Ziggo AOP laten verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 10:22
Situatie is als volgt: twee maanden geleden een woning gekocht (bouwjaar 1905) en afgelopen week bezig geweest om bedrading aan te leggen / vervangen. Het ziggo AOP zit in de hoek van de woonkamer. Er liep vanaf daar (via een behoorlijke omweg, onbekend hoe lang precies, maar waarschijnlijk een meter of 15) een dunne COAX kabel naar de meterkast waar de Ziggo versterker en het kabelmodem aangesloten waren.

Nu heb ik een nieuwe COAX kabel (Hirschmann TS-9) via de kortst mogelijke route naar de meterkast gelegd (nog steeds ongeveer 10 meter). Daar op de versterker aangesloten en daar staat ook het kabelmodem (bridge modus, dus geen last van slechte wifi vanuit de meterkast oid).

Vermoedelijk is het AOP niet meer van deze tijd (het ziet er oud uit, dus zal wel niet goed afgeschermt zijn). Dus ik wil deze gaan (laten?) vervangen door een moderne goed afgeschermde inbouwdoos. Maar nu vraag ik mij af, zou het niet beter / slimmer zijn om het AOP te laten verplaatsen naar de meterkast? Er ligt al een leiding waar de groene COAX kabel van Ziggo zo doorgetrokken zou kunnen worden (maar uiteraard is de huidige kabel hiervoor veel te kort).

Iemand ervaringen / adviezen? Is het nodig dat het kabelmodem direct naast het AOP staat? Of maakt het niet uit dat vanuit het AOP eerst nog 10 meter kabel binnenshuis ligt vóórdat de versterker en kabelmodem aangesloten zijn? Enig idee hoeveel kosten er verbonden zijn aan het verplaatsen van het AOP?

The Flying Dutchman

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 16:59
Vier jaar geleden heb ik dit gratis laten uitvoeren via aansluitingen.nl, een lasdoos in de voortuin en keurig extra kabel aangesloten en een montagedoos geleverd.

EDIT: ik zie net dat de site niet meer bestaat: https://www.mijnaansluiting.nl/ is het nu geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door Heinemancp op 26-07-2017 09:44 . Reden: andere website ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Heinemancp schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:41:
Vier jaar geleden heb ik dit gratis laten uitvoeren via aansluitingen.nl, een lasdoos in de voortuin en keurig extra kabel aangesloten en een montagedoos geleverd.

EDIT: ik zie net dat de site niet meer bestaat: https://www.mijnaansluiting.nl/ is het nu geworden.
Van een tuin is hier geen sprake, ik woon in een bovenwoning direct aan de straat :D.
Overigens vraag ik mij af of er bij mij sprake is van een deugdelijk AOP, ik vond nog een foto op mijn telefoon van de situatie vóórdat ik de nieuwe kabel heb geinstalleerd:

[ Voor 4% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:22 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar gaat die groene kabel heen?
Dit ziet er niet uit als een degelijk AOP.

Een AOP ziet er over het algemeen zo uit: Afbeeldingslocatie: http://www.megabite.nl/images/b2b2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
The Flying Dutchman schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Van een tuin is hier geen sprake, ik woon in een bovenwoning direct aan de straat :D.
Overigens vraag ik mij af of er bij mij sprake is van een deugdelijk AOP, ik vond nog een foto op mijn telefoon van de situatie vóórdat ik de nieuwe kabel heb geinstalleerd:

[afbeelding]
Nee dat is geen deugdelijk AOP. Dat is een rijgdoos en mag absoluut niet als AOP gebruikt worden.

Daarnaast is het de vraag of Ziggo nog steeds gratis je AOP verplaatst. Hiervoor zul je toch echt bij Ziggo zelf moeten informeren en kunnen wij geen antwoord op geven.

Zelf verplaatsen zou ook kunnen. Maar gebruik goede materialen om dit te doen. Laat je vooraf goed informeren, dit voorkomt heel veel problemen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
The Flying Dutchman schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:16:
[...]

De groene kabel zit in de hoek van de woonkamer, aan de kant van de straat. Deze komt uit de muur, dus ik kan verder niet zien waar deze vandaan komt (maar mijn vermoeden is recht naar beneden naar de straat).

[ Voor 5% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-11-2020 07:21 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
The Flying Dutchman schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:21:
[...]

De groene kabel zit in de hoek van de woonkamer, aan de kant van de straat. Deze komt uit de muur, dus ik kan verder niet zien waar deze vandaan komt (maar mijn vermoeden is recht naar beneden naar de straat).
Is er nog een soort van algemene meterkast ( in de entree )
Ik was onlangs bij familie die veel storingen hadden, en uiteindelijk bleek de 'echte' OAP beneden achter een deurtje te zitten, samen met een paar KPN lasdozen ( waar ik verder snel de deur dichtdeed, en fUPC heb laten bellen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Vanmiddag komt er een monteur van Ziggo langs. Eens kijken wat die van de situatie vindt.

Laten verlengen gaat inderdaad via mijnaansluiting.nl heb ik van de Ziggo medewerker begrepen.

Zit nog net binnen 2 maanden na verhuizing, dus reparatie aansluiting (zoals die nu is) is gratis volgens Ziggo.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Mijn aop viel van de muur af van oudheid.

Ziggo gebeld, stuurde monteur die de boel gratis gefixed heeft (nieuw aop).

Nu ook weer beter signaal.

Wel uiteraard explicitiet gevraagd of dit gratis was. Antwoord: zolang het AOP is, is het van ons en betalen wij dit.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:36
Mits die 9TS kabel goede connectoren geeft (EXPE6 f-conn bijv) dan kan je huidige setup ook weinig kwaad hoor. Die extra 1.8dB demping zal niet voor een slechte werking van het modem zorgen als het binnenkomend signaal in orde is. Maar als je persé van die kabel af wilt (geen idee hoe die loopt) dan zal hij inderdaad verplaatst moeten worden naar de meterkast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb bij mij AOP omzeilt door de groene kabel te verlengen met een F-connector doorverbindstuk. In de meterkast is een nieuw AOP geplaatst. Het officiële punt verplaatsen naar de meterkast ging helaas niet. Qua signaalkwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid etc. heb ik totaal geen problemen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:36
Bedenk wel dat Ziggo op die manier dan niet meer verantwoordelijk is tot het AOP. Je koppeling en je eigen extra stuk kabel moet je op eigen kosten repareren als daar problemen mee zijn. Of door Ziggo tegen betaling laten doen natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1