DIY Domotica - Wireless Raspberry Pi RGBW LED Systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiswinnie
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 19:10
Beste mede tweakers,

Na een avondje denken kwam ik op het idee om delen van mijn huis te verlichten met RGBW led strips. Dit wil ik allemaal via één app kunnen regelen. Na wat surfen kwam ik erachter dat dit komt met een aanzienlijk prijskaartje. Met mijn (iets te grote) ego :o, heb ik besloten dat ik dit zelf ook zou kunnen doen, dus heb ik heel enthousiast een raspberry pi 3 bestelt en een ledstrip van 8 meter.

Nu mijn enthousiasme wat is gedaald, besef ik me dat ik er helemaal geen verstand van heb. 8)7 Heb ooit wat basic coding gedaan in unity maar dat is jaren geleden. Heb net wat rond gekeken op het internet maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Nu loop dus eigenlijk vast op wat te doen en welke vervolgstappen ik moet nemen. Op dit vraagstuk hoop ik van jullie advies te krijgen.

Hieronder een korte opsomming van wat ik heb, wat mijn doel is en wat eraan komt.

Wat ik heb:
  • Raspberry pi 3 B
  • RGBW ledstrip 8m
  • Soldeerset
  • Microsoft visual studio(om mezelf c++ aan te leren)
Wat ik van plan ben om te halen
  • Breadboard
  • Draadloze receiver voor ledstrips
Mijn uiteindelijke doel:
Meerdere dimbare RGBW ledstrips die draadloos aangestuurd worden door een raspberry pi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Waarom het wiel opnieuw willen uitvinden? ;)

http://dordnung.de/raspberrypi-ledstrip/

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Een Raspberry hiervoor gebruiken is zware overkill. Gebruik een ESP8266 die je programmeert met de Arduino IDE. Talloze voorbeelden zijn daarvoor beschikbaar. Dan kan je ook gebruik maken van een app zoals Blynk of Cayenne.

Maar als je toch een Raspberry wil gebruiken dan kan dat natuurlijk ook. Weet je al welke ledstrips je gaat nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
Er zijn verschillende pakketten die dit al kunnen.
Ik gebruik Domoticz en heb ook ledstrips die aanstuur via MiLight (gekoppeld aan Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:37
Lennyz schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:16:
Een Raspberry hiervoor gebruiken is zware overkill. Gebruik een ESP8266 die je programmeert met de Arduino IDE. Talloze voorbeelden zijn daarvoor beschikbaar. Dan kan je ook gebruik maken van een app zoals Blynk of Cayenne.

Maar als je toch een Raspberry wil gebruiken dan kan dat natuurlijk ook. Weet je al welke ledstrips je gaat nemen?
Blynk werkt erg leuk, samen met WeMOS bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
DurkVell schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:40:
[...]

Blynk werkt erg leuk, samen met WeMOS bijvoorbeeld. :)
Blynk is echt fantastisch. Zoveel functies en toch zo makkelijk te configureren.
Pagina: 1