Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 21:48
Ik las net op Coolblue.nl dat een router met SMB (zoals de TP-LINK ARCHER C3200) SMB ondersteuning heeft waardoor ze bijvoorbeeld beeld van IP camera's, dírect kunnen wegschrijven op o.a. PC's, NAS of servers. Ik ben in de markt voor een nieuwe NAS (waarschijnlijk een WD MyCloud EXT of Synology DS216+II), en vond 't een interessant klinkende mogelijkheid van een router, omdat dat mogelijk de merken en types IP camera's waaruit je kan kiezen drastisch vergroot. Synology's Surveillance System ondersteunt een hoop camera's, maar lang niet alle nieuwe "slimme" camera's die nu uit komen namelijk.

WD MyCloud ondersteunt eigenlijk geen IP Camera's voor zover ik kan lezen, maar is voor wat ik er buiten camerabeeld opnemen mee wil doen al genoeg. Synology is wat ik nu ook al heb (DS213j) en vind ik erg fijn en uitgebreid, maar hun Surveillance System app vind ik niet echt fijn.

Mijn vraag
Hoe werkt die SMB-ondersteuning of -functie bij routers nu eigenlijk? Is dat iets wat je op die betreffende router kunt instellen, zodat hij beelden daadwerkelijk wegschrijft op bijvoorbeeld een NAS? En hoe stel je dat in, op de router zelf of is dat dan alleen het doorgeefluik?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn computers thuis zijn allemaal Macs, iPhones en een iPad. M'n huidige router is een Apple Time Capsule uit 2012 zonder ondersteuning van AC-wifi wat al m'n apparaten wel hebben. De Macbook (en PS4, Apple TV en NAS) zijn allemaal bedraad aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via Google al gezocht naar hoe het doorsturen van camerabeelden wordt ingesteld als je die beelden via je router's SMB functie wil doorsturen werkt, maar ik denk dat ik niet goed weet waar ik naar zoek. Ik kan er namelijk niets over vinden, terwijl het me juist een functie lijkt die de keuzemogelijkheid én het gemak van doorsturen erg vergroot.

Alvast bedankt voor enige opheldering! :)

Beste antwoord (via Kapotlood op 26-07-2017 19:43)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
Poort 88 is de website, poort 888 is de onvif poort. ;)
Zo configureert synology niets aan de camera, en maakt hij het ook niet kapot.

Bij mij hebben ze 100GB op bewegingsdetectie, en dat gaat terug tot maart.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2017 09:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De SMB functie op een router is alleen maar om te kunnen lezen en schrijven naar een aangesloten HDD/USB ( direct op de router )
Alle andere 'doorvoer' wordt door elke router ondersteund ( in het eigen netwerk )
Het ligt dan aan de apparaten aan beide zijde's OF je kan opslaan

Zo moet een IPcamera opslag op een externe locatie ondersteunen, meestal wel FTP,SMB en email zijn veelvoorkomende protocollen/manieren
En het 'ontvangende' apparaat moet die mogelijkheid accepteren, maar vrijwel elke PC of NAS kan daarmee overweg.
De MyCloudserie is niet echt een NAS ( Zoals Synology, Freenas of andere merken dat zijn ) maar meer een 'cloud oplossing' voor thuis.

edit :

Ik had in 2001 al een netwerkcamera, die beelden opsloeg, zowel FTP als lokaal op een server-pc in de meterkast dmv SMB )

Als ik een tip kan meegeven, dan zou ik voor de Synology gaan als NAS, aangezien er best veel beperkingen zijn op de WD Mycloud
Met daarbij de ondersteuning die Synology biedt, gemiddeld was dat tot nu zo rond de 4 á 5 jaar aan updates, iets wat WD niet echt waarmaakt op zijn randapparatuur

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 26-07-2017 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02

Beyond

Dussssss.......

Synology kan ik je ook aanbevelen. Wellicht interessant. Synology levert Surveillance Station mee met 1 license. Als je een camera koopt die wordt ondersteund dan kun je daar ook gebruik van maken.

https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Surveillance Station heeft standaard twee licenties. Daarna is het 50 euro per camera.
pricewatch: Camera License Pack 1x Retail*

De camera moet imho gewoon een videostream uitspugen voor de recorder. Geen cloud en/of actief mailen en wegschrijven naar een share.

*Prijs valt wel mee. Losse recorders gaan ook voor dat bedrag per camera.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt alvast allemaal :)

Ik gebruik nu een Foscam R2 i.c.m. een DS213j, en dat werkte prima. Alleen neemt de Synology sinds een tijd niets meer op, en of dat nu door de Foscam of door Synology komt weet ik niet... ik heb bewust geen updates gedaan van beide en ook geen instellingen veranderd, dus het is me een raadsel waarom die opnames ineens niet meer worden gemaakt.

Omdat de Synology ook een beetje langzaam begint te worden wil ik toch gaan kijken naar een andere thuis-NAS, maar omdat ik gebruik wil blijven maken van een IP-camera én ook een nieuwere router wil, was ik aan het kijken of ik die opnames makkelijker kon doen. Dan kan ik namelijk ook wat makkelijker uitsluiten waar het probleem wel/niet ligt namelijk. Vandaar m'n vraag over SMB op een router :)

Maar @FreshMaker, als ik je dus goed begrijp zou ik, zolang de camera in kwestie SMB ondersteunt, deze dus de video's kunnen laten wegschrijven naar een via USB aangesloten stickje of schijfje via de router?

En @jeroen3 en @Beyond, ik ben echt helemaal weg van Synology, vandaar dat ik ook al enkele jaren die DS213j heb. Maar ik merk ook dat hij een beetje overkill voor me is m.u.v. de Surveillance app. Ik maak er voor al m'n apparaten een backup op, gebruik 'm als download en media centrale, en dat is het wel. Die 3 opties kan ik met elke NAS of Cloud-HD doen, en dan is een wat goedkoper en stiller apparaat natuurlijk ook snel interessant :)

…op voorwaarde natuurlijk dat als ik een USB-stick/-schijfje kan aansluiten op de router en de camera daar beelden naartoe kan sturen. Liefst ook zodat automatisch de oudste bestanden worden overschreven/verwijderd als de schijf vol is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Prestaties van de SMB op een router zullen tegenvallen. Alles moet namelijk over de processor, en dat is vaak geen krachtpatser in een router.

Als je foscam niet meer opneemt moet je de camera opnieuw koppelen in surveillance station, maar dan niet als foscam, maar als "generic_onvif" met poort 888. Ondanks dat ze zeggen veel camera's te ondersteunen blijft het soms toch een beetje brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je router is niet meer dan een share op het netwerk, de router gaat voor jouw geen automatische bestanden overschrijven etc.. dat moet dan vanuit je camera komen. Net zoals back-ups, alles komt vanaf clients, dus andere software nodig etc etc.

Verder is een router niet bedoeld als dataopslag voor camerabeelden, zoals de Synology, er is geen simpel pakketje waar je mooie beelden kan terugkijken met een tijdslijn, je levert dus enorm veel in.

Die router is 170 euro welke je wilt kopen vanwege de 5Ghz AC, let wel, als die dan in de meterkast hangt heb je kans dat je telefoons/apparaten alsnog niet op 5Ghz connecten. Je kan dat beter de WiFi uitschakelen op je airport en daar een Ubiquiti AC-LITE aanhangen op de juiste locatie en dan je Synology te vervangen voor een 216+II (Nog mooier omdat je al eentje hebt, schijven oversteken, paar stapjes doorlopen en tadaa bijna alles is weer gereed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@jeroen3 Oh, werkt dat Generic_Onvif beter dan? Ik heb er wel al wat over gelezen, maar zelfs na 3+ keer de camera opnieuw toe te hebben gevoegd als Foscam R2 camera, was het probleem niet weg te krijgen. Maar ik ga dit weekend gelijk dat Onvif verhaal eens proberen. Ik neem aan dat de inloggegevens van de camera zelf verder gelijk blijven?

En ik heb tot nu toe de poort altijd op 88 staan... weet niet meer precies waarom, maar volgens mij stond dat in de handleiding of werd me dat ergens aangeraden. Maar poort 888 werkt dus ook? Of moet je deze dan ook even open zetten in de router?

@ThaNetRunner Klopt, weet ik allemaal :) Mijn internetaansluiting (kabel) komt binnen bij de TV en loopt verder niet door de meterkast. Dus mijn router en alle andere apparaten hangen direct in de woonkamer, binnen 0.3-4m afstand van de meeste apparaten en zonder muren of andere metalen obstakels.

En die video's bekijk ik verder toch niet zo snel, tenzij er wat gebeurt. En dan is het fijn als ik tot ca. 2 weken aan film kan bewaren en ze gewoon even kan overzetten naar m'n computer of NAS :) Heel veel van die andere functionaliteit heb ik dus niet nodig, op een opname en weg- en overschrijffunctie van de camera na.

[ Voor 34% gewijzigd door Kapotlood op 26-07-2017 09:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Poort 88 is de website, poort 888 is de onvif poort. ;)
Zo configureert synology niets aan de camera, en maakt hij het ook niet kapot.

Bij mij hebben ze 100GB op bewegingsdetectie, en dat gaat terug tot maart.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@jeroen3, je oplossing door hem toe te voegen als Onvif camera heeft de oplossing geboden, ook al was het niet echt de vraag van 't topic :D Het enige wat ik nu niet via Synology kan instellen is de tijds-detectie (en dus het automatisch dag- of nachtzicht laten schakelen)... heb je daar toevallig óók een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De camera doet toch op basis van omgevingslicht schakelen tussen dag&nacht? En anders zet je hem gewoon altijd op nacht. Kleur is toch niet zo spectaculair op die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat stónd op de Foscam R2 op "auto", maar dat pikte de Synology blijkbaar niet op in dat geval. Ik heb nu maar een kleine day/night schedule aangemaakt op de camera zelf, zodat hij tussen 07:00-20:00 uit staat. Daarvoor en daarna is het (gemiddeld) toch vaak donker :)

Probleem lijkt vooralsnog opgelost te zijn in ieder geval, dus ik ben al lang blij!
Pagina: 1