Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:47
Aangeschaft: Nest v3
reeds in bezit: Intergas Kombi Kompact HRE 24/18 aansluitschema staat op pagina 46
https://www.komp-u-ter-hu...nstallatievoorschrift.PDF

Wat moet er gebeuren:
1. Nest bedraad aansluiten op de Heatlink. Geen probleem, simpelweg T1 en T2 naar het thermostaatdeel van de nest.
2. de Heatlink voeden.
-ik heb geen extra wcd en die is ook niet zomaar bij te plaatsen; ik wil de heatlink direct vanaf de ketel voeden dus. Aansluitingen N en L op de heatlink kan ik rechts op 6 en 3 van de ketel aansluiten neem ik aan? (3 en 6 zijn voorzien voor een afsluiter vloerverwarming, die heb ik niet.)
3. de Heatlink op het regeldeel de ketel aansluiten. Aangezien het een opentherm ketel is, ot1 en ot2 van de heatlink aansluiten op 11 en 12 van de Intergas toch? 1, 2 en 3 op de heatlink gebruik ik dan niet?
4. Warm water. Ik begrijp de functie die de nest hiervoor heeft niet helemaal. Mijn ketel heeft 3 comfortstanden voor warmwater; altijd uit/altijd aan/ een regeling die zou moeten leren wanneer er meestal heetwatervraag is. Ik heb heb nu altijd uit staan (duurt dus ietsje langer voordar er warm water is) en hou dat vermoedelijk ook zo. Heeft de Nest hier nog een rol in te spelen, of laat ik dit gedeelte helemaal achterwege?

Alle reacties

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

ASW1 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:57:
Aangeschaft: Nest v3
reeds in bezit: Intergas Kombi Kompact HRE 24/18 aansluitschema staat op pagina 46
https://www.komp-u-ter-hu...nstallatievoorschrift.PDF

Wat moet er gebeuren:
1. Nest bedraad aansluiten op de Heatlink. Geen probleem, simpelweg T1 en T2 naar het thermostaatdeel van de nest.
2. de Heatlink voeden.
-ik heb geen extra wcd en die is ook niet zomaar bij te plaatsen; ik wil de heatlink direct vanaf de ketel voeden dus. Aansluitingen N en L op de heatlink kan ik rechts op 6 en 3 van de ketel aansluiten neem ik aan? (3 en 6 zijn voorzien voor een afsluiter vloerverwarming, die heb ik niet.)
Ja dat zou kunnen, controleer even of die wel continu spanning geeft, anders zou je hem aan de 2 en 4 van 230 kunnen aansluiten.
3. de Heatlink op het regeldeel de ketel aansluiten. Aangezien het een opentherm ketel is, ot1 en ot2 van de heatlink aansluiten op 11 en 12 van de Intergas toch? 1, 2 en 3 op de heatlink gebruik ik dan niet?
Ik heb geen idee hoe de nest precies werkt, maar ot1 en ot2 zou voldoende moeten zijn voor de ketel voor de open therm aansturing.
4. Warm water. Ik begrijp de functie die de nest hiervoor heeft niet helemaal. Mijn ketel heeft 3 comfortstanden voor warmwater; altijd uit/altijd aan/ een regeling die zou moeten leren wanneer er meestal heetwatervraag is. Ik heb heb nu altijd uit staan (duurt dus ietsje langer voordar er warm water is) en hou dat vermoedelijk ook zo. Heeft de Nest hier nog een rol in te spelen, of laat ik dit gedeelte helemaal achterwege?
Dat is helaas wat vaag bij intergas maar ik zal het proberen uit te leggen hoe je de warmtapwater functie kan in en uit schakelen.
Aan: Ketel houd de warmtewisselaar continu op 57 graden.
Eco: Na 10 dagen weet de ketel rond hoelaat je vaak warmwater gebruikt en houdt de wisselaar dan warm en koud als je het niet gebruikt. Echter vereist dit een vast dagritme wat voor 90% van de gebruikers voldoet.
Uit: De wisselaar is koud zoals je nu gewend bent (tevens het zuinigst, echter kan vrouwlief dit irritant vinden om te wachten).

Maar er zit ook een spaarregeling op!
Klem 4 en 5 van het 24 volt gedeelte kan je daarvoor instellen.
Daarmee kan een potentiaal vrij contact het warmhouden aan en uit schakelen.
Hiervoor moet je parameter c. naar 0 zetten.
Ook parameter o. moet van 3 naar 0.
(dit staat niet in jouw pdf, maar wel in sommige drukken van de handleiding)
Ook kan warmwater via opentherm gestuurd worden maar weinig thermostaten ondersteunen dat (sommige honeywell).

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:47
Dankje wel voor je reactie, het aansluiten moet wel lukken denk ik.
DJKroon schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:56:
Maar er zit ook een spaarregeling op!
Klem 4 en 5 van het 24 volt gedeelte kan je daarvoor instellen.
Daarmee kan een potentiaal vrij contact het warmhouden aan en uit schakelen.
Hiervoor moet je parameter c. naar 0 zetten.
Ook parameter o. moet van 3 naar 0.
(dit staat niet in jouw pdf, maar wel in sommige drukken van de handleiding)
Ook kan warmwater via opentherm gestuurd worden maar weinig thermostaten ondersteunen dat (sommige honeywell).
Ik vermoed dat de Nest dit wel ondersteunt en zo het warmwater zou kunnen aansturen.
We gebruiken echter weinig warm water en douchen ook nog eens op onregelmatige tijden, zodat een klokschakeling of de ecostand van de warmtewisselaarverwarming waarschijnlijk niet veel oplevert. Gevoelsmatig hoeven we ook niet zo lang te wachten op warm water op stand "uit", omdat de ketel zeer dicht bij douche en keukenkraan zit. Ik denk dus dat ik de warmwateraansturing van de Nest maar achterwege laat.

(hoeveel water zit er eigenlijk in de wisselaar, is het een soort voorraadvatje?)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

ASW1 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:04:
Dankje wel voor je reactie, het aansluiten moet wel lukken denk ik.

[...]

Ik vermoed dat de Nest dit wel ondersteunt en zo het warmwater zou kunnen aansturen.
We gebruiken echter weinig warm water en douchen ook nog eens op onregelmatige tijden, zodat een klokschakeling of de ecostand van de warmtewisselaarverwarming waarschijnlijk niet veel oplevert. Gevoelsmatig hoeven we ook niet zo lang te wachten op warm water op stand "uit", omdat de ketel zeer dicht bij douche en keukenkraan zit. Ik denk dus dat ik de warmwateraansturing van de Nest maar achterwege laat.

(hoeveel water zit er eigenlijk in de wisselaar, is het een soort voorraadvatje?)
Een klein litertje water.
Zeer weinig dus.
De Intergas HR toestellen hebben een aluminium wisselaar waar zowel cv als warmwater door heen gaat (2 circuits).
Hierdoor heb je geen driewegklep en platenwisselaar nodig.
Met het warmhouden warm je vooral de aluminium wisselaar op die op 57 graden wordt gehouden.

Daardoor heb je in de winter vrij snel warm water omdat de wisselaar dan relatief warm is door cv-bedrijf.

Maar als de ketel dichtbij zit, zou ik hem lekker uit laten ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 14:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DJKroon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:32:
[...]
Maar als de ketel dichtbij zit, zou ik hem lekker uit laten ;)
Heb ook een Intergasketel, stond standaard in de Eco-stand. Na een jaar gebruik nooit gemerkt dat het water soms sneller warm was, omdat het altijd al vrij snel warm is. Heb nu een maand of wat de Ecostand uit staan en merk geen verschil, maar weet nu wel zeker dat er niet voor niks water op wordt gewarmd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Johnny schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:11:
[...]

Heb ook een Intergasketel, stond standaard in de Eco-stand. Na een jaar gebruik nooit gemerkt dat het water soms sneller warm was, omdat het altijd al vrij snel warm is. Heb nu een maand of wat de Ecostand uit staan en merk geen verschil, maar weet nu wel zeker dat er niet voor niks water op wordt gewarmd.
Klopt, het verschil is verwaarloosbaar.

Ik ben trouwens vergeten 1 trucje te vertellen over de Intergas als je tapwatercomfort uit staat maar toch tijdelijk sneller warm water wil hebben.

Zet de kraan op warm en open deze even snel 1 seconden open en dan dicht.
De Intergas gaat dan op bedrijfscode 7 en gaat zijn wisselaar opwarmen, dit duurt +- 15 seconden.
Als je dan daarna de warmwaterkraan open doet wordt hij sneller warm ;)

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 10:54
Ik heb dezelfde combinatie (HRE 24/18) en Nest v3.

Aansluiting juist (zelfs telefonisch geverifieerd met Nest), Nest werkt wel op poorten 6-7 (aan/uit), maar krijg bij aansluiten op 11-12 (OT1/OT2) foutcode h73 op m'n nest (opentherm niet gedetecteerd).

Iemand enig idee waar de fout zit? bekabeling reeds nagelopen, nieuwe gebruikt, maakt geen verschil.

Heb ik parameters over het hoofd gezien?

• timcastelijn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-12-2024
ha @jepper

ik heb ook deze setup en ervaar hetzelfde probleem h73. Ben je ooit nog verder gekomen? Ik kan ook met aan/uit schakelen, maar vind het zonde om de modulatie via opentherm niet te gebruiken.

Groet!
Tim

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-11 17:40
Ik loop tegen een vergelijkbaar probleem aan, maar heb gemerkt dat ik geen foutcode krijg als ik switch naar de aan/uit modus. Nu verwacht ik dat in die modus de heatlink niets anders doet dan een relais omzetten en niet kijkt of er werkelijk iets gedaan wordt met het signaal.

Mijn situatie is wel anders want ondanks dat ik ook een InterGas ketel heb, heb ik vloerverwarming en vermoed ik dat mijn verdeler van VZ (Vloerverwarming Zuid) in de weg zit.

Als iemand nog ideeën heeft hoe ik dat werkend krijg, dan hoor ik dat natuurlijk graag. :P
Pagina: 1