Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

De computer zal voornamelijk voor fotobewerking gebruikt worden. Software die ik veel gebruik is Lightroom. In de toekomst zal Photoshop hier mogelijk aan toegevoegd worden.
Daarnaast zal hij voor surfen gebruikt worden en online video via de gebruikelijke kanalen (Netflix, Youtube, Vimeo etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb een maximum bedrag van rond de 1000 euro voor ogen. Belangrijk om te melden is dat er ook nog een monitor zal moeten worden aangeschaft. Ik twijfel nog tussen een 27 inch of een 32 inch model. Mocht de keuze op laatstgenoemde vallen dan zit er nog enige rek in het budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ik heb nog een Crucial 500 GB SSD thuis liggen
Speaker set is ook voor handen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zelf heb ik research gedaan en ik ben voorlopig tot de volgende drie mogelijkheden gekomen.

-MAC Mini: Hoewel ik graag met Apple producten werk krijg je voor het bedrag van 569 euro weinig bang for bucks (1,4 ghz I5, 4GB werkgeheugen, HDD ipv SSD)
-Tweedehands IMac: Ik had al snel gezien dat een 27 inch model niet haalbaar is met dit budget.
-Intel NUC: Hier bestaat de keuze voor mij uit een I5 (355 euro) en I7 (463 euro) model. Op papier bieden deze meer bang for buck als de MAC Mini, mits je er fatsoenlijk geheugen en een SSD aan toevoegt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Het gaat voorlopig tussen een Apple MAC Mini of een Intel NUC. Mochten er echter suggesties zijn voor een ander systeem dan zijn die welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Op dit vlak heb ik geen specifieke eisen maar een laag geluidniveau energieverbruik zijn altijd mooi meegenomen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Omdat het systeem voornamelijk voor fotobewerking gebruikt gaat worden, staan er voor mij nog twee hoofdvragen open.

1. Welke monitor raden jullie aan voor fotobewerking?
Momenteel bewerk ik de foto’s op een 13 inch macbook. Wanneer ik ze vanuit Lightroom exporteer en op ‘ware’ grote zie, kom ik vaak tot de conclusie dat ik bepaalde details over het hoofd zie door het kleine scherm van de macbook.
Zelf heb ik de markt verkend en zie ik een 27 inch- en 32 inch monitor als een optie. 27 inch is wel het minimum om de foto enigszins groot in beeld te krijgen tijdens het bewerken in Lightroom.
32 inch is een interessante optie omdat deze monitoren (met 21:9 verhouding) over extra werk ruimte beschikken. In hoeverre dit van toegevoegde waarde is voor fotobewerking durf ik niet te zeggen. Mogelijk hebben mensen er hier ervaring mee.
Tot slot is kleurweergave uiteraard heel belangrijk bij het fotobewerken.

Vragen:
-Welk schermdiagonaal raden jullie aan?
-Welke schermverhouding? (16:9, 16:10, 21:9)
-Welke schermresolutie?
-Welk model scherm?

2. Mac Mini, Intel NUC, of een ander syteem?
Op papier vind ik de Mac Mini qua specs tegenvallen, dus deze valt tenzij er een goede tweedehandsdeal te vinden valt min of meer af.
Bij de Intel NUC doet de vraag zich voor of het de I5 of I7 moet worden. Het prijsverschil tussen beiden is ruim 100 euro.
Ook zal ik voor de NUC nog werkgeheugen moeten aanschaffen. Ik begreep dat niet ieder geheugen compatible is. Welk geheugen raden jullie me aan?
Tot slot sta ik open voor andere suggesties. Mocht een van jullie een voorstel hebben voor een systeem dat beter aansluit op mijn wensen dan hoor ik het uiteraard graag 

Vragen:
-Mac Mini, Intel NUC…?
-In het geval van de NUC; welk werkgeheugen?
-Suggesties voor een eventueel ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Is zelfbouw helemaal out of the question?
Bang for buck is skyhigh dan namelijk. Je pc is dan natuurlijk ietwat, maar niks vreselijk groots natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Zowel lichtroom als photoshop hebben baat bij cuda support, ik weet niet of een van de 2 daarmee verkrijgbaar is ? http://www.nvidia.com/object/adobe-lightroom-cc.html

Misschien is een Zotac en1060 (of hoger) iets voor je ?

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2017 16:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:30
youridv1 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:48:
Is zelfbouw helemaal out of the question?
Bang for buck is skyhigh dan namelijk. Je pc is dan natuurlijk ietwat, maar niks vreselijk groots natuurlijk.
Zelfbouw is een optie, maar ik heb onvoldoende kennis van de actuele hardware om tot een goede samenstelling te komen.
Een zo compact mogelijke form factor heeft wel mijn voorkeur om een zo 'opgeruimd' mogelijke werkplek te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Dat is opzich geen probleem. Ik kan wel even proberen een soort baseline of kapstok in elkaar te sleutelen. Zo klein als een mac mini gaat het waarschijnlijk niet worden, maar een fullsize towercomputer hoeft ook niet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 220,20€ 220,20
1MSI B250I GAMING PRO AC€ 102,35€ 102,35
1Zotac GeForce GTX 1050 2GB Mini€ 122,21€ 122,21
1Cooler Master Elite 110€ 41,14€ 41,14
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 129,90€ 129,90
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 666,80

Ik hou grofweg 300 euro over.
i7-7700 boxed kan voor 100 euro extra
pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed
Extra RAM kan, mocht je 16GB niet genoeg achten.
pricewatch: G.Skill Flare X F4-2400C16D-32GFX kitje van 32 GB
Extra opslag in de vorm van een extra ssd of hdd kan. (ik zou het bij 2,5 inch houden in dit kastje vanwege ruimte)
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 1TB
Een sterkere videokaart kan ook nog.
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1050 Ti 4GB GAMING

Windows kun je met een download key regelen.

Het zou een compact systeempje zijn. Maar naar mijn inschatting niet iets dat zou oververhitten. Mocht je een iets conventioneler, toch compact kastje liever hebben.
pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart
Deze is natuurlijk wat groter omdat er wat meer ruimte verloren gaat bij een conventionele layout van binnen.
Bij deze kast is het gebruik van 3,5inch drives wel een prima optie en deze komt ook met 2 case fans. (airflow to spare voor al je componenten)
Twee fans, 1 case fan aansluiting op het moederbord, splitter dus
pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

[ Voor 23% gewijzigd door youridv1 op 26-07-2017 19:21 ]