Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Misschien een 'domme vraag' of een vraag die al 100x gesteld is, maar ik kom er niet uit. Nu moet ik wel zeggen dat ik echt een zeer onwetende ben als het gaat om 'achter de schermen in OS X'...

Mijn probleem: vandaag erachter gekomen dat de opslag van mijn MacBook vol is en passende maatregelen genomen.

Tientallen mappen, films en foto's verwijderd, met als resultaat dat in 'over deze mac' --> 'opslag' de onderdelen foto's en films ruim 25 GB waren geslonken... Probleem opgelost! Maar..... 5 minuten later
melding :opslag vol. Ik kijken bij 'over deze mac' --> 'opslag' is het onderdeel 'Overige' ineens 30 GB groter dan eerst. Whut? Waar komt dit vandaan en hoe kom ik er van af?

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
- Mappen verwijderd (en ja, ook prullenbak geleegd ;)
- Forums gegoogled maar nergens een passend antwoord gevonden

Materiaal:
MacBook pro (13-inch, begin 2011)
OS X Yosemite versie 10.10.5
Macintosh HD 320 GB (nog steeds maar 3,6 GB vrij)

Alvast bedankt voor tips & tricks! Ciaoo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 08:53
Heb je soms een synching-tool op de achtergrond? Die bv foto's of wat dies meer zij synchroniseert met andere mappen? Evt een NAS oid?

En vervolgens na het verwijderen opnieuw lokaal synct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:15

KDL

@Verwijderd Onlangs verwijderde items map zoeken, foto's etc daar ook weer verwijderen

[ Voor 6% gewijzigd door KDL op 26-07-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:19
Wat ook vaak het geval is dat ik zelf vaak gezien heb bij familie is de email client. E-mails worden opgeslagen in een map en die kan snel vollopen met vele gigabytes aan informatie. Je moet je email client zo instellen dat hij dat niet meer opslaat en de bestanden backuppen om de zoveel tijd en weggooien van de pc of erover kiezen dat het niet meer lokaal wordt opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Enige terminal ervaring? Want dan kan je bijv met du heel makkelijk uitvogelen wat die ruimte inneemt, kan van alles zijn. Ook iCloud processen. (Zag laatst bijvoorbeeld dat ik om de een of andere vage reden alle whatsapp backups (encrypted en al) gesynced krijg naar mn Macbook. (~/Library/Caches/com.apple.bird/session) Geen idee waarom ie dat doet.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

WhatsappHack schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 02:21:
Zag laatst bijvoorbeeld dat ik om de een of andere vage reden alle whatsapp backups (encrypted en al) gesynced krijg naar mn Macbook...Geen idee waarom ie dat doet.
Hax0r

Ontopic: @Verwijderd heb je mijn tip al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 20:33

WTM

TimeMachine backup die eerst lokaal staat en weggeschreven moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KDL schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 01:46:
@Verwijderd Onlangs verwijderde items map zoeken, foto's etc daar ook weer verwijderen
Kan deze map helaas niet vinden niet in finder en niet via spotlight... Misschien zit deze map pas in een latere OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhatsappHack schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 02:21:
Enige terminal ervaring? Want dan kan je bijv met du heel makkelijk uitvogelen wat die ruimte inneemt, kan van alles zijn. Ook iCloud processen. (Zag laatst bijvoorbeeld dat ik om de een of andere vage reden alle whatsapp backups (encrypted en al) gesynced krijg naar mn Macbook. (~/Library/Caches/com.apple.bird/session) Geen idee waarom ie dat doet.)
Geen uitgebreide ervaring mee, weet wel hoe ik in ~/Library/Caches kom, heb daarin ook alle cache bestanden van apps die ik niet meer gebruik verwijderd, maar dit zijn geen grote mappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
download eens Diskinventory X , draai een scan ermee en je ziet precies waar je data echt zit en wat het is.

Dan ff verwijderen.

Komt het weer terug dan is het een typical mac issue :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:58:
Kan deze map helaas niet vinden niet in finder en niet via spotlight...
@Verwijderd
even uit mijn hoofd, heb het ook gefixt namelijk bij meerdere mensen die erover klaagden,
1 In foto's zelf checken,
2 in menubalk archief klikken,
3 in menu onlangs verwijderd tonen kiezen, misschien rechtermuisknop actie?
4 dan kun je ''zet terug'' of ''verwijder'' of ''verwijder overal'' doen

als het goed is wordt overige ruimte dan wel leger in hd

lijkt een extra beveiliging te zijn (bovenop prullenmand) wat ook handig is als je dingen wel weer nodig had,
volgens mij zou het probleem zich na 1-2 maanden opgelost zijn, want heel lang bewaart osx het niet in deze map
ben nu even niet op osx bezig dus ik kan de titels van de menu's verkeerd hebben, maar het principe hoop ik duidelijk overgebracht te hebben zo, ook ter referentie van toekomstige zoekenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:22
Heb je TimeMachine aan staan en geen externe drive waarop je deze backups wegschrijft?
https://support.apple.com/en-us/HT204015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@KDL Je beschrijving klopt perfect, maar onlangs verwijderd is leeg...

Zoals @Aionicus aanraadde heb ik Diskinventory X gedownload en inzicht in waar de zooi zit.

In 'Library --> Application Support --> MobileSync --> BackUp staat voor 25GB aan (gecodeerde?) bestanden. Geen idee waarvan en of ik t kan verwijderen. Kunnen het die Whatsapp backups zijn zoals @WhatsappHack zei?

@LaborGardens @WTM Kan me niet voorstellen dat het lokale Timemachine bestanden zijn, aangezien ik gewoon een externe harddrive gebruik hiervoor.... Maar ga kijken of ik iets kan vinden!

Thnx voor de tips tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Er zijn een paar dingen die in MacOS alle diskruimte vreten die ze tegen komen:

1) local timemachine snapshots
2) iCloud cache (vooral fotos)
3) Application caches

Ikzelf heb 1 uitgezet. Ik heb Time Machine voor full backups. Niet voor versioning van documenten waar ik aan werk. Die lokale snapshots zijn dus niet nodig. (sudo tmutil disablelocal).

Over 2 hoeft je je niet druk te maken, wanneer je diskruimte >10% gaat schaalt de iCloud cache vanzelf terug. (~/Library/Mobile Documents).

Puntje 3 kan je zelf managen door zo nu en dan ~/Library/Caches leeg te gooien.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:59:
@KDL Je beschrijving klopt perfect, maar onlangs verwijderd is leeg...

Zoals @Aionicus aanraadde heb ik Diskinventory X gedownload en inzicht in waar de zooi zit.

In 'Library --> Application Support --> MobileSync --> BackUp staat voor 25GB aan (gecodeerde?) bestanden. Geen idee waarvan en of ik t kan verwijderen. Kunnen het die Whatsapp backups zijn zoals @WhatsappHack zei?
Hier staan lokale backups van je iphone/ipad. Als je iOS backups maakt in de cloud kan je wat hier staat gewoon weg gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@JackBol Thnx voor de tips! Ik backup idd mn iphone in de cloud dus gooi ik al die zooi op mn mac weg.

Zoals ik al zei ben ik echt een nobody op dit gebied dus...
- Kan ik al die cache mappen in 1 x wegmikken zonder risico?
- Ik neem aan dat ik achtergebleven mappen in ~/Library van inmiddels verwijderde apps/programma's weg kan gooien?

- Ik zie in Diskinventory X dat ik een 'Trash' map heb met daarin ruim 10 GB aan 'recoverd files' Echter kan ik deze map niet lokaliseren via Finder --> Ga --> Ga naar map --> ~/Trash

Iemand hier nog ideeën over? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:18:
@JackBol Thnx voor de tips! Ik backup idd mn iphone in de cloud dus gooi ik al die zooi op mn mac weg.

Zoals ik al zei ben ik echt een nobody op dit gebied dus...
- Kan ik al die cache mappen in 1 x wegmikken zonder risico?
Ik zou even kijken welke mappen echt groot zijn (>100MB) en alleen die weggooien.
- Ik neem aan dat ik achtergebleven mappen in ~/Library van inmiddels verwijderde apps/programma's weg kan gooien?
Ja, geen enkel probleem.
- Ik zie in Diskinventory X dat ik een 'Trash' map heb met daarin ruim 10 GB aan 'recoverd files' Echter kan ik deze map niet lokaliseren via Finder --> Ga --> Ga naar map --> ~/Trash
In finder cmd + shift + backspace (empty trash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:04
Heb je ook al geprobeerd om de boel even te herstarten? Dat wil nog wel eens helpen met tijdelijke bestanden en niet helemaal correct vernietigde files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-08 17:44

NBS

Ik heb dit ook wel een keer gehad en vaker bij anderen gezien, waarbij deze reindex-methode het oploste:
https://support.apple.com/en-us/HT201716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 12:55
maak je ook wel een gebruik van de app appcleaner? Die zoekt je hele schijf af om bijbehorende bestanden te verwijderen.
wellicht handig om te gebruiker. Dan blijft er niet iets verdwaald op je macbook staan.

https://freemacsoft.net/appcleaner/

daarnaast eens goed kijken naar icloud drive. Mogelijk synchroniseert die elke keer je mappen waardoor je bezig blijft..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerder DaisyDisk aanraden, die laat een heel mooi overzicht zien waar grote bestanden staan. Net zoiets als Grand Perspective maar dan een iets andere look.
Pagina: 1