Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bijstandsuitkering en ik vraag mij af hoe het zit met als je geld krijgt van iemand anders. Bijv ik stort geld naar mijn vriend toe (niet samenwonend) maar uiteindelijk blijkt dat het meer is dan ik eigenlijk kwijt kon ivm vaste lasten. Kan hij dan een deel terug storten zonder dat het ten koste gaat van mijn uitkering?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat zei de gemeente toen je hen hierover contacteerde? Zij keren immers de bijstandsuitkering uit en zullen precies weten hoe het zit. Al denk ik dat het vrij simpel is en zou dat geen probleem mogen zijn, het zijn ook geen inkomsten immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 11:49
Heb je al contact opgenomen met de rijksoverheid en wat zeiden zij hierover? Ik vermoed dat ze vaker dit soort vragen krijgen.

Verder lijkt het met heel belangrijk om eerst je vaste lasten op papier te zetten zodat je precies weet wat je wel uit kunt geven en wat niet. Zo hoef je niet van links naar rechts met geld te schuiven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 17:17

Releases

Ja maar!

Denk dat je eerder zou moeten kijken of je dat wel moet willen als je al een bijstandsuitkering heb.

Zo ja, dan bovenstaande. Even de gemeente bellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Releases op 26-07-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:32
Waarom wil je überhaupt met geld schuiven eigenlijk? Ik weet niet wat je precies doet en om wat voor bedragen het gaat, maar in principe kan het daar al mis gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als hij het van z`n bankrekening pint en het aan jou geeft is het opzich onmogelijk voor de gemeente om daar iets mee te doen/dwarsliggen. (tenzij ze erbij staan natuurlijk.)

Maar, het blijft vaag waarom je met een bijstand geld geeft aan iemand anders en zeker in hoedanige hoeveelheid dat je je rekeningen niet meer kan betalen.

Verdient die vriend zelf niks en/of heeft hij zelf geen uitkering ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt af van de bedragen inderdaad. Als het om tientjes gaat zal er niemand wakker van liggen, maar zodra we het over hoge bedragen hebben, dan kan het een probleem worden. Dan moet er belasting betaald worden over de schenking en kunnen er vragen komen over de herkomst van het geld vanwege de uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ook in de bijstand mag je gewoon spaargeld hebben. Zolang het niet om bedragen gaat die boven die grens liggen is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan op vakantie, hij heeft het betaald en ik betaal een deel terug omdat hij werkt en dus meer geld heeft. Ik heb nog geen contact op genomen met Werkplein omdat ze niet bereikbaar zijn na half 1. Ik ga morgen bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:51:
Hangt af van de bedragen inderdaad. Als het om tientjes gaat zal er niemand wakker van liggen, maar zodra we het over hoge bedragen hebben, dan kan het een probleem worden. Dan moet er belasting betaald worden over de schenking en kunnen er vragen komen over de herkomst van het geld vanwege de uitkering.
In dit geval is het 500 euro. Ik heb in de omschrijving gezet dat het voor vakantie is, hik heeft onze vakantie namelijk betaald en ik betaal een kleiner deel omdat hij fulltime werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 20:44
Jij betaald een deel van de vakantie van je bijstand. Daar is niets mis mee en dat mag ook gewoon. Je krijgt eerder andersom problemen. Als je vriend jou vakantie betaald dan zijn dat inkomsten voor jou, dat kan gekort worden op je uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 22:09

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Puur het gestort krijgen van geld is niet verboden als je een bijstandsuitkering ontvangt. Echter moet er wel een verklaring voor gegeven kunnen worden.
Er zit nogal een verschil tussen het terugontvangen van een (half) diner bij de mac samen met je vriend of het binnenkrijgen van € 10.000,- waarvan je aangeeft dat je die toevallig nog uitgeleend had.

Met je vakantieverhaal er bij worden de bedragen ietwat in perspectief geplaatst. Daar is weinig mis mee. Neemt niet weg dat ik persoonlijk dan met je vriend zou afstemmen om de vakantie over 2 maanden (of meer) uit te smeren (dus 2 x 250 bijv.).
En in jouw huidige geval, meldt het gewoon dan heb je achteraf ook geen gezeik. Sowieso, vakantie melden is altijd nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door IceStorm op 26-07-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:55:
Wij gaan op vakantie, hij heeft het betaald en ik betaal een deel terug omdat hij werkt en dus meer geld heeft. Ik heb nog geen contact op genomen met Werkplein omdat ze niet bereikbaar zijn na half 1. Ik ga morgen bellen
Je moet sowieso aangeven dat je op vakantie gaat, dus contact opnemen moet je toch al.
Toestemming voor vakantie

Je meldt je vakantie vóóraf bij de sociale dienst van jouw gemeente. Dat moet op grond van de informatieplicht. Sta je als werkzoekende ingeschreven, dan moet het ook melden aan het UWV Werkbedrijf. Ga je zonder toestemming op vakantie of mis je een kans op werk? Dan stopt de gemeente je uitkering.
Er wordt niet gesproken over bedragen of iets dergelijks, maar ik weet van een familielid die WW aanvullende uitkering krijgt, dat ze ook bedragen moest opgeven en bewijsjes (tickets etc.). Er lijkt dus wel een soort controle aan te hangen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:55:
IANAL - maar het lijkt me heel heel sterk dat dit een probleem gaat zijn. Op je afschriften staat de omschrijving, dus je kunt het uitleggen. Als je je eigen betaling ook via de bank hebt gedaan kun je die ook nog eens tegen elkaar wegzetten, maar anders kun je het altijd verklaren aan de hand van de pin-opname die je hebt gedaan.
Je contactpersoon zal, bij het doornemen, er wellicht naar vragen, maar zelfs dat waarschijnlijk niet. Aangezien je een plausibele verklaring hebt en het niet een maandelijks terugkerend fenomeen op je bankrekening is voorzie ik op dat gebied geen enkel probleem.
Wellicht dat het feit dat je niet precies de helft van de vakantie betaalt nog als een gift kan worden gezien. Is dat toevallig ook die 500 euro? Wellicht dat je de pro rato verdeling daar ook als argument kan gebruiken.

Vergeet niet dat je contactpersoon ook gewoon een mens is en er niet op uit is jou te naaien en echt niet op iedere slak zout zal leggen. Zolang er geen langdurig patroon is.

[ Voor 18% gewijzigd door P.O. Box op 26-07-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Met een bijstandsuitkering mag je gewoon op vakantie. Je mag zelfs, binnen redelijkheid, een vakantie kado krijgen zonder dat dat gevolgen heeft voor je uitkering, heb ik erg vaak meegemaakt.

Als jij kunt aantonen dat je eerst meer dan € 500 aan hem hebt over gemaakt, en daarna € 500 terug gekregen hebt, zal de sociale dienst daar geen problemen van maken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Zoals Ardana zegt, geen probleem.
Zolang je bij de overschrijvingen een duidelijke omschrijving zet!

Ga je maandelijks schuiven met bedragen dan wordt het wellicht een ander verhaal (of als de bedragen hoger worden dan je zou verwachten van iemand met een uitkering)
Pagina: 1