Anoniem: 943161 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:46:
Zuiver toevallig kom ik hier nu achter. Ik belde van 2 afzonderlijke partijen op een 0900 nummer (klantenservice) en die wisten wie er belde. Ze namen de telefoon op met mijn naam.
Dat is op zichzelf natuurlijk leuk voor je klantenservice, ik vraag mij echter af hoe dit kan. Ik belde met een mobiel abonnement van t-mobile, waarvoor zowel bij t-mobile als in de telfoon zelf de nummerherkenning uit staat (afgeschermd nummer).
Hoe kunnen ze dan tóch weten dat ik belde? Schermt t-mobile niet goed af, of geldt dat niet voor 0900 nummers, of?
Als ik mijn vrouw op haar mobiel bel, staat er wel netjes 'anoniem'.
Het onderdrukken van een telefoonnummer is een complexe materie, door een wildgroei aan technieken (VOIP oa) aan de ene kant en interpretatie van de regels aan de andere kant.
Een aansluiting waarop nummerherkenning normaal wel werkt, maar waarbij deze afgeschermd wordt, werkt via een CLIP/CLIR vlaggetje wat in de hele keten meegestuurd wordt. Dus A belt B; met instelling nummerherkenning aan, ziet B het nummer van A. Staat nummerherkenning uit, dan wordt alsnog het nummer meegezonden, maar zal toestel van B het nummer niet laten zien, omdat er een instructie bij het gesprek wordt meegezonden die zegt dat het nummer moet worden afgeschermd. Op de meeste mobiele telefoons zal B in het display zien "afgeschermd", "anoniem" of "privénummer" of "blocked".
Er zijn ook situaties te bedenken, waarbij op een veel dieper niveau een nummer onbekend is gemaakt, bijvoorbeeld als er gebeld wordt vanuit callcenters, met geheime nummers, vanaf openbare telefoons (telefooncel), of VOIP diensten. In dat geval wordt het nummer ergens in de keten onderdrukt, en komt dus niet aan bij de ontvangende partij. Op de meeste telefoons staat er dan "Onbekend" of "Geen nummer" of "Unknown". Ook bij een gesprek uit het diepe buitenland, bijvoorbeeld Azië, valt er vaak een stukje van de keten weg, waardoor het nummer niet meer mee wordt gezonden tot aan de ontvanger van het gesprek, in zo'n geval gebeurt dat dus niet met opzet. Het kan voorkomen dat een ander telefoonnummer wordt ingevoegd in de plaats van het weggevallen nummer. Zo komen alle oproepen van roamende collega's die in India zitten (met NL mobiel) bij mij allemaal onder hetzelfde (ogenschijnlijk willekeurige) Nederlandse 020 nummer binnen, ook al bellen ze met hun eigen telefoon met nummer herkenning aan.
Zoals hier al geschreven, zijn er partijen die bij de eerste situatie het nummer gewoon laten zien, ondanks dat het eigenlijk ondersdrukt zou moeten worden.