Strato vraagt geld voor PHP 5.3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 10:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Topicstarter
Gisteren binnengekregen. een heel leuk mailtje van Strato..
PHP is de motor achter veel dynamische websites. Ook jouw site draait op PHP. Maar sinds een paar jaar ontwikkelt de PHP-community geen veiligheidsupdates meer voor de versie 5.3 die jij gebruikt. Daarom hebben onze ontwikkelaars de support van deze versie overgenomen.

► STRATO levert je hiervoor de dienst ‘PHP Extended Support’

Deze service inclusief veiligheidsupdates is vanaf 02.10.2017 niet langer gratis. Vanaf die datum betaal je € 3,18 per maand voor PHP Extended Support. Wil je dit niet? Dan kun je overstappen naar een andere, gratis PHP-versie.

► PHP-versie updaten: veiliger, sneller en gratis
Je kunt je website natuurlijk updaten naar een nieuwere PHP-versie, bijvoorbeeld PHP 7.0. Uit tests blijkt dat veel websites op PHP 7.0 tot 50 % sneller draaien.

► PHP 5.3: veilig, stabiel, maar betaald
Als je PHP 5.3 blijft gebruiken, werken je websites stabiel en veilig. Je betaalt dan € 3,18 per maand voor onze dienst PHP Extended Support.

De PHP-versies 5.6 en 7.0 blijven tot midden 2019 gratis. We informeren je uiteraard per e-mail zodra de PHP-community stopt met het verstrekken van updates voor deze versies.
toon volledige bericht
Ik onderhoud een paar websites voor een paar vrienden van mij en die zitten allemaal bij Strato. En je moet gaan betalen voor php 5.3 of een zeer uitgeklede versie van php die dan gratis is

[ Voor 32% gewijzigd door Soulmaster op 27-07-2017 08:22 ]

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Beste antwoord (via Soulmaster op 27-07-2017 10:17)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Soulmaster schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:03:
Ik onderhoud een paar websites voor een paar vrienden van mij en die zitten allemaal bij Strato. En je moet gaan betalen voor php 5.3 of een zeer uitgeklede versie van php die dan gratis is
PHP7 is geen uitgeklede versie van PHP, het is de laatste versie. Dus gewoon lekker upgraden :)

Hoewel dit klinkt als een prima service van Strato, zie ik toch liever dat hosters gewoon volledig stoppen met oude meuk draaien. Daar wordt 't web een stuk beter van.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:20

orf

Precies andersom. Gratis PHP7 gaan gebruiken of betalen voor een oude PHP versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
even geupdate. , blijft toch raar dat je voor iets gratis moet gaan betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Soulmaster ik vind het juist best nette service van Strato. Ze hadden ook heel simpel kunnen zeggen dat ze met 5.3 stoppen, nu heb je in ieder geval nog een keuze.

Overigens betaal je niet voor het gebruik van PHP 5.3, maar voor de support op versie 5.3. Een wezenlijk verschil.

Maar wat is het doel van je topic? Ik kan geen vraag ontdekken in je OP en ik zie er ook weinig discussiewaarde van in eerlijk gezegd. Zou je dit kunnen uitleggen (mag via een DM).

Daarnaast heb ik je titel even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als het gratis is, hoef je niet te betalen. Je gaat betalen voor onderhoud van een oude release van PHP.

Gewoon upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Soulmaster schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:22:
Je betaalt voor het extra werk dat ze hebben om twee versies te supporten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nope, het is niet gratis, ze draaien voor jou een verouderde niet ondersteunde php versie en die moet dus wel gepatched en bijgehouden worden om te zorgen dat jouw sites het blijven doen en veilig blijven en zodat hun dienstverlening voor andere klanten dat ook is.

Veel andere hosters zeggen gewoon PHP5 = EOL dus over naar PHP7 voor datum X. Wees blij dat je hierbij nog een keuze hebt.

offtopic:
Sneller typen volgende keer :D

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 27-07-2017 08:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Soulmaster schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:03:
PHP7 is geen uitgeklede versie van PHP, het is de laatste versie. Dus gewoon lekker upgraden :)

Hoewel dit klinkt als een prima service van Strato, zie ik toch liever dat hosters gewoon volledig stoppen met oude meuk draaien. Daar wordt 't web een stuk beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
en dat vind ik dus ook. Je betaalt voor een totaalpakket inclusief PHP en dan moet je nu nog eens extra gaan betalen voor PHP.. Navraag bij andere hostingproviders leert mij dat die geen cent extra vragen.
TERW_DAN schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Je hebt gewoon een gratis betere versie gekregen

je moet alleen betalen als je de oude, minder goede versie wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Soulmaster schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:18:
en dat vind ik dus ook. Je betaalt voor een totaalpakket inclusief PHP en dan moet je nu nog eens extra gaan betalen voor PHP..
Nee, je moet betalen voor de extra moeite die het kost om een antieke versie van PHP te blijven draaien.

Als iedereen netjes zou upgraden, dan zou geen hostingprovider meer die antieke meuk hoeven te supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
en dat vind ik dus ook. Je betaalt voor een totaalpakket inclusief PHP en dan moet je nu nog eens extra gaan betalen voor PHP.. Navraag bij andere hostingproviders leert mij dat die geen cent extra vragen.
Nee, die zeggen gewoon dat je geen verouderd systeem kan blijven draaien. Zie het alsof je bij een garage een servicecontract hebt voor je oldtimer. Daar zal je allicht meer voor moeten betalen dan voor de service van je nieuwe Volkswagen, want de oldtimer is antiek, en zitten meer fouten en problemen in.

Ik zou je overigens adviseren voortaan wat sneller te updaten. Als je lang wacht wordt de kans groter dat dingen kapot gaan bij de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-05 22:37
PHP 5.3 is end-of-life sinds 14 augustus 2014.

Persoonlijk zou ik niet bij een provider willen zitten die zo'n oude versie nog aanbied.
Los daarvan zal de provider vermoedelijk extra maatregelen moeten nemen (en dus extra kosten moeten maken) om zo'n oude versie te blijven ondersteunen. Gezien PHP 5.3 geen updates meer krijgt (ook geen security fixes) zorgt dit toch voor extra risico's en dan snap ik wel dat ze hier extra geld voor gaan vragen.

PHP 7.0 is bijna de nieuwste versie (7.1 is er ook al een tijdje) en is zeker geen uitgeklede versie van 5.3. De afgelopen jaren heef de ontwikkeling niet stil gestaan en PHP 7 is dan ook echt een stuk beter en sneller dan 5.3.

Doordat een recentere versie gebruikt wordt, is deze makkelijker up-to-date te houden en zal dit minder kosten met zich meebrengen. PHP 7.0 heeft nog support tot 3 december 2017 en krijg nog security fixes tot 3 december 2018. PHP 7.1 heeft nog support tot 1 december 2018 en krijgt security fixes tot 1 december 2019.

Dus gewoon updaten naar PHP 7

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]
Wat je nu zegt klopt niet.

Je blijft gratis PHP behouden, maar ze updaten de versie naar de meest recente, stabiele en veilige versie. Namelijk versie 7.
Wil je de oude versie blijven gebruiken, waarvan de originele fabrikant de ondersteuning volledig stop zet, dan moet je voor het behouden van die oude versie gaan betalen.
Strato wil je die service wel bieden, maar om te zorgen dat PHP5.3 veilig blijft, moeten ze zelf gaan zorgen dat er programmeurs werken aan PHP5.3 zodat ze de securitylekken kunnen dichten.

Dit is in essentie net zoiets als dat Microsoft nog een periode verlengde support op Windows XP heeft geleverd, mits tegen betaling.
Windows 7 en 8 waren al lang en breed op de markt en Windows XP was zo mateloos populair op dat moment, dat nog niemand bezig was met overstappen, terwijl de support bijna verliep.
Indien je er voor ging betalen, kreeg je nog updates. Ze moesten speciaal mensen er voor in dienst houden om die ondersteuning te blijven bieden.

In dit geval is het Strato zelf die het werk van de originele ontwikkelaar op zich neemt, in plaats van dat je de originele ontwikkelaar moet gaan betalen.
Zie het als PHP-XP terwijl PHP7 al lang bestaat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
http://php.net/supported-versions.php

5.3 is dus eigenlijk virtueel dood.

Om dat nog enigzins veilig te houden, is daar een hoop werk voor nodig (of Strato dat dan ook doet is een tweede) dus wel gerechtvaardigd...

Maar als je nog persé 5.3 nodig hebt is het tijd om je af te vragen of de applicatie/CMS/whatever die dat nodig heeft nog wel verstandig is en of dat ook geen upgrade behoeft...

Dat er andere providers zijn die er niks voor vragen... prima... dat is een business keuze..
Beste business keuze zou zijn om alleen PHP versies te ondersteunen die op z'n minst nog oranje kleuren..
Dat is 5.6 en groen is 7.0 en 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 806553

Soulmaster, welk CMS gebruik je en welke versie? Grote kans dat je probleemloos PHP5.6 kunt gebruiken. PHP7 wellicht ook, maar er zijn wat dingen uit de PHP5.3 tijd die in PHP7 mogelijk aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nog steeds 5.3 willen draaien en dan verbaasd zijn als de hoster niet blij is met extra werk en daar een fee voor vraagt :+
Gebruik gewoon PHP7 zoals de rest ook doet, als je een site hebt die het niet aankan is het nu tijd om te upgraden ipv dat nog verder uit te stellen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

[...]
Je pakket is nog steeds inclusief gratis PHP ondersteuning. 8)7 Je zult alleen moeten overstappen naar 5.6 of 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Strato is niet de enige hierin, zie bijvoorbeeld 1und1. Het is een extra service voor klanten die niet kunnen of willen upgraden. Alle andere klanten kunnen kosteloos over op een nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oerdond3r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Zo'n mailtje zegt me eerder dat Strato goed bezig is, ze houden hun spullen up to date. En als je perse oude software veilig wilt draaien, kun je ook nog bij hun terecht, voor een meerprijs dat wel.

Je kan ook naar een andere hoster gaan die veiligheid niet zo hoog in het vaandel heeft staan, die wel php 5.3 draait, maar dus geen extra maatregelen neemt om php 5.3 up to date te houden. Dat is dan je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 16:16
[...]

Onzin. CloudLinux biedt veelal oude PHP versies maar die worden door hen nog onderhouden zodat ze snel kunnen patchen als er een lek gevonden is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nee, vast niet. Die ondersteunen gewoon PHP 5.3 al helemaal niet meer.

Vrijwel alle code die je hebt zal op 5.6 ook prima draaien. 7.0 zal vaak ook geen probleem zijn, maar heeft wat breaking changes. PHP 7.1 ook. Maar je kan niet van een host verwachten dat 'ie een PHP-versie die potentieel zo lek is als een mandje zomaar blijft ondersteunen. Blijkbaar hebben ze ervoor gekozen om zelf die lekken op een unsupported PHP-versie te gaan dichten en daar vragen ze je een paar euro per maand voor omdat het hun gewoon extra geld kost. Daar is niks geks aan.

Problemen mee? Prima, upgraden naar PHP 5.6 of waar mogelijk PHP 7.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
[...]
Niet helemaal mee eens. Technisch wordt het web er wel beter van, maar er gaan ook veel (inhoudelijk interessante) dingen verloren bij upgrades. Ik kom helaas regelmatig uit bij zoekresultaten van spul dat er wel was, maar niet meer is, en dat is toch jammer. (Zoals het ook jammer is als oude boeken verdwijnen.)

Dat gaat vaak om niche-zaken, die niet populair zijn bij het grote publiek (en daarom vaak des te boeiender) en waarvan de mensen die het opgezet hebben simpelweg niet de mogelijkheid hebben om zich te verdiepen in het moderniseren. Vele mooie blogs zijn hierdoor ook al verdwenen.

Dat gezegd hebbende: upgrade als het mogelijk is, en php upgraden is meestal niet een groot probleem, dus doen en red je site nog een paar jaar van de vergetelheid!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 19:39
Momenteel ben ik werkzaam op een project dat geschreven is in PHP 5.5, een versie omlaag en je mist functies een versie omhoog en het gaat stuk omdat functies deprecated zijn.

Vind het eigenlijk wel netjes van Strato dat ze oudere versies ondersteunen als je dat graag wilt.
in het geval van mijn huidige project is het bijvoorbeeld best complexe software die je niet zomaar even omschrijft naar een nieuwere versie.

Maar zoals meermaals aangegeven ,het is een dienst die ze aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat had je dan gewild? Een oldtimer blijven rijden met de onderhoudskosten van een nieuwe? Dat gaat natuurlijk niet. Strato zet mensen in om actief de oldtimer aan de praat te houden en te voorzien van beveiligingen. Jij wilt graag dat je websites het blijven doen, en nog veilig ook, voor een zo laag mogelijke prijs. Laat die nieuwe bak dus maar komen, kost Strato geen extra mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 11:16
Xantios schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:06:
Vind het eigenlijk wel netjes van Strato dat ze oudere versies ondersteunen als je dat graag wilt.
in het geval van mijn huidige project is het bijvoorbeeld best complexe software die je niet zomaar even omschrijft naar een nieuwere versie.

Maar zoals meermaals aangegeven ,het is een dienst die ze aanbieden.
Still, dat project had al jaren geleden omgeschreven moeten zijn naar 5.6, laat staan 7
Het is pas een jaar of 3,5 out of support :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

incaz schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Niet helemaal mee eens. Technisch wordt het web er wel beter van, maar er gaan ook veel (inhoudelijk interessante) dingen verloren bij upgrades. Ik kom helaas regelmatig uit bij zoekresultaten van spul dat er wel was, maar niet meer is, en dat is toch jammer. (Zoals het ook jammer is als oude boeken verdwijnen.)
PHP is de koning van de backwards compatibility. Die voegen liever een real_function() toe dan dat ze function() ooit verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
NMe schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:45:
[...]

PHP is de koning van de backwards compatibility. Die voegen liever een real_function() toe dan dat ze function() ooit verwijderen.
Dan kijk je niet goed. Er zijn de laatste paar versies toch echt genoeg functies verdwenen.
Ook real_ functies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyberJack schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:51:
[...]

Dan kijk je niet goed. Er zijn de laatste paar versies toch echt genoeg functies verdwenen.
Ook real_ functies :)
Bij de overgang van 5.6 naar 7, ja. Majors mogen breaking zijn op dat vlak, al helemaal gezien het type functie dat ze eruit gemikt hebben (magic quotes anyone?). Maar bij de upgrade van 5.3 naar 5.6 verlies je als het goed is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
NMe schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:52:
[...]

Bij de overgang van 5.6 naar 7, ja. Majors mogen breaking zijn op dat vlak, al helemaal gezien het type functie dat ze eruit gemikt hebben (magic quotes anyone?). Maar bij de upgrade van 5.3 naar 5.6 verlies je als het goed is niks.
Dat is waar.
Ik keek naar de wijzigingen die de afgelopen paar jaar gedaan zijn en daar hoort de release van php 7 ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyberJack schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:57:
[...]

Dat is waar.
Ik keek naar de wijzigingen die de afgelopen paar jaar gedaan zijn en daar hoort de release van php 7 ook bij.
Uitgaande van oude code die voor 5.3 geschreven is zou ik sowieso niet zomaar PHP 7 gaan gebruiken zonder uitgebreid te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 19:39
hackerhater schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:34:
[...]

Still, dat project had al jaren geleden omgeschreven moeten zijn naar 5.6, laat staan 7
Het is pas een jaar of 3,5 out of support :|
aan mij is gelukkig de schone taak toebedeeld de huidige software "in leven" te houden terwijl er nieuwe ontwikkeld wordt !

Maar in het bedrijfsleven zie je het natuurlijk wel vaker dat een manager roept: "Zolang het werkt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Xantios schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:58:
[...]

aan mij is gelukkig de schone taak toebedeeld de huidige software "in leven" te houden terwijl er nieuwe ontwikkeld wordt !

Maar in het bedrijfsleven zie je het natuurlijk wel vaker dat een manager roept: "Zolang het werkt"
Managers, zo waardeloos en geldverspilling.
Dat omschrijven had al jaren geleden moeten gebeuren.

Succes in ieder geval :F
Ik zou erop mikken de boel in ieder geval op 5.6 te kunnen draaien.
Dat is nauwelijks een verandering en dan heb je nog support.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 28-07-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 16:05

Foamy

Fulltime prutser

hackerhater schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Managers, zo waardeloos en geldverspilling.
Dat omschrijven had al jaren geleden moeten gebeuren.

Succes in ieder geval :F
Ik zou erop mikken de boel in ieder geval op 5.6 te kunnen draaien.
Dat is nauwelijks een verandering en dan heb je nog support.
Dat zal toch echt van je hostingpartij afhangen. Wij (hostingpartij) zijn inmiddels druk bezig om PHP 5.6 uit te zetten op zoveel mogelijk machines. Eind van t jaar is t definitief af. In mijn optiek een jaar te laat, maar ja.. klanten maken er toch nog gebruik van..

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Foamy schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Dat zal toch echt van je hostingpartij afhangen. Wij (hostingpartij) zijn inmiddels druk bezig om PHP 5.6 uit te zetten op zoveel mogelijk machines. Eind van t jaar is t definitief af. In mijn optiek een jaar te laat, maar ja.. klanten maken er toch nog gebruik van..
Dat is dan erg vroeg.
Wij bieden default PHP 7 met 5.6 als optie.
5.6 gaat bij ons pas uit om 1-1-2019 (vervallen extended support)
http://php.net/supported-versions.php

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 28-07-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:16
Ik heb dus ook deze mailtjes gekregen en genegeerd omdat ik ervan uitging dat het opt-in zou zijn en mijn (niet meer in gebruik zijnde) site dan vanzelf op zwart zou gaan. Maar de dienst is dus als opt-out geintroduceerd: als je niets doet gaan ze je er gewoon voor factureren en dat vind ik dan weer niet zo netjes. Ik vraag me af of die werkwijze wel legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
croxz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:05:
Ik heb dus ook deze mailtjes gekregen en genegeerd omdat ik ervan uitging dat het opt-in zou zijn en mijn (niet meer in gebruik zijnde) site dan vanzelf op zwart zou gaan. Maar de dienst is dus als opt-out geintroduceerd: als je niets doet gaan ze je er gewoon voor factureren en dat vind ik dan weer niet zo netjes. Ik vraag me af of die werkwijze wel legaal is.
En ik vraag me af of verouderde software maar in leven blijven houden legaal is. Je wist hier al maanden vanaf, en het is niet zonder reden dat Strato pusht om te updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:16
Stoelpoot schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:11:
[...]
En ik vraag me af of verouderde software maar in leven blijven houden legaal is. Je wist hier al maanden vanaf, en het is niet zonder reden dat Strato pusht om te updaten!
Ik beheer niet zelf mijn server, ik heb een pakket waarbij ik alleen 'apps' kan inschakelen die Strato aanbiedt.
Stoppen van PHP 5.3 heb ik geen probleem mee: forceer de update op mijn site of schakel het desnoods helemaal uit. Maar ongevraagd facturen gaan versturen vind ik raar. Ik ga er vanuit dat in het consumentenrecht alleen gefactureerd mag worden na explicitiete toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

croxz schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:26:
[...]

Ik beheer niet zelf mijn server, ik heb een pakket waarbij ik alleen 'apps' kan inschakelen die Strato aanbiedt.
Stoppen van PHP 5.3 heb ik geen probleem mee: forceer de update op mijn site of schakel het desnoods helemaal uit. Maar ongevraagd facturen gaan versturen vind ik raar. Ik ga er vanuit dat in het consumentenrecht alleen gefactureerd mag worden na explicitiete toestemming.
Wat is het alternatief dan? PHP updates pushen zonder opt-in/out waardoor websites mogelijk ineens niet meer werken? Daar zijn de spreekwoordelijke rapen gaar. (Lees: je let even niet op je email/email verdwijnt in berg ongelezen post of spambox en ineens is je website plat of weg)
Ik vind dat Strato het hier heel netjes aanpakt eerlijk gezegd (en nee, ik heb geen enkele affiniteit met deze toko)

[ Voor 7% gewijzigd door TeraMod op 06-10-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Heeft iemand intussen misschien al eens bezwaar gemaakt bij Strato tegen deze manier van werken?

Kom er zojuist achter dat ik ook al maanden lang 3 euro zoveel extra betaal.

Ze brengen hoe dan ook opeens kosten in rekening waar je nooit voor getekend hebt of toestemming voor gegeven hebt en schrijven deze ook nog automatisch af (als je een machtiging hebt afgegeven). Ik heb vóór Strato veel andere providers gehad en dit echt nog nooit meegemaakt.

Ze hebben volgens mij ook nooit een directe poging gedaan om mij hiervan op de hoogte te stellen, zojuist even m'n mailbox doorgespit en nergens een mailtje te bekennen met 'LET OP uw PHP versie wordt uitgefaseerd' of whatever. Dit is daarmee ook een nieuwe aanpak van Strato want vroeger deden ze dat wel: ze waarschuwden je van tevoren dat je je code moest checken en deden vervolgens gewoon de upgrade.

De enige 'communicatie' die ik van ze ontvangen heb bestaat uit 'Je STRATO factuur' - ik check al dat soort standaardfactuurtjes echt niet iedere keer om te kijken of er misschien opeens iets vreemds op staat.

Nu meteen ingelogd en de boel geregeld maar ben wel benieuwd of iemand erin geslaagd is z'n centen terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Het lijkt me dat ze zich zullen beroepen op de informatie op de website, maar je kunt ze altijd even contacteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Je zet ff een berichtje op je website en vervolgens mag je gewoon extra bedragen van bankrekeningen van je klanten afschijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
droner schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:29:
Heeft iemand intussen misschien al eens bezwaar gemaakt bij Strato tegen deze manier van werken?

Kom er zojuist achter dat ik ook al maanden lang 3 euro zoveel extra betaal.

Zwe brengen hoe dan ook opeens kosten in rekening waar je nooit voor getekend hebt of toestemming voor gegeven hebt en schrijven deze ook nog automatisch af (als je een machtiging hebt afgegeven). Ik heb vóór Strato veel andere providers gehad en dit echt nog nooit meegemaakt.

Ze hebben volgens mij ook nooit een directe poging gedaan om mij hiervan op de hoogte te stellen, zojuist even m'n mailbox doorgespit en nergens een mailtje te bekennen met 'LET OP uw PHP versie wordt uitgefaseerd' of whatever. Dit is daarmee ook een nieuwe aanpak van Strato want vroeger deden ze dat wel: ze waarschuwden je van tevoren dat je je code moest checken en deden vervolgens gewoon de upgrade.

De enige 'communicatie' die ik van ze ontvangen heb bestaat uit 'Je STRATO factuur' - ik check al dat soort standaardfactuurtjes echt niet iedere keer om te kijken of er misschien opeens iets vreemds op staat.

Nu meteen ingelogd en de boel geregeld maar ben wel benieuwd of iemand erin geslaagd is z'n centen terug te krijgen?
toon volledige bericht
Dit is dus precies waarom ik nooit met consumenten wil werken vanuit m’n professie. Zeuren over €3 hele euro’s per maand welke totaal verdedigbaar zijn. O wee als je zit aan het portemeneetje van de consument 🥊

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Denk je dat ik wakker lig van die paar tientjes die me dat kost? Het gaat me er gewoon om dat ze me niks verteld hebben zodat ik pas maanden later zie dat ze al maandenlang extra geld afschrijven via de machtiging waar ze zelf oeverloos om hebben lopen zaniken. Machtigingen schrijf ik vooral uit zodat ik niet meer hoef te letten op die tientjes hier en daar, prettig voor beide maar dan verwacht ik wel betrouwbaarheid en transparantie aan de andere kant, geen nasty surprises hoe klein ook.

Heb zelf nog nooit met consumenten gewerkt maar wat dacht je dat er in het zakelijke verkeer gebeurt als er een voorheen onbekende post op een factuur staat? Dan hangt je klant gewoon aan de lijn zo van hee wtf - en terecht.

Schijnt intussen trouwens dat ze klanten op zich wel goed geinformeerd hebben, ben aan het uitzoeken waarom dat mij mij niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

droner schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:29:
Ze brengen hoe dan ook opeens kosten in rekening waar je nooit voor getekend hebt of toestemming voor gegeven hebt en schrijven deze ook nog automatisch af (als je een machtiging hebt afgegeven). Ik heb vóór Strato veel andere providers gehad en dit echt nog nooit meegemaakt.
Je neemt een dienst af en die dienst mag je opzeggen na kennisgeving van gewijzigde voorwaarden, zie de mail uit de topicstart. Jij hebt blijkbaar niet opgezegd dus zit je nog gewoon aan een eventueel contract vast tot je dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Dit gaat om een geheel nieuwe dienst, NMe. Niet om een dienst die ik ooit aangevraagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 18:55
Ze mogen toch gewoon éénzijdig de prijs verhogen van php 5.3 op websites?
Het staat je dan vrij om direct op te zeggen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Moeten ze het wel laten weten he anders heb ik geen kans om op te zeggen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

droner schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:05:
Dit gaat om een geheel nieuwe dienst, NMe. Niet om een dienst die ik ooit aangevraagd heb.
Het is geen nieuwe dienst. Jij neemt hosting bij ze af met support voor PHP 5.3. PHP 5.3 is intussen zo bejaard dat het niet meer onderhouden wordt en in plaats van de data van al hun klanten op diezelfde server in gevaar te brengen omdat een potentieel securitylek in een bejaarde versie van PHP ervoor kan zorgen dat de hele server exposed raakt hebben ze ervoor gekozen om zelf patches te doen op PHP 5.3. En dat kost geld, geld dat ze verhalen op de klanten die het gebruiken. Heb je PHP 5.3 niet nodig? Prima, overstappen op PHP 7, zit je vanzelf goed en betaal je ook weer minder.
droner schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:12:
Moeten ze het wel laten weten he anders heb ik geen kans om op te zeggen nietwaar?
Aangezien de topicstarter daar netjes bericht van heeft gekregen ga ik ervan uit dat ze dat ook bij jou daadwerkelijk geprobeerd hebben. Daarnaast heb je zelf natuurlijk ook wel een klein beetje verantwoordelijkheid om in de gaten te houden wat er nou eigenlijk afgeschreven wordt van je rekening.

[ Voor 23% gewijzigd door NMe op 06-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Wat nou "gratis"? Zoals al gezegt krijgt 5.3 geen (security) updates meer. Om jou toch op die versie te laten draaien zonder jouw applicatie, of zelfs hun infrastructuur vatbaar te laten zijn voor enige aanvallen die eventueel worden ontdekt, bieden ze support aan op die versie 5.3, want de mensen bij PHP doen het zelf niet meer.

Die (support)programmeurs werken natuurlijk niet gratis.

Dus of jij steekt moeite en werk in je applicatie(s) compatibel maken met PHP7.... of je betaalt iemand anders om het risico voor je eigen applicatie (en dus data) en het risico voor je hoster te minimaliseren.

Voor niets komt de zon op.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
'PHP Extended support' voor 3 euri per maand is wel degelijk een nieuwe dienst, ik zit al vele vele jaren bij Strato en voorheen kreeg je gewoon 2x een waarschuwing 'jouw versie wordt uitgefaseerd' en vervolgens ging de knop om.

Dus, leuke nieuwe service / aanpak hoor, maar ik wil gewoon ff geinformeerd worden voordat er extra poen van m'n rekening afgeschreven wordt. Lijkt me bijzonder normaal.

Ik hoef ook helemaal geen PHP 5.3 dus als ik het geweten had, had ik dat meteen doorgegeven. Nu heb ik die kans niet gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door droner op 06-02-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

droner schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:15:
Dus, leuke nieuwe service / aanpak hoor, maar ik wil gewoon ff geinformeerd worden voordat er extra poen van m'n rekening afgeschreven wordt. Lijkt me bijzonder normaal.
Het lijkt erop dat ze gepoogd hebben om hun klanten te informeren, want anders had dit hele topic niet bestaan. Of je die mail van ze niet hebt gehad door hun fout of door de jouwe (te streng spamfilter misschien?) weet ik niet maar misschien moet je ze eerst eens even bellen en zien wat de klantenservice voor je kan doen voordat je stennis loopt te schoppen op het forum. Je "komt er zojuist achter," luister nou eens eerst naar wat zij te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Die 'communicatie conclusie' had ik al getrokken, met als afsluiting: ben het met ze aan het uitzoeken. Daarna beweer jij een aantal keer dat het om een bestaande dienst gaat en dat ik het allemaal verkeerd zie enz., tsja dan vraag je natuurlijk wel een beetje om reacties he ;)

Punt is natuurlijk dat als je zelf geen communicatie hebt ontvangen, het lijkt alsof er helemaal geen communicatie is geweest, vandaar dat mijn verrassing over deze nieuwe aanpak van Strato aanvankelijk extra groot was. Het leek vreemd genoeg om ff te willen checken hoe anderen hiermee omgaan. Inmiddels zeg ik: prima service, alleen ging er bij mij iets mis.
Pagina: 1