeld van waarom je WiFi en router niet in zelfde kastje wilt hebben, omdat je dan dit soort idioterij moet uithalen om de WiFi-AP op de juiste fysieke plek te krijgen en toch de router op de juiste plek in je netwerktopologie te krijgen.

Ik snap trouwens sowieso niet waarom je anno 2017 een AC87U neemt. Dat ding heeft een afwijkende Quantenna WiFi chipset die onzuinig is maar bovenal nooit fatsoenlijk volwassene firmware gekregen heeft, waardoor beloofde features (MU-MiMo, 4x4:4 MiMo) nooit opgeleverd zijn en zowel compatibility als stabiliteit sterk te wensen overlaten. Netgear had hetzelfde met de R7500v1, maar heeft dat tenminste in de v2 vervangen door een 'normale' Qualcomm-Atheros QCA9980 die de functionaliteit wel levert en gewoon volwassen firmware heeft. Asus heeft nooit een v2 utigebracht, dus je koopt nog steeds hun oude stock van Quantenna-based meuk op :o

Als je al zo'n router+AP combo zou willen hebben zou ik aanraden om eentje te nemen met een degelijke chipset (QCA of Broadcom, waarbij je bij QCA veel meer mogelijkheden hebt qua eigen firmware draaien). Als ik zie dat de Netgear R7800, met nieuwste generatie QCA9984 chipset incl volledig werkende MU-MiMo, nog minder kost dan die voor 4x4-begrippen bejaarde AC87U snap ik echt niet dat je voor de AC87U gaat...

Maar nog beter is een router zonder WiFi, of eentje met low-end WiFi die je gewoon uit kunt zetten te nemen. Als je al met UniFi werkt ligt de USG voor de hand, maar goedkoper en zowaar performanter (plus mogelijkheid voor custom firmware) is de TP-Link WR-1043ND. Qua WiFi hopeloos verouderd, maar de router kan Gigabit op line speed aan. Dan losse AP op je studeerkamer, bijvoorbeeld een nieuw UniFi UAP AC Lite/Pro.

Combo van UAP AC Pro en WR-1043ND danwel van UAP AC Lite en USG zou niet meer kosten dande AC87U.

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je dan niet zo idioot hoeft te doen met al die verschillende kabels :')

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 27-07-2017 13:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Sam100
Downloader_NL schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:16:

Er gaat nu toch al een kabel van de TC naar de Studeerkamer / je PC ? Als je hem gewoon in de meterkast zet heb je toch ook een switch minder nodig ? omdat alles dan vanuit de meterkast gebeurt.
Klopt, kan gewoon. Maar dan heb ik dus weer wifi in de meterkast, en ik wilde nu eens kijken of het ook anders kan.

• Sam100
dion_b schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:23:

Dank voor uitgebreide reactie. Ik heb die AC87U omdat het een mooie aanbieding was (139 euro) en de reviews die ik las ook positief waren (voor waar ik 'm voor ga gebruiken). Wel een beetje overkill, maar ach ... Kan 'm trouwens nog gewoon terugsturen, geen probleem.

Router zonder wifi plus extra AP (plus switch dan) is goed advies; denk dat ik dat ga doen. Dank.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sam100 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:34:
[...]

Dank voor uitgebreide reactie. Ik heb die AC87U omdat het een mooie aanbieding was (139 euro) en de reviews die ik las ook positief waren (voor waar ik 'm voor ga gebruiken).
Dat is het probleem met user reviews. Mensen vervangen iets dat jaren ouder is en hebben dus geen recent vergelijkingsmateriaal en vinden al gauw bijna alles goed. De meeste reviews staan vol loze plaatjes, maar geen enkele vergelijking met iets anders van zelfde kaliber.

Welgeteld de eerste fatsoenlijke userreview op T.net slaat daarentegen spijker volledig op z'n kop:
productreview: Asus RT-AC87U Zwart review door aex351

Al die geweldige non-WiFi features heb je op iedere high-end Asus router sind de RT-N66U, dus ook daar niets bijzonders.
Wel een beetje overkill, maar ach ... Kan 'm trouwens nog gewoon terugsturen, geen probleem.

Router zonder wifi plus extra AP (plus switch dan) is goed advies; denk dat ik dat ga doen. Dank.
:)

Oslik blyat! Oslik!

• Sam100
Ben nu naar routers aan het kijken, en die TP-Link WR-1043ND lijkt inderdaad een prima betaalbare oplossing (in combinatie met een UAP AC Lite). Maar hier lees ik iets over eventuele beperkingen van de processor:
TP-Link TL-WR1043ND v4

Ik heb drie pubers die heel graag (en veel en vaak ...) gamen en streamen; blijft dit modem dan nog steeds een goede oplossing?

Verwijderd

Ik zou overwegen om zowel de router als het AP van Ubiquiti te kopen. In dat geval kun je het hele systeem als een geheel managen en werkt alles seamless samen.

• Sam100
Ja, is mooie oplossing. Maar ik twijfel nog: router en AP (Lite) van Ubiquiti zijn samen ruim 200 euro. Als alternatief alleen een Nighthawk R7000 kopen, komt op 100 euro (zie pricewatch). In beide gevallen heb ik ook twee switches nodig.

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor jullie suggesties.

• Sam100
Ter info: Heb uiteindelijk gekozen voor Negear R7000 als router. TC7210 staat nu in bridge (meterkast), R7000 op 1e verdieping, Unifi AP op begane grond en de Ziggo Powerline adapter op 2e etage. Draait pas een paar dagen nu, maar vooralsnog in ieder geval geen problemen en uitstekende wifi dekking.

• Sam100
Ben op zich erg tevreden met huidige configuratie, maar snap het volgende niet: de Netgear router geeft de volgende statistieken: WAN status: 1000M/volledig, LAN1 status: 100M/volledig, LAN2 status: 100M/volledig, LAN3 status: 1000M/volledig en LAN4 status: 1000M volledig.

LAN 1 en LAN 2 dus 100M ipv 1000M. Bij LAN1 is dat geen punt/duidelijk, want gekoppeld aan een printer.
LAN 2 is echter gekoppeld aan de switch in de meterkast (TP-Link TL-SG-1005D), die weer gekoppeld is aan switch (ook TL-SG-1005D) in de gaming-hoek. Daarop een PS4 en Unifi UAP-AP-LR.

De controller software van de Unifi geeft echter een uplink (wired) snelheid aan van 1000, full duplex. Hoe kan dat dan, als de betreffende LAN poort op de router maar 100 aangeeft?
Pagina: 1