IP Conflict - Meerdere accesspoints in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 950409

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ten eerste ik ben nieuw hier op Tweakers dus excuses als een vergelijkbaar probleem al eens voorbij is gekomen. Ik heb in ieder geval na lang googlen het nog niet weten op te lossen.

Het probleem is als volgt:
Ik woon met 14 mensen in een studentenhuis. Sinds een maand hebben we een nieuwe modem van ziggo en heeft iedere bewoner een aparte AP in de kamer gekregen (14 AP's dus). Alle AP's zitten met een switch op de modem aangesloten en hebben allemaal een eigen SSID, zodat iedere bewoner zijn eigen 'privénetwerk' zou hebben. Er is volgens ziggo nu sprake van een ip conflict. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om bij alle routers of de modem in te loggen, wel bij mijn eigen. Ik weet wel dat ik de eerste ben die in zijn router heeft ingelogd, dus de gegevens zijn waarschijnlijk allemaal nog standaard, omdat ik het heb vergeleken met één van mijn huisgenoten. De DHCP Ranges waren bijvoorbeeld hetzelfde en enabled (192.168.188.2 - 192.168.188.252). Allemaal dynamisch. Verder heb ik wel mijn router nu van kanaal 12 naar 11 gezet.

Iemand een idee wat het conflict kan veroorzaken? Dit probleem vertaalt zich in ieder geval naar een internetverbinding die de hele tijd weg valt. Raar is echter wel dat ik gewoon kan internetten, youtube etc. Maar zodra ik iets probeer te streamen (spotify, netflix) of gamen, dan valt internet om de seconde weg. Vandaar dat ik ook gewoon wel een berichtje kan plaatsen op jullie forum!

In ieder geval bedankt voor de aandacht!

Beste antwoord (via Anoniem: 950409 op 26-07-2017 21:07)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 950409 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:07:
@dion_b

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie! Dit wordt nog wat merk ik dus wel.. En dat terwijl ik zelf niet eens in de modem kan. Ik zou wel nog willen vragen waarom het in ieder geval ongeveer een maand lang goed heeft kunnen gaan? Als ik jou zo hoor dan had dit vanaf moment 1 al in duigen moeten vallen!
Een netwerk geeft pas hinder als er verkeer overheen gaat, waarschijnlijk waren de buren waarmee jouw netwerk overlapt minder actief.

Ik zou echt aanraden dit topic aan je huisbaas laten lezen, hij heeft hier serieus werk van gemaakt (14 PoE AP's kosten flink wat geld), en lijkt het goed voor jullie te hebben willen regelen, maar wie dan ook hem deze zooi aangesmeerd heeft, snapt het zelf niet en heeft een wanprestatie geleverd. Zoals gezegd, voor zelfde geld kun je veel beter doen. Mogelijk dat hij daar nog wat kan verhalen :o

Even nog een technisch punt om te verhelderen waarom iedereen op dezelfde drie kanalen beter is dan zo min mogelijk op zelfde kanaal:

Als twee netwerken op exact zelfde kanaal zit, delen ze de zendtijd en dus ook de capacteit. Stel je netwerk kan maximaal 100Mbps aan (dat is daadwerkelijk max wat je met 2.4GHz-only WiFi-n netto kunt verwachten bij perfect signaal). Als je vol overlapt met een ander netwerk en jullie beide tegelijk de boel maximaal proberen te benutten, haal je elk iets minder dan 50Mbps, zeg 45Mbps (want dubbele overhead hakt erin). Met drie netwerken zakt het naar misschien 25Mbps, met vier netwerken naar 15Mbps etc.

Zitten twee netwerken op overlappende kanalen (bijv Sailhorse 6 en 7 in jouw voorbeeld). dan kunnen ze de zendtijd niet delen en gaan ze dwars door elkaar zenden. De uitzendingen van de een zijn ruis voor de ander, je signaal-ruisafstand keldert en dus de performance ook. Je mag bij maximale overlap (een kanaal ernaast) van geluk spreken als je elk 5Mbps haalt bij maximale signaalsterkte onder die omstandigheden.

Mag duidelijk zijn dat je dus veel liever pal bovenop elkaar zit met verder niet overlappende kanalen. Iedereen op 1, 6 of 11 dus.

En/of zoals gezegd in 5GHz gaan werken. Daar heb je sowieso 19 niet-overlappende kanalen van 20MHz, dus ruim zes keer zoveel ruimte. Als je in 5GHz op 20MHz werkt kun je zowaar 14 AP's bij elkaar in de buurt hebben zonder interferentie. Komt bij dat 5GHz minder goed door muren en vloeren heen gaat, dus de kans is groot dat je veel minder overlap hebt. Goede kans dus dat je zelfs met 14 AP's misschien maar de helft kunt detecteren, en met 7 netwerken kun je 40MHz bandbreedte gebruiken per netwerk, zonder overlap of interferentie. Voorwaarde is wel dat de 5GHz AP's DFS ondersteunen. Dat is een techniek om radarsignalen te detecteren en vermijden, die verplicht is voor gebruik voor 15 van de 19 kanalen. Zonder DFS heb je alsnog maar 4 kanalen en is het niet veel beter dan in 2.4GHz, behalve dan dat die demping je minder verstoring van buren geeft.

Maar wederom het alternatief schetsen:
- Drie of vier AP's die meerdere SSID's en VLAN's aankunnen
- Die strategisch hangen zodat je maximale dekking hebt en minimale overlap.
- Iedere bewoner een eigen SSID die op een eigen VLAN aansluit.
- Sowieso ook bedraad per kamer eigen VLAN, dan is alle verkeer van buren afgeschermd.
- Iedere AP zendt alle SSID's uit, dus overal in huis (ook in de keuken, ook bij huisgenoten op de bank) heb je toegang tot je eigen netwerk.
- Oh, en doordat je maar een kwart van het aantal AP's hebt tikt het positief aan op de stroomrekening. 10 overbodige AP's vreten ongeveer 10W elk als je verliezen in de kabels en op de switch meerekent. Dat is dus 100W volcontinu over de balk smijten in huidige situatie. Inkrimpen naar beschaafd aantal scheelt het huis dus 865kWh per jaar, oftewel zo'n EUR 200 :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:06
Welke apparatuur staat er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:46
Dit klinkt als 1 netwerk met 1+ routers.

Wat voor modem, switch en access points heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je hebt het over AP's en routers, dus ik ik neem nu even aan dat het ooit de bedoeling was dat alle routers in AP modus gezet zouden worden ? (DHCP uit), maar dat is nu niet het geval waardoor minimaal 1 van 14 routers zijn eigen IP range staat uit te delen ? die toevallig ook in dezelfde IP range zit van de Ziggo router en daardoor de hele handel down trekt ? Ik vermoed dat door 14 routers met DHCP enabled achter in je netwerk te hebben zonder een duidelijk afbakening van wie nu welke range heeft er dus allerlei problemen gaan ontstaan naast dubbele NAT..... (of heb je nu 14 routers achter je Ziggo router die allemaal in dezelfde IP range DHCP staan te spelen en identieke IP's staan uit te delen ?) Vragen, vragen, vragen
Alle AP's zitten met een switch op de modem aangesloten en hebben allemaal een eigen SSID, zodat iedere bewoner zijn eigen 'privénetwerk' zou
eh...dat kan dus niet.....een modem verstrekt 1 IP en daar achter een switch met 14 AP's hangen gaat niet werken zonder router.

[ Voor 49% gewijzigd door Breezers op 26-07-2017 16:54 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Felyrion

goodgoan!

Een eigen SSID zegt niks over het hebben van een eigen netwerk als alles op de ziggo modem/router geregeld zou worden. Dat zal dus wel niet het geval zijn.
Daardoor lijkt het me dat je AP's in feite gewoon routers zijn.

Dan lijkt het erop dat er zeker één van de AP's een IP reeks gebruikt die ook de Ziggo router gebruikt aan de binnenkant om de AP's van IP adressen te voorzien.

Zorg er in elk geval voor dat je allemaal afwijkende reeksen hebt en probeer het dan weer.
dus bijvoorbeeld:
Ziggo router: 10.0.0.x reeks (deze krijgen de AP/routers dus aan de buitenkant)
AP/router 1 : 10.0.1.x (voor het prive netwerk achter deze AP/router)
AP/router 2 : 10.0.2.x
AP/router 3 : 10.0.3.x
etc.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met 14 AP's in een huis heb je hoogstwaarschijnlijk ongelofelijk ranzige WiFi-interferentie op layer 1, nog los van evt IP-conflicts op layer 3. Op basis van de info die je geeft is een IP-conflict niet eens zo waarschijnlijk. Zeker dat de helpdesk niet zei dat al die AP's met elkaar conflicteren?

Het klinkt in ieder geval niet alsof dit geheel opgezet is door iemand met goede kennis van hoe WiFi werkt (want dit is echt VEEL teveel AP's voor eenpersoonskamers) of trouwens hoe IP-netwerking werkt (gescheiden verkeer regel je met VLANs, niet door iedereen een aparte AP te geven 8)7 ).

"One per room" is een vuistregel die vooral geld oplevert voor bedrijfjes die AP's verkopen (en niet de bijbehorende support moeten leveren...). Ik denk dat jij niet degene bent die hier een topic moet openen, maar degene die verantwoordelijk is voor het netwerk (ws de eigenaar van het huis).

Dat gezegd, we willen best meedenken, maar als je zelf weinig kunt instellen, bij jezelf en bij je medebewoners, dan is de kans groot dat we geen oplossing kunnen bieden.

Begin in ieder geval met de exacte hardware en aansluitingen daar op te noemen:
- wat voor verbinding levert Ziggo? (en gaat dat over coax of glas?)
- welke modem heeft Ziggo erbij geleverd (exacte typenr)?
- zit de router in de modem of is er een losse router? Zo ja, welke?
- wat voor AP's hangen er in iedere kamer?
- hoe zijn de AP's met de router verbonden?

Vervolgens qua AP configuratie:
- op welk kanaal staat jouw AP in 2.4GHz? En in 5GHz?
- welk kanaalbreedte is in 2.4GHz ingesteld? En in 5GHz?
- is de zendvermogen instelbaar? Zo ja, waarop?
- kun je misschien een screenshot plaatsen van een tool als InSSIDer of WiFi Analyzer, waarmee je een lijst kunt laten zien van alle AP's in de buurt, hoe sterk je hun signaal ontvangt en op welk kanaal ze zitten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@.Maarten @Groentjuh @dion_b

De ziggo modem die we hebben is een Connect box CH7465LG-ZG dit is een modem en router in één.
Deze zit met kabel aangesloten op een PSE 908 PoE Switch (8 + 1) en nog een andere switch dat naar het andere huis naast ons gaat (Twee huizen naast elkaar 6 + 8 personen ik woon in het huis met 6 personen), hier kan ik niet bij. De switch gaat vervolgens via kabel naar alle 300M Wireless Routers/AP's (Model etc. heb ik niet kunnen achterhalen, staat niks vermeld op het kastje of in de router) die wij allemaal op de kamer hebben.

De verbinding die ziggo levert is volgens mij coax (niet zeker), we hebben in ieder geval een abonnement met 100mbps.

Qua AP configuratie, mijn AP staat op 2.4 ghz op kanaal 11 (van de 13) B, G, N mode. Ik heb geen 5 ghz. kanalen kunnen vinden. De bandbreedte staat op 20Mhz. (Kan ik veranderen in 20/40 Mhz). Zendvermogen weet ik niet. Dat kan ik hier in ieder geval niet terug vinden. (Fragment treshold, RTS threshold? Geen idee, haha.)

Wifi Analyzer (Sailhorse is de naam van onze routers, of AP's ik ben het ook even kwijt allemaal haha!):

[img][IMG]http://i66.tinypic.com/2hewygg.png[/IMG][/img]

Hopelijk kunnen jullie de afbeelding via hier zien, ik weet zo niet hoe ik het anders moet uploaden.

In ieder geval bedankt voor alle behulpzame reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 20:10
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hewygg.png

Edit: Zo dus :P

[img]afbeelding adres[/img] / staat voor einde.

[ Voor 39% gewijzigd door Jeanke117 op 26-07-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Als alle draadloze ap's / wat dan ook, gelijk zijn aan elkaar, kun je hier dan ook foto's van plaatsen?

Met name van het type plaatje? (Vast onderaan wel te vinden)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 950409 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:47:
@.Maarten @Groentjuh @dion_b

De ziggo modem die we hebben is een Connect box CH7465LG-ZG dit is een modem en router in één.
Een simpel consumentengeval dus. Kan waarschijnlijk de routertaken aan, maar biedt niets voor VLAN configurati oid.
Deze zit met kabel aangesloten op een PSE 908 PoE Switch (8 + 1) en nog een andere switch dat naar het andere huis naast ons gaat (Twee huizen naast elkaar 6 + 8 personen ik woon in het huis met 6 personen), hier kan ik niet bij. De switch gaat vervolgens via kabel naar alle 300M Wireless Routers/AP's (Model etc. heb ik niet kunnen achterhalen, staat niks vermeld op het kastje of in de router) die wij allemaal op de kamer hebben.
:X

"300M" is geheid 2.4GHz only.

Je hebt in de 2.4GHz in EU 13 kanalen, maar die kanalen overlappen elkaar zodat je eigenlijk maar drie vrije kanalen hebt (1, 6 en 11). Zodra je dus meer dan drie AP's hebt in een gebouw gaan ze sowieso met elkaar interfereren.

Dat kun je minimaliseren door zendvermogen zo laag mogelijk in te stellen en te zorgen dat ze tenminste allemaal op 1, 6 of 11 staan en dus NIET op de tussenliggende kanalen.
De verbinding die ziggo levert is volgens mij coax (niet zeker), we hebben in ieder geval een abonnement met 100mbps.
OK.
Qua AP configuratie, mijn AP staat op 2.4 ghz op kanaal 11 (van de 13) B, G, N mode. Ik heb geen 5 ghz. kanalen kunnen vinden. De bandbreedte staat op 20Mhz. (Kan ik veranderen in 20/40 Mhz).
Houden zo.
Zendvermogen weet ik niet. Dat kan ik hier in ieder geval niet terug vinden. (Fragment treshold, RTS threshold? Geen idee, haha.)
:'(

Dat zijn layer 2 settings en niet zendvermogen. Dus deze 14 AP's staan allemaal te blazen op 100mW.
Wifi Analyzer (Sailhorse is de naam van onze routers, of AP's ik ben het ook even kwijt allemaal haha!):

[[url="[img=800,1422]http://i66.tinypic.com/2hewygg.png[/IMG]"]afbeelding[/url]]

Hopelijk kunnen jullie de afbeelding via hier zien, ik weet zo niet hoe ik het anders moet uploaden.
Die dubbele tags werken niet. Gewoon dit voldoet:
code:
1
[img=800,1422]http://i66.tinypic.com/2hewygg.png[/]

Dat levert op:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hewygg.png
En dat is een totale drama :o

Je ziet hoe alles met elkaar overlapt. Het is een wonder dat je zo verbinding kunt maken, laat staan dat het stabiel is. Dit gaat zo nooit fatsoenlijk werken.

Degene die dit ingericht heeft, heeft geld over de balk gegooid door veel teveel low-end prutapparaten te kopen ipv een veel kleiner aantal competente AP's en een router die aparte VLANs voor de verschillende gebruikers instelt en dan per VLAN een SSID toekennen - dat waarschijnlijk minder gekost zou hebben |:(

Met Ubiquiti's UniFi platform had dat prima en makkelijk gekund. Een USG router achter de modem (in bridge mode) hangen, daar de PoE switch achter en tenslotte afhankelijk van exacte vorm en bouwmaterialen van het huis misschien drie UniFi UAP AC Pro's. Samen zou dit nog geen EUR 500 kosten. Die 14 AP's hebben geheid meer gekost. Als dat te duur was geweest had je met drie stuks UniFi UAP AC Lite het voor EUR 350 voor elkaar gekregen.

Enfin, als omruilen geen optie is, zou ik twee dingen aanraden:
1) stel alle AP's handmatig in op zinnige kanalen, dus 1, 6 en 11, waarbij je nooit twee mensen naast elkaar dezelfde kanaal geeft.
2) koop zelf een dualband-AP (of een 2e hands dualband router die je als AP instelt) en ga zelf exclusief in de 5GHz-band werken. Want zelfs met optimale kanalenplanning valt er in zo'n bende geen eer te behalen in de 2.4GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@dion_b

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie! Dit wordt nog wat merk ik dus wel.. En dat terwijl ik zelf niet eens in de modem kan. Ik zou wel nog willen vragen waarom het in ieder geval ongeveer een maand lang goed heeft kunnen gaan? Als ik jou zo hoor dan had dit vanaf moment 1 al in duigen moeten vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:00
Iemand per ongeluk zijn AP-router niet via de wan-ingang maar via een lan-ingang aangesloten? Dan heb je 2 dhcp-servers op het netwerk. Heb ik ook al eens meegemaakt in een studentenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:16
@dion_b

Ik zou toch nog even een helder plaatje maken van de netwerksetup (merk, configuratie), want er is een hoop dat fout kan gaan (zie post hierboven bijvoorbeeld).

Al vertaalt een rogue DHCP server zich in principe naar 'helemaal geen internet' ipv. 'enkel streaming gaat stuk'.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@dion_b

Een netwerk geeft pas hinder als er verkeer overheen gaat, waarschijnlijk waren de buren waarmee jouw netwerk overlapt minder actief.

Ik zou echt aanraden dit topic aan je huisbaas laten lezen, hij heeft hier serieus werk van gemaakt (14 PoE AP's kosten flink wat geld), en lijkt het goed voor jullie te hebben willen regelen, maar wie dan ook hem deze zooi aangesmeerd heeft, snapt het zelf niet en heeft een wanprestatie geleverd. Zoals gezegd, voor zelfde geld kun je veel beter doen. Mogelijk dat hij daar nog wat kan verhalen :o

Even nog een technisch punt om te verhelderen waarom iedereen op dezelfde drie kanalen beter is dan zo min mogelijk op zelfde kanaal:

Als twee netwerken op exact zelfde kanaal zit, delen ze de zendtijd en dus ook de capacteit. Stel je netwerk kan maximaal 100Mbps aan (dat is daadwerkelijk max wat je met 2.4GHz-only WiFi-n netto kunt verwachten bij perfect signaal). Als je vol overlapt met een ander netwerk en jullie beide tegelijk de boel maximaal proberen te benutten, haal je elk iets minder dan 50Mbps, zeg 45Mbps (want dubbele overhead hakt erin). Met drie netwerken zakt het naar misschien 25Mbps, met vier netwerken naar 15Mbps etc.

Zitten twee netwerken op overlappende kanalen (bijv Sailhorse 6 en 7 in jouw voorbeeld). dan kunnen ze de zendtijd niet delen en gaan ze dwars door elkaar zenden. De uitzendingen van de een zijn ruis voor de ander, je signaal-ruisafstand keldert en dus de performance ook. Je mag bij maximale overlap (een kanaal ernaast) van geluk spreken als je elk 5Mbps haalt bij maximale signaalsterkte onder die omstandigheden.

Mag duidelijk zijn dat je dus veel liever pal bovenop elkaar zit met verder niet overlappende kanalen. Iedereen op 1, 6 of 11 dus.

En/of zoals gezegd in 5GHz gaan werken. Daar heb je sowieso 19 niet-overlappende kanalen van 20MHz, dus ruim zes keer zoveel ruimte. Als je in 5GHz op 20MHz werkt kun je zowaar 14 AP's bij elkaar in de buurt hebben zonder interferentie. Komt bij dat 5GHz minder goed door muren en vloeren heen gaat, dus de kans is groot dat je veel minder overlap hebt. Goede kans dus dat je zelfs met 14 AP's misschien maar de helft kunt detecteren, en met 7 netwerken kun je 40MHz bandbreedte gebruiken per netwerk, zonder overlap of interferentie. Voorwaarde is wel dat de 5GHz AP's DFS ondersteunen. Dat is een techniek om radarsignalen te detecteren en vermijden, die verplicht is voor gebruik voor 15 van de 19 kanalen. Zonder DFS heb je alsnog maar 4 kanalen en is het niet veel beter dan in 2.4GHz, behalve dan dat die demping je minder verstoring van buren geeft.

Maar wederom het alternatief schetsen:
- Drie of vier AP's die meerdere SSID's en VLAN's aankunnen
- Die strategisch hangen zodat je maximale dekking hebt en minimale overlap.
- Iedere bewoner een eigen SSID die op een eigen VLAN aansluit.
- Sowieso ook bedraad per kamer eigen VLAN, dan is alle verkeer van buren afgeschermd.
- Iedere AP zendt alle SSID's uit, dus overal in huis (ook in de keuken, ook bij huisgenoten op de bank) heb je toegang tot je eigen netwerk.
- Oh, en doordat je maar een kwart van het aantal AP's hebt tikt het positief aan op de stroomrekening. 10 overbodige AP's vreten ongeveer 10W elk als je verliezen in de kabels en op de switch meerekent. Dat is dus 100W volcontinu over de balk smijten in huidige situatie. Inkrimpen naar beschaafd aantal scheelt het huis dus 865kWh per jaar, oftewel zo'n EUR 200 :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1