Mijn voorstel was een databasedesign, niet een CSVjeroenk13 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:44:
Poging 2 - Gelieve niet de topic weer platbombarderen en gelocked laten worden binnen 24uur voordat ik kan reagerenIk waardeer jullie inzet maar het werd wel iets te enthousiast
OT: Databasekeuze sensordata
Originele vraag (Updated versie eronder)
[...]
Updated:
De sensoren zijn niet aan elkaar gelinkt, en zijn voor bijv. de binnen en buitentemperatuur. Ze nemen allebei een waarde op, en geven dat iedere x seconden door.
Ik heb wel wat ervaring met MySQL, alleen niet met grote datasets, maar vandaar dat in eerste instantie mijn voorkeur daar naar uit ging. Ik sta zeker open voor andere (betere) opties.
Ik heb al wat aanbevelingen gezien voor verschillende DB's, o.a:
[...]
Daarna werd gereageerd met: "Maar de eis was toch dat het draaien moet op een Synology"
Klopt deels. Ik had dat in gedachten omdat ik hem heb staan, en niet bijv. een server/pc 24/7 erbij wilde zetten. Een optie voor een Rb. PI is eventueel ook een optie, alleen heb ik daar weinig ervaring mee, vandaar dat ik voor de vertrouwde weg koos.
Hetzelfde voor dit:
[...]
Mijn gedachte hierbij ging uit naar overzichtelijkheid met de eventuele optie voor het bijprikken van een 3de sensor. Maar dit kan dus anders.
En ook werd er bijvoorbeeld CSV voorgesteld:
[...]
Hierbij zit ik dus met de vraag hoe het op de lange termijn gaat. Volgensmij is een CSV bestand totaal niet geschikt voor de hoeveelheid data over de jaren heen.
Als laatste vraag heb ik nog: Hoe gaat InfluxDB om met grote datasets tov. bijvoorbeeld MySQL?
En wat is de performance als je de data van 2 sensoren in 1 table gooit, of in 2 aparte tables ?
Maar ik zou het vooral simpel houden, mijn oplossing ontstond uit een verzande discussie over "wat als een sensor meerdere metingen kan doen en we een infinite amount of sensors willen toevoegen zonder de DB/code hoeven aan te passen"
Hoe dan ook: succes! Een CSV kan ook prima trouwens, is alleen minder snel met zoeken ivm optimalisaties die je zelf zou moeten doen ipv de DB engine het laten afhandelen.