Schuurmachine en bouwstofzuiger advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:11
Aankomend najaar staat een schilderbeurt gepland aan onze boot. We willen het dek en de stuurhut aan gaan pakken. De gangboorden zijn redelijk smal, de punt is ruim bemeten. Schuren is met name op staal.

Ik ben op zoek naar een degelijke schuurmachine met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Omdat we in de loods alleen mogen schuren met een schuurmachine die op een stofzuiger aangesloten kan worden (zo'n klein stofbakje mag ook niet), lijkt me een een bouwstofzuiger ook handig om aan te schaffen.

Wensen:
Schuurmachine:
- ik twijfel erg tussen een excentrische of een multi-schuurmachine (met delta pad)
- Niet teveel trillingen dat je na een half uur schuren een dove hand hebt
- aansluiting voor stofzuiger + stofbakje voor overige klussen

Bouwstofzuiger:
- Klasse L lijkt me voldoende
- Natzuigen (voor bijvoorbeeld thuis om tapijt, droogloopmat en bank te reinigen)
- voeding van schuurapparaat op stofzuiger zodat geen extra stopcontact benodigd is
- automatisch starten als schuurmachine ook start

De aansluiting voor de stofzuiger is echt bedoeld voor de boot, voor andere schuurwerkzaamheden thuis volstaat een goed stofbakje ook.

Qua excentrische schuurmachine is de Bosch GEX 125-150 AVE een mooie maar prijzige machine. Volgens de specs moet deze op zowel stofzuiger als stofbakje kunnen werken. Ik zoek toch iets goedkoper.
De Rupus LS 71TE schijnt een erg goede delta machine te zijn.

Wanneer we een keer het bovenwaterschip gaan doen komt een excentrische goed tot zijn recht op de grote oppervlakten. Door de ronding lijkt me een bandschuurmachine niet geschikt. Voor de kleinere delen op het dek is een deltaschuurmachine het overwegen waard. Vandaar de twijfel tussen excentrisch, multi of delta zodat je ook met een delta pad kunt werken. Als hij maar op een stofzuiger kan.

Als bouw- en natstofzuiger lijkt me een van de Karcher WD3 serie goed geschikt: https://www.stofzuigersto...jken/477411/477393/477399

Heb zelf niet al teveel ervaring met schuren, alleen met het schuren van een trap :)
Iemand die mij kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Geen tips voor goede machines, maar wel wat ik mezelf altijd afvraag als ik nieuw gereedschap nodig heb:
Binnetie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:50:
een mooie maar prijzige machine
- Is de besparing op kosten je ook minder gebruiksgemak of minder kwaliteit waard?
- Hoe verhouden de kosten zich tot het hele project (verf/lak zal ook niet goedkoop zijn)?
- Is het echt eenmalig of ga je volgend jaar een ander stuk aanpakken? (ik las daar volgens mij al iets over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03

Tazzios

..

'prijzige', 'goedkoper'. vind je de rupus te duur of niet? Wat voor BEDRAG wil je er aan uitgeven?

Hier in ieder geval al 40 euro goedkoper:
https://www.gereedschapce...-variabel-060137b102.html

Verkopen na gebruik? 2e hands aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Volgend jaar misschien weer een ander deel of de vloerluiken.
Ik heb tweedehands overwogen maar dat vind ik een beetje tricky, je kunt goed spul hebben maar ook alleen maar gezeur ermee omdat de schuurmachine bijv versleten is.

Huren is niet echt een alternatief. Als ik 2x een weekend een schuurmachine met stofzuiger huur dan betaal je best wat. Helemaal als je tussen de verflagen door nog schuurt.

De PEX-400 van Bosch lijkt me de groene variant en heeft ook 'low vibration' net als de blauwe GEX 125. Scheelt de helft in prijs. Groen is meer voor de doe-het-zelver.

Ik denk dat het budget zo'n 300-350 euro is voor allew: bouwstofzuiger, delta en excentrische schuurmachine.

Overigens zag ik de gelinkte Karcher stofzuigers geen stopcontact voor de schuurmachine hebben.
Deze Gamma stofzuiger heeft dat wel.
Wat ik wel hoor is dat een stofzuiger op een schuurmachine kan gaan 'joelen' door de zuigkracht. Lijkt me te voorkomen als je de zuigkracht kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

300 euro voor een excenter, delta én zuiger? Ik zou even doorsparen en een fatsoenlijke excenter kopen (heb zelf een Festool, nooit meer last gehad van dove handen) en niet te vergeten, goed schuurpapier. Een delta heb je maar heel af en toe nodig, dus die kan je bij de Lidl of Action halen. Een goeie zuiger is fijn, maar als je niet alles in één keer uit wil geven zal zo'n Gamma-ding het ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik bedenk me dat het budget wat krap is. Zag vandaag wat Youtube fimpjes van Festool waarin ze aangeven dat je met een excentrische heel ver komt. De tekenen in tot waar in een hoek hij kwam van een duur. Die 10cm2 adviseerden ze om met de hand te doen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het dek ook prima met een excenter kan in plaats van een delta schuurmachine. Werkt sneller en beter. Ben het met je eens dat goed schuurpapier ook heel erg belangrijk is.
Pagina: 1