Toon posts:

Red Pitaya: ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot mijn verbazig leverde de search mij geen hits op zoekende op pitaya. Ik ga er daarom vanuit dat er voor dit device geen topic bestaat. Terwijl het naar mijn mening voor tweakers een zeer interessant apparaat is.

https://redpitaya.com/

De site beschrijft het als:
Test & Measurement applications running on a credit card sized SoC (FPGA+CPU) based Open SW source DAQ platform
Nu zijn er allerlei toepassingen die ik niet gebruik, vnl voor HAM radio, maar zelfs als je daar niet aan doet, is het in mijn mening een uitermate handig apparaat wat bij de hardcore tweakert niet mag ontbreken in het arsenaal.

EEVBlog heeft er over geschreven:
YouTube: EEVblog #858 - Red Pitaya

Ik ben het in het geheel niet eens met zijn eindconclusie, en wijt veel van zijn ervaringen aan eigen fouten, met name op netwerkgebied, en mogelijk aan het feit dat het apparaat ten tijde van die test nog vrij nieuw was.

Ik vermoed dat zijn blog een belangrijke reden is waarom dit apparaat niet op GoT voorkomt, en wil daar toch graag een nuance op aanbrengen.

Het feit wil namelijk dat ik het ding nu een jaar in mijn bezit heb, inclusief de logic analyzer, en ik het ding niet meer kwijt zou willen. Als ie morgen kapotgaat, bestel ik gisteren een nieuwe.

Zijn ervaring mbt. crashes etc, deel ik niet. Op een standaard windows 10 met chrome, is het ding bij mij gewoon stabiel. Als je zijn review leest en alles over onstabiliteit negeert, is hij ook erg enthousiast over dit apparaat.

Nu wil ik best wat energie steken in een meer uitgebreide openingspost dan dit, maar voor ik dat doe, steek ik even een teen in het zwembad of er interesse is in een topic over dit apparaat :)

Ik ben ook in het bezit van de bijna standaard Rigol scoop DS1052, en sinds de pitaya staat dit apparaat (wat een dijk van een scope is voor de prijs) eigenlijk stof te happen.

Dus.. zijn er meer bezitters van dit apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als het ding zijn beloften waarmaakt, lijkt me dit een hele goede aanwinst voor de elektronica hobbyist. (over een paar maanden heb ik er vast ook een, en dan ben ik nog heel erg gematigd hobbyist)

Ik denk dat dit ook ideaal is om te gebruiken bij onze stagiairs en afstudeerders, waarbij ook nog wel eens wat meetwerk komt kijken. Uiteraard hebben we ook het professionele spul staan, maar dat is vaak overkill. Bedankt voor de tip!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat de aanbeveling van EEVblog weinig te maken heeft waarom het hier niet voorkomt, meer omdat ik er nog nooit van had gehoord. Sowieso vind ik het wel heel makkelijk om zijn problemen aan zijn eigen fouten te wijten. Zal vast hoor, maar als die van EEVblog moeite heeft om het fatsoenlijk werkend te krijgen, wie ben ik dan om het wel werkend te krijgen.

Het volgende probleem: Ik ben nu wat op hun site aan het rondkijken, maar ik heb nog geen fatsoenlijke introductie kunnen vinden wat het nu is. Ja ik heb gevonden dat het een meet apparaat is, en misschien ben ik wel blind, maar ik heb geen goed overzicht nog steeds wat erop zit, wat het doet, en op welke manier.

Overall voor studenten bijvoorbeeld lijkt het een goede vervanger voor een MyDaq, al is dat een ding waar ik zelf al niet heel enthousiast van word. En anders voor mensen een potentieel alternatief voor als ze bijvoorbeeld een Rigol scope willen gaan kopen. Maar het is nog steeds een behoorlijk prijskaartje waar hier aan zit, en als ik het lijstje bekijk is het een scope, met als added bonus een signaal generator, wat soms wel handig kan zijn. (Iets als een logic analyzer tel ik niet mee, gezien je als hobbyist een fatsoenlijke logic analyzer voor een tientje koopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nou ja, dat EEVblog wordt wel door vele Tweakers gevolgd en heel vaak ook als allemaal waarheid aangenomen terwijl een nuchter denkend persoon gewoon weer de mening van 1 persoon ziet het aanneemt zoals hij het wil aannemen. En dat is met veel topics hier, als iemand een simpele voltmeter zoekt om wat spanningen te volgen krijg je direct weer 10 pagina's discussie met de meest achtelijke adviezen en het afraden van de 10 euro bouwmarkt multimeter omdat die wel eens gevaarlijk kan zijn.

En daar ligt denk ik hier wel het probleem, de nare ervaringen van EEVblog met ook een aantal goede aangekaarte negatieve punten, de zeer slechte informatie van de fabrikant en daarbij het idee dat het een soort experimenteel dingetje is wat nooit goed kan zijn voor zuivere meetingen.`
Daarnaast denk ik dat het gebruik van een PC (tablet of telefoon ook?) een extra aanhangsel is wat niet gewenst is op je werktafel, ook ik wil gewoon een klein meetinstrument zo dichtbij mogelijk bij het te meten object. Anders waren de USB scopen ook populair en dat zijn ze ook niet....

Maar het ziet er wel leuk uit en kan best toekomst hebben,

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:21:
Dus.. zijn er meer bezitters van dit apparaat?
Ja, ik heb al zo'n 1.5 jaar een paar Red Pitaya's in gebruik. Eigenlijk alleen voor datarecording, al heb ik bij aanschaf wel gespeeld met de applicaties.

Als je 'm als meetinstrument (bv. scope of spectrum analyzer) wilt gebruiken is het nadeel inderdaad dat je
een apparaat met een beeldscherm nodig hebt ernaast. Maar omdat de meeste applicaties browser-based zijn, kan
de Red Pitaya i.h.a. samenwerken met PC, laptop, tablet en smartphone.

Groot voordeel van de Red Pitaya is de 14-bits resolutie. De standaard 8-bits resolutie van bv. een Rigol is
mij echt te laag. Met 14 bits zie je meer en ook het dynamische bereik als spectrum analyzer is veel hoger.

Helemaal vlekkeloos werkt het echter niet, al heb je daar als je 'm als scope gebruikt niet zoveel last van. Hoewel ik
al ruim een jaar geen software updates meer heb gedaan, heb ik de indruk dat de software ontwikkeling wat rommelig verloopt. Om een specifieke applicatie te kunnen draaien moet je soms teruggrijpen naar een oudere versie van het OS. Ik heb dan ook allemaal verschillende micro-SD kaartjes liggen voor verschillende toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:32:
Ik denk dat de aanbeveling van EEVblog weinig te maken heeft waarom het hier niet voorkomt, meer omdat ik er nog nooit van had gehoord. Sowieso vind ik het wel heel makkelijk om zijn problemen aan zijn eigen fouten te wijten. Zal vast hoor, maar als die van EEVblog moeite heeft om het fatsoenlijk werkend te krijgen, wie ben ik dan om het wel werkend te krijgen.
Omdat jij er nog nooit van gehoord hebt, is het geen bekend ding? ;)

Heb je die review gekeken? Hij geeft nota bene zélf aan dat het aan zijn netwerkvaardigheden kan liggen, en als je het filmpje kijkt, dan wordt dat bevestigt. Zo raar is het dus niet dat ik zeg dat dat zou kunnen. Ik zou willen zeggen, bekijk eerst de review van EEVBlog eens goed, en vraag je dan nog eens af of het zo'n rare suggestie is.

Wat het ding is is natuurlijk ook lastig, omdat het ook een beetje is wat je er van maakt. Je kunt er apps opzetten voor verschillende doeleinden, het is meer dan een scope met signaalgenerator. Sowieso als je de logic analyzer erbij neemt, is het ook een logic analyzer, maar hij kan meer. De site houdt het algemeen, omdat het natuurlijk een soort Raspberry Pi on Steroids is met 2 meetinterfaces, FPGA en DAC's. En met die combo zou je veel kunnen doen.

Ik gebruik het zelf min of meer 'gewoon' als scope, signaalgenerator en logic analyzer, omdat dat de zaken zijn waar ik een toepassing voor heb. Ik heb geen spectrum analyzer nodig

Wellicht dat je hier meer aan hebt:
Wikipedia: Red Pitaya (hardware)
The core selling point is inclusion of 2x 125MS/s RF input and 2x 125MS/s RF outputs, with 50MHz analogue bandwidth and 14 bit analog-to-digital and digital-to-analog converters. The default software of Red Pitaya includes oscilloscope, spectrum analyzer, signal generator, LCR meter, and 50MHz 2x2 MIMO PID controller. It can be re-programmed to become other devices, as all the IO ports are connected to a common field-programmable gate array (FPGA). There are also auxiliary ADC (250kS/s) and digital IO. [1] [2]

It has three USB 2.0 ports, Wifi, Ethernet connector. Internally, it uses Linux as operating system. The mass storage device for the operating system is a micro-SD card.

Due to the wide bandwidth of the ADC and DAC, the Red Pitaya can be used as a software defined radio receiver and transmitter and in other radio frequency applications. [3] HAMLAB, a fully featured SDR HF tranceiver with an output power of 10 W based on the Red Pitaya board is expected to be released in the amateur radio market in October 2016. [4]

Although the software (including HDL source code) for this project is made freely available, the device is not a fully Open Source Hardware project, because the device's electrical schematics are not made openly available.
Ik denk dat dat een vrij volledig antwoord is op wat het is.

Onderschat overigens het EEVBlog niet. Dat wordt door veel in electronica geinteresseerde tweakers gekeken. Ik had op basis van zijn review dit apparaat óók niet gekocht, ware het niet dat ik tijdens het kijken van die review al heel sterk het idee kreeg dat zijn hoofdklacht vnl netwerk-gerelateerd was en oplosbaar. Reden dat ik de aanschaf tóch aangedurft heb, is dat hij in zijn blog eigenlijk heel erg enthousiast is over het apparaat, de kwaliteit van de hardware is goed, de mogelijkheden zijn goed, enzovoort, het enige minpunt wat hij heeft, is dat de webinterface op zijn computer in zijn netwerk regelmatig bevriest. En daarbij geeft hij zélf aan dat de kans bestaat dat dat aan hem en/of zijn netwerk ligt, en dit zie je ook in de video terug. Omdat het ding open-source is, dacht ik, áls het zo is, is het waarschijnlijk in de code wel op te lossen. Ik heb daar gelukkig nooit naar hoeven kijken, bij mij is het ding stabiel.
ReneK schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:02:
Als je 'm als meetinstrument (bv. scope of spectrum analyzer) wilt gebruiken is het nadeel inderdaad dat je
een apparaat met een beeldscherm nodig hebt ernaast. Maar omdat de meeste applicaties browser-based zijn, kan
de Red Pitaya i.h.a. samenwerken met PC, laptop, tablet en smartphone.
Klopt, het is geen stand-alone device, je hebt altijd iets met een scherm nodig. Ik vind dat echter juist een groot voordeel, een 'echte' scope is een vrij clunky apparaat wat je, als je niet te lange meetsnoeren hebt, altijd in de buurt van je te meten bron moet hebben, waar je dan ook 240v moet hebben. Ik heb met de Pitaya bv. metingen gedaan aan de ECU van mijn auto, en dan is het ideaal, je kunt het ding gewoon onder de motorkap leggen en dan rustig aan je bureau gaan zitten achter je computer om metingen te nemen.

Hierdoor is hij ook heel compact en makkelijker mee te nemen dan een scope.

Waar een échte scope natuurlijk prettiger in is, is bediening. échte (draai) knoppen werkt natuurlijk altijd prettiger dan met een muis of op een touchscreen moeten werken, zou ik bv. electronica-reparateur zijn die de hele dag een scoop nodig heeft, dan zou de rigol het wel weer winnen, maar zeker voor de hobbyist is dit ding ideaal, zeker ook omdat hij méér kan. Je weet nooit wanneer dat van pas komt.

Voor wat betreft de software, ik installeer de updates maar gebruik dus niet alles wat het apparaat kan. De basis die ik gebruikt, werkt goed, maar ik geloof meteen dat de ontwikkeling wat "rommelig" is; niet alle apps zijn van de makers afkomstig (het is een open source ding waarvoor je zelf apps kunt schrijven en toevoegen aan het ecosysteem) en dat zal niet meewerken, mensen maken iets totdat het voor hún voldoet, en trekken dan verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Had hem wel een keer eerder gevonden en was toen wel enthousiast. Maar had toen het idee dat er niet veel software voor is. Hoe is dat nu? Ik kan niet echt goed op de site zien of er al goede software of apps worden meegeleverd om hem als scoop / functie generator te gebruiken. Het lijkt me daardoor ook de vraag hoe lang het meegaat, hoe lang blijven ze apps maken? Word IOS / Android versie X nog wel ondersteund? En rigol scoop blijft nog wel tien jaar werken zonder software updates. Of heeft hij ook een web interface?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 29-07-2017 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 13:12
@Mrgadget:

Hoewel het al ruim een jaar geleden is dat ik met de Red Pitaya apps heb gespeeld (ik zie dat e.e.a. inmiddels flink is uitgebreid qua functionaliteit) is de softwareondersteuning wat vaag. Ik had indertijd wat problemen met de firmware, maar die werden na mijn klachten vrij snel opgelost met nieuwe images. Waar de support vandaan kwam is me nooit duidelijk geworden, ik kreeg meer de indruk dat het uit de community kwam. Het was allemaal wat vaag.

Een board als de Red Pitaya veroudert vrij snel, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat er over 10 jaar nog software support is voor dat ding. Een stand-alone apparaat als een Rigol werkt i.d.d. over 10 jaar nog wel, maar een board dat externe devices nodig heeft als beeldscherm kan meer problemen geven.

Vwb. iOS en Android: voor zover ik heb gezien is er geen specifieke ondersteunig hiervoor en zijn er ook geen specifieke apps. Alle apps op de Red Pitaya hebben voor zover ik weet een web interface en kunnen vanuit iedere moderne browser bediend en weergegeven worden. Dat geeft wel enige toekomstzekerheid.

Ik denk dat een stand-alone scoop in de praktijk handiger is in gebruik. Waar de Red Pitaya vooral in uitblinkt is de relatief lage prijs (wel ff uitkijken dat er steeds meer apps komen waarvoor betaald moet worden),
de hoge resolutie van 14 bits (tov. de 8 bits van de meeste scopes), de samplerate van 125 MHz en het feit dat
de Red Pitaya die 125 MHz samplerate sustained kan volhouden. Als je 'm ook voor data acquisitie wilt gebruiken kan dat doorslaggevend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HD13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2022
Zag dat je de Red Pitaya gebruikt voor ECU signalen.

Wil zelf de Red Pitaya misschien gaan gebruiken om een open source ECU te testen.
Kan alleen niet goed vinden of de Arbitrary Waveform Generator een VR sensor kan genereren zoals een 48-2.
En als het al kan dan is me nog niet helemaal duidelijk hoe.

https://photos.app.goo.gl/rSNl9iz1QrQ20X0B2

[ Voor 36% gewijzigd door HD13 op 23-09-2017 17:33 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybren1971
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 12:10
Ik ben zelf in bezit van de 10bit versie van het apparaat en zou een topic hier op tweakers verwelkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HD13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2022
wybren,

Heb ook de 10bit versie gekocht, ben nog niet echt laaiend enthousiast.
Heb een probleem met de scoop zie:
http://forum.redpitaya.com/viewtopic.php?f=14&t=2198

Waar gebruik jij hem voor ?
Pagina: 1