Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
Kan blockchain gebruikt worden om wetenschappelijke publicaties op te slaan, te verspreiden, en steeds vindbaar te maken?
Momenteel zijn veel instanties bezig hun eigen (open) systeem te ontwikkelen om langs het papieren medium te bestaan, of zelfs te vervangen.

Blockchain lijkt meer aanvaard te worden, voor mij is het nog steeds een vreemde munt, waar ik het concept niet goed van snap. Blockchain klinkt wel als de oplossing voor dit probleem?

http://www.softfocus.be/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Je kan een blockchain gebruiken om data op te slaan. zie IPFS. Maar dat betekent niet dat je er een zoeksysteem "er bij krijgt" als je een blockhain oplossing gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het kan maar waarom zou je voor blockchain willen kiezen? Wat lost het op t.o.v. een normale database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Blockchain is volgens mij meer een ledger voor het maken van transacties tussen twee partijen.

Dus welk probleem wil je oplossen? Dat instanties een eigen systeem hebben?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:13
g4wx3 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:04:
*snip* voor mij is het nog steeds een vreemde munt, *snip*
Blockchain != virtuele munt zoals bitcoin! Let hierop!
Zoals MrSleeves al zegt is een blockchain een ledger, oftewel een grootboek die alle transacties bevat die ooit gedaan zijn alsook een balansoverzicht van datgeen dat zich op de blockchain bevindt.

Hier vind je een mooie uitleg van IBM wat het verschil is tussen een cryptomunt als bitcoin en het concept van blockchain. Hier vind je een toegankelijke video die blockchain uitlegt. Ik hoop dat dit je iets op weg helpt om uit te zoeken of een blockchain de geschikte toepassing is. Let wel, blockchain is een hype/buzzword aan het worden. Dit betekent ook dat er vaak gedacht wordt dat 'de blockchain het wel fixt' terwijl er legio andere, betere alternatieven zijn. Succes!

Om heel kort antwoord te geven op je vraag: Ja, het zou theoretisch gezien kunnen om publicaties op te slaan, te verspreiden, en steeds vindbaar te maken. Het is echter de vraag of blockchain de beste oplossing is hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningsGap op 28-07-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Het nut is vooral dat transacties 'immutable' zijn; er is maar een 'waarheid' en die is bekend bij iedereen. Dus je kunt dan niet naderhand een publicatie aanpassen zonder dat iedereen het daarover eens is (er ontstaat dan een nieuwe versie). Maar met opslag en doorzoekbaarheid heeft het niks te maken.

https://niels.nu

Pagina: 1