Toon posts:

Wat voor crossover heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een bluetooth speaker maken met 2 woofers met een totaal vermogen van 50(samen), en met 2 tweeters met een totaal vermogen van 30w(samen). Maar ik weet niet wat voor crossover ik hiervoor nodig heb? Een 2 manier of 3 manier(heb geen idee wat dat inhoud), of moet ik gewoon kijken naar hoeveel wat de crossover is? bijv 100w?

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-07-2017 00:26)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Google translate gebruikt :P ?

Je kan wellicht beter gewoon auto speakers gebruiken die al een wisselfilter hebben. Gewoon kant-en-klaar. Ik zou eens op accusafe kijken, vind je alles wat je nodig hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De eigenlijke vraag kan ik je niet mee helpen. Wat ik je wél kan vertellen is dat als je een geluids-voortbrengend iets maakt met woofers met een vermogen van 50Watt samen, en tweeters van samen 30Watt, dat je dan een waardeloze speaker krijgt met naar verhouding veel te veel hoog en veel te weinig laag.

Op 50 Watt aan woofer, is 10 watt aan hoge tonen al érg veel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Google translate gebruikt :P ?

Je kan wellicht beter gewoon auto speakers gebruiken die al een wisselfilter hebben. Gewoon kant-en-klaar. Ik zou eens op accusafe kijken, vind je alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 23:13
30W tweeter vermogen is echt heel veel. Zeker tov 50w woofer. Maar is het een echte tweeter, of gewoon een kleine speaker? Heb je een link naar de speakers?

ik gok dat je met 2 en 3-manier een 2way en 3way crossover bedoelt. In jouw geval moet je een 2-way hebben. die onderscheid tussen 2 speakers. een 3 way gebruik je als je tussen 3 speakers moet verdelen (laag, midden hoog).

Verder zal je moeten kijken naar frequentiebereiken van de gekozen speakers om een crossover te kunnen kiezen. Dus een linkje of specificaties van de speakers is wel nodig eigenlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een speaker is geen gloeilamp he? Het is niet zo dat je een tweeter op een versterker aansluit en dat er dan een bepaalde hoeveelheid geluid uitkomt afhankelijk van "hoeveel watt ie is". Dat getal is alleen maar een indicatie van de maximale belastbaarheid.

Verder werken standaard crossovers niet. Een crossover moet namelijk specifiek voor een bepaalde combinatie van drivers (woofer, tweeter) gemaakt worden en ook specifiek voor de gebruikte behuizing. Op zijn allerminst moet je de gevoeligheden van de drivers gelijk trekken, meestal door een weerstand voor de tweeter te zetten.

In feite is het best wel ingewikkeld. Daarom mijn advies om iets kant en klaars te kopen, want gezien de openingspost is de kennis voor wisselfilter ontwerp niet aanwezig bij de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
timberleek schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:17:

ik gok dat je met 2 en 3-manier een 2way en 3way crossover bedoelt. In jouw geval moet je een 2-way hebben. die onderscheid tussen 2 speakers. een 3 way gebruik je als je tussen 3 speakers moet verdelen (laag, midden hoog).
Mag ook in het nederlands in plaats van engels: 2- of 3-weg scheidingsfilter.
De engelse termen zijn wellicht gemakkelijker te googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 23:13
ToTheBone schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:19:
[...]

Mag ook in het nederlands in plaats van engels: 2- of 3-weg scheidingsfilter.
Dat klopt idd. Maar gezien de vreemde woordkeuze ging ik uit van een knullige vertaling. dan is de originele benaming misschien beter herkenbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:16:
Een speaker is geen gloeilamp he? Het is niet zo dat je een tweeter op een versterker aansluit en dat er dan een bepaalde hoeveelheid geluid uitkomt afhankelijk van "hoeveel watt ie is". Dat getal is alleen maar een indicatie van de maximale belastbaarheid.
Ik weet het, ik heb er nog over gedacht het te editten, maar ging er vanuit dat het concept over zou komen.

Laat ik het dan anders brengen. Zoals TS het beschrijft, is de tweater overgedimensioneerd en kan hij met een veel kleinere (en dus ws goedkopere) tweater af.

Zo beter? :)

Mbt. het filter zelf.. je kunt dit soort filters ook kant-en-klaar kopen. Sure dat is niet hi-fi of top of the bill maar gezien het doel van de te bouwen speaker, verwacht ik dat je daar niet te zwaar aan zult tillen.

Velleman heeft er geloof ik ook wel kitjes voor, Dynaudio, en zo nog een trits.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het kan, als het niet zoveel uitmaakt hoe het gaat klinken. Dan nog steeds moet je wel de tweeter zachter kunnen zetten op zijn minst. En dan kan je denk ik beter ofwel een bestaand ontwerp kopen, ofwel gewoon auto speakers met filter erbij. Ik zou daarom gewoon eens bij accusafe rondneuzen :).
Pagina: 1