Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Spraakprogramma's binnen een citrix omgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om te beginnen weet ik niet precies in welk forum dit topic thuis hoort, aangezien het over een windows werkomgeving op een mac via citrix gaat. Dus ik plaats hem maar hier :P

Mijn vraag:
Op ons bedrijf zitten een paar visueel beperkte gebruikers. Bij iedereen volstaat het gebruik van Dolphin Supernova, maar bij één gebruiker wil dat maar niet lukken.
Deze gebruiker heeft vanwege meerdere beperkingen ook meer programma's naast supernova draaien en we hebben het vermoeden dat het gebruik van Windows7 32bit hier de oorzaak van is. Of iig een gebrek aan geheugen. Supernova werkt traag, en knalt er regelmatig uit.
We lopen nu een beetje tegen de grenzen aan wat wij binnen onze omgeving voor hem kunnen betekenen. Volgend jaar zullen we naar windows 10 overstappen, echter heeft hij daar nu niets aan.

Hij zelf zegt dat hij thuis prima kan werken met zijn Macbook. Of hij daar gebruik van Supernova maakt of de Voiceover van Apple zelf weet ik nog niet.
Vanuit mijn organisatie is het idee gekomen dat hij wellicht via zijn mac op onze (Windows 7) telewerkomgeving kan inloggen. Dat gaat dan via Citrix.

Ik heb voor aanstaande vrijdag een afspraak met deze gebruiker om dit uit te gaan testen.
Echter vrees ik een beetje dat dit dus niet gaat werken in een citrix omgeving. Mijn ervaring is dat dit soort hulpprogamma's moeilijk met een citrix sessie om kunnen gaan.
Op de supernova pagina zie ik wel dat het compatible is met Citrix, alleen denk ik dan dat het op de citrix omgeving zelf zal moeten draaien, en dat zal hier dus niet het geval zijn.

Mijn vraag is dus of iemand hier enige ervaring in heeft, of hier wat tips kan geven. Ik weet verder nog weinig over welk macos ik tegen ga komen, maar ik ga er maar even vanuit dat het de recentste zal zijn.

Deze vraag is dus bedoeld als voorbereiding op het bezoek bij deze gebruiker, en zo min mogelijk tijd te verspillen met dingen uit te zoeken die wel of niet zullen gaan werken.

Beste antwoord (via fm77 op 27-07-2017 19:25)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ok, ok. Terug in mijn hok :) Ik heb genoeg ervaring hoor, met grote organisaties en weet dat de molens langzaam kunnen malen. Vind nog steeds dat de overgang naar 64-bit eerder had kunnen worden ingezet en ook een "special" moet kunnen. De noodzaak voor specials zal altijd blijven bestaan en daar moet je dan als IT afdeling ook op kunnen inspelen. Maar ik begrijp je punt, we laten het rusten.

On topic:

https://citrixready.citri.../supernova-magnifier.html

Lijkt er toch wel op dat voor de werking van Dolphin Supernova Enterprise op Citrix installatie van de client software juist op de server dient te gebeuren. Zo kun je met Citrix juist Supernova aanbieden op iedere werkplek, mits de Citrix Receiver maar is geïnstalleerd op die werkplek ongeacht of het een linux station, mac, thin client, etc is.

Maar jij wilt juist andersom, dat de installatie op het werkstation alle input en output in de Citrix sessie herkent. En dat zal dus niet gaan, vrees ik. Er worden eigenlijk enkel pixels, toetsenbord en muis input (en wat andere system calls) tussen client en server gestreamed maar er is geen daadwerkelijke interactie tussen de clientapplicaties op het werkstation en de applicaties op Citrix als je ook niet op de server(s) al dan niet middels iets als app-v ook daar Dolphin Supernova deployed.

Alle reacties

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55
Ik vind het niet kunnen dat men blijkbaar een werknemer op een (ik neem aan) privé machine laten werken ipv een degelijke machine te faciliteren.
Waarom wordt de machine niet van een 64 bits installatie voorzien?
Hebben jullie speciale software welke niet met Windows 10 overweg kan dat jullie niet nu alvast 1 client van Windows 10 kunnen voorzien?

(Dit is overigens geen bash richting de TS, die is waarschijnlijk ook aan regels en procedures gebonden)

[ Voor 13% gewijzigd door Killah_Priest op 26-07-2017 18:57 ]

• fm77
  • Niet online
Killah_Priest schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:56:
Ik vind het niet kunnen dat men blijkbaar een werknemer op een (ik neem aan) privé machine laten werken ipv een degelijke machine te faciliteren.
Waarom wordt de machine niet van een 64 bits installatie voorzien?
Hebben jullie speciale software welke niet met Windows 10 overweg kan dat jullie niet nu alvast 1 client van Windows 10 kunnen voorzien?

(Dit is overigens geen bash richting de TS, die is waarschijnlijk ook aan regels en procedures gebonden)
Ik wist dat deze reactie zou komen :P
In het kort, nee. Het is niet mogelijk om een win10 64bit station in ons netwerk te hangen. Dan zouden we voor die ene werkplek een complete achterliggende infrastructuur moeten inrichten (patches/software updates/etc).
Het gaat hier om een organisatie met over de 10.000 werkplekken.

Ik had wel een heel lang verhaal neergezet, maar de korte versie is natuurlijk: kan een (willekeurig) lokaal geïnstalleerd spraakprogramma samen werken met een citrix desktop omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door fm77 op 26-07-2017 20:04 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

M.b.t. citrix, mijn vorige werkgever gebruikte voice picking in het magazijn. Nu weet ik niet of dit vergelijkbaar was met jullie software maar testen met citrix gingen niet lekker (met name audio terug koppeling). Windows RDS werkte probleemloos.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• akimosan
  • Niet online
Offtopic: als je over de 10.000 werkplekken hebt, dan vind ik het in 2017 wel raar dat er nog niets geïmplementeerd is voor Windows 64-bit.

Dat er ook patches en software updates voor 64-bit uitgerold en getest moet worden is logisch maar dat wordt nu ongetwijfeld ook gedaan voor het serverpark etc. Die zullen toch echt niet allemaal draaien op Windows 2003/2008 32-bit.
En 10.000 werkplekken beheer je ook niet met met enkel WDS/MDT/WSUS dan zul je we iets als SCCM of vergelijkbaars hebben voor je updates en software patches. Dan is inrichten voor 64-bit ook niet zo heel veel meer moeite hoor. Tijd om het om te gaan draaien, 32 bit eruit.

Kun je eindelijk gebruik gaan maken van die laatste GB in je fat-clients met 4GB RAM geïnstalleerd en eindelijk die programmma's gaan draaien die alleen nog maar in 64-bit gaan uitkomen (CAD applicaties, Photoshop, Browsers (straks einde 32-bit firefox)
De overstap naar 64-bit is op servers al lang gemaakt, en voor Windows clients in volle gang.

• fm77
  • Niet online
Dat er in grote organisaties veranderingen niet zo snel gaan lijkt me niet heel vreemd en opmerkingen daarover lijken me niet echt nodig ;)
Op dit moment voldoet de omgeving voor 99% voor de gebruikers. Volgend jaar gaan we over, maar daar hebben we nu nog niets aan. Ik moet dus roeien met de riemen die ik (nu) heb.

Als antwoord op DukeBox, Helaas is rdp ook geen optie. We zitten vast aan de citrix werkomgeving.
Ik heb morgen de afspraak met deze gebruiker, maar het lijkt er op dat ik moet gaan puzzelen.
Mocht dat ook niet gaan werken dan moeten we maar weer verder gaan kijken welke mogelijkheden we nog over hebben. Dus wederom: Elk advies is welkom :)

Acties:
  • Beste antwoord

• akimosan
  • Niet online
Ok, ok. Terug in mijn hok :) Ik heb genoeg ervaring hoor, met grote organisaties en weet dat de molens langzaam kunnen malen. Vind nog steeds dat de overgang naar 64-bit eerder had kunnen worden ingezet en ook een "special" moet kunnen. De noodzaak voor specials zal altijd blijven bestaan en daar moet je dan als IT afdeling ook op kunnen inspelen. Maar ik begrijp je punt, we laten het rusten.

On topic:

Lijkt er toch wel op dat voor de werking van Dolphin Supernova Enterprise op Citrix installatie van de client software juist op de server dient te gebeuren. Zo kun je met Citrix juist Supernova aanbieden op iedere werkplek, mits de Citrix Receiver maar is geïnstalleerd op die werkplek ongeacht of het een linux station, mac, thin client, etc is.

Maar jij wilt juist andersom, dat de installatie op het werkstation alle input en output in de Citrix sessie herkent. En dat zal dus niet gaan, vrees ik. Er worden eigenlijk enkel pixels, toetsenbord en muis input (en wat andere system calls) tussen client en server gestreamed maar er is geen daadwerkelijke interactie tussen de clientapplicaties op het werkstation en de applicaties op Citrix als je ook niet op de server(s) al dan niet middels iets als app-v ook daar Dolphin Supernova deployed.

• fm77
  • Niet online
akimosan schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:07:

On topic:

No hard feelings! :P

En zoals jij al aangeeft bevestigt dat ook mijn vermoeden dat het dus niet gaat werken, aangezien de output die citrix geeft iets is waar spraakprogramma's niets mee kunnen... Dus bedankt voor je antwoord! :)

Ik ga idd kijken of de server-side oplossing iets zal kunnen bieden. Alleen dan zouden we zijn privé mac over kunnen slaan, en die optie gewoon op zijn werkplek kunnen aanbieden (via een remote sessie dan).

[ Voor 5% gewijzigd door fm77 op 27-07-2017 19:20 ]

Pagina: 1