Sorteren op datum samengevoegde en niet-samengevoegde cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap37
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-01-2021
Aan de hand van onderstaand voorbeeld zal ik mijn vraag toelichten over het sorteren op datum van een tabel met samengevoegde en niet samengevoegde cellen.

voorbeeld

Het excel bestand waar ik het uiteindelijk op wil toepassen is vele malen groter met heel veel data.
Ik wil de projecten sorteren op datum van oud naar nieuw.
Hierbij wil ik dat de cellen die rechts naast de datums staan ook mee sorteren (want die horen bij het project)
Als ik op de normale manier wil sorteren dan krijg ik de volgende foutmelding:

'Hiervoor moeten alle samengevoegde cellen dezelfde grootte hebben.'

Dit komt natuurlijk omdat de linker cellen samengevoegd zijn en de rechter cellen niet, maar ik zou niet weten op welke manier ik dit wel voor elkaar kan krijgen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Beste antwoord (via knaap37 op 27-07-2017 09:47)

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:07
Samengevoegde cellen zijn een drama in Excel. Waar mogelijk zou ik die altijd vermijden.

Wellicht is het nu een oplossing de samengevoegde cellen weer te splitsen en de cellen die daardoor leeg worden weer met een formule te vullen met de datum.

Daarna kun je eenvoudig een draaitabel op de data zetten en sorteren op datum.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:07
Samengevoegde cellen zijn een drama in Excel. Waar mogelijk zou ik die altijd vermijden.

Wellicht is het nu een oplossing de samengevoegde cellen weer te splitsen en de cellen die daardoor leeg worden weer met een formule te vullen met de datum.

Daarna kun je eenvoudig een draaitabel op de data zetten en sorteren op datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Ga inderdaad geen cellen samenvoegen. De opmaak kan je vervolgens met een draaitabel weer terugkrijgen, als dat belangrijk is..

Opsplitsen is een rotklus als je veel data hebt, dan is eenmalig opsplitsen via een stukje VBA handig. Dan heb je je lesje geleerd en zal je nooit meer cellen samenvoegen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 952071

Om de lege cellen snel te vullen de volgende tip:
Na het ongedaan maken van de samenvoeging staan de data bovenin.
Selecteer de gehele kolom.
Kies bij ZOEKEN EN SELECTEREN voor SELECTEREN SPECIAAL.
Kies LEGE WAARDEN.
Alle lege cellen worden nu geselecteerd.
Type in = en selecteer de bovenste cel met een datum.
Druk op CTR+ENTER
De celverwijzing wordt nu naar alle lege cellen gekopieerd en de bovenliggende datum verschijnt.
Omdat de cellen gevuld zijn met een celverwijzing moeten ze nog omgezet worden naar een waarde.
Dat doe je met KOPIËREN en PLAKKEN SPECIAAL als WAARDE.