Qnap TS212 boot niet meer volledig op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M_Rodrigues
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-10-2025
(jarig!)
Helaas boot mijn NAS niet meer volledig op. Als ik hem uitzet en daarna weer aan dan hoor ik zoals het hoort wat piepjes maar het laatste lange piepje dat aangeeft dat de boot sequentie is voltooid komt niet. De status led blijft afwisselend rood groen knipperen. Het lijkt er dus op dat de boot sequentie niet afgemaakt wordt. De NAS is niet te bereiken via OSX en dus onbruikbaar.

Ik heb de NAS opnieuw opgestart zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd via qFinder de NAS te bereiken (dat is gelukt) en de firmware up te daten maar elke keer als ik contact zoek met de NAS als admin via qFinder dan verdwijnt de NAS uit de lijst bij qFinder en is hij verder onvindbaar. Na een herstart is hij soms na 10 /15 min weer via qFinder te vinden. Gek dat dit soms wel en soms niet zo is.

Om dit te verhelpen heb ik geprobeerd met een Virtual machine de originele firmware terug te zetten zoals in deze tutorial:

https://wiki.qnap.com/wiki/Firmware_Recovery

Twee keer de tut uitgevoerd maar nog steeds wil de NAS niet volledig booten.

Vraag 1: Wat moet ik doen om dit fixen?

Vraag 2: kan ik evt een nieuwe qnap NAS kopen en de twee disks van mijn kaduke NAS in de nieuwe qnap NAS plaatsen?

Hoor graag van jullie!

Alvast bedankt!

Groet,

Manus

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

M_Rodrigues schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:57:
Vraag 1: Wat moet ik doen om dit fixen?
Voordat we dit beantwoorden....

Heb je de data inmiddels veiliggesteld?
Vraag 2: kan ik evt een nieuwe qnap NAS kopen en de twee disks van mijn kaduke NAS in de nieuwe qnap NAS plaatsen?
Draaide je in raid? Zo ja, sluit ik het alsnog niet uit maar durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken.

[ Voor 11% gewijzigd door Switchie op 26-07-2017 02:20 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• M_Rodrigues
(jarig!)
De harddisks heb ik uit de NAS gehaald. Maar ik heb geen backup van de NAS. De NAS is mijn archief.

Ik draai niet in raid 0. Vandaar dat ik hoop de data te kunnen redden.

• M_Rodrigues
(jarig!)
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 02:19:
[...]

Voordat we dit beantwoorden....

Heb je de data inmiddels veiliggesteld?

[...]

Draaide je in raid? Zo ja, sluit ik het alsnog niet uit maar durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken.
Oops, was vergeten te melden dat ik ook een timemachinen backup heb lopen. Het werk van de afgelopen 2 jaar is gebackupped :)

Ik ben nu zo ver dat ik een nieuwe Qnap NAS wil kopen. Ik weet dat mijn oude NAS arm based NAS is. Kan ik gewoon een nieuwe Qnap arm based NAS kopen en de disks er in zetten?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
M_Rodrigues schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Oops, was vergeten te melden dat ik ook een timemachinen backup heb lopen. Het werk van de afgelopen 2 jaar is gebackupped :)

Ik ben nu zo ver dat ik een nieuwe Qnap NAS wil kopen. Ik weet dat mijn oude NAS arm based NAS is. Kan ik gewoon een nieuwe Qnap arm based NAS kopen en de disks er in zetten?
Als de oorzaak van het probleem niet bij de harde schijven ligt, dan zou je ze moeten kunnen overzetten in een nieuwe Qnap. Wel kun je het beste daarna je data eraf halen en de configuratie van je nieuwe NAS en schijven opnieuw doen vanwege je wel van een bejaarde NAS komt.