Pioneer PL-510 Platenspeler problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 950293

Topicstarter
Beste,

Ik weet niet veel van platenspelers af dus excuses voor mijn onwetendheid.

Ik draai een aantal jaren al platen op een Pioneer PL-510 die ik tweedehands gekocht heb.
Deze heb ik aangesloten op een Pioneer SA-500A versterker. Hieraan zitten twee Wharfedale boxen.

Het probleem dat ik heb ligt geloof ik aan de aardkabel. In de eerste jaren van gebruik moest ik een beetje rammelen aan de aardkabel zodat beide boxen werken. Nu werkt nog maar 1 box goed als ik aan de kabel rammel. Als ik de boxen afwissel, blijkt wel dat beide goed werken.

Enig idee wat precies het probleem is en wat ik hieraan kan doen? Is deze set-up het waard om veel tijd en moeite en geld in te steken of kan ik beter voor een andere platenspeler gaan?

Ik heb het element en de naald al vervangen. Hieraan lijkt het niet te liggen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
Het lijkt er op dat de audio kabel het probleem is, als je de aansluiten op de versterker omwisselt verhuist dan het probleem mee naar het andere kanaal?

Met behulp van een multiemeter de kabels doormeten.

En de platendraaier is het zeker nog waard.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tijd voor nieuwe kabels

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enorm bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik tenminste waar ik moet kijken.
Het lijkt er inderdaad op dat het de audiokabel van de platenspeler is. Slechts 1 van de tulpuitgangen van de audiokabels werkt. En ik kan hem slechts bij de twee phonokanalen aansluiten, waar zich inderdaad hetzelfde probleem voordoet. Bij Tuner en Aux wordt het geluid al erg zwak. Is er dan ook een probleem met de versterker?

Dan de volgende vraag. Als de audiokabel het probleem blijkt te zijn en vervangen moet worden. Hoe vervang ik deze? Ik ben geen technisch wonder maar ik leer wel snel. Zou iemand me dit uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel vreemd dat de tweede tulpuitgang wel werkt als ik met de aardkabel aan het rommelen ben. Doch dit zelf natuurlijk al een slecht teken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit type platenspelers heeft inderdaad een "echte" phono ingang nodig. Deze ingang heeft een andere voorversterker dan de andere kanalen, dus het is normaal dat het signaal erg zwak is bij een niet phono kanaal.

Als je aan de aardkabel rommelt doet ie het wel geef je aan. Maar de aardkabel zit vast aan de tulpkabel bij dit type toch? Als je daar aan rommelt, rommel je dus aan de signaalkabel.

Waarschijnlijk een draadbreukje. Andere tulpkabel kapot knippen en vast solderen in de platenspeler.

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-07-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Om de kabel te vervangen moet je in de platenspeler wezen, daarvoor moet hij op zijn kop, haal dus eerst het draaiplateau er af en vergrendel de arm voordat je hem omdraait.

Op deze foto is het de rechter kabel en zal gesoldeerd moeten worden.

http://moltisuoni.altervi...oads/2013/10/DSCN1611.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Servpage op 27-07-2017 20:49 ]

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals dank voor de reacties. Ik leer er veel van.

Ik had de platenspeler ook al op zijn kop open gemaakt. Ik heb me er nooit in verdiept, maar het ziet heel interessant uit. Helaas heb ik nog nooit gesoldeerd, maar ik zou het wel graag leren. Misschien maar langs de handige buurman gaan.

In ieder geval veel dank voor de informatie en het opsporen van het probleem. Het zal zo wel gaan lukken. Fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Voor de eerste keer is het inderdaad verstandig om dit samen met de handige buurman te doen.

Collectie

Pagina: 1