Alleen een nieuwe GPU óf een nieuwe GPU en CPU?

Pagina: 1
Acties:

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 22:02
Ik zoek een?
Een nieuwe GPU of GPU+CPU (dan waarschijnlijk ook MB+intern geheugen)

Wat is je budget?
Voor alleen een GPU rond €500-600. Ik dacht namelijk zelf aan een GTX 1060/1070/1080. Als daar nog CPU, MB en intern geheugen bijkomt zal het totaal wel €1000-1200 worden denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik al een tijd Intel en ben hier erg tevreden meer. Ik ben 'opgevoed' met: intel is beter dan AMD ;) Gezien ik toch niet zo conservatief ben sta ik uiteraard open voor alternatieven. Mijn voorkeur gaat echter uit naar Intel. Wat GPU betreft weet ik het eigenlijk niet zo goed, maar ik was stiekem al aan het kijken naar een GTX 1060, 1070 of 1080.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 225,50€ 225,50
1ASRock B85M Pro4€ 71,-€ 71,-
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 49,50€ 49,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Cryorig H7€ 34,-€ 34,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,75€ 129,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 51,-€ 51,-
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.045,48

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor gamen. Met CS:GO heb ik nog steeds ruim 200-300 fps en BF4 draait ook zonder problemen op high. Sinds dat ik PUBG ben gaan spelen merk ik echter dat mijn PC niet meer optimaal draait. Op 720p is alles prima, maar 1080p geeft nog best veel lag.

Aanvankelijk was ik alleen van plan om een nieuwe GPU te kopen. Maar ik ben bang dat mijn i5 4690 meer een meer een bottleneck wordt, des de hoger ik in de GTX 10xx ga. Zal een 1060 genoeg zijn of wordt er aanbevolen om een 1080 of in ieder geval een 1070 te kopen? De games die ik ga spelen zijn dus CS:GO, PUBG en waarschijnlijk BF1. Overige shooters ben ik niet zo gek op.

De vraag is nu aan jullie met meer verstand; kan ik alleen een GPU kopen een nog een jaartje prima gamen of is het echt van belang dat ik een nieuwe CPU koop? Dan waarschijnlijk ook met nieuw MB gezien de socket.

Ik ben vast wat informatie vergeten, maar dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Gr, Marco

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
PUBG is een game in de pre-release fase, welke vreselijk slecht geoptimaliseerd is. Moderne high-end systemen hebben net als systemen zoals de jouwe last van lag. Een upgrade kopen zonder een bottleneck te zien is zeker voor PUBG geen sterk idee.

Kijk eens naar het gebruik tijdens het spelen van PUBG. MSI afterburner kan zowel loggen als onscreen waardes laten zien. Relevante waarden hier zijn CPU gebruik (%), GPU gebruik (%), DRAM en VRAM.

Intel voert de laatste jaren een beetje verdrietig weinig verbeteringen door. Een i5-7600 is amper beter dan de CPU die je nu hebt, een i7-7700 wordt snel duur. Mocht het uiteindelijk de CPU zijn alvast een heads-up dat met dit budget je toch echt op AMD uit zult komen.

Klopt het trouwens dat je 16 GB DRAM hebt? Het gaat vaker fout als RAM 2x gekozen is en het een setje van 2 betreft. ;)

• doktorsson
lactaxative schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:19:
PUBG is een game in de pre-release fase, welke vreselijk slecht geoptimaliseerd is. Moderne high-end systemen hebben net als systemen zoals de jouwe last van lag. Een upgrade kopen zonder een bottleneck te zien is zeker voor PUBG geen sterk idee.

Kijk eens naar het gebruik tijdens het spelen van PUBG. MSI afterburner kan zowel loggen als onscreen waardes laten zien. Relevante waarden hier zijn CPU gebruik (%), GPU gebruik (%), DRAM en VRAM.

Intel voert de laatste jaren een beetje verdrietig weinig verbeteringen door. Een i5-7600 is amper beter dan de CPU die je nu hebt, een i7-7700 wordt snel duur. Mocht het uiteindelijk de CPU zijn alvast een heads-up dat met dit budget je toch echt op AMD uit zult komen.

Klopt het trouwens dat je 16 GB DRAM hebt? Het gaat vaker fout als RAM 2x gekozen is en het een setje van 2 betreft. ;)
Ik zal idd met afterburner kijken hoe m'n pc presteert.

Ik snap niet wat je bedoeld met dat het vaker fout gaat als RAM 2x gekozen is bij een setje van 2? Wat kan ik anders doen?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
doktorsson schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:01:
[...]

Ik zal idd met afterburner kijken hoe m'n pc presteert.

Ik snap niet wat je bedoeld met dat het vaker fout gaat als RAM 2x gekozen is bij een setje van 2? Wat kan ik anders doen?
In het lijstje uit je startpost staat dat je 2 ram setjes hebt. Het gekozen ram setje is een setje van 2. Op Tweakers gaat het vaak fout dat men 2 ram stickjes heeft, en hierom ram twee keer aanvinkt. Vandaar de vraag, heb je 8 GB of 16 GB RAM?

• doktorsson
In het lijstje uit je startpost staat dat je 2 ram setjes hebt. Het gekozen ram setje is een setje van 2. Op Tweakers gaat het vaak fout dat men 2 ram stickjes heeft, en hierom ram twee keer aanvinkt. Vandaar de vraag, heb je 8 GB of 16 GB RAM?
Oh zo. Ik heb idd 16 gb (4x4 gb).

Verwijderd

Laat MSI Afterburner meeloggen als je PUBG speelt. Achteraf kan je zien welk onderdeel de bottlkneck is, cpu of gpu.

• doktorsson
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18hIBtb.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bWqG7U6.png

Het lijkt erop dat zowel de CPU als GPU max draaien. Dus dat zal dan nieuwe CPU, GPU en MB worden.

Dus mijn vraag blijft bestaan :) Wat adviseren jullie mij bij het spelen van bovengenoemde games?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zolang de videokaart niet continu op 99-100% staat is de belangrijkste bottleneck de processor.
Videokaart moet ook wel binnenkort, maar je kunt nog even wachten tot de nieuwe kaarten beschikbaar zijn en de prijzen genormaliseerd zijn.
Pagina: 1