Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Mijn ouders zijn bezig om een nieuwbouw huis te kopen en nu werd mij gevraagd te kijken naar het internet.
Ik heb het huis grofweg overgenomen in Autodesk Inventor zodat ik makkelijk kon kijken naar de plaatsen.

Ik zat te denken om op elke plaats van een rood rondje een dubbele wandcontactdoos te plaatsen met rj45 aansluitingen en die naar boven te laten gaan naar een patchrack.

Ook zat ik te denken om op elke verdieping en 1 in de tuin een WIFI acces-point te plaatsen voor optimale dekking.

De loze leidingen worden gelegd door de aannemer en we zullen deze zelf moeten bedraden en afwerken.

Nu was ik op internet aan het lezen over goede en toch betaalbare WIFI acces-points omdat we in ons huisige huis vaak problemen hebben dat hij niet goed overschakelt van acces-point naar acces-point, waardoor je even geen internet heb. Dit is vooral merkbaar als je van verdieping wisselt.
Zo kwam ik uit op de Ubiquiti AC Pro, deze heeft 2.4 en 5 GHz en ik las online dat deze wel goed over kan met het overschakelen.

Dus van elk rood rondje naar de zolder een loze leiding en van de zolder 1 naar de meterkast.
Elke loze leiding zal 3/4" zijn zodat er genoeg ruimte is voor 2 UTP-kabels (ook de minder flexibele)
Ook zitten we te kijken naar 2 beveiliging camera's 1 bij de voordeur en 1 aan de rechter zijkant van het huis maar dit is nog niet zeker.

Welke zender kunnen jullie adviseren voor buiten ik zag wel dat de Ubiquiti AC Pro ook outdoor geschikt is maar dit leek me meer spatwater dicht dan bestemd tegen een goede regenbui.

Is het probleem straks nog met slechte overgang van AP naar AP?

En ben ik nog belangrijke dingen vergeten ten opzichte van toekomst gericht?

Beganegrond

1e

Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als outdoor AP zou je kunnen kijken naar de Ubiquiti AP AC-M (/Mesh) of evt de AC-M Pro (Mesh Pro). Deze zijn wel echt geschikt voor buitengebruik, waar de AC Pro alleen beschut buiten kan hangen (dus onder een afdak waar absoluut geen water bij kan komen).

Roaming tussen APs zou normaliter niet echt een probleem hoeven te zijn. Zeker aangezien Ubiquiti ook nog steeds bezig is om de firmwares te verbeten om dit nog soepeler te laten gaan.

Qua locatie zou ik wel kijken om de APs aan het plafond te monteren, normaliter zou dit het beste bereik moeten geven. Hiermee zou je dan ook rekening moeten houden met de leidingen, omdat je deze dan dus ook naar het plafond wil laten leggen. Als alternatief zou je evt. ook naar de AC IW (Pro*) kunnen kijken. Deze APs kun je inbouwen op de muur, en deze bevatten ook meteen een ingebouwde switch en 2 uitgangen. Echter schijnen de IW modellen wel een iets minder bereik te hebben, waardoor het verstandiger is om hier meerdere APs van te plaatsen (bv elke slaapkamer 1). Dus kosten technisch is het dan verstandiger om de "gewone" modellen te nemen.

* De AC IW is al een tijdje beschikbaar, de AC IW Pro staat pas sinds deze week in hun eigen shop, dus zal nog wel even duren voordat deze ook hier beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:16

Reptile209

- gers -

Vergeet niet - zeker als je AP's op gekke plaatsen wil hangen - om 2 leidingen per lokatie te begroten: eentje voor de netwerkkabel en eentje om daar een stopcontact te maken. Anders moet je daar straks alsnog verlengkabels voor langs de muren gaan leggen.
Pro-tip: zet ze allemaal samen met je modem en patchrek op 1 groep, dan kan je er zelfs nog een UPS tussen hangen :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reptile209 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:52:
Vergeet niet - zeker als je AP's op gekke plaatsen wil hangen - om 2 leidingen per lokatie te begroten: eentje voor de netwerkkabel en eentje om daar een stopcontact te maken. Anders moet je daar straks alsnog verlengkabels voor langs de muren gaan leggen.
Pro-tip: zet ze allemaal samen met je modem en patchrek op 1 groep, dan kan je er zelfs nog een UPS tussen hangen :+
De Ubiquiti APs werken allemaal met power over ethernet. Het beste is dus ook om ze allemaal aan te sluiten op een switch die ook PoE ondersteund (Ubiquiti Unifi Switch bv). Dan levert de switch de stroom en hoef je dus alleen de switch (+ router en/of modem) op het energienet aan te sluiten (of een UPS ertussen).

Het is in ieder geval dus niet nodig om een stopcontact bij de APs te hebben. Ook niet als je geen switch met PoE wilt gebruiken, want dan kun je alle PoE injectors bij elkaar leggen bij de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:57:
[...]

De Ubiquiti APs werken allemaal met power over ethernet. Het beste is dus ook om ze allemaal aan te sluiten op een switch die ook PoE ondersteund (Ubiquiti Unifi Switch bv). Dan levert de switch de stroom en hoef je dus alleen de switch (+ router en/of modem) op het energienet aan te sluiten (of een UPS ertussen).

Het is in ieder geval dus niet nodig om een stopcontact bij de APs te hebben. Ook niet als je geen switch met PoE wilt gebruiken, want dan kun je alle PoE injectors bij elkaar leggen bij de switch.
Daarom zat ik inderdaad ook naar de Ubiquiti APs te kijken zodat dit makkelijk met een POE switch op te lossen is, en als de camera's komen.

Denken jullie dat 1 AP per verdieping genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dylan0806 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:40:
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de plaatsing. Liefst hang je ze zo centraal mogelijk. Op de benedenverdieping tussen woonkamer en keuken, maar wellicht dat het bereik in het kantoor dan niet afdoende is, dus daar wil je er misschien een extra. En dan nog een op de gang op de eerste verdieping en een op de bovenste slaapkamer. Aangezien ik niet verwacht dat op de bovenste verdieping een hoge snelheid vereist zal zijn zou je daar eventueel ook nog voor een AC Lite of AC LR kunnen gaan. Of misschien zelfs dat je de eerste en tweede verdieping voldoende dekkend krijgt met de slimme plaatsing van een AP in de gang op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Regel één: je kunt niet genoeg loze buizen hebben.

Let ook op wetgeving. Officieel mag je bv. een netwerkkabel niet samen met 240v kabels door één buis trekken. Dus één buis = geen buis. Altijd 2.

Vergeet de vloeren niet. Ik weet niet of dat een optie is, maar als het dat wel is, kun je de aannemer ook vragen om buizen diagonaal naar de hoeken van de kamers te trekken. In een vorig huis heb ik dat zelfs laten doen met de kleine grijze PVC afvoerbuizen (meen diameter 4 of 5cm) om maar voldoende ruimte te hebben.

Beter teveel, dan te weinig.

Vergeet ook niet om de aannemer bij de bouw al loze draden in die buizen te laten trekken, zodat je er later makkelijk zelf snoeren doorheen kunt trekken.

In principe moet je tijdens het bedenken hiervan leven in een wereld waar WIFI niet bestaat en je alles bedraad wil aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Daarom zat ik inderdaad ook naar de Ubiquiti APs te kijken zodat dit makkelijk met een POE switch op te lossen is, en als de camera's komen.
Yep :Y
Hangt helemaal af van:
- de eisen, wat voor performance je daadwerkelijk wilt halen (en met wat voor client)
- de bouwmaterialen, vooral isolatie en muurtegels
- plaatsing

Doorgaans is een enkele AP per verdieping in een enigszins gangbare eengezinswoning genoeg, maar dan heb je het over overal >=100Mbps op een (dualband WiFi-ac capable) laptop cq >25Mbps op een telefoon, en je moet dan wel zorgen voor locatie waarbij je niet achter een tegelmuur of in een lastige hoek zit.

Plafondmontage is trouwens bijna altijd ideaal. In een bestaande woning is dat vaak niet te doen, maar bij custom nieuwbouw is het niet moeilijker dan leidingen naar andere locaties. Ik zou dus zorgen voor een leiding naar het plafond op elke verdieping, liefst in de gang en zo ver mogelijk bij de trap vandaan (om overlap te minimaliseren). Voor plafondmontage wil je echt PoE gebruiken, maar dat was je toch al van plan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wifi moet je alleen willen gebruiken voor mobile devices als laptops, tablets en telefoons.

Alle fixxed zaken, zoals bv. camera's, zou je, als het nieuwbouw betreft, moeten bedraden. Dat is altijd beter.

En inderdaad, als je met wifi gaat werken, proberen het AP of op z'n minst diens antennes, niet tegen een muur aan te zetten. Dus bv. midden in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Als je voor oplossingen als de Ubiquiti kiest, weet ik het voor 99% zeker.
Zelf dek ik mijn relatief nieuwe woning af met 2 stuks.

Het zijn vooral de dikke plafonds van gewapend beton, waar AP's moeite mee hebben om signaal doorheen te jagen. Binnenmuren zijn kinderspel.

Verder eens met @Verwijderd hierboven.

Vooral voor de camera's is een Poe oplossing perfect. Al is het alleen al omdat je slechts 1 relatief smalle kabel door de dikke spouwmuur hoeft te voeren.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met Switchie:
ik heb twee AP Lite's and prima 5 GHz bereik in mijn relatief nieuwe huis met betonnen vloeren. Streamen lukt overal in huis. Zelfs als er meerdere personen tegelijk via wifi aan het streamen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Misschien een tip voor buiten, leg een leiding naar je tuinhuis.. ;dan kan je daar een standaard (indoor) ap monteren ..
Pagina: 1