Laptops achteraf instellen: kan dat meer automatisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik moet geregeld een heel aantal laptops instellen voor het gebruik met cliënten. Omdat het systeembeheer bepaalde taken niet wil of kan uitvoeren, moet ik een aantal instellingen op de computers veranderen, dat zijn bijvoorbeeld:

- energiebeheerinstellingen -> gedrag van sluiten deksel en uitschakeltijd beeldscherm/slaapstand aanpassen
- Word -> Backstageweergave uitschakelen in de opties
- Per laptop een Microsoft account koppelen aan de pc
- internet explorer als standaardbrowser instellen
- beeldinstellingen in Outlook 2016 aanpassen
- Microsoft account koppelen aan Outlook

In gesprek gaan met de systeembeheerder heeft niet veel opgeleverd, we moeten dit soort dingen nu echt zelf handmatig doen voor onze cliënten.
Is er een mogelijkheid om één of meerdere zaken na installatie wat meer automatisch in te stellen, zonder dat dat dus in een image staat? Bijvoorbeeld met behulp van een programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Wat raar dat Systeembeheer jullie hiermee niet wil/kan helpen, Misschien een keer tijd om dit bij het management aan te kaarten?

De Systeembeheerder kan dit allemaal in 1 keer centraal regelen met behulp van Group Policys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Overigens: het zijn laptops die volledig stand-alone werken, dus niet in een domein aanwezig zijn. Dan lijkt me het gebruik van Group Policys niet werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
koelkast schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:06:
Overigens: het zijn laptops die volledig stand-alone werken, dus niet in een domein aanwezig zijn. Dan lijkt me het gebruik van Group Policys niet werken, toch?
Was wel even handig dat je dat er bij had vermeld dan. :)

Wat je zou kunnen proberen is 1 gebruiker te configureren en dan deze User profile te kopiëren naar het standaard profiel, waarschijnlijk lost dit niet al je vragen op maar wel een aantal. aangezien ik niet weet welke OS je gebruikt zou je hier even op kunnen googelen.

[ Voor 29% gewijzigd door remco91 op 26-07-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Afhankelijk van welke windows versie er gebruikt wordt kan je nog steeds een lokale group policy aanmaken en deze kopieren naar een andere laptop

Oude link maar zou nog moeten werken
http://www.frickelsoft.net/blog/?p=31

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 17:10
remco91 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:59:
[...]

Was wel even handig dat je dat er bij had vermeld dan. :)

Wat je zou kunnen proberen is 1 gebruiker te configureren en dan deze User profile te kopiëren naar het standaard profiel, waarschijnlijk lost dit niet al je vragen op maar wel een aantal. aangezien ik niet weet welke OS je gebruikt zou je hier even op kunnen googelen.
Dit zou ik dus afraden, userprofile bevat je ntuser.dat, appdata local etc. Vooral de appdata local kan nog machine specifieke usersettings bevatten.

Tip voor de TS : de default folder in c:\users en de hku\default key zijn er om user settings te configureren die voor alle nieuwe userprilofiles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 13:32
Groot gedeelte kan je instellen met de registry. Alle keys verzamelen in een bestand helpt dus al. De rest evt scripten.

Enev hobbyen en proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

koelkast schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:27:
Ik moet geregeld een heel aantal laptops instellen voor het gebruik met cliënten. Omdat het systeembeheer bepaalde taken niet wil of kan uitvoeren, moet ik een aantal instellingen op de computers veranderen, dat zijn bijvoorbeeld:

- energiebeheerinstellingen -> gedrag van sluiten deksel en uitschakeltijd beeldscherm/slaapstand aanpassen
- Word -> Backstageweergave uitschakelen in de opties
- Per laptop een Microsoft account koppelen aan de pc
- internet explorer als standaardbrowser instellen
- beeldinstellingen in Outlook 2016 aanpassen
- Microsoft account koppelen aan Outlook

In gesprek gaan met de systeembeheerder heeft niet veel opgeleverd, we moeten dit soort dingen nu echt zelf handmatig doen voor onze cliënten.
Is er een mogelijkheid om één of meerdere zaken na installatie wat meer automatisch in te stellen, zonder dat dat dus in een image staat? Bijvoorbeeld met behulp van een programma?
Alles is mogelijk, dus ook hier. Van wat je aangeeft is een deel via het register te doen, een deel via policies en een deel via wijzigen van default bestanden (o.a. Word). Met wat PowerShell scripting kan je imho alles wel realiseren. Een beetje IT afdeling moet dit wel kunnen doen, zeker als ze grote hoeveelheden systemen uitrollen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1