Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-11-2021
Hallo intelligente mensen,

Ik vroeg me af of iemand mij advies kon geven of wat ik kan doen.
Er is namelijk een hele map met (voornamelijk) documenten, Excel bestanden enz verdwenen van mijn bureaublad.
Ik weet 100 % zeker dat ik die map niet heb verwijderd. Ik heb er wel een back up van, er staan nogal belangrijke dingen in, maar eentje van een week of twee geleden en heb er ondertussen wel in gewerkt en zaken aan toegevoegd.

Iemand een idee hoe ik die map terug kan vinden?
Heb al in al mijn bestanden gezocht naar een aantal documenten op naam, maar die zijn allemaal niet meer beschikbaar op mijn laptop. Ook als ik via word een recent bestand wil openen, krijg ik de melding dat het document niet gevonden is.

Ik heb intussen Disk Drill en Wondershare Data Recovery gedownload en die zijn aan het werk nu.
So far nog geen succes.

Iemand nog een suggestie?
En in hoeverre moet ik me zorgen gaan maken dat mijn macbook vanzelf mappen laat verdwijnen?

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:23
iCloud drive ingeschakeld? Deze synchroniseert automatisch met het bureaublad. Misschien dat er iets uit iCloud drive verwijderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
Ja is ingeschakeld, maar die map zat nooit in m'n iCloud, en heb net gekeken er is niks weg in iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rechtermuisknop op de map bureaublad in de verkenner en dan vorige versies terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
@ido Dat begrijp ik even niet? Je zegt in de Finder "vorige versies terugzetten"? Hoe doe je dat? Zonder dat ik mn harde schijf in prik waar die back up op staat. En ik wil die back up eigenlijk niet, ik wil die hele map die zomaar is verdwenen terug en ik wil weten waarom die überhaupt verdwenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
oh oeps , een mac :) had het niet goed gezien. maar je hebt dus geen recente timemachine backup of lokale snapshot?
https://support.apple.com/en-us/HT204015

en anders kun je ook nog testdisk / photorec proberen om het te recoveren

[ Voor 19% gewijzigd door efan op 25-07-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
De meest recente back up die ik heb is idd een time machine op een externe harde schijf, die Local snapshot stond niet aan. Dusja, het is niet zo heel erg dramatisch, maar toch irritant dat ik een aantal bestanden gewoon random kwijt ben en die hele map. Het is echt geen map die ik zelf zou verwijderen, ook niet per ongeluk. Ik begrijp ook echt niet waar ze naartoe is en hoe dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
@ido ja ik ga eens kijken met die programma's. Kunnen zij op bestandsnamen zoeken? Dat is een beetje irritant aan Disk Drill en Wondershare Data Recovery. Ik weet hoe die bestanden heten qua naam dus ik zou gewoon kunnen zoeken op die bestandsnamen, maar dat doen die programma's niet. En ik zie ook in word en excel etc welke recent geopende bestanden nu niet meer te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Niet online
Eritia schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:24:
@ido ja ik ga eens kijken met die programma's. Kunnen zij op bestandsnamen zoeken? Dat is een beetje irritant aan Disk Drill en Wondershare Data Recovery. Ik weet hoe die bestanden heten qua naam dus ik zou gewoon kunnen zoeken op die bestandsnamen, maar dat doen die programma's niet. En ik zie ook in word en excel etc welke recent geopende bestanden nu niet meer te vinden zijn.
met testdisk kun je door mappen bladeren en aparte bestanden terugzetten, en photorec recovered alle bestandstypen die je selecteert (bijv. doc(x)), van de hele schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
@ido maar die kunnen dus ook niet op file name zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de map wel verwijderd? Je zegt zelf niets gedaan te hebben, dus zou het raar zijn als die map zomaar verwijderd zou zijn.

Wat opties:

- Heb je al geprobeerd domweg ernaar te zoeken in windows? Explorer openen, dan je C schijf selecteren en dan rechtsbovenin het zoekvenster de mapnaam weer te geven.
- Gebruik je een virusscanner die mogelijk zaken in quarantaine zet? Controleer het log en de quarantainelocatie van je virusscanner. Eventueel ook van Windows Defender, if applicable
- Open een DOS prompt (niet powershell, start->uitvoeren->cmd), ga naar de map in kwestie (CD \users\<username>\Desktop) en geef het commando 'attrib'. Staat de map wel in die lijst? Dan is ie mogelijk hidden. Je kunt dan attrib -h <mapnaam> doen om dat eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:53:
Is de map wel verwijderd? Je zegt zelf niets gedaan te hebben, dus zou het raar zijn als die map zomaar verwijderd zou zijn.

Wat opties:
Dat gaat niet werken op een Mac.

Wat je kunt doen wanneer je een bestandsnaam weet is zoeken via spotlight. (Cmd-spatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Ik zal bukken. En dan mogen jullie mij allemaal schoppen omdat ik totaal er overheen gekeken heb dat het hier om een mac ging.

Dat gezegd hebbende, mijn suggesties blijven, in aangepaste vorm, wel van toepassing. Zoeen inderdaad via spotlight dan, of op de cli middels find of locate. In de root van de schijf bv. doen: find -type d -name "mapnaam".

Ipv attrib kun je gewoon ls alh doen. Staat de map er dan wel tussen?

Viruscanner en quarantaine blijft hetzelfde. Windows Defender heb je op een mac niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:34
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:41:
Ok. Ik zal bukken. En dan mogen jullie mij allemaal schoppen omdat ik totaal er overheen gekeken heb dat het hier om een mac ging.

Dat gezegd hebbende, mijn suggesties blijven, in aangepaste vorm, wel van toepassing. Zoeen inderdaad via spotlight dan, of op de cli middels find of locate. In de root van de schijf bv. doen: find -type d -name "mapnaam".

Ipv attrib kun je gewoon ls alh doen. Staat de map er dan wel tussen?

Viruscanner en quarantaine blijft hetzelfde. Windows Defender heb je op een mac niet natuurlijk.
Haha geen probleem. Honest mistake right?

Als spotlight het niet kan vinden gaat terminal dat ook niet doen. Spotlight gebruikt vergaande technieken voor indexatie en kan ook in de documenten zoeken.

@Eritia
Ik ben bang dat je toh je backup aan moet gaan spreken. Aangezien je wel nog de machine gebruikt hebt en allerlei tools hebt gedownload zijn de bitjes waarschijnlijk al gewiped en overschreven. Als je een ssd hebt dan is die kans helemaal groot wegens Trim en GC.

Helaas dure/vervelende les om erachter te komen dat je misschien toch vaker backups moet maken en/of de documenten ook in icloud te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eritia
Ja, spotlighten en in al mijn bestanden zoeken was het eerste wat ik deed.

Ja, ik vermoed ook dat ik dat moet gaan doen.

Achja, het is geen groot drama want er is een backup, en ik vind iedere twee/drie weken al best wat.

Het verontrust mij gewoon een beetje dat dit gebeurt. Het klinkt vreemd, maar ik weet echt heel zeker dat ik 'm niet zomaar zelf heb verwijderd, dat ie gewoon echt is verdwenen.
Pagina: 1