Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 20:34
Laatste tijd lees ik veel over "appie nouri". Nu is het natuurlijk vreselijk wat er met appie is gebeurd.

Echter er is iets waar ik steeds een naar gevoel van krijg... De Nederlandse media.

De Nederlandse media gaat letterlijk over lijken. Elk bericht over Ajax wordt appie bij betrokken met titels zoals "Ajax eert Nouri met knappe prestatie in CL"

Dit is naar mijn mening een walgelijke manier van cliclbait. Wat heeft appie te maken met deze wedstrijd? Had Ajax niet alles gegeven als het voorval met appie nooit had plaatsgevonden?

In mijn beleving is dit niet objectief nieuws brengen maar ordinair geld willen verdienen.

Nu kom ik tot het punt waar ik graag een discussie over wil voeren.

Wat is er mis met de Nederlandse media? Storen jullie je ook zo aan de media? Wat zou er beter moeten?

[ Voor 8% gewijzigd door virtualite op 26-07-2017 23:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Betaal jij voor een krant? Zo nee, daar is je antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:52:
Betaal jij voor een krant? Zo nee, daar is je antwoord..
Ik betaal op diverse manieren zeker voor nieuws. Zowel in de vorm van direct geld (Televisie en belastingen) als in de vorm van advertenties die mij voorgeschoteld worden. Dan mag ik toch op zijn minst een objectiviteit verwachten.

Dit is geld verdienen over de rug van de kritiele situatie van appie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

@CyBeRSPiN slaat de spijker op z'n kop. Vergeet ook niet dat Ajax, landelijk zeer veel fans heeft en zij hier waarschijnlijk anders tegenaan kijken dan jij en ik.

Als "neutraal" voetballiefhebber komt de uitbuiting van Nouri's leed mij ook de strot uit

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gewoon ergens anders gaan lezen. Ik merk niets van dat "appie" gehuil. Waarom zou jij recht hebben op andere geluiden uit de media? Wat maakt jou belangrijk?

De media levert waar mensen om vragen. Zolang die niet met hun voeten stemmen dn de Facebook/Telegraaf etc links laten liggen, zul je dat houden. En vergeleken meg het buitenland valt de NL media zat mee.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 27-07-2017 00:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clickbait is z'n doel aan het voorbijstreven. Als ik nu een uitermate schreeuwerige titel zie, klik ik er niet meer op.

En tsja, als je niet van clickbait houdt, kun je alles van TMG wel links laten liggen. Met name geenstijl/autobahn/dumpert/daskapitaal zijn er heer en meester in, en slappe spinoff powned zo mogelijk nog erger. Maar dat zijn niet 'de nederlandse media', maar slechts een subset ervan.

Alles achter blendle wordt je ook niet gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualite
gambieter schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:04:
Gewoon ergens anders gaan lezen. Ik merk niets van dat "appie" gehuil. Waarom zou jij recht hebben op andere geluiden uit de media? Wat maakt jou belangrijk?
Ik ben niet belangrijker dan een ander, ik constateer alleen dat het bijna onmogelijk blijkt (zeker digitaal tv/internet) om nog objectieve nieuwsberichten te kunnen vinden en dat stoort mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geef dan maar eens aan waar je je nieuws vandaan haalt en leest. Dan heb je waarschijnlijk gelijk je antwoord.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
@virtualite je vraagstelling is heel erg algemeen en je geeft weinig richting aan welke discussie je wilt voeren, een algemeen topic over 'wat er mis is met de media' is veel te breed en kunnen we niet toelaten vanuit moderatie. Wil je het bijvoorbeeld specifiek hebben over de aandacht voor Abdelhak Nouri, over clickbait of over objectieve berichtgeving ?

Dus scherp je discussie vraag s.v.p. aan, dan kan ik meteen een titelfix doen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Illusion

(the art of)

Tsjah. Ik heb een abbo op de volkskrant en daarvan lees ik ook gewoon de voor mij interresante katernen. Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wie die Appie is? Ik heb er in ieder geval niks over gelezen.

Dus blijkbaar volg jij media die dingen presenteren waar je het niet mee eens bent. En dat beloon je door het te lezen, wat advertentieinkomsten genereert.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 07:48
virtualite schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:48:
De Nederlandse media gaat letterlijk over lijken. Elk bericht over Ajax wordt appie bij betrokken met titels zoals "Ajax eert Nouri met knappe prestatie in CL"

Dit is naar mijn mening een walgelijke manier van cliclbait. Wat heeft appie te maken met deze wedstrijd? Had Ajax niet alles gegeven als het voorval met appie nooit had plaatsgevonden?
Ik heb het artikel maar eens erbij gezocht. https://www.voetbalprimeu...mpions-league-opener.html

Er staat letterlijk in:
Cardinale grabbelde nog maar eens en Van de Beek profiteerde uitstekend in de rebound: 1-1. Hij vierde zijn doelpunt met een bescheiden eerbetoon aan jeugdvriend Abdelhak Nouri.
Dus wat klopt er niet aan de titel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je daar niet over hebt gelezen heb je iig niet de hele krant gelezen ;). Kan me niet voorstellen dat hij daar niet op de voorpagina, of op zijn minst pagina 2/3 is geweest.

Maar nee, ik heb ook geen hoge pet op van de gemiddelde journalist. Tegelijk is het net als politici: heb ik over het algemeen ook geen hele hoge pet van op, maar tegelijk leveren ze wel wat de gemiddelde burger nou eenmaal wil. Dus dat is de uiteindelijke schuldige. Het verkoopt.
Dus wat klopt er niet aan de titel?
Euh, alles? Eén persoon deed na een doelpunt een bescheiden eerbetoon, en dat is voor jou hetzelfde als dat heel Ajax het doet door een knappe prestatie neer te zetten? "Speler van Ajax geeft eerbetoon aan Nouri na gelijkmaker" was een kloppende titel geweest. En nog steeds een beetje apart.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 27-07-2017 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

De media speelt gewoon in op de zieke maatschappij. Men valt over elkaar heen om maar mee te leven met Nouri en zijn familie. Zeker omdat het een "minderheid" is, welke ook nog eens positief in het nieuws kwam in het algemeen, doet het lekker voor veel mensen. Dat de media dit in stand houdt is jammer inderdaad, maar begrijpelijk. Ach, geef het een paar weekjes, zeker als het voetbalseizoen weer begonnen is....

Beetje in het zelfde straatje. De hele rel om die columniste in het AD. Sjah, ben het wel een beetje met haar eens. Mij doet de MH17 ook vrij weinig. Ken persoonlijk niemand die getroffen is, dus voel me emotioneel echt niet betrokken. Zelfde bij Nouri. Máár, dat maakt het natuurlijk niet minder erg voor de betreffende personen en familie!

Zat deze vanmorgen te lezen toevallig: https://www.demorgen.be/n...gemeen-verdriet-be446596/
Interessanter nog dan de vraag die Ajarai zelf stelt, is die enorme verontwaardiging die erop volgde. “Wie niet rouwt, wordt uitgesloten”, schrijft historicus Han van der Horst in een reactie. “Nu is de jacht geopend op ieder die afwijkt, die tranen stort voor de verkeerde en met droge ogen voorbijgaat waar huilen plicht is.”
"Op sociale media wordt dat soms bijna pervers", legt Lauwaert uit. "We tonen onze morele emoties omdat het sociaal wenselijk is, maar dat betekent nog geen echte solidariteit. Het is slechts een projectie, een manier om ons te profileren als goed mens. En wie niet meedoet, kan rekenen op die andere populaire emotie: verontwaardiging."
Dit dus..

[ Voor 28% gewijzigd door Ebayzo op 27-07-2017 07:46 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

virtualite schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:58:
Ik betaal op diverse manieren zeker voor nieuws. Zowel in de vorm van direct geld (Televisie en belastingen) als in de vorm van advertenties die mij voorgeschoteld worden. Dan mag ik toch op zijn minst een objectiviteit verwachten.
Je betaald dus niet voor het nieuws. "advertenties voorgeschoteld krijgen" is niet betalen. Nog sterker; clickbait heeft tot doel je meer advertenties voor te kunnen schotelen. Als je het zo bekijkt betaal je dus heel specifiek voor clickbait titels. Het feit dát je klikt is je betaling.

Zoals gezegd: Als het gratis is, verwacht dan ook geen kwaliteit. (en als het TMG is, verwacht dan ook geen kwaliteit als je wél betaald :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:04:
Ik ben wel eens benieuwd of er nog andere argumenten te bedenken zijn dan die struisvogelmentaliteit die je hier tentoonstelt: "kijk dan niet". Zo druk je kritiek wel lekker makkelijk de kop in. Kijk dan niet. Lees het dan niet. Open het dan niet. Kop lekker in het zand en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:52:
Ik ben wel eens benieuwd of er nog andere argumenten te bedenken zijn dan die struisvogelmentaliteit die je hier tentoonstelt: "kijk dan niet". Zo druk je kritiek wel lekker makkelijk de kop in. Kijk dan niet. Lees het dan niet. Open het dan niet. Kop lekker in het zand en door.
Als het om media gaat heeft hij wel gewoon gelijk. Zoals gezegd; dit wordt betaald met advertenties. Als niemand meer kijkt krijgen ze geen geld meer, houdt het vanzelf op.

Dit gaat niet over struisvogel, dit gaat over "stemmen met je voeten". Als het je niet bevalt, ga je weg. Als iedereen weg gaat houdt het vanzelf op. Zolang iedereen gewoon blijft kijken stopt het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:54:
[...]

Als het om media gaat heeft hij wel gewoon gelijk. Zoals gezegd; dit wordt betaald met advertenties. Als niemand meer kijkt krijgen ze geen geld meer, houdt het vanzelf op.

Dit gaat niet over struisvogel, dit gaat over "stemmen met je voeten". Als het je niet bevalt, ga je weg. Als iedereen weg gaat houdt het vanzelf op. Zolang iedereen gewoon blijft kijken stopt het zeker niet.
En dat is dus niet het geval. Ja, "als niemand meer kijkt" maar laten we eens niet doen alsof dat ooit gaat gebeuren. :')

Hooguit zoeken ze de grootste gemene deler: de stront waar ze nog net genoeg vliegen mee aantrekken om wat winst te maken. En daar zit dit bij. Er is altijd wel een doelgroep. Anders waren er niet zoveel zenders. Plus, grote mediabedrijven kunnen best verlies lijden op de ene zender en dat opvangen met winst op de andere. "Als niemand meer kijkt stopt het vanzelf" is van het zelfde kaliber als "als iedereen nou netjes rijdt gebeuren er geen ongelukken". Technisch gezien heb je gelijk hoor maar denk even na.

Zeiken helpt wel degelijk. Genoeg programma's zijn gestopt of geannuleerd omdat er ophef over was. Genoeg presentatoren van de buis verdwenen omdat ze buiten de TV om dingen verkeerd deden. Terwijl genoeg mensen bleven kijken. Zeiken is de enige concrete mogelijkheid die je nog hebt. Klagen, zeuren en mopperen om ten eerste duidelijk te maken dat er wat vreselijk mis is met de hedendaagse media en ten tweede om bijval te vinden en steun te vinden in het feit dat je niet de enige bent.

Niet kijken, niet luisteren en niet lezen zijn passieve struisvogelacties die niet helpen, niets oplossen en nergens toe leiden.

Trek je mond open, schrijf een blog, schrijf een column, klaag met elkaar en zorg voor een tegengeluid.

Stil in een hoekje met je kop onder een kussen lost niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
Waar Appie/Nouri staat, kan je ook net zo goed Charlie invullen.
Het is soms ook een kip-ei-verhaal; de mensen lezen het omdat het in het nieuws is en de nieuwsdienst denk 'hee, het werkt, laat ik nog meer nieuws plaatsen, want mensen willen dit lezen'
Vergeet overigens niet dat het ook nog komkommertijd is. Je moet toch iets melden als nieuwsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
virtualite schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:58:
[...]

Dit is geld verdienen over de rug van de kritiele situatie van appie.
Je betaalt dus geen abonnement rechtstreeks aan een krant. Dus, om toch maar iets aan jou te verdienen moeten ze titels maken die clicks opleveren zodat de adverteerders betalen voor jou.
En ja, daar worden titelschrijvers en journalisten op getraind. Geloof maar dat ze perfect volgen hoeveel keer een bepaalde titel is aangeklikt.

Ik heb een abo op een krant, en kan dan ook meer opiniestukken lezen. Er is een groot verschil in diepgang tussen de schreeuwtitels, en de opiniestukken (waar ik het natuurlijk niet altijd eens mee ben).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er is helemaal niets mis met dé media. Met sommige, vooral gratis media is inderdaad wat mis maar dan moet je daar niet kijken.

Als ik niet van vis hou ga ik niet naar de visboer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39
Tommie12 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:17:
[...]

Je betaalt dus geen abonnement rechtstreeks aan een krant. Dus, om toch maar iets aan jou te verdienen moeten ze titels maken die clicks opleveren zodat de adverteerders betalen voor jou.
En ja, daar worden titelschrijvers en journalisten op getraind. Geloof maar dat ze perfect volgen hoeveel keer een bepaalde titel is aangeklikt.

Ik heb een abo op een krant, en kan dan ook meer opiniestukken lezen. Er is een groot verschil in diepgang tussen de schreeuwtitels, en de opiniestukken (waar ik het natuurlijk niet altijd eens mee ben).
Ach, ik kom de Appie-verhalen net zo veel tegen in de NOS-app en daar zitten geen reclames in. Ik gebruik het om een beetje in de gaten te houden wat er speelt in de wereld en meestal is koppen lezen al genoeg.
maar als er weer een "wat we weten over ..."-artikel langs komt scroll ik gauw verder.

En inderdaad; de krant voor de échte artikelen. Wat dat betreft vind ik opinie waardevoller dan nieuws. Een opinie-stuk zet je aan tot denken waarbij je het eens of oneens kan zijn met de schrijver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, ik vind het wel grappig dat je zelf een clickbait-achtige titel maakt, om vervolgens te klagen over clickbait en media.

Toen ik de TS las moest ik opzoeken wie appie nouri was, misschien had het geholpen als je de naam met hoofdletters had geschreven, maar nu zat ik in eerste instantie aan de Albert Heijn te denken. Mijn nieuws haal ik van sites waar 'appie nouri' kennelijk niet zo prominent in beeld hoeft te komen.

Maar goed, als je kwaliteit wil, neem een abonnement op NRC Next, of betaal voor de Correspondent. Er is in het rechtse spectrum vast ook een kwaliteitskrant te vinden, maar die weet ik zo snel niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 27-07-2017 08:26 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Clickbait werkt in een wereld waar nieuws wordt betaald door online adverteerders.

Er zijn genoeg 'papieren' media die ook nog werken met andere verdienmodellen, daar kun je als consument ook voor kiezen. Al geldt ook voor die media, dat hoe meer ze van online inkomsten afhankelijker worden.. hoe belangijker het is dat ze werken met bericht/nieuws- titels die mensen aantrekken.

Klagen over clickbait titels bij 'gratis' nieuws websites is als het klagen over:
  • Vergaande data verzameling in android.
  • Advertenties in je gratis app.
  • Ikea-kasten die niet 200 jaar meegaan.
  • Carnavals overlast in Limburg of Brabant

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Clickbait = money = makes the world go round = media = "walgelijk"

Gewoon niet meer dit soort onzin lezen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ebayzo schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:45:
Beetje in het zelfde straatje. De hele rel om die columniste in het AD. Sjah, ben het wel een beetje met haar eens. Mij doet de MH17 ook vrij weinig. Ken persoonlijk niemand die getroffen is, dus voel me emotioneel echt niet betrokken. Zelfde bij Nouri. Máár, dat maakt het natuurlijk niet minder erg voor de betreffende personen en familie!
Volgens mij waar de meeste mensen over vielen is dat ze juist wel om nouri gaf (want hoofddoek/moslim) en niets om die 274 doden bij de MH17. Is natuurlijk ook een kansloos statement. Ik vind de aandacht voor Nouri belachelijk groot. Als hij niet leuk tegen een balletje kon trappen zou er geen hond naar kraaien.

Nu ook weer dus iemand die zich zo druk maakt want arme appie. Ja lekker boeiend. Vervelend voor hem en zijn familie maar meer ook niet. De krant staat dagelijks vol met soortgelijke zaken zoals moordzaken. Hier worden ook continue mensen herinnerd aan wat er is gebeurd en daar worden soms wat misleidende titels voor gebruikt. Dat gebeurd al jaren dag in dag uit. En nu gaat het om een voetballer ooooooooooh oeeeeeeeeeh schande!!!!

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Song with a message to all journalists

YouTube: Disturbed - Legion of Monsters Lyrics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Aangezien de TS nog niet gereageerd heeft op de aanscherping van z'n vraagstelling, weten we nog niet wat hij wil bespreken. Om te voorkomen dat we moeten gokken en de discussie alle kanten op gaat, gaat hier even een slot op. @virtualite kan je me een DM sturen met je antwoord op defiant in "Wat is de media toch walgelijk" ?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.