Zelf PC in elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 939921

Topicstarter
Hallo! Ik ga zelf een pc in elkaar zetten, maar ik weet niet hoe het moet en ik ben bang dat ik iets fouts ga doen en dat de pc gaat ontploffen als ik hem aan zet. (Ik ben maar 14) zal ik hem dan laten assembleren door azerty ofzo?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-07 01:06
Mwah, ontploffen zal wel meevallen ;). Het is zelf te doen, eventueel met hulp van iemand. Als je het niet aandurft kan je het via Azerty laten doen, maar dat betekent wel dat je alle onderdelen bij Azerty moet kopen en dat je assemblagekosten krijgt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zoek anders ook ff op Youtube, daar staan plenty instructiefilmpjes op.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iemand erbij halen die weet wat ie doet en dan samen doen is het beste. Anders op YouTube wat video's kijken om te zien hoe het moet kan ook. Je loopt dan alleen het risico een domme fout te maken tenzij je echt precies weet wat je moet doen voor alle onderdelen.

Moelijk is het niet, maar je moet wel weten hoe je bepaalde dingen moet doen. Er word nog wel eens vergeten de afstandbusjes te gebruiken en sommige mensen zijn niet voorzichtig met een Intel socket en verbuigen de pinnen wat je een duur moederbord kost.

Alleen aan de slag gaan zonder kennis is af te raden, laat dan Azerty het maar doen. Of je haalt er iemand bij of je zoekt net zo lang info op dat je wel weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Alles heeft een risico, maar de ontdekkingsreis, ervaring, opgedane kennis en voldoening als het lukt is dan ook de beloning.

Kortom; ben je nieuwsgierig en wil je leren (falen is ook leren) dan ga je zelf je onderdelen zoeken, recensies/reviews lezen, build tips opdoen, YT filmpjes kijken en al dan niet samen (geen schande en soms verstandig) bouwen.

Ben je niet nieuwsgierig en geen behoefte om te leren, dan loop je een winkel in en koop je direct een volledig systeem (geen schande, maar een keuze)

Maar als je 14 bent, een beetje boerenlogica kent, beetje geduld hebt en een klein beetje handig bent, dan is het samenstellen en bouwen van een eigen systeem tegenwoordig prima te doen zolang je maar de compatibiliteit en courantheid van de gekozen onderdelen even laat checken hier (niet alle onderdelen werken/passen op/bij elkaar)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 24-07 17:33
En eerst handleidingen van bijv moederbord lezen, dan pas in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nat-Water schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:42:
Mwah, ontploffen zal wel meevallen ;).
Mooie vonkenregen en/of rookgordijn hoogstens inderdaad met een PSU ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jan99999 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:21:
En eerst handleidingen van bijv moederbord lezen, dan pas in elkaar zetten.
Ik vind dat de handleiding van een moederbord je niet de info geeft waar het om gaat. Er staat van alles in waar je niets over hoeft te weten en wat je wel moet weten staat er niet in. Bijvoorbeeld het moederbord op de doos van het moederbord leggen en dan CPU, RAM en CPU koeler er op zetten en pas daarna het moederbord in de kast monteren vind je nergens in een handleiding, ook niet die van het moederbord. Er staat wel hoe de CPU er in moet, maar andere belangrijke dingen ontbreken. Verder heb je gewoon 40 pagina's met info waar je echt compleet niets aan hebt en wat nutteloos is om te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 25-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Bekijk het zo. Als het ding ontploft; zul je dat maar 0.01s merken. Daarna niet meer.

Zonder gekheid: gewoon doen. Al sinds mensenheugenis kan een aap correct een computer assemblerem, zolang je maar alle benodigde onderdelen hebt.

Het kán namelijk helemaal niet verkeerd. Tenzij je dingen gaat forceren.

Dus.. geen stukken van dingen afzagen die niet passen of ze er toch met een hamer in proberen te rammen (immers, met een hamer past alles), en dan zul jij gewoon niets anders kunnen dan een werkende computer bouwen. Alles past maar op één manier.
PilatuS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:29:
Ik vind dat de handleiding van een moederbord je niet de info geeft waar het om gaat. Er staat van alles in waar je niets over hoeft te weten en wat je wel moet weten staat er niet in. Bijvoorbeeld het moederbord op de doos van het moederbord leggen en dan CPU, RAM en CPU koeler er op zetten en pas daarna het moederbord in de kast monteren vind je nergens in een handleiding, ook niet die van het moederbord.
De handleiding van je moederbord is dan ook niet een handleiding "hoe bouw je een PC", maar de handleiding van je moederbord. De rest zijn handigheidjes waar je vanzelf achterkomt. Dat kan je dan wat gevloek kosten, als je je mobo netjes in je kast geschroefd hebt en er dan achterkomt dat je CPU koeler schroeven nodig heeft op de achterkant van je mobo, maar meer dan dat niet.

Het is een leerproces en ook nog eens erg leuk.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 25-07-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 943161 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:30:

De handleiding van je moederbord is dan ook niet een handleiding "hoe bouw je een PC", maar de handleiding van je moederbord.
Dat klopt helemaal. Er staat in hoe je de CPU moet plaatsen en RAM bijvoorbeeld. Verder zijn het tig pagina's met info waar je echt niets aan hebt. Daarom vind ik het boekje van het moederbord helemaal lezen vrij nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:36:
Dat klopt helemaal. Er staat in hoe je de CPU moet plaatsen en RAM bijvoorbeeld. Verder zijn het tig pagina's met info waar je echt niets aan hebt. Daarom vind ik het boekje van het moederbord helemaal lezen vrij nutteloos.
Een beetje vent en tweaker, gooit de handleiding als eerste weg.

Nog een kleine tip aan topicstarter: blote voeten en voordat je iets gaat doen even een bloot stukje metaal op een verwarming aanraken om eventuele statische electriciteit kwijt te raken. CPU niet bij de pinnetjes vastpakken, en geheugenmodules aan de zijkanten.

Wil je het helemaal goed doen regel je een antistatische mat en een polsbandje, maar echt nodig is dat niet. Ik pruts al sinds mijn 12e zonder polsbandje aan computers (ben 43) en nog nooit iets kapot gehad door statische ontladingen. Maar voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 25-07-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-07 18:10

Clush

Do as I say...

Precies. Zolang je een beetje voorzichtig doet en geen dingen gaat forceren kan er eigenlijk niks fout gaan.

Even jezelf goed aarden aan de verwarmingsradiator en je kan er lustig op los knutselen. Even de tijd voor nemen en instructieboekjes lezen en het gaat je gewoon lukken. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk.

... not as I do.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to build a Gaming PC

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to Build a PC! Step-by-step

Bekijk op YouTube
How To Build a $500 Gaming Computer

Zie playlist van Pauls Hardware voor nog meer goede tips mbt een nieuwe build.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 943161 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:42:
[...]

Een beetje vent en tweaker, gooit de handleiding als eerste weg.
Ik gooi ze nooit weg, maar ik kijk er ook vrijwel nooit in. Als je weet hoe je een PC moet bouwen zijn de handleidingen van de onderdelen nutteloos. Af en toe kijk ik er nog wel eens in om te weten welke RAM slots ik moet gebruiken. Los van dat maakt het geen reet uit of je een Core2Duo moederbord hebt of een 7700K bord.
Clush schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:45:
[...]

Precies. Zolang je een beetje voorzichtig doet en geen dingen gaat forceren kan er eigenlijk niks fout gaan.

Even jezelf goed aarden aan de verwarmingsradiator en je kan er lustig op los knutselen. Even de tijd voor nemen en instructieboekjes lezen en het gaat je gewoon lukken. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk.
Zonder enige kennis zelf aan de slag gaan vind ik een slecht idee. De instructieboekjes van de onderdelen geven je ook echt niet de info die nodig is om alles goed te doen.

Hij kan het prima zelf doen hoor, maar dan wel met iemand die er verstand van heeft of anders door eerst genoeg bouw video's te kijken zodat hij zelf weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 24-07 17:33
Leuk dat je jezelf tegen spreekt, ik kijk er nooit in, dan weet je opeens niet waar je geheugen moet zitten, en dan lees je wel je handleiding.

Als je niet dagelijks systemen bouwt , heb je dit wel nodig.

En deze topic is voor iemand die dit nooit heeft gedaan,
en wat is de tip handleiding weggooien/niet lezen,
en dan zelf wel gaan lezen.
Mooie tips dus.

Er kunnen altijd dingen gewijzigd zijn, voor iedereen.
Zelfs veel instellingen of hardware kunnen wijzigen,
dus lezen van je moederbord handleiding zeer slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
jan99999 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 05:38:
Leuk dat je jezelf tegen spreekt, ik kijk er nooit in, dan weet je opeens niet waar je geheugen moet zitten, en dan lees je wel je handleiding.

Mooie tips dus.

Er staat weinig nieuwe informatie in. Als je echt niet weet hoe je die cpu op je moederbord krijgt kan je beter een Youtube filmpje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:42
Lan geleden dat ik nog een PC heb gebouwd (was een i7 920 :)) maar staat er in de handleiding geen PIN layout hoe je de power button, leds ed moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Engineer Stewie schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:16:
Lan geleden dat ik nog een PC heb gebouwd (was een i7 920 :)) maar staat er in de handleiding geen PIN layout hoe je de power button, leds ed moet aansluiten?
Dat staat ook op het moederbord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
koop op marktplaats een oude pc van 20 euro ofzo, haal hem uit elkaar, mix de onderdelen en zet hem weer in elkaar. Werkt hij dan, kun je een nwe ook zelf bouwen, werkt het niet, dan laten doen :)

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 939921 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:40:
Hallo! Ik ga zelf een pc in elkaar zetten, maar ik weet niet hoe het moet en ik ben bang dat ik iets fouts ga doen en dat de pc gaat ontploffen als ik hem aan zet. (Ik ben maar 14) zal ik hem dan laten assembleren door azerty ofzo?
Dat was ook de leeftijd dat ik er mee begon.. pffff lang geleden zeg!

Je kunt dit echt zelf! Het is net lego. Zorg alleen dat je goed veel videos bekijkt op youtube en informatie opzoekt en lees de handleiding van het moederbord!

Dan kun je dit echt en is het zonde als je dat door azerty laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:42
Pak wel de verwarming of aarding eens vast voor je begint te rommelen met je onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jan99999 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 05:38:

Mooie tips dus.

De enige reden waarom ik voor het RAM geheugen wel kijk is voor welke slots je moet gebruiken voor Dual Channel. Dit wil soms nog wel eens anders zijn.

Tuurlijk weet ik wel waar het geheugen in moet en hoe het er in moet. Alleen zomaar 2 slots pakken is niet handig als ze in bepaalde sloten moeten voor Dual Channel.

Los van dit heeft het boekje misschien 2 pagina's die boeiend zijn en 40 pagina's die niet boeiend zijn. Waarom je tijd verspillen om 40 pagina's te lezen die nutteloos zijn als je ook een video kan kijken die je veel meer info geeft.

Het gaat bij bouwen juist om de dingen die je op een bepaalde manier moet doen. Niet om de dingen die in het boekje staan waar je niets aan hebt.

Het lijkt er op dat je zelf een stuk ervaring mist waardoor je denkt dat het nuttig is het hele boekje te lezen. Blijkbaar snap je ook niet waarom ik het boekje niet nodig heb op de RAM slots na.
Pagina: 1