Laptop onder 500 euro, moet mogelijk later photoshop op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop die minder dan 500 euro kost.

Als student geschreven journalistiek gebruik ik Microsoft office en zal ik vroeg of later zeer waarschijnlijk Photoshop moeten installeren op mijn laptop. Verder gebruik ik mijn laptop voor social media, Netflix en Spotify.

Momenteel heb ik de Lenovo B50 met core I3 (specifieker dan dit weet ik niet).
Het is een prima laptop, maar ik vind hem iets te zwaar (2.3 kilo) en te groot (15.6 inch).
Ik zal de laptop regelmatig in de trein moeten gebruiken, dus het is van belang dat mijn nieuwe laptop in ieder geval kleiner is dan 15.6 inch. Maar ook niet extreem klein waardoor ik kramp krijg bij het maken van mijn artikelen.

Nog een kleine 'eis', als het mogelijk is: Mijn Lenovo is soort van mat op de bovenkant en de toetsen. Hierdoor zie je van die vlekken op mijn toetsen, waardoor het lijkt alsof ik met vettige vingers erop heb gezeten. Ook zit de bovenkant nu al vol met krassen. Als het kan zou ik een laptop willen waarbij dit niet zo snel komt - ik heb deze laptop nu twee jaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zelf al onderzoek gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-01-2024
deze heb ik mijn ouders ook aangeraden, hebben hem gekocht en zijn er heel tevreden over
ik weet natuurlijk niet of je qwerty of azerty nodig hebt maar je hebt het model in qwerty en azerty maar de qwerty is wel wat duurder

deze stel ik voor als je azerty moet hebben:
pricewatch: Asus VivoBook R540YA-DM181T-BE (Belgisch model)
deze gaat wel 8 euro over je budget

deze stel ik voor als je qwerty moet hebben :
pricewatch: Asus VivoBook R540YA-DM181T
maar voor deze moet je wel al een stuk boven je budget gaan, deze gaat 49 euro over je budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
jonas-ventje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:41:
deze stel ik voor als je qwerty moet hebben :
pricewatch: Asus VivoBook R540YA-DM181T
maar voor deze moet je wel al een stuk boven je budget gaan, deze gaat 49 euro over je budget
TS stelt dat de huidige laptop te groot en te zwaar is. Deze is even groot en bijna even zwaar, lijkt me dus niet de moeite waard om daar de huidige laptop door te vervangen.

Overigens wordt compact en photoshop best lastig voor <€500.

Deze is vrij compact en ok qua hardware, maar gaat alweer 70€ over budget en heeft een TN scherm (veelal matige kleurweergave en daarom wellicht niet ideaal voor photoshop):
pricewatch: Asus VivoBook R301UA-R4217T
Ik lees van deze ook dat het toetsenbord goedkoop aan zou voelen, lijkt me minder fijn als journalist.

Deze heeft wel een IPS scherm, alleen gaat het scherm niet zo helder en is het ook nog glanzend. Vraag me af hoe fijn dat gaat zijn voor gebruik onderweg. Ook heeft deze maar 4GB ram ipv 8 van de asus en is hij 50-100€ te duur: pricewatch: HP Pavilion 14-al110nd

Voor dit budget ga je nieuw denk ik niks vinden wat zich leent voor intensief photoshop gebruik (redelijke processor, goed scherm), gebruik onderweg (goede accuduur, compact) en veel typen (goed toetsenbord). Het zal op bovengenoemde apparaten allemaal wel gaan, maar vraag me af hoeveel meerwaarde dat gaat bieden boven de laptop die je al hebt (al zullen we dan moeten weten welke B50 je precies hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:03
Is dit niet wat? Ik had vanochtend je topic gezien en moest er meteen aan denken toen ik deze laptop online zag staan. Licht, goed scherm, prima processor. Alleen een SSD van 128 GB dus die kun je op termijn vervangen of je kan een externe USB stick/harde schijf eraan koppelen.

V&A aangeboden: HP Envy 13 (2017)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
wat LukasW zegt zou ik sowiso niet doen: bij allebei is het geheugen erg klein en de processor ook , opslag is ook niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
4 GB RAM ga je tegenwoordig niet genoeg aan hebben met intensieve programma's als Photoshop. Ik zou minimaal 8 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
jonas-ventje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:01:
wat LukasW zegt zou ik sowiso niet doen: bij allebei is het geheugen erg klein en de processor ook , opslag is ook niet echt veel.
Wat bedoel je met een kleine processor? Bij allebei is de processor een stuk sneller dan de door jou genoemde A8-7410. Verder zou ik ze ook geen van beide kiezen hoor, zelf zou ik doorsparen of 2e hands kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
Wat bedoel je met een kleine processor? Bij allebei is de processor een stuk sneller dan de door jou genoemde
hoezo sneller dan de door mij genoemde?
de ene die jij genoemd hebt heeft een i3 processor van 2ghz
en die andere heft een i3 processor van 2,4 ghz
en bijde hebben niet eens een turbo klokfrequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
jonas-ventje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:18:
[...]

hoezo sneller dan de door mij genoemde?
de ene die jij genoemd hebt heeft een i3 processor van 2ghz
en die andere heft een i3 processor van 2,4 ghz
en bijde hebben niet eens een turbo klokfrequentie
Je kan processoren met een verschillende architectuur niet vergelijken op kloksnelheid. Zoek voor de grap eens wat benchmarks van een A8-7410 tegenoveren de genoemde i3's.

https://www.notebookcheck...otebook-SoC.144751.0.html
Hier zie je dat hij single core (nog altijd het meest relevant) langzamer is dan een 3 generaties oude haswell celeron op 1.4 Ghz. Qua multi core prestaties kan hij net de aller langzaamste i3 van 3 generaties terug bijhouden.

Maar goed, zo raken we off-topic en daar heeft TS niks aan.

Edit:
jonas-ventje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:16:
de A8-7410 is toch een quad-core processor
Jazeker, en daarmee is hij alsnog langzamer dan een dual core (weliswaar met hyperthreading) i3.

[ Voor 16% gewijzigd door LukasW op 27-07-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
de A8-7410 is toch een quad-core processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://www.laptopshop.nl...35#product_specifications

Zouden jullie deze aanraden?

Hij is wel 15.6 inch..

Is er niet iets wat daar op lijkt, maar dan kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pricewatch, misschien vind je daar iets wat er op lijkt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
wat rosedias zegt is degene die ik al heb voorgesteld... topper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem besteld, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

rikpro schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:06:
4 GB RAM ga je tegenwoordig niet genoeg aan hebben met intensieve programma's als Photoshop. Ik zou minimaal 8 nemen.
Kom ik aan met mijn broke-ass Athlon X2 en 3.5GB :')
Toch geen haperingen ofzo, draait gewoon prima. Wel een oudere versie van PS (CS6) d:)b

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FnG8n2p.png

[ Voor 13% gewijzigd door Sinner op 27-07-2017 20:51 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
Ik snap de keuze niet zo. De 512GB SSD is zeker een plus, maar hij is maar 300 gram lichter dan wat je nu hebt, de processor is waarschijnlijk langzamer dan je huidige, of het scherm beter is ligt er een beetje aan welke versie van de B50 je nu hebt. Op zich best een prima aanbieding hoor, maar niet per definitie een grote upgrade over wat je nu hebt (ligt wederom aan de versie).

[ Voor 4% gewijzigd door LukasW op 27-07-2017 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@Sinner welk tooltje gebruik je voor de weergave van de zijbalk?

Ik denk overigens ook dag het vaak erg meevalt met hoe traag dingen zijn, in de beleving van gebruikers. Als je PS alleen gebruikt voor wat licht edit werk vs je moet de hele dag plaatjes bewerken, maakt nogal veel uit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:46:
@Sinner welk tooltje gebruik je voor de weergave van de zijbalk?
Rainmeter en de Danseuse skin. d:)b
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:46:
Ik denk overigens ook dag het vaak erg meevalt met hoe traag dingen zijn, in de beleving van gebruikers. Als je PS alleen gebruikt voor wat licht edit werk vs je moet de hele dag plaatjes bewerken, maakt nogal veel uit.
Valt inderdaad reuze mee. Ik gebruik hier in de werkkamer deze oudere PC en verbaas me soms echt
hoe goed deze nog "meekomt" in vergelijking met de i5 laptop welke de de woonkamer ligt. Moet ook
echt eerlijk zeggen dat het upgraden naar windows 10 deze PC echt goed heeft gedaan. Lijkt allemaal
net een stukje soepeler/sneller te draaien dan onder Windows 7. Prima voor het normale PC-"werk" dus,
gamen uitgezonderd natuurlijk. Ik vind het altijd wel grappig dat mensen een dure i7 kopen en het dan
gebruiken voor facebook, ms-word, pr0n en youtube. Als ik ze zeg dat ik hetzelfde doe op mijn €35 -PC
geloven ze me niet. :D Moet wel zeggen dat YT boven 1080P niet te kijken is, net een slideshow. ;)

Echter, zoals jij ook al zei, als je hele dagen grote bestanden moet bewerken kan ik me erg goed
voorstellen dat je dat niet wil doen op een oud beestje zoals deze en je gewoon iets snellers wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@Sinner thanks! Rainmeter gebruik ik al, ga de skin ook proberen.

Heb voor de kids laatst een Dell XT2 geregeld en die heeft zo'n Celeron 1,2ghz processor, een SSD, touchscreen en 4gb mem. Het vreemde is dat de cpu extreem onderbemeten is maar de laptop met W10 nog prima draait. Booten gaat snel, spelletjes doen het gewoon, Netflix kijken werkt alleen de Cpu is binnen no-time 100%. Enige wat niet werkte was browsen zonder addblocker - die bewegende banner meuk op sommige sites maken de pc onbruikbaar. Maar met Opera erop ook prima te doen.

En inderdaad, meest basale dingen doen en dan een riante i7 mag natuurlijk maar is totaal onnodig. Kan wel zorgen voor een heel lang gebruik van het systeem, zal niet snel traag gaan aanvoelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
jonas-ventje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:01:
De keuzes van LukasW zijn/waren beter voor zijn wensen. En wat je zegt over de processor klopt absoluut niet, zie cpu benchmark comparisons.
Pagina: 1