Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 950023

Topicstarter
Lieve Jongens en Meisjes

Ik ben al een tijdje op zoek naar een game computer om mijn huidige systeem te vervangen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Ik wil graag een computer hebben waar ik soepel op kan gamen, en waar mijn vriendin (een echte computeranalfabeet) zonder moeite d'r sims avonturen op kan voortzetten. Ik zoek zelf niet naar de aller hoogste kwaliteit computer, maar het moet wel huidige games soepel kunnen afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zoals de titel al aangeeft mag het zo ongeveer 750 tot 100 euro kosten, waarbij ik meer neig naar de 750, omdat ik hoop een leuk scherm er bij te kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ik heb op het moment een ACER Aspire M5640, waar een nieuwe videokaart is ingezet. Ik ben me er van bewust dat dit een vrij oud moederbord heeft en weet dan ook niet of ik iets kan meenemen(verwacht van niet) hoewel ik wel al een SSD heb (Kingston sv300s37a12)

pricewatch: Acer Aspire M5640 (91.J1M7C.TWP)

pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik verwacht dat ik alles nodig heb, behalve kast en SSD (als die op het moederbord past uiteraard) en misschien dat ik de voeding oid kan gebruiken. Ik sta geheel open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik heb geen voorkeur qua merk, maar heb wel gehoord dat de huidige RYZEN processors best goed zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik heb niet verschrikkelijk veel eisen aan mijn computer. Hoop dat ik hiermee een videokaart kan halen die zo ongeveer 4GB groot is, maar vooral een computer die alles vrij soepel laat draaien. (denk dus aan sims 4 oid, maar ook een witcher 3 op hoge(niet allerhoogste) specs)

Handig om te weten:

Ik heb nog nooit zelf een computer gemaakt en hoor graag tips.
Ik ben ook op zoek naar plekken waar ik de onderdelen het best kan halen.

Ik heb geen idee of jullie meer informatie nodig hebben, maar ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Een lurker van het forum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh, welke videokaart heb je nu?
Verder gooi die oude kast en voeding ook weg. Zeker de voeding, maar de kast is ook sterk verouderd. Een modern moederbord zou in principe passen, maar het ding zelf zal aardig versleten zijn, behoorlijk onplezierig om een systeem in te bouwen, en waarschijnlijk is het dan luidruchtig.

Verder denk ik dat je niet gaat overclocken?

PS: Voor dit budget kan je de Witcher 3 wel spelen met vrijwel alles maxed out. Dat moet ook want die game is te goed om dit niet te kunnen. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Zoals Daniel zegt, gooi die kast en voeding direct weg :)

De onderdelen kan je in principe bij elke shop in de Pricewatch halen. Veel verschil zit er niet tussen de shops (behalve de prijs dan).

Als processor zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Ryzen 5 1600. Daar zou je dan een B350 moederbordje bij kunnen doen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Asus Prime B350-Plus

Geheugen is op het moment enorm duur. Vorig jaar kocht ik een nieuw setje DDR4 geheugen voor minder dan de helft van de huidige nieuwprijs.

Met de videokaart zou je bij een budget van 750-1000 euro zou je normaal snel richting een RX 580 of een GTX 1060 gaan. Op het moment zijn die echter onbetaalbaar. Daarom zou ik daar tweedehands speurwerk naar verrichten. Overigens is de GTX 1050ti ook nog een leuke betaalbare kaart, maar toch wel minder sterk dan de GTX 1060 en RX 580.

Kast is vooral eigen smaak (ledjes, raampje aan de zijkant ed.) Wel even kijken of je moederbord er in past (ATX, Micro ATX, ITX), en andere onderdelen zoals een eventuele extra cpu koeler en videokaart.

Betrouwbare en stevige voedingen zijn onder andere: pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: Corsair CX450M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga inderdaad niet overklokken.
Wil gewoon een betrouwbaar beginners setje. Ik zag overigens dat er redelijk wat budget systemen in de reviews staan, wat mij aantrekkelijk leek. Is de ryzen 5 daarvoor een aanrader of schat ik mezelf dan hoog in?

Videokaart hoeft ook niet verschrikkelijk goed te zijn. Kom er met 2gb vast ook wel uit. Is de gtx1500ti dan betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozfo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 13:38
Een opzetje voor de "basis" zou zoiets kunnen zijn.
Uitgaande van dat de SSD / HDD nog goed bruikbaar zijn en dus kunnen worden overgezet, de "oude" voeding kan ook wat mij betreft gelijk weg.

Hierin heb ik wel de 1050TI verwerkt omdat je budget een 1060 bijvoorbeeld niet toelaat.
Je zal dan ook voor jezelf de keuze moeten maken of je die upgrade wilt doen ofniet. (of wilt inleveren op andere componenten)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 211,95€ 211,95
1MSI B350 PC Mate€ 91,-€ 91,-
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti G1 Gaming 4G€ 185,-€ 185,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair CS550M€ 71,50€ 71,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 18:44
Zelf zou ik voor de videokaart een 2de hands 970 zoeken. Presteert vaak toch een stuk beter dan een 1050ti voor hetzelfde geld.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En een prebuilt model opzoeken?
Ik speur ook wel eens rond op bijvoorbeeld dragon computers punt eu.
Heeft iemand ervaring met die site en met hun prebuilt modellen?

Heb ook weinig verstand van moederborden. Wat moet ik minimaal hebben als ik toch even vooruit wil met dat ding? Is de MSI B350 PC mate een model die wel wat jaren mee gaat, mocht ik willen upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 18:44
Prebuilt modellen is weggegooid geld. MSI B350 PC Mate is een goed moederbord, kan alleen geen AMD Ryzen X overklok aan. Als je iets wilt laten bouwen, doe het zelf of vraag een Tweaker om je te helpen.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat klinkt vrij duidelijk.
Ik durf wel met 100 procent zekerheid te zeggen dat ik niet ga overklokken.

De onderdelen die ik hier boven gezien heb, heb ik ook eerder langs zien komen en leken mij wel wat.

In hoeverre schelen de Ryzen varianten van elkaar. Zou ik bijvoorbeeld een Ryzen 5 1400 kunnen nemen om te besparen, of wat dat ten strengste afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het ook aangeraden op de Ryzen 3 te wachten zodat ik dat dan weer kan combineren met een betere videokaart? Ik weet niet precies wanneer die uit komt natuurlijk, maar dacht om die te combineren met de gtx 1050Ti. Is dat een redelijke beginners combinatie voor iemand die een spel soepel wilt spelen?

Ik denk dat ik nu aardig wat builds voorbij heb zien komen om een beslissing te maken, maar wil toch nog vragen wat met het oog op de toekomst het beste is, voor iemand die nog best 3 maanden kan wachten met het aanschaffen.
Pagina: 1