Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een neefje die ik graag wil motiveren om wat beter zijn best te doen op school. Hij blijft dit jaar zitten in 3 VMBO, volgens mij vooral door een gebrek aan motivatie. Zijn sterkste vak is wiskunde, en hij heeft een paar keer gezegd dat hij wel in de IT wil werken.

Hij blijft zitten en zal komend jaar dus zeeën van tijd hebben. Ik wil er graag voor zorgen dat hij die tijd enigzins nuttig gebruikt.

Hij is binnenkort jarig en ik zou hem graag iets geven waarmee zijn interesse verder aangewakkerd wordt. Ik heb hem al een oude PC gegeven waarop hij vooral spelletjes speelt en Netflix kijkt. Nu zoek ik iets wat meer uitnodigt tot experimenteren en programmeren. Ik denk aan iets in de richting van een raspberry pi en home automation. Maar ik ben bang dat hij snel opgeeft als de leercurve te steil is. Dus een rpi geven en een link naar een Engelstalige website gaat niet werken ben ik bang. Het moet een interessant projectje zijn.

Hebben jullie ideeën en/of suggesties?

Beste antwoord (via wian op 28-07-2017 21:04)

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Mocht je hem echt willen motiveren ga dan samen een projectje doen. Met een kado als een pi en een goede guide ga je hem waarschijnlijk niet lang motiveren, het moet dan echt uit jezelf komen om dat aan te pakken. Als je samen wat gaat doen komt er ook een sociale druk bij kijken om mee te doen en je in te zetten en dat zou dan (hopelijk) moeten omslaan in een motivatie uit zichzelf om dat soort dingen te gaan ondernemen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Mocht je hem echt willen motiveren ga dan samen een projectje doen. Met een kado als een pi en een goede guide ga je hem waarschijnlijk niet lang motiveren, het moet dan echt uit jezelf komen om dat aan te pakken. Als je samen wat gaat doen komt er ook een sociale druk bij kijken om mee te doen en je in te zetten en dat zou dan (hopelijk) moeten omslaan in een motivatie uit zichzelf om dat soort dingen te gaan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
misschien samen hobbyen om een pi kaku stekkers te laten aansturen.
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi

Ben ik ook 1 maand zoet mee geweest. Inmiddels gebruik ik het niet meer maar het is wel een leuk projectje.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:25
Wat Bartske aangeeft is waar ik meteen aan moest denken.
Bedenk een projectje wat interessant lijkt om samen met hem te gaan doen.
Door het samen te doen, heb je meer kans hem te motiveren.
Een raspberry met een leuk idee kan goede motivatie opleveren.
Een mini server, alhoewel dat snel gefixt is. Een spiegel met allerlei informatie (een oud lcd scherm van een redelijk formaat) etc. Staan wel leuke dingen op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:41
wian schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:07:
Hebben jullie ideeën en/of suggesties?
Wil hij op de computer programmeren (bijvoorbeeld website zoals Scratch, spelletje, etc) of wil hij liever met bijvoorbeeld Lego Mindstorm aan de slag?

Dit laatste lijkt mij het interessantst voor hem, dan 'ziet' hij ook daadwerkelijk iets en heeft hij er 'profijt' van omdat het iets concreets is wat hij kan laten zien. Bijvoorbeeld uiteindelijk een robot maken welke voor hem knikkers op kleur sorteert...

Welke kant wil hij zelf op? Wil hij puur op de computer bezig zijn (want Netflix en games zijn voor kinderen al snel 'IT' terwijl dat niks met computers te maken heeft) of wil hij iets maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Goede suggestie om iets samen te doen. Ik ga iets zoeken wat ook mijn interesse heeft en wat we samen kunnen doen. KaKu is een goede optie met een rpi en een 433Mhz transceiver. Of misschien een rpi met een Ikea smart lamp setje. Het moet laagdrempelig zijn. De tutorial waarbij je meteen Linux induikt is een brug te ver denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

wian schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Hij blijft zitten en zal komend jaar dus zeeën van tijd hebben...
Omdat hij alles al weet of zo...? Als dat echt zo is leert hij dan helemaal niet meer studeren en gaat het straks in de vierde of op een vervolgopleiding zeer waarschijnlijk weer mis...

Waarom niet naar zo'n zomercursus/zomerschool die tegenwoordig georganiseerd worden om de onvoldoendes weg te werken en toch direct naar het vierde jaar te kunnen...?

En weet hij überhaupt wel wat in de it werken inhoudt en heeft hij daar de capaciteiten wel voor? Als je op de PC niet verder komt dan spelletjes en Netflix dan betwijfel ik of de it wel wat voor hem is.

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 26-07-2017 23:21 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ICT (waarom blijven mensen het toch altijd IT noemen) is zo'n breed vakgebied, dat het denk ik belangrijk is eerst samen met hem uit te zoeken grofweg waar zijn interesse in het vakgebied ligt.

Er is nogal een verschil tussen of iemand meer interesse heeft in programmeren of beheer en daar binnen heb je dan ook nog eens 100 verschillende vakgebieden.

Als je 'm op een ICT opleiding wilt krijgen is dat ook de eerste keuze die hij zal moeten maken. Ga je richting beheer of ga je richting development.

Wellicht een idee om eerst even met hem te praten en te voelen waar zijn interesses liggen en, zoals @Fiber zei, uit te zoeken of ICT uberhaupt wel zijn beroepsmatige interesse heeft en of hij er de capaciteiten voor heeft. Het zou een beetje sneu zijn als hij aan een beheeropleiding begint in de hoop ooit beheerder te worden en de rest van zijn carriere op de servicedesk door moet brengen omdat hij de capaciteiten en/of de motivatie niet heeft verder te gaan.

Als je neefje iemand is die geen interesse heeft te blijven leren, moet 'ie niet de ICT in willen. Welke tak van sport binnen de ICT je ook kiest, het is letterlijk een leven lang, iedere maand opnieuw, blijven leren en vaak veel meer uren in je werk investeren dan waar je voor betaald word. Een ICTer die zijn baan beschouwt als een 9 tot 5 baan, waar je altijd op vrijdagmiddag om 5 uur de deur achter je dicht trekt en dan pas maandag weer aan je werk hoeft te denken, zal het denk ik niet ver schoppen. (Tenzij dus inderdaad een baan als servicedesk medewerker.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 06:58:
ICT (waarom blijven mensen het toch altijd IT noemen).
De C staat voor Communicatie in Informatie Communicatie Techniek, als je meer in de Informatie Techniek zit dan in de Communicatie, dan is dat gewoon te benoemen als IT.
Een ICTer die zijn baan beschouwt als een 9 tot 5 baan, waar je altijd op vrijdagmiddag om 5 uur de deur achter je dicht trekt en dan pas maandag weer aan je werk hoeft te denken, zal het denk ik niet ver schoppen. (Tenzij dus inderdaad een baan als servicedesk medewerker.)
Daar moet natuurlijk een salaris tegenover staan.

Meer ontopic:

Zoek een projectje waar je meerdere dingen kan laten doen binnen de IT. Een stukje domotica, programmeren, Linux, netwerken, Windows enzovoorts, zo kan je gelijk zien waar de interesse ligt, daar kan je dan ook verder op gaan focussen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:02
Ik begrijp niet helemaal waarom je hem specifiek wil motiveren voor je eigen interessegebied. Hij heeft een motivatieprobleem en juist dan moet hij op zoek gaan naar wat hem zelf van binnen uit interesseert.
Het is niet motiverend als je onder sociale druk dingen gaat doen. Of precies gaat doen wat een oom al jaren doet. Alleen als hij uit zichzelf aangeeft om met jou te willen programmeren, zou het eventueel kunnen werken.
Hij is nu nog best wel jong trouwens en op dit moment lijkt het er niet op dat hij de goede instelling heeft om pittige ICT-projecten te doen.

@Fiber Zomerschool is niet iets wat je op eigen initiatief doet om te voorkomen dat je blijft zitten. Een jaar lang school verpesten om daarna in een paar dagen hard werken wel over te gaan. Dat is niet de bedoeling. Zomerschool is bedoeld voor leerlingen die extra hulp verdienen of specifiek nodig hebben. Leerlingen die slecht gemotiveerd zijn, moet je juist niet 'belonen' met dit soort korte termijn oplossingen. Ik weet dat sommige scholen/docenten de zomerschool wel misbruiken, ook met de trend dat tegenwoordig iedereen op het vmbo toch wel overgaat. Resultaat is dat landelijk de jeugd steeds minder motivatie heeft om huiswerk te maken. Als iemand op het vmbo in deze tijd blijft zitten, zoals in dit geval, dan heeft die persoon het ook echt serieus verknald op school.

Ik zou als familielid alleen proberen met hem te praten om te kijken wat hij zelf wil (niet alleen qua studie). Pubers denken vaak alleen korte termijn, dus het kan helpen om hem te leren nadenken over lange termijn. Wil je over een paar jaar geld verdienen voor een eigen auto, of huis of vakantie met vriendinnetje? Wat voor dingen doe je graag, maar dan zonder geld te verdienen? Pas als hij gemotiveerd is, kun je vragen wat hij dan zelf zou willen leren en wat voor werk hij zou willen doen. Het is uiteindelijk zijn eigen leven en niet iedereen is hetzelfde.

Welke vakken heeft hij trouwens op dit moment gekozen? Als daar geen NaSk1 of ICT (verschillende namen en vormen mogelijk) bij zit (wiskunde is verplicht), dan is het ook nog noodzakelijk om dit zo snel mogelijk aan te passen voor klas 3 opnieuw begint. Maar natuurlijk alleen als hij dat zelf ook echt wil. Als hij die vakken zelf niet kiest, dan weet je al vrijwel zeker dat hij niet de ICT in wil, kan en moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:47
2 vragen tho, waar komt t gebrek aan motivatie vandaan?
als ie geen engels kan, of wil leren en snel opgeven, no offense, maar denk dat je het dan wel kan vergeten..
waar liggen zn interesses? behalve dan simpel gezegd "computers".

zoals hierboven gezegd, mocht IETS t te moeilijk zijn, kijk of je hem kan helpen / sturen, duwtje in de goeie richting zeg maar. kleine uitdagingen horen in de IT, maar als die klem loopt zal die gezien de op vermoedelijk snel opgeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Beneveerg schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 07:48:
[...]
De C staat voor Communicatie in Informatie Communicatie Techniek, als je meer in de Informatie Techniek zit dan in de Communicatie, dan is dat gewoon te benoemen als IT.
De grap is dat het allang 1 vakgebied is met verschillende differentiaties. Vrijwel alle communicatie waar de C in ICT over ging, is IP gebaseerd. Dat is dus waarom ik vind dat je niet meer kunt spreken over IT, maar over ICT omdat communicatietechniek een onderdeel is van het grote geheel en 99,99% van de communicatietechniek, technieken gebruikt die niet heel veel anders zijn dan die in "IT" gebruikelijk zijn.
[...]
Daar moet natuurlijk een salaris tegenover staan.
Je krijgt salaris voor je half 9 tot 5 uren. Studie en onderzoeksuren daar buiten zijn zelden betaald en je kunt niet alle studie tijdens werktijd doen. Van ICTers word in de regel verwacht dat ze ook in hun eigen tijd hun kennis op peil houden.

Dus ja, er staat salaris tegenover, maar niet voor ieder uurtje dat je buiten je reguliere kantoortijden bezig bent met je vakgebied.
Meer ontopic:

Zoek een projectje waar je meerdere dingen kan laten doen binnen de IT. Een stukje domotica, programmeren, Linux, netwerken, Windows enzovoorts, zo kan je gelijk zien waar de interesse ligt, daar kan je dan ook verder op gaan focussen.
Eens. Maar wellicht dat TS al tevoren kan praten over de verschillende vakgebieden zodat er al een beetje een beeld is van waar het neefje interesse voor heeft. Uiteindelijk zal het neefje over 1-2 jaar een keuze moeten maken voor een vakrichting. Dat kan een ICT vakrichting zijn, maar wie weet word neefje wel gelukkiger als bouwvakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Samenwerken en doen, gewoon lekker bezig zijn. We hebben een ideaalbeeld geschapen waarin iedere leerling van een jaar of 15 maar moet weten wat 'ie wil en kan en leuk vindt... en zo werkt het niet. Veel jongeren weten dat nog helemaal niet, en die kunnen het pas ontdekken als ze met dingen in aanraking komen, die ze kunnen ervaren, en waarvan ze dan kunnen merken: hee, dit vind ik leuk, dit ligt me minder, hier wil ik misschien wel wat meer over weten.

Dus gewoon samen lekker aan de gang (sociale motivatie is een heel sterke motivatie en blijft dat ook), en daarbij een beetje meebewegen met wat je neefje zoal aangeeft. En luister verder naar hem, stel belangstelling in hem, zonder oordeel of moraliserend advies.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ICT (waarom blijven mensen het toch altijd IT noemen) is zo'n breed vakgebied, dat het denk ik belangrijk is eerst samen met hem uit te zoeken grofweg waar zijn interesse in het vakgebied ligt.

Er is nogal een verschil tussen of iemand meer interesse heeft in programmeren of beheer en daar binnen heb je dan ook nog eens 100 verschillende vakgebieden.

Als je 'm op een ICT opleiding wilt krijgen is dat ook de eerste keuze die hij zal moeten maken. Ga je richting beheer of ga je richting development.

Wellicht een idee om eerst even met hem te praten en te voelen waar zijn interesses liggen en, zoals @Fiber zei, uit te zoeken of ICT uberhaupt wel zijn beroepsmatige interesse heeft en of hij er de capaciteiten voor heeft. Het zou een beetje sneu zijn als hij aan een beheeropleiding begint in de hoop ooit beheerder te worden en de rest van zijn carriere op de servicedesk door moet brengen omdat hij de capaciteiten en/of de motivatie niet heeft verder te gaan.

Als je neefje iemand is die geen interesse heeft te blijven leren, moet 'ie niet de ICT in willen. Welke tak van sport binnen de ICT je ook kiest, het is letterlijk een leven lang, iedere maand opnieuw, blijven leren en vaak veel meer uren in je werk investeren dan waar je voor betaald word. Een ICTer die zijn baan beschouwt als een 9 tot 5 baan, waar je altijd op vrijdagmiddag om 5 uur de deur achter je dicht trekt en dan pas maandag weer aan je werk hoeft te denken, zal het denk ik niet ver schoppen. (Tenzij dus inderdaad een baan als servicedesk medewerker.)
Dat laatste wat je aangeeft is niet echt zo. Denk je nou echt dat je prestaties drastisch beter worden als je een uurtje overwerkt? 😉

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

gast schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Dat laatste wat je aangeeft is niet echt zo. Denk je nou echt dat je prestaties drastisch beter worden als je een uurtje overwerkt? 😉
Het gaat niet om overwerk.

Overwerk is wel inherent onderdeel van de ICT. Wil je niet overwerken, moet je niet in het operationeel beheer gaan. Je hebt nu eenmaal te maken met onderhoud dat niet tijdens kantoortijden gedaan kan worden en dus zit je als uitvoerend ICTer vrij regelmatig een avond, nacht of weekend te werken.

Het gaat om zelfstudie en bijblijven op je vakgebied. Daar kun je vaak deels werkuren voor gebruiken maar het is zeker gebruikelijk en noodzakelijk ook in je vrije tijd daar tijd, geld en energie aan te spenderen.

Tenzij je dus inderdaad een half 9 tot 5 baan wilt hebben zoals 1e lijns support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Is het misschien een idee om een Arduino-clone met allerlei spul te bestellen via een van de bekende China-shops en daarmee aan de gang te gaan? Leer je niet alleen programmeren, maar ook een stukje electrotechniek. Zo'n setje met een Arduino-clone en toebehoren kost vaak rond de 20 euro shipped, dus daar kun je je ook niet echt een buil aan vallen (en goedkoper dan een Pi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zoek inderdaad uit waar zijn interesse naar uit gaat. Op die leeftijd was ik ook nog met name met spelletjes, films en muziek productie bezig. Maar ik was ook verantwoordelijk voor het beheer van de pc, ging het stuk dan moest ik het zelf oplossen.

Min of meer een start om vervolgens een MBO Systeembeheer opleiding te volgen. Daar kwam ik vervolgens met IT Security in aanraking, onderling als klasgenoten elkaars pc infecteren/scannen of proberen om de inloggegevens van docenten en systeembeheerder te verkrijgen (succesx2). Na afstuderen heb ik eerst 8 jaar beheer gedaan en daarna alleen nog full-time IT security functies.

Laat hem eens wat films (Wargames/Hackers/Swordfish/Whoami/Snowden), tv-series (Mr Robot?) en boeken (Stealing the Network serie) zien/lezen. Wellicht trekt het stukje spanning hem ook aan en kunnen jullie samen op onderzoek uit.
Tegenwoordig is het makkelijk een test-omgeving op te zetten en indien hij talent en doorzettings vermogen heeft kan hij ook nog (legaal) een leuk zakcentje verdienen met bug bounties. 8)

Anders wellicht iets bouwen zodat hij wat tastbaars heeft. Home-automation of een zelf opgezet/geinstalleerd embedded device (raspberry PI met "iets").

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:19

Grvy

Bot

unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:16:
[...]

De grap is dat het allang 1 vakgebied is met verschillende differentiaties. Vrijwel alle communicatie waar de C in ICT over ging, is IP gebaseerd. Dat is dus waarom ik vind dat je niet meer kunt spreken over IT, maar over ICT omdat communicatietechniek een onderdeel is van het grote geheel en 99,99% van de communicatietechniek, technieken gebruikt die niet heel veel anders zijn dan die in "IT" gebruikelijk zijn.

[...]
Eigenlijk apart topic, maar ik heb een bloedjehekel aan mensen die het ICT noemen. IT is overal bekend ook in het buitenland. Dat de benelux er weer ICT ( 8)7 ) van maakt, moeten hun weten. Maar ik ben een echte IT'er geen ICT'er. bah.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties en de boeiende discussie. Eerlijk gezegd zie ik nu geen IT er in hem, maar toen ik 14 was speelde ik ook alleen spelletjes op mijn MSX. Pas na jaren ging ik basic overtypen en me voorzichtig verdiepen in programmeren en hardware. Pas rond m'n 19e kreeg ik de bezieling had die nodig is om te slagen in ons vakgebied en had ik de motivatie om een HBO studie te doen.

Ik ga vandaag bij hem langs om te praten. Kijken of hij een idee heeft wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Grvy schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Eigenlijk apart topic, maar ik heb een bloedjehekel aan mensen die het ICT noemen. IT is overal bekend ook in het buitenland. Dat de benelux er weer ICT ( 8)7 ) van maakt, moeten hun weten. Maar ik ben een echte IT'er geen ICT'er. bah.
Dus geen VoIP voor jou? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 17:10

Kraz

Saving the world

Ik heb zelf tijdens een opdracht een MBO leerlinge (dame) gehad die dezelfde instelling had.
Ze deed wel een IT opleiding (MBO 3) , maar er was toch weinig interesse. Ze deed dit 'maar gewoon' , omdat haar andere opleiding helemaal niet beviel.

Naast de opdrachten voor school heb ik zelf ook een aantal opdrachten verzonnen voor haar die ze tijdens de stage kon doen in haar eigen tempo. Ze mocht zelf bepalen wanneer ze eraan begon, maar ze moesten wel gedaan worden.
Elke opdracht nam zo'n 1-2 uur tijd in beslag. MAX

- Domein aanmaken, GPO instellen (we hadden nog een oude server staan met oude laptop) Share aanmaken met rechten etc.
- Klein powershell opdrachtje met het aanmaken van mappen + zetten van rechten.
- Een oude router configureren van KPN (WiFi aanpassen en instellen, DHCP range aanpassen, reservation aanmaken)
- Website maken met Joomla. Eerst een HTML pagina maken met basic dingetjes (plaatje, grote tekst, whatever) Daarna bestanden downloaden/uploaden met FTP
- RPi met Emulation Station erop configureren. (hiervoor had ik wel al alle stappen 'voorgekauwd' )

Uiteindelijk zijn alle opdrachten door haar gedaan en ik kreeg later van haar te horen dat ná haar stage er heel veel van de stof terugkwam op school. *Joh!? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 27-07-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Het gaat niet om overwerk.

Overwerk is wel inherent onderdeel van de ICT. Wil je niet overwerken, moet je niet in het operationeel beheer gaan. Je hebt nu eenmaal te maken met onderhoud dat niet tijdens kantoortijden gedaan kan worden en dus zit je als uitvoerend ICTer vrij regelmatig een avond, nacht of weekend te werken.

Het gaat om zelfstudie en bijblijven op je vakgebied. Daar kun je vaak deels werkuren voor gebruiken maar het is zeker gebruikelijk en noodzakelijk ook in je vrije tijd daar tijd, geld en energie aan te spenderen.

Tenzij je dus inderdaad een half 9 tot 5 baan wilt hebben zoals 1e lijns support.
Goed automatiseren en je hoeft amper buiten kantoortijden te werken naar mijn ervaring. Zelfstudie etc. staat er natuurlijk los van. En ligt ook per organisatie anders. Ik kan best aardig wat nieuwe kennis opdoen tijdens werkuren. Zelf studeer ik ook een hoop thuis, maar dat is vooral persoonlijke interesse en ambitie. Als ik het niet zou doen zou er ook geen man overboord zijn.

Maar dit gaat imo weer erg offtopic, meteen nadenken of hij 'later' wel over wil werken... Eerst maar eens kijken of affiniteit met IT er daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Ik zou het kind ook lekker zelf laten ontwikkelen, niet pushen. Kinderen hebben al genoeg druk en moeten al jong genoeg keuzes maken. Als iemand het later wil en de capaciteiten heeft dan trekt dit uiteindelijk vanzelf wel recht.

Zelf zag ik op de middelbare school ook absoluut het nut niet. Van VWO naar HAVO naar VMBO naar MBO4 naar MBO3... Jeuj, lekker snel op mijn 18e klaar! Als je dan eenmaal wat jaartjes werkt merk je zelf dat je meer kan en ook de leiding ziet dat vaak wel in. Zo trekt alles zich vanzelf weer recht. Sommige mensen, zoals ik en ook een directe collega van mij (kon ook VWO, maar op zijn 17e het leger in gegaan => want geld), doen er alleen wat langer over voor ze het licht zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Nou, het gesprek gisteren heeft weinig opgeleverd. Standaard antwoord: "ik weet het niet".

Hij heeft geen idee wat hij later wil worden. Wat vind je leuk? Hij vind voetballen leuk, maar als het over school gaat zie ik nul enthousiasme. De leukste vakken op school zijn bio en wis omdat "die makkelijk zijn". Natuur en scheikunde gaan wel. Engels en Nederlands heeft hij het meeste moeite mee, daar is hij op blijven zitten.

Eigenlijk heeft ie niets wat hij echt leuk vind. De IT lijkt vooral interessant omdat hij niets beters kan verzinnen. Precies zoals de stagiere van Kraz. De andere VMBO profielen (zorg, horeca, bouw etc.) vindt hij helemaal niets. Hij heeft geen duidelijk idee wat hij in de IT wil. Behalve meer geld verdienen dan hij nu met zijn bijbaantje verdient.

Het frustrerende is dat hij best een pientere knaap is. Hij kwam van de lagere school met een HAVO advies. Er komt alleen zo weinig uit. Ik ben het eens met het commentaar hierboven dat er veel druk op kinderen ligt tegenwoordig. Maar aan de andere kant is het zo'n gemiste kans. Het is erg zwaar en duur om naast een voltijdsbaan een studie te doen, vooral als je werkgever er niet aan meewerkt.

Ik hou vast aan m'n plan om een projectje met het samen te doen, eens kijken of ik dan wat verder kom dan "ik weet het niet". Misschien kan ik m'n enthousiasme overbrengen. Maar misschien doet hij het ook alleen maar om mij een plezier te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat dacht je aan iets zoals een lampje laten branden op energie die door een windmolentje opgewekt is, of iets dergelijks? Internet staat vol met dat soort tutorials. Dan krijg je iets dat enerzijds tastbaar is en anderzijds hanteerbaar. En los van het harde technische kan hij zich nog wat uitleven op de behuizing en het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:40
Als hij van wiskunde houd, lijkt me programmeren meer wat dan een project klussen. Misschien kleine game maken? Of een bestaande game scripten? Of gewoon Euler project aflopen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Ik zeg geef hem de mogelijkheid om iets te doen waarbij hij zelf trots kan zijn op zijn resultaat. (en vaardigheid)
Hij heeft geen idee wat hij later wil worden.
Niets mis mee. Binnen IT kan hij nog vanalles doen, in elke sector.

Hij speelt games. Ook Minecraft / een RTS / een transport of city-building game? Dan vind hij programmeren misschien leuk.
Vraag hem eens hoe/wie bepaalt hoe de hele PC zich gedraagt .. buiten die game. Geef wat later een "programmeren voor dummies" boek en een IDE. De taal of hardware maakt echt niets uit.

Of ga naar een LEGO FIRST League, naar de Makersfare in Eindhoven (is binnenkort hoorde ik) , naar ESA expo, etc.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 19:27
Volgens mij is het niet zo vreemd dat kids niet weten wat ze willen doen, daar zou ik niet te veel aan tillen. Er zijn ook maar weinig mensen die na hun studie het werk doen waar ze voor geleerd hebben.

Samen een projectje doen lijkt mij het beste om hem te enthousiasmeren, misschien iets op youtube zoeken waarmee je het eindresultaat kunt laten zien en het dan samen bouwen. Uiteindelijk moet hij wel echt willen anders blijft het trekken aan een dood paard. Zonde van zijn capaciteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

wian schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Het frustrerende is dat hij best een pientere knaap is. Hij kwam van de lagere school met een HAVO advies...
Waarom zit hij dan niet op de Havo...?

Ze laten die kinderen volgens mij ook veel te veel zelf aanmodderen, en dat kan lang niet iedereen aan. Een goede school met goede huiswerkbegeleiding kan wonderen doen voor zo iemand. Best kans dat hij zelfs VWO aan kan met de juiste begeleiding. Op het VMBO wordt hij wellicht te weinig uitgedaagd, doet daardoor helemaal niks meer en haalt dan alleen goede cijfers voor vakken die op VMBO niveau met een beetje inzicht en opletten in de klas te halen zijn zonder huiswerk te maken en zo. Daar wordt je lui van en je gaat nat op de vakken waar je wel even op moet studeren om voldoendes te halen.

En als je op het VWO zit hoef je op die leeftijd helemaal niet te weten wat je wil. dan ga je daarna rechten of bedrijfskunde of zo studeren en kun je op je 22e of zo nog steeds heel veel kanten uit.

Maar goed, been there, done that. Ben ongeveer net zo lui geweest of erger dan dat joch uit de OP. Kan heelaas niet zeggen dat daarna alles vanzelf wel goed komt. De spijt komt met de jaren. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Buiten dat alles... waar zijn de ouders in deze? Vind het wat vreemd dat een oom/tante het op wil lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Met alle respect, maar:

- Hij had ooit HAVO advies
- Blijft nu zitten in VMBO 3
- Geeft op als de leercurve te stijl is
- Een engelstalige website gaat niet werken (anno 2017)

Sorry, maar misschien moet je 'm voor z'n verjaardig gewoon een schop onder z'n reet geven dan i.p.v. te vertroetelen in de mantel der liefde

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
@Harrie_, stoer natuurlijk. "Een schop onder z'n reet" lijkt het summum van pedagogisch advies. Jammer dat het over het algemeen niet effectief is. Maar hee, het voelt stoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

incaz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 18:51:
@Harrie_, stoer natuurlijk. "Een schop onder z'n reet" lijkt het summum van pedagogisch advies. Jammer dat het over het algemeen niet effectief is. Maar hee, het voelt stoer.
Heeft niks met stoer te maken. En nee ik bedoel natuurlijk niet letterlijk een schop onder z'n reet maar wel even een 'reality-check', kan behoorlijk effectief zijn. I.p.v. na te denken over een 'uitdagende opdracht, maar niet een te stijle leercurve want dan geeft hij misschien wel op' zou je ook na kunnen denken over een dag snuffelstage in een fabriek onder het mom van 'als je niet doorzet en gewoon voldoendes haalt ook voor de vakken die je minder leuk vind, dan kun je dit de rest van je leven gaan doen' kan behoorlijk effectief werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
wian schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:47:
Engels en Nederlands heeft hij het meeste moeite mee, daar is hij op blijven zitten.
Slecht in talen ? Daar hadden we bij ons in de familie een oplossing voor... In de zomervakantie 3 weken naar een oom en tante in het buitenland (Frankrijk, Engeland, Duitsland), oom regelde een vakantiebaantje bij hem op het werk voor neefje/nichtje en succes er mee... Red je maar 3 weken in die taal op je vakantiewerk... >:) Werkte trouwens beter als wat voor bijles dan ook... :*)

Maar het was in een van de eerste topics al genoemd: Lego Mindstorms. De normale set kun je meer robots voor de fun mee bouwen, in de educational set zitten wat meer serieuze robots. Heeft raakvlakken met programmeren en (proces)automatisering. En in dat laatste kun je ook later een leuke boterham verdienen...

Die educational set begint wel schaars te worden, maar hier kun je hem volgens mij nog bestellen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 19:00:
[...]

Heeft niks met stoer te maken. En nee ik bedoel natuurlijk niet letterlijk een schop onder z'n reet maar wel even een 'reality-check', kan behoorlijk effectief zijn.
Volgens mij is een reality check zelden effectief, zeker niet op die leeftijd. Het zijn jongeren die dat soort dingen helemaal nog niet overzien, of ten minste, niet echt kunnen doorvoelen. (De meeste kunnen best de juiste sociaal-wenselijke antwoorden geven, maar de koppeling is er gewoon nog niet.
I.p.v. na te denken over een 'uitdagende opdracht, maar niet een te stijle leercurve want dan geeft hij misschien wel op' zou je ook na kunnen denken over een dag snuffelstage in een fabriek onder het mom van 'als je niet doorzet en gewoon voldoendes haalt ook voor de vakken die je minder leuk vind, dan kun je dit de rest van je leven gaan doen' kan behoorlijk effectief werken.
Bewijs daarvoor graag?

(Ik heb het een beetje gehad met dit soort koude-grond-pedagogiek. Jongeren krijgen echt preken genoeg, maar zo weinig de kans om met een betrokken volwassene gewoon aan de gang te gaan en van daaruit te leren wat ze leuk vinden, wat ze kunnen, wat ze willen. Op school is daar de ruimte niet voor... En hoe moet je in vredesnaam weten wat je wilt als je nauwelijks de kans hebt om te ervaren wie je bent? En ja, dat ervaren vanuit positieve ervaringen die precies uitdagend genoeg zijn, maar niet te is een van de sleutels.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:07
Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 18:24:
Met alle respect, maar:

- Hij had ooit HAVO advies
- Blijft nu zitten in VMBO 3
- Geeft op als de leercurve te stijl is
- Een engelstalige website gaat niet werken (anno 2017)

Sorry, maar misschien moet je 'm voor z'n verjaardig gewoon een schop onder z'n reet geven dan i.p.v. te vertroetelen in de mantel der liefde
Maak er een rap en een vlog over, zo lossen we alle problemen toch op anno 2017? :9 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

incaz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Volgens mij is een reality check zelden effectief, zeker niet op die leeftijd. Het zijn jongeren die dat soort dingen helemaal nog niet overzien, of ten minste, niet echt kunnen doorvoelen. (De meeste kunnen best de juiste sociaal-wenselijke antwoorden geven, maar de koppeling is er gewoon nog niet.

[...]

Bewijs daarvoor graag?

(Ik heb het een beetje gehad met dit soort koude-grond-pedagogiek. Jongeren krijgen echt preken genoeg, maar zo weinig de kans om met een betrokken volwassene gewoon aan de gang te gaan en van daaruit te leren wat ze leuk vinden, wat ze kunnen, wat ze willen. Op school is daar de ruimte niet voor... En hoe moet je in vredesnaam weten wat je wilt als je nauwelijks de kans hebt om te ervaren wie je bent? En ja, dat ervaren vanuit positieve ervaringen die precies uitdagend genoeg zijn, maar niet te is een van de sleutels.)
Weet je, eigenlijk ben ik het stiekem helemaal met je eens behalve dat ik dit toch niet helemaal van toepassing vind bij iemand in de 3e klas (+- 15). Tuurlijk ben je nog niet volwassen, moet je nog 100-duizend dingen ontdekken en ben je niet volledig toerekeningsvatbaar voor de achterlijke gedragingen die je bij tijd en wijlen toont op zo'n leeftijd...

Maar 15 is wat mij betreft wel de leeftijd dat je bij een kind, wat er met de pet naar gooit en weinig karakter toont, iets meer terug kunt grijpen naar een wat confronterendere (is dat een woord?) wijze van opvoeden. Op welke leeftijd stel jij dan voor dat ze eens met hun neus op de feiten worden gedrukt? Dat er zoiets bestaat als causaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Leuk dat er zoveel mensen reageren en meedenken. Hij had overigens geen Havo advies maar wel Havo niveau Cito score. De ouders wil ik niet teveel op ingaan maar pa volgt de harde lijn en ma geeft school de schuld.

Maar ik heb niet de illusie dat ik het kan oplossen. Ik wil alleen een positieve invloed zijn en wellicht dat hij het verder oppakt.

De lego suggestie vind ik wat te gek qua prijs maar ik ga op zoek naar leuk rpi3 projectje/setje. Of iets met een Google Home en IFTTT app op zijn mobiel. Wil het op ong. 150 houden.

Bottom line is dat ik de suggestie zal volgen om iets samen te doen en kijken of dat wat oplevert.

Maar ik hoop ook op meer reacties / ervaringen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
@wian leuk en goed dat je dat doet. Ik denk dat je het meeste steun kunt geven door gewoon 'nabij' te zijn, dus gedeeld bezig te zijn ergens aan en daarbij uit te stralen dat je het ook leuk vindt om daar te zijn. En verder zo min mogelijk preken of oordelen. Hij heeft waarschijnlijk genoeg mensen die bereid zijn om preken te geven.
Harrie_ schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:53:
[...]Op welke leeftijd stel jij dan voor dat ze eens met hun neus op de feiten worden gedrukt? Dat er zoiets bestaat als causaliteit?
Ik stel voor dat we ze nergens 'met de neus op de feiten' drukken, omdat dat een tactiek is die niet werkt. Intrigerend genoeg roepen we de hele tijd over eigen verantwoordelijkheid terwijl we juist heel erg bang zijn om die eigen verantwoordelijkheid te geven. We zijn heel druk bezig met kinderen en jongeren te vertellen wat ze moeten doen - en het blijkt heel vaak niet echt te werken.

Een van mijn ideeen zou zijn dat we niet neurotisch gaan doen over een verloren schooljaar, maar dat we meer toewerken naar de mogelijkheid dat jongeren op latere leeftijd alsnog makkelijk een opleiding kunnen afronden. En dat als werken in de fabriek of supermarkt nu meer aansluit, dan tsja, ik zie daar het probleem niet zo van in. Maar dan zouden er in die fabrieken en supermarkten veel meer mogelijkheden moeten komen om alsnog onderwijs te volgen dat nuttig is, ook buiten de context van dat ene bedrijf.

En het andere pad is wat ik hoop dat TS kan bereiken: ze betrekken bij iets, dingen doen, niet uit naam van hun 'toekomst', waar ze zich nog niks bij voor kunnen stellen, maar gewoon hier en nu: een volwassene die geinteresseerd is, die het leuk vindt samen tijd door te brengen en die de jongere gewoon waardeert voor wat 'ie nu is, zonder er allemaal doelen voor de toekomst aan te hangen.

Inclusief ruime mogelijkheden om daarin dingen te doen die zinloos zijn, nergens toe leiden, niet afgemaakt worden of wat dan ook, maar ook inclusief ruime mogelijkheden om juist wel dingen te bereiken, een mooi resultaat opleveren, een gevoel van prestatie geven.
Maar dat begin met connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik vind het een lastige kwestie.

Als ik kijk naar mezelf, was het fijn geweest als iemand me op de juiste momenten wèl de spreekwoordelijke schop onder mijn achterwerk had gegeven. Aan de andere kant, realistisch gezien had dat misschien niet geholpen omdat er allerlei andere redenen waren waarom school even een andere prioriteit had.

Yet. Er is 1 bepalend moment geweest waarop ik achteraf had gewild dat er anders mee was omgesprongen en dat was het moment waar ik er voor koos van het VWO naar de LTS te gaan. Had iemand me toen tegen gehouden, waren sommige dingen waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest.

Aan de andere kant, ik ben prima terecht gekomen en misschien juist door het pad dat ik heb bewandeld, heb ik misschien wel vaardigheden die ik niet had gehad als ik de reguliere weg (wat dat dan ook moge zijn) had bewandeld.

Inspiratie is in ieder geval een groot goed. Hoewel ik nooit de ICT in wilde maar uitvinder en later electronicus wilde worden, realiseer ik me nu meer en meer dat ICT een logische keuze was vanwege volwassen rolmodellen die iets met ICT deden. (Dit was nog in de tijd dat ICT volop in ontwikkeling was en lang geen commoditty zoals het nu is. Geboren in 1977, werd ik op mijn 8e geïnspireerd door mensen. Dat was 1985. Het ICT landschap zag er toen anders uit.)

Dus hoewel ik enerzijds niet tegen een welgemikte trap onder het achterwerk ben, denk ik dat het allerbelangrijkste is dat je een rolmodel voor je neefje kunt zijn. Iemand door wie hij geïnspireerd raakt. Welk vakgebied hij ook kiest.

Je kunt best een rolmodel zijn, terwijl je neefje uiteindelijk een totaal andere richting op gaat en tóch op een manier zijn werk uit voert zoals jij. Ik heb op dat gebied elementen van mijn 2 jaar geleden overleden vader. Hij had een totaal ander vak (restaurator) maar de passie voor zijn vak en de manier waarop hij met zijn vak om ging, is voor mij heel inspirerend en ik wil graag de rest van mijn leven net zo enthousiast over mijn vak blijven, als hij over het zijne was. Kort voor zijn overlijden ging hij met pensioen. Wat betekende dat 'ie niet meer op steigers stond en alleen nog maar de klussen aan nam (hij was zelfstandig ondernemer) die hij leuk en uitdagend vond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
wian schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:04:
Bottom line is dat ik de suggestie zal volgen om iets samen te doen en kijken of dat wat oplevert.

Maar ik hoop ook op meer reacties / ervaringen. Thanks!
Waarom ga je in de grote vakantie niet een dagje iets leuks doen ? En dan bedoel ik niet de Efteling, maar iets waar ook nog iets te leren valt ?

Met mijn kinderen (4 en 6 toen) ben ik een keer naar het Daf-Museum in Eindhoven geweest. Een museum was saai vonden ze vooraf. Achteraf dachten ze er anders over :D Maar daar hebben ze voor jongere kinderen (basisschool) ook een hele hoek waar je dingen kunt zien als "dode hoek". Voor middelbare schoolleeftijd was er een hoek met natuurkundige zaken als zwaartepunt, aerodynamica en zo.

Nemo in Amsterdam lijkt me ook een leuke om naar toe te gaan. Of de Space Expo in Noordwijk. En als je samen in de auto of trein zit en een dag op stap bent, kom je vanzelf uitgebreider in gesprek over z'n interesses :D

Edit: En ik vergat Technopolis in Belgie (zelf nog niet geweest). Maar laat ze daar nou net in de zomervakantie workshops "leren programmeren met robotjes" hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door Oekiejoekie op 28-07-2017 23:57 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
unezra schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:28:
Yet. Er is 1 bepalend moment geweest waarop ik achteraf had gewild dat er anders mee was omgesprongen en dat was het moment waar ik er voor koos van het VWO naar de LTS te gaan. Had iemand me toen tegen gehouden, waren sommige dingen waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest.
Daarbij vraag ik me vooral af: als iemand geprobeerd had je tegen te houden, had je 15-jarige jij (of hoe oud je toen was) daarnaar geluisterd? Zou je dan de motivatie gehad hebben om niet alleen op die school te blijven, maar je ook voldoende in te zetten om bij te blijven (en ook nog eens 2 jaar langer)? Zou dat inderdaad de oplossing zijn geweest?

Het verhaal dat jij voor jezelf hebt geschapen is dat je het VWO destijds zonder problemen zou hebben afgerond, en dat je dan geweten had wat je wilt en je dat ook had gedaan.
Maar het kan natuurlijk ook anders: dat de figuurlijke 'schop onder de kont' vooral voor veel ruzie en frustratie had gezorgd, dat je je VWO niet had gehaald en zonder diploma van school gegaan was. Nou bedoel ik niet dat dit zeker weten mis gelopen was - maar we weten het niet. De theorie hoe het was gegaan als je toen op dat cruciale moment een bepaalde push had gehad gaat uit van het beste vervolgscenario. We weten niet of dat ook echt zo gegaan zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

incaz schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:00:
[...]
Daarbij vraag ik me vooral af: als iemand geprobeerd had je tegen te houden, had je 15-jarige jij (of hoe oud je toen was) daarnaar geluisterd? Zou je dan de motivatie gehad hebben om niet alleen op die school te blijven, maar je ook voldoende in te zetten om bij te blijven (en ook nog eens 2 jaar langer)? Zou dat inderdaad de oplossing zijn geweest?
Zoals ik zei, ik weet het niet
.
Misschien wel, mits er ook wat aan de andere omstandigheden was gedaan en er de nodige begeleiding was geweest. Alleen die schop onder de kont had niet veel uitgemaakt of wellicht zelfs totaal averechts gewerkt.
Het verhaal dat jij voor jezelf hebt geschapen is dat je het VWO destijds zonder problemen zou hebben afgerond, en dat je dan geweten had wat je wilt en je dat ook had gedaan.
Maar het kan natuurlijk ook anders: dat de figuurlijke 'schop onder de kont' vooral voor veel ruzie en frustratie had gezorgd, dat je je VWO niet had gehaald en zonder diploma van school gegaan was.
Die situatie is niet anders dan dat 'ie nu is. :)

Toch vind ik het jammer dat er op dat moment niemand is geweest die een serieuze poging heeft ondernomen me op school te houden en me mijn VWO af te laten maken. Omstandigheden waren er niet naar, er was niemand in de buurt die het kon. Toch baal ik daar achteraf behoorlijk van. Als 15 jarige heb je te weinig besef van de gevolgen en juist dan heb je volwassenen nodig die je tenminste op de consequenties van je keuzes kunnen wijzen.
Nou bedoel ik niet dat dit zeker weten mis gelopen was - maar we weten het niet. De theorie hoe het was gegaan als je toen op dat cruciale moment een bepaalde push had gehad gaat uit van het beste vervolgscenario. We weten niet of dat ook echt zo gegaan zou zijn.
Klopt.

Toch denk ik dat het belangrijk is dat wanneer zo'n situatie zich voor doet, zoals in geval van TS, het juist heel belangrijk is dat er iemand in ieder geval een poging doet in te grijpen.

Als ik hoor van iemand die wil stoppen met zijn school, of na MBO2 wil stoppen terwijl hij/zij 3 of 4 of zelfs hoger aan kan, ga ik ook in gesprek en vertel over de consequenties. Heb ik recht van spreken omdat ik dat zelf niet heb gedaan? Ik denk van wel. Juist omdat ik de consequenties meer dan goed ken.

Aan de andere kant, zoals ik al zei mag ik echt niet klagen. Door schade en schande wijs geworden, heb ik precies dat wat veel mensen willen: Vaste (en ontzettend leuke en uitdagende baan), volgende geld om van rond te komen, koophuis, auto voor de deur, voldoende spaargeld, een vrouw en 2 katten.

Ik heb er alleen wel bizar hard voor moeten vechten en ik denk dat ik dit makkelijker en veel eerder had bereikt als ik wel naar het VWO en de universiteit was gegaan. Daarbij denk ik ook dat mijn maximum salaris, veel hoger had gelegen met een universitair of HBO diploma informatica op zak.

Of ik daadwerkelijk een leukere baan en een leuker leven had gehad, geen idee. Misschien wel niet. :) (Maar dat kan ook wishfull thinking zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door wian op 11-08-2017 12:24 ]

Pagina: 1