Buiten rolluik (elektrisch) - mogelijkheden bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Mijn situatie:

Ik ben op zoek naar ervaringen mbt elektrische (buiten) rolluiken en de bediening ervan. Het gaat mij primair om het stukje bediening.
Ik heb nl, toen ik mijn nieuwbouwhuis kocht, het nodige aan loze leidingen voor zonwering achteraf (kort na oplevering) laten aanleggen/freezen. In de slaapkamers heb ik een loze leiding laten aanleggen van een bestaand dubbel stopcontact naar buiten toe, met het idee er eens een elektrisch rolluik op aan te (laten) sluiten.
Let op...deze loze leiding gaat dus niet naar de meterkast en is in de muur gefreesd dus niet meer zichtbaar. Locatie is wel te achterhalen op foto's.

Nu wil ik graag een elektrisch buitenrolluik. Qua stroom zou dit dan aangesloten kunnen worden op de WCD waar de loze leiding op uitkomt.
Ik wil het rolluik via domotica kunnen bedienen. Op zich geen probleem want daar is zat over te vinden (Somfy RTS zal het wel worden). Maar....ik neem aan dat er in de slaapkamer ook een schakelaar moet komen (fysieke) die het rolluik aanstuurt (ik dacht ooit te hebben gehoord dat het 'verplicht' is om een rolluik via een fysieke knop te kunnen bedienen).

Vragen:
#1 is een fysieke schakelaar idd verplicht?
#2 Is zo'n schakelaar te combineren in een inbouw WCD waar nu 2 stopcontacten zitten? Dat ik bijv 1 schakelaar en 1 stopcontact overhoudt?
In dit geval zou het met bij Busch-Jaeger wel te doen zijn...los frame voor 2 items, met in de ene een 'omhoog/omlaag draaischakelaar' en eronder het stopcontact.

Zoiets dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uWkHXkaV6GfrChbYZ1KtQFZo/full.png

specs | 3360wP met SE3000

Beste antwoord (via Tallguy op 27-07-2017 19:32)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50
Mijn zonnescherm zit ook direct aan de stroom zonder schakelaar.
Enige optie om te bedienen is een draadloze schakelaar.
Geen idee of het verplicht is om een fysieke schakelaar ertussen te hebben. Ik kan nog altijd de knop omzetten in de meterkast als de stroom er echt af moet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 18:03
Ik bedien mijn zonnescherm via een fibaro (zwave) roller/shutter en domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
OK, maar wat ik al aangaf...de bediening via domotica is niet het issue. Het is eerder het fysieke gedeelte qua schakeling. Heb jij bijv wel of geen fysieke schakelaar naar je rolluik? Of is dat niet verplicht?
Als het nl niet verplicht is, zou het voor mij dus prima zijn als ze 'm monteren, aansluiten via lasdoppen oid op de bestaande bekabeling in de WCD (met eventueel een domotica kastje erachter). Of anders domotica in de buitenkast van het rolluik.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50
Geen idee of het verplicht is om een fysieke schakelaar ertussen te hebben. Ik kan nog altijd de knop omzetten in de meterkast als de stroom er echt af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:23
Frijns.Net schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:56:
Even een vraagje: als er brand uit breekt beneden en je kan de meterkast niet bereiken en je router ligt er uit... Werkt de draadloze schakelaar dan nog om het rolluik te openen?

Wij hebben een rolluik welke ik gewoon 'met een koord' moet openen. Hoe makkelijk is een elektrisch rolluik open te krijgen bij stroomuitval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
President schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:03:
[...]

Even een vraagje: als er brand uit breekt beneden en je kan de meterkast niet bereiken en je router ligt er uit... Werkt de draadloze schakelaar dan nog om het rolluik te openen?

Wij hebben een rolluik welke ik gewoon 'met een koord' moet openen. Hoe makkelijk is een elektrisch rolluik open te krijgen bij stroomuitval?
Als er brand uitbreekt valt je stroom ook vrij snel uit en heb je sowieso een probleem. Elektrische luiken zijn wel omhoog te duwen maar is geen koord bij, dus denk niet dat dat een reden is. Ik zou wel een oplossing kiezen waarbij je sowieso een losse afstandsbediening hebt voor de unit, zodat je vrouw/kinderen/oppas/schoonmaker bij jouw afwezigheid ook eaa kan bedienen ook al snappen ze de domotica niet. En even zo belangrijk voor als jij je huis nog een keer verkoopt, dat je je domotica er niet bij hoeft te verkopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 18:03
Tallguy schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:35:
OK, maar wat ik al aangaf...de bediening via domotica is niet het issue. Het is eerder het fysieke gedeelte qua schakeling. Heb jij bijv wel of geen fysieke schakelaar naar je rolluik? Of is dat niet verplicht?
Als het nl niet verplicht is, zou het voor mij dus prima zijn als ze 'm monteren, aansluiten via lasdoppen oid op de bestaande bekabeling in de WCD (met eventueel een domotica kastje erachter). Of anders domotica in de buitenkast van het rolluik.
Ik heb ook een schakelaar en deze stuurt de fibaro.
Je kunt dan via de schakelaar of via domotica schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 15:32
Ik heb geen fysieke knop meer zitten op 4 luiken en een screen en zou niet weten waarom dit nodig is. In geval van brand kan de stroom snel uitvallen, dan krijg je het rolluik toch al niet bediend. De kozijnen/rolluik boer heeft toen ook laten zien dat je een rolluik van binnenuit eenvoudig eruit duwt zodat je kunt ontsnappen (zolang het niet een anti inbraak hardstaal is uiteraard).

Ik heb een blindplaat over de aansluitingen zitten, met daarin een Kaku Asun. Wil je dan toch een fysieke knop, naast bv domoticz/HASS, dan kan dat altijd nog draadloos met een willekeurige kaku AB.
Sander schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Als er brand uitbreekt valt je stroom ook vrij snel uit en heb je sowieso een probleem. Elektrische luiken zijn wel omhoog te duwen maar is geen koord bij,
Elektrische luiken zijn niet omhoog te duwen zonder te motor fysiek te ontkoppelen van het luik. En dat kan dus alleen vanuit de bak zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door --WaaZaa-- op 27-07-2017 10:35 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
#2 - ja hoor, dat is prima te combineren. Alleen even kijken of de geleverde bediening kan aangesloten worden op het merk dat je hebt voor je overige wcd's (als je die stijl wilt doorvoeren in je hele huis). Bij Somfy heb ik nu 3 knoppen - omhoog, omlaag en stop - die mogelijkheden moet je dan wel hebben bij het andere merk.

Zelf heb ik wel een afstandsbediening (somfy) maar nog niet de moeite genomen deze goed te installeren. Knoppen zitten precies op mijn looproute naar m'n bed, dus die druk ik wel in als ik er langs loop.

Hele bovenverdieping bij mij heeft rolluiken, behalve de badkamer. Dus daar heb ik een touwladder liggen (uit zicht, maar makkelijk te pakken) die ik kan gebruiken om toch het huis uit te komen als de vluchtroute naar beneden is versperd.

Afhankelijk van hoe ver je de domotica wil doorvoeren, zou je het misschien zo kunnen maken dat zodra het rook/brand/co2-alarm wordt geactiveerd ook de rolluiken open gaan. Hierbij ga ik ervan uit dat je dan nog beschikking hebt over stroom - of je sluit er een UPS op aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Pat911 op 27-07-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Je mag aan je eigen huis installatie veranderen wat je wilt, zolang er niemand anders last van heeft.

Bij commerciële of openbare ruimtes, of als je verhuurd, moet je je aan brandweer voorschriften houden. Maar dat gaat vooral om de beschikbaarheid van vluchtwegen.
Eventuele restricties in het bouwbesluit tellen alleen voor als je aan andermans installatie werkt (bijvoorbeeld een installateur die bij jou de rolluiken aansluit).

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1