Denon AVR-X3300w issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Beste,

Sinds vandaag in het bezit van een denon avr x3300x receiver. Deze zijn momenteel aangesloten aan klipsch speakers.
Qua geluid ben ik wel zeer tevreden maar ik heb de indruk dat deze receiver een pak minder krachtig is dan mijn vorige receiver (sony str dn 1070) die nu in men mancave staat...

Hoe komt dit ? Op papier is de denon nochtans krachtiger... ik moet het volume op de denon op meer dan 50% plaatsen en wat geluid te horen terwijl ik op de sony slechts op 20% van zijn capaciteit moest plaatsen om hetzelfde effect te hebben.
Doe ik iets verkeerd ? Ik heb de audyssey automatische kalibratie laten lopen en verder niets aangepast.

Alvast bedankt voor jullie input !

Mvg
Ninian

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Het volume getal is niet meer dan dat, een getal. Beiden gebruiken naar alle waarschijnlijkheid een andere verdeling. Dikke kans dat de Sony bij 40% begint te vervormen, oftewel daar ligt z'n limiet, terwijl bij de Denon dat punt misschien op 90% ligt.

Als ik bijvoorbeeld bij mijn Denon het volume van mijn mediaspeler op maximaal zet en in de receiver deze bron ook nog eens met +12db corrigeer en de speaker kanalen ook allemaal met +12db corrigeer, dan klinkt volume getal 40 (in mijn situatie luid genoeg voor normaal tv kijken) aanzienlijk harder dan wanneer ik alles op de oorspronkelijke waardes laat staan of zelfs alles met -12db corrigeer.

Wat ik wil zeggen, je kunt volume van twee receivers niet vergelijken met een getal, omdat je niet weet of het signaal door de receiver op andere manieren wordt versterkt danwel verzwakt.

Als je echt bedoeld dat het volume van de Denon op meer dan 50 moet (op de 0-100 schaal) om überhaupt een zuchtje geluid te horen (fluistertoon zeg maar), dan is er idd iets niet helemaal jofel met de receiver of met de afstelling. In dat geval zou ik graag wat meer informatie zien. Na de Audyssey run zie je een overzicht van de correcties die Audyssey maakt, waaronder de volume correctie per speaker.

Weet je trouwens zeker dat je niet op de direct preset zit te luisteren? Dan klinkt het ook altijd zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Zet het volume op de +18-79 schaal, bij 0db heb je bios volume gemiddeld 79 db op zitplaats.
Eenmaal aan deze schaal gewend is het veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 12:26

TheNephilim

Wtfuzzle

LA-384 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:08:
Na de Audyssey run zie je een overzicht van de correcties die Audyssey maakt, waaronder de volume correctie per speaker.
Nou dat hoor ik wel eens vaker, maar je kunt volgens mij alleen de afstand zien waarop de speakers zijn ingesteld. Die kun je nog handmatig aanpassen en voor de rest moet je die Audyssey app voor Android/iOS kopen...

Zo niet, dan hoor ik graag hoe je bij dergelijke instellingen komt! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bij mijn oudere Denon 2113 is dat: Menu - > luidsprekers - > handmatige setups - > niveaus.

Dit is bedoeld om de speakers met behulp van een db meter af te stellen. Je krijgt dan een luide ruustoon te horen.

Mogelijk heeft Denon die functie in de nieuwere receivers achter de betaalde app gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Hoi iedereen,
Bedankt voor de vele feedbacks!
Ik heb inderdaad eens naar de instellingen van de niveaus gekeken en ik zie dat audyssey alles op ongeveer -8 db had geplaatst.
Dit zorgt er natuurlijk voor dat de speakers op zich al een pak stiller gaan spelen..

De niveaus aanpassen mag je niet zomaar doen heb ik op internet gelezen omdat je anders de dynamic volume gaat verstoren (heb ik op een denon forum gelezen).

Wanneer je de niveaus ook gaat aanpassen, zal bijgevolg de schaal van het volume zich ook aanpassen dus uiteindelijk komt dit op hetzelfde neer heb ik de indruk?

Nu staat hij op -79 db naar +7 (want hoger wil hij niet) en op -40 heb ik echt al geluid genoeg om naar een film te kijken... dus ik vermoed dat het al bij al dan nog ok is?

Ik merk wel dat de effecten een pak hoger liggen dan bij mijn sony receiver, ik hoor zaken uit m'n rears die ik bij de sony niet direct kon horen!

Audyssey had m'n fronts (Klipsch RF82) op large gezet maar heb dit toch aangepast naar small & de crossover op 80 geplaatst. Is dit ok?
En welke instelling neem ik best voor LFE? ook 80HZ?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10 14:33
Als je een sub hebt, dan zet je de fronts inderdaad op small. Een crossover van 80hz voor de fronts kan prima, wellicht is 60hz nog een mooier overgangspunt. Gewoon ff uittesten. De crossover voor het LFE kanaal zou ik op 120hz zetten, aangezien de LFE effecten bij 120hz beginnen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
@ Hulleman : Thx voor uw reply! Zal dit zeker eens uittesten deze avond! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
niniansix schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:46:

Ik heb inderdaad eens naar de instellingen van de niveaus gekeken en ik zie dat audyssey alles op ongeveer -8 db had geplaatst.
Dit zorgt er natuurlijk voor dat de speakers op zich al een pak stiller gaan spelen..
Audyssey zet het op -8 omdat dan bij de volumestand op 0db gemiddeld 79db geluid weergegeven word.
zou je andere speakers inregelen krijg je weer andere instelwaarden, omdat ze meer of minder geluid geven met een bepaald vermogen.
Gevoeligheid van een speaker kan makkelijk 10db schelen, bijvoorbeeld speaker A geeft met 1 watt 83db en speaker B 93db
Mijn set speelt op 0db volumestand even hard als jou set terwijl het andere speakers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Goofy1978 ik heb me altijd al afgevraagd hoe dat zat met die volumeregeling, maar dit klinkt erg logisch. Heb je misschien een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Nee zou niet meer weten waar ik dat gelezen heb, heb al zoveel over versterker en speakers gelezen.
0db volumestand is referentievolume, ook films worden op dat volume gemixt dan hoor je alle details.
Op -30 db volumestand hoor je veel details niet meer, daar is dyn volume voor uitgevonden.
Maar 0db volumestand is echt knetterhard voor de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Thx voor alle replies !
Nog een kleine vraag... ik heb daarnet een film bekeken op netflix en had de indruk dat in de fronts niet supergoed kon horen... zou ik de niveaus durven aanpassen en hoe doe ik dit dan het best zodat de verhouding niet volledig uit balans gaat ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heb je ook een center? Dan is het heel normaal. Bij surround geluid met een center, worden de front speakers eigenlijk surroundspeakers en krijgen deze vooral wat effecten en geluiden voor ruimtelijk effect voor hun kiezen. De meest belangrijke info gaat naar de center. Die kun je meestal versterken in de receiver. Menu locatie en naam weet ik zo even niet, maar zal iets van "dialoog" of "spraak" zijn.

Als je geen center hebt zouden de fronts wel alles moeten weergeven, maar dan is meestal spraak wat onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
@LA-384 Thx voor uw uitgebreide respons! Ik heb inderdaad een center en de spraak is echt superduidelijk. Dan is het inderdaad logisch dat mijn fronts een pak minder effecten geven.

Ik kan echt wel concluderen dat mijn denon een pak betere effecten geeft dan de sony (terwijl dit zeker ook geen slecht model wel). Ik hoor veel meer uit m'n rears ivm vroeger :)
Pagina: 1