Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Mijn vraag
Wat is de eenvoudigste en veiligste manier om mijn foto's en video's die ik tijdens mijn vakantie maak, te backuppen / over te zetten tijdens mijn vakantie, zodat ik voldoende opslagcapaciteit heb?

Achtergrond info:
Ik heb de beschikking over een Go Pro Hero Black 5 waarmee ik foto's en video's wil maken tijdens een 3 weken durende roadtrip door Kroatië en Montenegro. Ik heb 2 scandisk SD kaartjes tot mijn beschikking met 64gb per stuk. In eerste instantie wil ik deze backuppen, zodat ik in geval van verlies toch nog de media in mijn bezit heb. Hoe kan ik dit het eenvoudigste doen?

Ik wil liever geen laptop meenemen ivm grootte van het apparaat en verlies vanuit de auto (eenvoudig op te sporen en daarna uit de auto te halen).

Een andere optie is het wegschrijven naar mijn Synology Nas DS214play.

Een andere optie is het wegschrijven naar een ssd harde schijf: Western Digital 1TB Elements SE 2.5".

Voor de NAS heb ik geen directe oplossing gelezen. Het mooiste zou zijn dat ik de media van de GoPro via mijn mobiele telefoon (HTC 10) doorsluis naar de NAS d.m.v. een app. Maar welke app?

Voor de harde schijf heb ik volgens mij een OTG kabel nodig (met extra power aansluiting?). Maar is dit wel safe? Ik las op tweakers.net ook verhalen dat er data verloren gaat soms (topic van 2015). Wat zijn jullie ervaringen?

Of is er nog een optie waar ik totaal niet aan gedacht heb?

Misschien kom ik makkelijk uit met de 2 SD kaartjes, maar om zeker te zijn hoor ik graag jullie ervaring / ideeën hierbij.

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme opmerking: hoeveel SD kaartjes denk je vol te schieten in totaal?

Misschien, zeker gezien je opmerking over verlies (laat staan diefstal) zijn ook een Syno of HDD niet heel handig.

Gezien de prijzen van SD kaartjes, en de waarde die jij persoonlijk hecht aan je opnamen; elk vol SD-kaartje met UPS (niet DHL!!!!) laten verschepen naar iemand in NL?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
mat1987 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:27:
Een andere optie is het wegschrijven naar mijn Synology Nas DS214play.

Voor de NAS heb ik geen directe oplossing gelezen. Het mooiste zou zijn dat ik de media van de GoPro via mijn mobiele telefoon (HTC 10) doorsluis naar de NAS d.m.v. een app. Maar welke app?
Als het micro SD kaartjes zijn dan kun je die 's nachts mooi in je HTC stoppen, en via de Synology app DS File uploaden. (geen idee hoe het internet daar is, dus kan mooi als je je phone oplaadt. :P)

Qua extern uitlezen weet ik niet hoe het werkt met GoPro's, maar als het gewone SD kaartjes zijn dan zou je even kunnen kijken of je een SD kaart reader i.c.m. een OTG kabel op je 10 aan kunt sluiten. En dan backuppen op bovenstaande manier.

Als je verwacht niet vaak een (fatsoenlijke) internet verbinding te hebben dan zou ik toch echt wat extra kaartjes ritselen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 26-07-2017 10:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

mat1987 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:27:
Mijn vraag
Wat is de eenvoudigste en veiligste manier om mijn foto's en video's die ik tijdens mijn vakantie maak, te backuppen / over te zetten tijdens mijn vakantie, zodat ik voldoende opslagcapaciteit heb?
Welke van de 2 is het? Als je data wegschrijft en vervolgens verwijderd van de SD kaart is het natuurlijk geen backup meer.
Achtergrond info:
Ik heb de beschikking over een Go Pro Hero Black 5 waarmee ik foto's en video's wil maken tijdens een 3 weken durende roadtrip door Kroatië en Montenegro.
Wat zijn de mogelijkheden qua internetverbinding?
Ik heb 2 scandisk SD kaartjes tot mijn beschikking met 64gb per stuk. In eerste instantie wil ik deze backuppen, zodat ik in geval van verlies toch nog de media in mijn bezit heb. Hoe kan ik dit het eenvoudigste doen?
Laptopje oid meenemen
Ik wil liever geen laptop meenemen ivm grootte van het apparaat en verlies vanuit de auto (eenvoudig op te sporen en daarna uit de auto te halen).
Gewoon in de hotelkamer oid leggen. En hoezo makkelijk opsporen? Ding gewoon in vliegtuigmodus knallen
Vpn opzetten
Voor de harde schijf heb ik volgens mij een OTG kabel nodig (met extra power aansluiting?). Maar is dit wel safe? Ik las op tweakers.net ook verhalen dat er data verloren gaat soms (topic van 2015). Wat zijn jullie ervaringen?
Eventueel data in een zipje knallen en md5 hash berekenen. Kun je checken of de data goed is weggeschreven
Of is er nog een optie waar ik totaal niet aan gedacht heb?
Online opslag als Google drive e.d.?
Misschien kom ik makkelijk uit met de 2 SD kaartjes, maar om zeker te zijn hoor ik graag jullie ervaring / ideeën hierbij.
Of je uitkomt kun je alleen zelf bepalen. Als je weet hoeveel MB een minuutje filmen kost kun je berekenen hoeveel materiaal je kunt opnemen met die 2 kaartjes.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogader
  • Laatst online: 30-05 10:05
Ik heb voor mijn travel back-ups recentelijk een Kingston Mobilelite Wireless aangeschaft icm een 1TB externe HDD. Je kan dan het SD-kaartje (voor micro wel een adapter vereist) in de Kingston stoppen en de HDD aansluiten.

Vervolgens via een app kan je alles overzetten van SD-kaart naar HDD (of USB etc). Het gaat redelijk rap (1 uur voor 32gb) en zeker als je het iedere avond even doet ben je er zo klaar mee.

-------

OTG heb ik vorig jaar geprobeerd bij een vorige vakantie, maar dit was extreem traag en functioneerde niet naar behoren.

[ Voor 13% gewijzigd door Hogader op 26-07-2017 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
MAX3400 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:31:
Domme opmerking: hoeveel SD kaartjes denk je vol te schieten in totaal?

Misschien, zeker gezien je opmerking over verlies (laat staan diefstal) zijn ook een Syno of HDD niet heel handig.

Gezien de prijzen van SD kaartjes, en de waarde die jij persoonlijk hecht aan je opnamen; elk vol SD-kaartje met UPS (niet DHL!!!!) laten verschepen naar iemand in NL?
De kans is groter dat hij verloren gaat dan wanneer je hem zelf bij je houdt vermoed ik. Aan een track & trace nummer en verzekering heb je weinig wanneer het onverhoopt (de kans is klein, ik weet het) nooit aankomt.

64 GB kaartjes zijn heel rap vol in een vakantie met een gopro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 03:49:
[...]
Gewoon in de hotelkamer oid leggen. En hoezo makkelijk opsporen? Ding gewoon in vliegtuigmodus knallen
Al staat die uit, ze meten gewoon. Een maat had een laptop onder de laadvloer in de achterbak met een externe harddisk. Hij was effies weg (men heeft het hem er niet in zien doen) en bij terugkomst alles pleite.
-knip-

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 27-07-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

PageFault schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Al staat die uit, ze meten gewoon. Een maat had een laptop onder de laadvloer in de achterbak met een externe harddisk. Hij was effies weg (men heeft het hem er niet in zien doen) en bij terugkomst alles pleite.
Huh? Tenzij je hem zelf gejat hebt lijkt me dit behoorlijk giswerk....

Wat zouden ze volgens jou gemeten moeten hebben dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 27-07-2017 17:42 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

Je kan je microsd in je telefoon stoppen, dat is stap 1.

Daarna zou ik om niet te afhankelijk te zijn van internet het proberen lokaal van de telefoon te copieeren. Dat kan met OTG, dus dat je telefoon een USB host is. Dan kies je je favoriete USB medium als doel en stop je die fysiek ergens anders dan je sd-kaartjes om stelen te voorkomen.

Voor OTG moest ik even snel googlen, maar dat lijkt wel te kunnen met die htc 10: https://forum.xda-develop...tc10-otg-capable-t3382290

spuitelf-edit: dat is dus eigenlijk wat @Hogader zegt :D

[ Voor 5% gewijzigd door EnnaN op 26-07-2017 12:06 ]

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:01:
[...]

Huh? Tenzij je hem zelf gejat hebt lijkt me dit behoorlijk giswerk....

Wat zouden ze volgens jou gemeten moeten hebben dan?
Huh? Giswerk? Hoe dat zo? Dat is ook wat politie aangeeft.

Overal waar een spoel of een batterij in zit, is mega eenvoudig op te sporen.

Ook antennes, hoe klein ook en of ze wel of niet aan staan, zijn eenvoudig op te sporen, omdat ze tijdens het ontvangen ook ongewild gaan uitzenden (standaard radio frequency electronics verschijnsel).

Aangezien weinig antennes die dat voorkomen (worden ze heel erg veel duurder van). Op die basis meet de verkeerspolitie bijv. de aanwezigheid van radar verklikkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

PageFault schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:22:
In dat geval knap dat de politie dat weet...
De politie wist dus dat de "dieven" voordien niets hadden gezien e.d.? :?
Overal waar een spoel of een batterij in zit, is mega eenvoudig op te sporen.
Spoelen kan iedereen makkelijker opsporen. Elke auto heeft er minstens honderd. Speakers, motor voor de raamwissers, motor voor de ramen etc....
Ook antennes, hoe klein ook en of ze wel of niet aan staan, zijn eenvoudig op te sporen, omdat ze tijdens het ontvangen ook ongewild gaan uitzenden (standaard radio frequency electronics verschijnsel).
In dat geval jouw autoradio e.d. dus ook....
Maar wat zou jouw laptop uit moeten zenden als hij uit staat?
Aangezien weinig antennes die dat voorkomen (worden ze heel erg veel duurder van). Op die basis meet de verkeerspolitie bijv. de aanwezigheid van radar verklikkers.
Hoezo worden antennes daar duurder van? :?
Een antenne zend/ontvangt op een bepaalde frequentie. Duurdere antennes zouden logischerwijs juist een verder bereik hebben.
Overigens kan de politie ze alleen detecteren zodra die verklikker actief radiofrequenties afspeurt. Dat zie ik jouw laptop nog niet zo snel doen. Zeker niet als hij uitgeschakeld is.

Ergo, maak je niet zo druk joh. Je gaat op vakantie om te ontspannen. Kans dat je laptop uit de auto wordt gejat is net zo groot als het winnen van de jackpot. Jouw airbags zijn b.v. al een stuk meer waard ;)
Die spookverhalen moet je je in ieder geval niets van aantrekken

[ Voor 9% gewijzigd door Switchie op 26-07-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:56:
[...]

In dat geval knap dat de politie dat weet...
De politie wist dus dat de "dieven" voordien niets hadden gezien e.d.? :?

[...]

Spoelen kan iedereen makkelijker opsporen. Elke auto heeft er minstens honderd. Speakers, motor voor de raamwissers, motor voor de ramen etc....

[...]

In dat geval jouw autoradio e.d. dus ook....
Maar wat zou jouw laptop uit moeten zenden als hij uit staat?

[...]

Hoezo worden antennes daar duurder van? :?
Een antenne zend/ontvangt op een bepaalde frequentie. Duurdere antennes zouden logischerwijs juist een verder bereik hebben.
Overigens kan de politie ze alleen detecteren zodra die verklikker actief radiofrequenties afspeurt. Dat zie ik jouw laptop nog niet zo snel doen. Zeker niet als hij uitgeschakeld is.

Ergo, maak je niet zo druk joh. Je gaat op vakantie om te ontspannen. Kans dat je laptop uit de auto wordt gejat is net zo groot als het winnen van de jackpot. Jouw airbags zijn b.v. al een stuk meer waard ;)
Die spookverhalen moet je je in ieder geval niets van aantrekken
Eigenwijsneus, nou ja, hier gaat ie dan: ik heb niet gezegd dat de politie het wist, maar wel dat ze aangeven dat dergelijke methodes steeds meer gebruikt worden.

Auto's hebben heel veel elektronica, klopt. Zoeken naar afwijkingen is niet zo moeilijk, zeker niet omdat je niet veel schakelingen verwacht in de kofferbak, dat was de situatie hier.

Jouw laptop / telefoon / harddisk / whatever zend pas uit ... als hij een veld krijgt toegediend. Ooit van RFID of NFC gehoord? Vermoed van niet, anders had je geweten hoe het had gewerkt.

Duurdere antennes zenden niet per se verder, een duurdere schakeling erin kan voorkomen/ verminderen dat je zelf uitzend TIJDENS het ontvangen. Hier heb je heel wat meer elektronica voor nodig dan voor een simpele zender/ontvanger.

Ik maak me nooit druk op vakantie, omdat ik al die dure gagdets niet meeneem :+

En de airbags: die worden eerder in NL uit je auto gesloopt dan op vakantie. De verkoopwaarde daarvan is niet extreem hoog, maar de schade enorm. Aan de andere kant: ik rij een Skoda, daar wil niemand iets van hebben. Ik zit te wachten tot ze de waterpomp van Volkswagen eruit slopen, onbetrouwbare zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

PageFault schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:15:
[...]
Eigenwijsneus, nou ja, hier gaat ie dan: ik heb niet gezegd dat de politie het wist, maar wel dat ze aangeven dat dergelijke methodes steeds meer gebruikt worden.
Een maat had een laptop onder de laadvloer in de achterbak met een externe harddisk. Hij was effies weg (men heeft het hem er niet in zien doen) en bij terugkomst alles pleite.
Auto's hebben heel veel elektronica, klopt. Zoeken naar afwijkingen is niet zo moeilijk, zeker niet omdat je niet veel schakelingen verwacht in de kofferbak, dat was de situatie hier.
Dus we kunnen ook geen kookwekker meer meenemen?
Jouw laptop / telefoon / harddisk / whatever zend pas uit ... als hij een veld krijgt toegediend. Ooit van RFID of NFC gehoord? Vermoed van niet, anders had je geweten hoe het had gewerkt.
Een harddisk met RFID en NFC... Het moet niet gekker worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Switchie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dus we kunnen ook geen kookwekker meer meenemen?

[...]

Een harddisk met RFID en NFC... Het moet niet gekker worden....
Jij kunt inderdaad geen kookwekker meer meenemen, vooral die van de HEMA worden heel snel gejat.

Ik zeg niet dat de harddisk RFID heeft, alles met een spoel gaat werken als een soort RFID (op een eigen frequentie). Zo is RFID ontstaan, toen het nog geen RFID heette (bijv. TIRIS van Texas Instruments).

Maar ik geloof dat Russell gelijk heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

PageFault schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Kun je dat eens laten zien dan? Ik was nieuwsgierig, maar het enige wat de politie (ook al weer even geleden trouwens) heel duidelijk aangeeft is dat je makkelijk apparaten kan vinden die op standby staan. Ik vind dus dit soort berichten

https://www.bc.nl/kennisb...erbak-een-laptop-zit.html
De politie in België meldt bijvoorbeeld op basis van berichtgeving in De Standaard: “Als je laptop uit staat, kan hij niet met spionageachtige apparaatjes worden gevonden.
en
De boodschap: als meenemen van de apparatuur geen optie is, schakel dan in elk geval de bluetooth en wifi- functie uit van je apparatuur.
Ik heb dus niet veel zin om me in de hele "wat snap je wel en jij snapt niets" discussie te mengen: ik zeg dus ook niet dat het sowieso niet kan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk, en ik kan geen bron vinden. Verder snap ik nog even niet wat NFC en RFID er mee te maken hebben. Ik neem aan dat je niet letterlijk die dingen bedoelt maar vergelijkbaar effect. Bedoel je dat onderdelen van een laptop zich op een dergelijke manier gaan gedragen, en dus te meten zijn terwijl ze uit staan?

Nogmaals, ik was niet op zoek naar vervolg van bovenstaand slugfest, ik ben serieus geinteresseerd in bronnen of onderbouwing hiervan.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-05 13:23

CasGas

.

Ik zou voor een hyperdrive gaan als je toch een imagetank wil:

pricewatch: Hyperdrive Colorspace Zwart

(als je google'd kan je wel leveranciers vinden, in de pricewatch zelf staat er niks meer gekoppeld)

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenm20
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08-2017
Ik zou een micro reader in combinatie met een adapter van je micro gebruiken om over te zetten naar je HDD.

Echter heb ik nog wel een vraag voor de rest hier: Enige aanraders voor memory cards voor de gopro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jeroenm20 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:25:
Ik zou een micro reader in combinatie met een adapter van je micro gebruiken om over te zetten naar je HDD.

Echter heb ik nog wel een vraag voor de rest hier: Enige aanraders voor memory cards voor de gopro?
Zoals je ziet, boeide het @mat1987 weinig wat we aan antwoorden gaven.

Desondanks; er zijn meerdere grote actioncam-topics; mogelijk dat je dat even moet doorlezen want je vraag is erg summier; GoPro is een merk, geen type-nummer dus er bestaan geen memory-cards voor GoPro.

En anders staat het vast wel op de site van GoPro of mogelijk in je handleiding.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1